Erhvervsudvalget 2023-24
L 94 Bilag 2
Offentligt
2809710_0001.png
Lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2023-24
Fremsat den 10. januar 2024 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af hvidvaskloven
(Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen)
§1
I hvidvaskloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts
2022, som ændret ved § 9 i lov nr. 409 af 31. marts 2022, §
4 i lov nr. 570 af 10. maj 2022 og § 2 i lov nr. 480 af 12. maj
2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
ændres »20.000 kr.« til: »15.000 kr.«
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
CQ002769
Erhvervsmin.,
Finanstilsynet, j.nr. 23-017837
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Nationalbanken har i medfør af lov om Danmarks National-
bank, og med tilladelse fra erhvervsministeren, indkaldt en
række ældre pengesedler samt 1.000-kronesedlen fra den
eksisterende seddelserie. Det sker på baggrund af, at Na-
tionalbanken bl.a. vurderer, at 1.000-kronesedlen ikke er
nødvendig for, at borgere og virksomheder i Danmark kan
foretage sikre og effektive betalinger. Dette afspejles bl.a.
i et faldende brug af kontanter generelt. Samtidig udgør
1.000-kronesedlen i højere grad end andre pengesedler en
forøget risiko for kriminalitet. Den høje pålydende værdi
gør det eksempelvis lettere at opbevare og transportere stør-
re beløb, uden at de fylder meget.
Erhvervsministeren vil i den forbindelse udstede en be-
kendtgørelse, som gør de indkaldte sedler ugyldige som
betalingsmiddel fra den 1. juni 2025. Sedlerne kan dermed
indtil den 31. maj 2025 fortsat anvendes som lovligt beta-
lingsmiddel.
Nationalbankens opgørelser viser, at der på tidspunktet for
indkaldelsen er en værdi af 21,6 mia. kr. i omløb i denne
seddeltype. Hvidvasksekretariatet vurderer, at 8-11 mia. kr.
af de 21,6 mia. kr. i 1.000-kronesedler kan være en del
af den kriminelle økonomi og dermed udgøre en risiko for
hvidvask.
Alle erhvervsdrivende, der modtager kontanter, vil derfor i
en periode være ekstraordinært eksponerede for en forhøjet
risiko for at blive misbrugt til hvidvask af penge. Risikoen
retter sig navnlig mod virksomheder, som ikke er omfattet
af hvidvasklovens særlige processer til forebyggelse af hvid-
vask og vurderes at være højest for handlende med varer af
høj værdi så som smykker, ure, kunst og andre varer, der
bevarer en høj værdi over tid.
På denne baggrund vurderes det nødvendigt at styrke værnet
mod hvidvask i detailhandlen og hos andre erhvervsdriven-
de, der tager imod kontantbetalinger, men ikke er omfattet
af hvidvasklovens krav om bl.a. kundekendskabsprocedu-
rer. Med lovforslaget foreslås det derfor at nedsætte det
beløb, som erhvervsdrivende maksimalt må modtage i kon-
tanter som betaling for varer og tjenesteydelser.
En nedsættelse af kontantforbudsgrænsen vil derudover ha-
ve en positiv betydning for bekæmpelsen af hvidvask gene-
relt. Hvidvasksekretariatet vurderer således, at kriminelle
aktørers brug af kontanter er blandt de største sårbarheder i
forhold til hvidvask i Danmark.
2. Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen
2.1. Gældende ret
Hvidvasklovens kapitel 3 indeholder bl.a. regler, der medfø-
rer, at virksomheder, omfattet af loven, har pligt til bl.a. at
kende deres kunder, overvåge deres kunders aktiviteter samt
undersøge, hvor en kundes midler kommer fra, hvis f.eks.
en kunde ønsker at indsætte et større kontantbeløb. Vurderer
virksomheden det er nødvendigt, kan virksomheden også
anmode kunden om at dokumentere, hvor kunden har pen-
gene fra.
Virksomheder, der er omfattet af loven, har desuden efter
lovens § 26 pligt til at underrette Hvidvasksekretariatet
under National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), hvis
virksomheden eller personen er vidende om, har mistanke
om eller har rimelig grund til at formode, at en transaktion,
midler eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til bl.a.
hvidvask.
For at forebygge at kontanter, der stammer fra kriminelle
aktiviteter, uden hindringer kan anvendes som betaling for
varer og tjenesteydelser og dermed omsættes til andre vær-
dier, indeholder hvidvasklovens § 5 desuden regler om, at
erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af hvidvaskloven,
ikke må modtage kontantbetalinger på 20.000 kr. eller dero-
ver.
Kontantforbuddet blev i forbindelse med vedtagelse af lov
nr. 651 af 8. juni 2017, som implementerer 4. hvidvaskdi-
rektiv, videreført som et alternativ til at underlægge alle
erhvervsdrivende hvidvasklovens krav om bl.a. kundekend-
skabsprocedurer, underretningspligt m.v., ved modtagelse af
store kontantbeløb. Når erhvervsdrivende, der ikke er omfat-
tet af hvidvasklovens § 1, stk. 1, ikke må modtage betaling i
kontanter over en vis grænse, bliver disse erhvervsdrivende
dermed ikke omfattet af direktivets krav.
Det fremgår af bemærkningerne, jf. Folketingstidende
2016-17, tillæg A, L 41 som fremsat, side 29, at risikoen
for hvidvask fortsat er forhøjet ved kontantbetalinger, og
det er afgørende for kampen mod terrorfinansiering og hvid-
vask, at muligheden for at betale med høje kontantbeløb ind-
skrænkes. Det fremgår samtidigt, at det var vurderingen, at
den teknologiske og digitale udvikling betød, at omfanget af
større kontantbetalinger i almindelighed var begrænset, og
at kontantforbuddet derfor havde begrænset forretningsmæs-
sig betydning for de erhvervsdrivende, der blev omfattet
af forbuddet. Forbuddets sigte var således primært at have
virkning overfor kriminelle ved at begrænse adgangen til
hvidvask af udbytte fra kriminelle handlinger.
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0003.png
3
Forbuddet omfatter både tilfælde, hvor den erhvervsdriven-
de som led i sit erhverv modtager et kontantbeløb som
betaling til den erhvervsdrivende selv, og tilfælde, hvor en
erhvervsdrivende som led i sit erhverv modtager et kontant-
beløb på vegne af en anden (som formidler, kommissionær
eller lignende).
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I forbindelse med den iværksatte indkaldelse af pengesedler
må det forventes, at kriminelle aktører med kontantbehold-
ninger vil forsøge at få de indkaldte pengesedler omsat til
bl.a. varer med høj og varig værdi, før sedlerne ophører med
at være gyldige som betalingsmiddel pr. 1. juni 2025. Ifølge
Danmarks Nationalbank udgør omfanget af indkaldte 1.000-
kronesedler i alt 21,6 mia. kr. Hvidvasksekretariatet vurde-
rer, at 8-11 mia. kr. af de 21,6 mia. kr. kan være en del
af den kriminelle økonomi og dermed udgøre en risiko for
hvidvask.
Alle erhvervsdrivende, der modtager kontanter, må derfor
i en periode forventes at være ekstraordinært eksponerede
for en forhøjet risiko for at blive misbrugt til hvidvask af
penge. Navnlig erhvervsdrivende, der ikke er omfattet af
hvidvasklovens krav om bl.a. kundekendskabsprocedurer,
vil være udsat for denne risiko.
For at modvirke denne risiko foreslås det at nedsætte det
eksisterende kontantforbud i hvidvasklovens § 5 fra 20.000
kr. til 15.000 kr. Formålet er bl.a. at mindske risikoen for, at
sedler, der hidrører fra kriminalitet, omsættes i detailhandlen
og hos andre erhvervsdrivende, der tager imod kontantbeta-
linger, i perioden frem til og med 31. maj 2025, hvor 1.000-
kronesedlen ophører som gyldigt betalingsmiddel. Det er
hensigten, at flest mulige af de indkaldte pengesedler her-
under navnlig 1.000-kronesedlerne kanaliseres tilbage til
Nationalbanken via pengeinstitutterne, som er omfattet af
hvidvaskloven og som har personale, der er uddannet til
at håndtere kontantindbetalinger under iagttagelse af hvidva-
skreglerne.
Politiet vurderer, at en sådan nedsættelse af kontantforbud-
det i kombination med indløsningsperioden for indkaldelse
af 1.000-kronesedlen vil reducere kriminelles mulighed for
hvidvask af store beholdninger af 1.000-kronesedler.
En nedsættelse af kontantforbuddet vil derudover have
en positiv betydning for bekæmpelsen af hvidvask gene-
relt. Hvidvasksekretariatet vurderer således, at kriminelle
aktørers brug af kontanter udgør en risiko for hvidvask i
Danmark.
For nærmere om den foreslåede nedsættelse af kontantfor-
buddet henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærknin-
gerne hertil.
3. Konsekvenser for verdensmålene
Lovforslaget har positive konsekvenser for verdensmålenes
delmål 16.4, om at reducere ulovlige pengestrømme og be-
kæmpe alle former for organiseret kriminalitet, da det gene-
relt vil gøre det vanskeligere for indehavere af pengesedler,
der hidrører fra kriminalitet, at få disse omsat hos virksom-
heder, der ikke er omfattet af hvidvasklovens procedurer til
forebyggelse af hvidvask.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Forslaget forventes at medføre begrænsede merudgifter for
politiet som følge af et forventet øget antal sager om over-
trædelse af kontantforbudsgrænsen.
Udgifterne forventes at falde i takt med, at kendskabet til
den nye grænse øges. De forventede udgifter afholdes inden
for politiets eksisterende økonomiske ramme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Det vurderes, at forslaget ikke medfører væsentlige er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget vil dog medføre positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da erhvervsdrivende omfattet af kontantfor-
buddet, herunder de detailhandlende, skal håndtere færre
kontanter. Dette vil medføre færre omkostninger til kontant-
håndtering for de erhvervsdrivende.
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsministeriet har vurderet, at Innovations- og Iværk-
sættertjekket ikke er relevant for de konkrete ændringer i
lovforslaget. OBR har ingen bemærkninger hertil.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at forslaget ikke indebærer administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0004.png
4
Lovforslaget har ikke miljø- eller naturmæssige konsekven-
ser
9. Forholdet til EU-retten
Det fremgår af 4. hvidvaskdirektivs artikel 2, stk. 1, nr. 3, li-
tra e, at personer, der handler med varer, generelt omfattes af
direktivet, hvis de modtager kontantbeløb på mindst 10.000
EUR, hvad enten transaktionen gennemføres på én gang
eller som flere operationer, der ser ud til at være indbyrdes
forbundet.
Danmark har indført et forbud for alle erhvervsdrivende,
på nær dem der er omfattet af hvidvasklovens § 1, stk. 1,
mod at modtage kontanter som betalingsmiddel på 20.000
kr. eller derover. Det gælder uanset, om betalingen sker
på én gang eller som flere betalinger, der er, eller ser ud
til at være, indbyrdes forbundet. Kontantforbuddet anses
for at være i overensstemmelse med hvidvaskdirektiverne,
idet det af betragtning nr. 6 i præamblen i 4. hvidvaskdirek-
tiv vedrørende større kontantbetalinger følger, at EU- eller
EØS-landene skal have mulighed for at indføre henholdsvis
lavere tærskler, yderligere generelle begrænsninger i brugen
af kontanter og strengere bestemmelser.
Implementeringen anses desuden af de erhvervsdrivendes
organisationer for at udgøre en lettelse, da det sikrer, at de
aldrig modtager kontanter på et niveau, der indebærer at de
bliver omfattet af hvidvasklovens krav om kundekendskabs-
procedurer m.m.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 1. december
– til den 7. december 2023 været sendt i høring hos neden-
stående myndigheder og organisationer m.v. Høringsperio-
dens længde blev fastsat medhenblik på, at forslaget skal
kunne træde i kraft hurtigst muligt efter Danmarks Natio-
nalbanks offentliggørelse af beslutningen om indkaldelse af
ældre seddelserier samt 1.000-kronesedlen i den nuværende
seddelserie.
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Aiia
A/S, Akademisk Arkitektforening, Akademikerne, Andels-
kassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion (ATP), Auktionslederforeningen, AUTIG – Autobran-
chens Handels- og Industriforening, AutoBranchen Dan-
mark, Bager- og Konditormestre i Danmark, Beredskabs-
styrelsen, BilsynsBranchen, Brancheforeningen for Aktive
Ejere i Danmark, Capital Law CPH, CBS, CEPOS, Com-
putershare, Coop Danmark A/S, Cyklistforbundet, DAFI-
NA, Danmarks Apotekerforening, Danmarks fiskehandle-
re, Danmarks Motor Union, Danmarks Nationalbank, Dan-
marks Restauranter & Cafeer – DRC, Danmarks Skibskredit
A/S, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Trans-
port, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomskredit, Dansk Ejendomsmægler-
forening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Han-
dicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Iværksætter forening,
Dansk Investor Relations Forening – DIRF, Dansk Kredit
Råd, Dansk Kunst- & Antikhandler Union, Dansk Kørelæ-
rer-Union, Dansk Metal, Dansk Mobilitet, Dansk Person-
Transport, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik,
Danske Advokater, Danske Cykelhandlere, Danske Forsik-
ringsfunktionærers Landsforening, Danske Gallerier, Dan-
ske Guldsmede og Urmagere, Danske Helsekostforretnin-
gers Brancheforening, Danske Kørelæreres Landsforbund,
Danske Maritime, Danske MotorCyklister, Danske Rederi-
er, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Dansk Super-
marked, De Danske Bilimportører, De Samvirkende Køb-
mænd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommer-
forening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Den Europæiske Centralbank, Det
Centrale Handicapråd, Det nationale netværk af virksom-
hedsledere, Den Sociale Retshjælp, Det økonomiske råds
sekretariat (DØRS), Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Drivkraft Danmark,
Dækbranchen Danmark, e-nettet, Ejendomsforeningen, Ex-
perian, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Falck Danmark
A/S, FDFA – Foreningen af Danske Forsikringsmæglere
og ForsikringsAgenturer, FDIH – Foreningen for Distance-
og Internethandel, FinansDanmark, Finans og Leasing, Fi-
nansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansmini-
steriet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First North,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forbrugs-
foreningen, Forenede Danske Motorejere (FDM), Forenin-
gen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselska-
ber, Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af Interne
Revisorer v/ Jesper Siddique Olsen, Foreningen af Køre-
tekniske Anlæg i Danmark, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Forenin-
gen Danske Revisorer, Foreningen for platformsøkonomi,
FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsforbundet, For-
sikringsmæglerforeningen, v/ Direktør Flemming Kosake-
witsch, Forsvarets Færdselscenter, Forsvarsministeriet, Frie
Danske Lastbilvognmænd (FDL), FSR – danske reviso-
rer, Garantiformuen, Gode penge, Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker, Helsingør Kørelærer Forening, HK, Hore-
sta Arbejdsgiverorganisation, Hvidvasksekretariatet, Hånd-
værksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisa-
tion (ISOBRO), Institut for Menneskerettigheder, Interna-
tional Transport Danmark (ITD), Intertrust (Denmark),
ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, KLIKO – Kørelæ-
rere i Køge og omegn, KommuneKredit, Kommunernes
Landsforening, Komiteen for god selskabsledelse, Kørelæ-
rerforeningen, Kromann Reumert, Kunst Antik og Design
Ringen (KAD), Kuratorforeningen, Københavns Universi-
tet, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsdækkende banker, Landsforeningen af forsvarsadvo-
kater, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Lands-
foreningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0005.png
5
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Ledernes Hovedorgani-
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Transpor-
sation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Løn-
tens Arbejdsgivere (ATL), Transporterhvervets Uddannel-
modtagernes Dyrtidsfond (LD), Midtsjællands Kørelærer-
ser, Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien i
forening, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorhisto-
Danmark, Udbetaling Danmark, UlykkesPatientForeningen,
risk Samråd, Motorstyrelsen, Mybanker, Nets A/S, NOAH-
Vestre Landsret, Veteranknallertklubben Aktiv, VISA, VP
Trafik, Nokas Kontantservice P/S, Nordic Blockchain Asso-
Securities A/S, Western Union, Transparency International
ciation, Nærbutikkernes Landsforening, Optikerforeningen,
Danmark, Ældre sagen, Ørsted, Østre Landsret, Færøernes
Ostehandlerforeningen Danmark, Oxfam IBIS, Parcelhuse-
Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Naalak-
jernes Landsforening, Penneo A/S, Politiforbundet, Postn-
kersuisut via Rigsombudsmanden i Grønland.
ord Juridiske afdeling, Revisornævnet, Rigsadvokaten, Rigs-
politiet, Roskilde Universitetscenter, Rådet for bæredygtig
11. Sammenfattende skema
trafik, Rådet for Sikker Trafik, Samtlige byretter, Sikre Ve-
je, SKAD arbejdsgiver- og brancheforening, Skibs- og Bå-
debyggeriets Arbejdsgiverforening, SLD, Trafikforbundet,
Positive konsekvenser/
Negative konsekvenser/
mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Begrænsede positive effekter for er-
hvervsdrivende omfattet af kontant-
forbudsgrænsen
Ingen
Begrænsede negative effekter i
pengeinstitutterne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekven-
Ingen
Ingen
ser
Forholdet til EU-retten
Kontantforbuddet anses for at være i overensstemmelse med hvidvaskdi-
rektiverne, idet det af betragtning nr. 6 i præamblen i 4. hvidvaskdirektiv
vedrørende større kontantbetalinger følger, at EU- eller EØS-landene skal
have mulighed for at indføre henholdsvis lavere tærskler, yderligere gene-
relle begrænsninger i brugen af kontanter og strengere bestemmelser.
Er i strid med de fem principper
Ja
Nej
for implementering af erhvervsrettet
EU-regulering (der i relevant om-
fang også gælder ved implemente-
X
ring af ikkeerhvervsrettet EU-regu-
lering) (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 5 i hvidvaskloven, at erhvervsdrivende,
som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, ikke må modtage kon-
tantbetalinger på 20.000 kr. eller derover, hvad enten beta-
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0006.png
6
lingen sker på én gang eller som flere betalinger, der er eller
ser ud til at være indbyrdes forbundet.
Kontantforbudsgrænsen omfatter betaling med alle former
for kontanter, dvs. både mønter og sedler fra samtlige gyl-
dige seddelserier og med alle nominelle værdier samt frem-
mede valutaer.
I forbindelse med Danmarks Nationalbanks indkaldelse af
ældre pengesedler og 1.000-kronesedlen fra den nuværende
seddelserie må det forventes, at personer med beholdninger
af ældre sedler eller 1.000-kronesedler, der stammer fra kri-
minelle aktiviteter, vil søge at få disse omsat eller vekslet i
almindelig handel. Sedlerne ophører i medfør af bekendtgø-
relse, som forventes udstedt af erhvervsministeren, med at
være lovlige betalingsmidler den 31. maj 2025. Indtil da vil
sedlerne kunne anvendes som hidtil i alle butikker og hos
andre erhvervsdrivende, der generelt har pligt til at modtage
kontanter som betaling som følge af kontantreglen i § 81
i lov om betalinger. De færreste handlende er imidlertid
underlagt reglerne i hvidvaskloven om bl.a. kundekendskab
samt undersøgelse og underretning af Hvidvasksekretariatet
om mistænkelige transaktioner.
Det foreslås derfor i
§ 5
i hvidvaskloven at nedsætte kon-
tantforbuddet fra 20.000 kr. til 15.000 kr.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at erhvervsdriven-
de, som ikke er omfattet af hvidvasklovens § 1, stk. 1, ikke
må modtage kontantbetalinger på 15.000 kr. eller derover,
hvad enten betalingen sker på én gang eller som flere beta-
linger, der ser ud til at være indbyrdes forbundet.
Formålet med at sænke grænsen for, hvor store kontantbe-
løb erhvervsdrivende omfattet af kontantforbudsgrænsen må
modtage, er at gøre det vanskeligere for personer med store
beholdninger af ældre sedler eller 1.000-kronesedler fra den
nuværende seddelserie, der stammer fra kriminelle aktivite-
ter, at omsætte disse sedler i almindelig handel. Nedsættelse
af kontantforbudsgrænsen kan således medvirke til, at de
omfattede pengesedler i højere grad indleveres i pengeinsti-
tutterne, der er forpligtede til at følge hvidvasklovens regler
om kundekendskabsprocedure m.v.
Det skærpede kontantforbud vil gælde for alle kontantbe-
talinger og ikke kun betalinger, der i forbindelse med ind-
kaldelse af 1.000-kronesedlen anvendes til at omveksle ind-
kaldte sedler opnået ved kriminelle aktiviteter til andre vær-
dier. Nedsættelsen af grænsen til 15.000 kr. vurderes derfor
at have en positiv betydning for bekæmpelsen af hvidvask
generelt.
Overtrædelse af bestemmelsen er strafbelagt, jf. § 78, stk.
1, 2. pkt., i hvidvaskloven. Ansvarssubjektet er erhvervsdri-
vende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, i hvidvaskloven,
og den strafbare handling vil med forslaget fremover bestå i
at modtage en kontantbetaling, på 15.000 kr. eller derover.
Der tilsigtes ikke med forslaget ændringer i de gældende bø-
deudmålingsprincipper, hvorefter bøden for overtrædelse af
kontantforbuddet som udgangspunkt udmåles til 25 pct. af
de beløb over beløbsgrænsen, som er modtaget i de enkelte
handler, dog mindst 10.000 kr. Der henvises til de gælden-
de bemærkninger for bødeudmåling, jf. Folketingstidende
2012-13, tillæg A, L 164, som fremsat, side 36.
Et eksempel på bødeudmåling kan være, at en erhvervsdri-
vende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, i hvidvaskloven
modtager en kontantbetaling på 30.000 kr. Beløbet, som
overstiger den foreslåede beløbsgrænse, er således 15.001
kr., og 25 pct. af beløbet udgør 3.750,25 kr. Her vil virksom-
heden ifalde en bøde på 10.000 kr. (minimumsbøden for
overtrædelse af beløbsgrænsen).
Et andet eksempel på bødeudmåling kan være, at en er-
hvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, i hvid-
vaskloven modtager en kontantbetaling på 70.000 kr. Belø-
bet, som overstiger den foreslåede beløbsgrænse, er således
55.001 kr., og virksomheden vil ifalde en bøde på 14.000 kr.
(25 pct. af det beløb, der overstiger beløbsgrænsen, og som i
praksis afrundes til nærmeste 500).
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. marts 2024.
Med ikrafttrædelse den 1. marts 2024 fraviges princippet
om fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet regule-
ring. Det forventes, at offentliggørelsen af Nationalbankens
indkaldelse af pengesedler straks vil medføre et øget pres
på erhvervsdrivende, der modtager kontanter, med dertilhø-
rende risici for hvidvask. Fravigelsen vurderes på den bag-
grund at være nødvendig, da formålet med loven delvist
kan forspildes, hvis loven først kan træde i kraft på den
førstkommende fælles ikrafttrædelsesdato – dvs. den 1. juli
2024.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger.
Bestemmelsen angiver lovforslaget territoriale gyldigheds-
område og medfører, at lovforslaget som udgangspunkt kun
vil finde umiddelbar anvendelse for Danmark. Bestemmel-
sens anordningshjemmel giver dog mulighed for, at lovfor-
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0007.png
7
slaget på et senere tidspunkt kan sættes i kraft for Grønland
med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
På Færøerne er en kontantforbudsgrænse fastsat i den færøs-
ke lagtingslov om hvidvask. Ændring af grænsen er derfor
alene et færøsk anliggende.
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809710_0008.png
8
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Hvidvaskloven
§ 5.
Erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, må ikke modtage
kontantbetalinger på 20.000 kr. eller derover, hvad enten betalingen sker på
én gang eller som flere betalinger, der er eller ser ud til at være indbyrdes
forbundet.
1.
I
§ 5
ændres
»20.000.« til:
»15.000.«
Lovforslaget