Erhvervsudvalget 2023-24
L 94 Bilag 2
Offentligt
2809708_0001.png
HØRINGSNOTAT
Forslag til lov om ændring af hvidvaskloven
(Nedsættelse af kontantfor-
budsgrænsen).
1. Indledning
Med lovforslaget nedsættes det nuværende kontantforbud i hvidvaskloven
fra 20.000 kr. til 15.000 kr.
Hvidvasklovens § 5 fastslår, at erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af
hvidvasklovens § 1, stk. 1, ikke må modtage kontantbetalinger på 20.000
kr. eller derover. Med lovforslaget foreslås det at nedsætte beløbsgrænsen,
så erhvervsdrivende ikke må modtage kontantbetalinger på 15.000 kr. eller
derover.
Lovudkastet blev sendt i høring den 1. december 2023 med frist for hø-
ringssvar den 7. december 2023. Der er modtaget 17 høringssvar, heraf 7
med bemærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til nogle redaktionelle ændringer og
præciseringer i lovteksten og bemærkningerne ligesom der er foretaget en
justering i lovforslagets territorialbestemmelse. De redaktionelle justerin-
ger ændrer ikke ved substansen i de pågældende bestemmelser og omtales
derfor ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger til nedsættelsen af kontantforbuddet
Finans Danmark, Ældre Sagen, ATP, Dansk Erhverv, FødevareDanmark,
og FSR
Danske Revisorer støtter overordnet forslaget om at nedsætte
kontantforbuddet i hvidvaskloven fra 20.000 kr. til 15.000 kr.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Nationalbanken har i medfør af lov om Danmarks Nationalbank, og med
tilladelse fra erhvervsministeren, indkaldt en række ældre pengesedler
samt 1.000-kronesedlen fra den eksisterende seddelserie. Alle erhvervsdri-
vende, der modtager kontanter, vil derfor i en periode være ekstraordinært
eksponerede for en forhøjet risiko for at blive misbrugt til hvidvask af
penge. Risikoen retter sig navnlig mod virksomheder, som ikke er omfat-
tede af hvidvasklovens særlige processer til forebyggelse af hvidvask og
vurderes at være højest for handlende med varer af høj værdi så som smyk-
ker, ure, kunst og andre varer, der bevarer en høj værdi over tid.
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809708_0002.png
2/5
Formålet med lovforslaget er at inddæmme konsekvenserne af den fortsat
høje risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme, som er forbundet
med kontantbetalinger.
Af PETs nationale risikovurdering af terrorfinansiering i Danmark 2019
fremgår det, at kontanter fortsat er egnede til at undgå myndighedernes og
den finansielle sektors modforanstaltninger. Det fremgår desuden af Eu-
ropa-Kommissionens supranationale risikovurdering 2022, at pengesedler
med høj værdi udgør en høj risiko for finansiering af terrorisme og en me-
get høj risiko for hvidvask.
Det følger af Nationalbankens rapport fra 2023, at kontanter de seneste
årtier haft en faldende betydning for borgere og virksomheder i Danmark,
og kun 11 pct. af betalingerne i fysisk handel blev foretaget med kontanter
i 2023. Til sammenligning var næsten halvdelen af betalingerne i fysisk
handel med kontanter i 2009. Anvendelsen af kontanter til brug for beta-
ling er således faldende.
3. Høringsparternes bemærkninger til konkrete emner
3.1. Bemærkninger til nedsættelsen af kontantforbuddet
Ældre Sagen anfører, at de generelt ser med bekymring på forslag, der gør
det vanskeligere at benytte kontanter. Ældre Sagen frygter, at nye tiltag,
som begrænser adgangen til at betale kontant, skaber en glidebane mod
afviklingen af kontanter. Konsekvensen af et kontantløst samfund er yder-
ligere marginalisering og direkte eksklusion af samfundets i forvejen mest
udsatte borgere. Nanna Gersov anfører samme betragtninger.
Erhvervsministeriets bemærkninger.
Det bemærkes, at formålet med forslaget om skærpelse af kontantforbuddet
ikke er at hindre brugen af kontanter. Borgere, som har behov for eller
ønske om at betale med kontanter, har således fortsat mulighed for dette,
også med et beløb på helt op til 14.999 kr.
Det bemærkes endvidere, at nærværende lovforslag ikke er til hinder for,
at borgere m.fl. kan hæve og opbevare deres opsparing kontant helt eller
delvist. Bestemmelsen regulerer alene muligheden for at erhvervsdrivende,
som ikke er omfattet af hvidvaskloven, modtager store kontantbetalinger.
3.2. Beløbsstørrelsen for kontantforbuddet
FSR
Danske Revisorer bemærker, at en yderligere nedsættelse end den
foreslåede efter deres opfattelse havde haft større effekt.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Det bemærkes, at den foreslåede grænse for kontantforbuddet er fastsat på
baggrund af en helhedsvurdering, hvor hensynet til henholdsvis bekæm-
pelse af hvidvask og finansiering af terrorisme på den ene side og borgeres
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
2809708_0003.png
3/5
mulighed for at betale kontant med forholdsvis store summer samt er-
hvervsdrivendes mulighed for at modtage forholdsvis store kontantbetalin-
ger på den anden side er inddraget.
Med den foreslåede nedsættelse fra 20.000 til 15.000 kr. er der således
søgt at finde en balance mellem disse to hensyn.
3.3. Kontantforbud for offentlige myndigheder
ATP foreslår, at det undersøges, om anvendelsen af § 5 kan udvides til også
at gælde for offentlige myndigheder, så kontantbetalinger over 15.000 kr.
også kan afvises af offentlige myndigheder. ATP er ikke bekendt med, at
der findes regler i dag herom, og en offentlig myndighed vil derfor efter
den gældende regulering ikke kunne nægte at modtage et større kontant
pengebeløb fx til afvikling af gæld til myndigheden.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Kontantforbuddet omfatter alle erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af
hvidvaskloven. Formålet med kontantforbuddet er at mindske risikoen for,
at kontanter, der hidrører fra kriminalitet, omsættes hos erhvervsdrivende,
der tager imod kontantbetalinger.
Formålet med lovforslaget er som nævnt at nedsætte grænsen for det gæl-
dende kontantforbud, og i den sammenhæng på den ene side at varetage
hensynet til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering og på den anden
side at sikre den fortsatte mulighed for at anvende kontanter i Danmark.
Erhvervsministeriet finder på den baggrund ikke på nuværende tidspunkt
anledning til at udvide anvendelsesområdet for kontantforbuddet til at om-
fatte offentlige myndigheder.
3.4. Mulighed for at modtage op til 20.000 kr. for engrossælgere
Dansk Erhverv foreslår, at det fortsat skal være muligt at tage imod beta-
ling med kontanter, også mellem 15.000 og 20.000 kr., så længe sælgeren
kender kunden, dvs. der foretages kundekendskabsprocedurer. For engros-
sælgerne gælder, at de allerede i dag i vid udstrækning kender kunderne,
så her vil et krav om registrering af kunden, når betalingen er med kontan-
ter mellem 15.000 kr. og 20.000 kr., ikke udgøre en væsentlig byrde.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Kontantforbuddet er indført som et alternativ til at lade erhvervsdrivende,
f.eks. detail- og engroshandler, være omfattet direkte af hvidvaskloven. Det
vil være forbundet med væsentlige byrder for disse erhvervsdrivende, hvis
de omfattes af hvidvaskloven, da de i så fald skal underlægges krav om
udarbejdelse af risikovurdering, politikker og forretningsgange, udpege en
hvidvaskansvarlig, gennemførelse af kundekendskabsprocedurer, over-
vågning af kundeaktiviteter og -transaktioner, undersøge mistænkelig ad-
færd samt foretage underretning til Hvidvasksekretariatet.
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
4/5
Erhvervsministeriet finder på den baggrund, at engrossælgere også frem-
over skal stilles som øvrige erhvervsdrivende i forbindelse med kontantbe-
talinger.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Aiia A/S, Akade-
misk Arkitektforening, Akademikerne, Andelskassen, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmar-
kedets Tillægspension (ATP), Auktionslederforeningen, AUTIG
Auto-
branchens Handels- og Industriforening, AutoBranchen Danmark
Bager- og Konditormestre i Danmark, Beredskabsstyrelsen, BilsynsBran-
chen, Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark, Capital Law CPH
CBS, CEPOS, Computershare, Coop Danmark A/S, Cyklistforbundet,
DAFINA, Danmarks Apotekerforening, Danmarks fiskehandlere, Dan-
marks Motor Union, Danmarks Nationalbank, Danmarks Restauranter &
Cafeer
DRC, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Tekniske Universi-
tet
Institut for Transport, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byg-
geri, Dansk Ejendomskredit, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjs-
forsikring (DFIM), Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Iværksætter forening, Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk
Kredit Råd, Dansk Kunst- & Antikhandler Union, Dansk Kørelærer-Union
Dansk Metal, Dansk Mobilitet, Dansk PersonTransport, Dansk Standard
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Cykelhandlere
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Gallerier, Dan-
ske Guldsmede og Urmagere, Danske Helsekostforretningers Branchefor-
ening, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Maritime, Danske Mo-
torCyklister, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Slagtermestre
Dansk Supermarked, De Danske Bilimportører, De Samvirkende Køb-
mænd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening
Den Europæiske Centralbank, Det Centrale Handicapråd, Det nationale
netværk af virksomhedsledere, Den Sociale Retshjælp, Det økonomiske
råds sekretariat (DØRS), Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Domstolsstyrelsen, Drivkraft Danmark, Dækbranchen Danmark,
e-nettet, Ejendomsforeningen, Experian, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Falck Danmark A/S, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæg-
lere og ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Inter-
nethandel, FinansDanmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finans-
huset i Fredensborg A/S, Finansministeriet, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening, First North, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk
Forbrugsforeningen, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af
Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af
Frie Kørelærere, Foreningen af Interne Revisorer v/ Jesper Siddique Olsen
Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen Danske
L 94 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar
5/5
Revisorer, Foreningen for platformsøkonomi, FOREX, Forsikring & Pen-
sion, Forsikringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør
Flemming Kosakewitsch, Forsvarets Færdselscenter, Forsvarsministeriet
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), FSR
danske revisorer, arantifor-
muen, Gode penge, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Helsingør
Kørelærer Forening, HK, Horesta Arbejdsgiverorganisation, Hvidvaskse-
kretariatet, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorga-
nisation (ISOBRO), Institut for Menneskerettigheder, International Trans-
port Danmark (ITD), Intertrust (Denmark), ISACA Denmark Chapter
IT-branchen, KLIKO
Kørelærere i Køge og omegn, KommuneKredit
Kommunernes Landsforening, Komiteen for god selskabsledelse
Kørelærerforeningen, Kromann Reumert, Kunst Antik og Design Ringen
(KAD), Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug & Fødeva-
rer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsdækkende banker, Landsforenin-
gen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio-, Tra-
fik- og Ulykkesskadede, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Midt-
sjællands Kørelærerforening, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motor-
historisk Samråd, Motorstyrelsen, Mybanker, Nets A/S, NOAH-Trafik
Nokas Kontantservice P/S, Nordic Blockchain Association, Nærbutikker-
nes Landsforening, Optikerforeningen, Ostehandlerforeningen Danmark
Oxfam IBIS, Parcelhusejernes Landsforening, Penneo A/S, Politiforbun-
det, Postnord Juridiske afdeling, Revisornævnet, Rigsadvokaten, Rigspo-
litiet, Roskilde Universitetscenter, Rådet for bæredygtig trafik, Rådet for
Sikker Trafik, Samtlige byretter, Sikre Veje, SKAD arbejdsgiver- og
brancheforening, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, SLD,
Trafikforbundet, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Transportens Arbejdsgivere (ATL), Transporterhvervets Uddannelser,
Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Udbe-
taling Danmark, UlykkesPatientForeningen, Vestre Landsret, Veteran-
knallertklubben Aktiv, VISA, VP Securities A/S, Western Union, Trans-
parency International Danmark, Ældre sagen, Ørsted, Østre Landsret, Fæ-
røernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Naalak-
kersuisut via Rigsombudsmanden i Grønland
5. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v. som har haft be-
mærkninger med indhold
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
FinansDanmark
Ældre Sagen
ATP
FSR
danske revisorer
Dansk Erhverv
FødevareDanmark
Nanna Gersov