Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24
L 93 Bilag 5, L 93 A Bilag 5, L 93 B Bilag 5
Offentligt
2814449_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. januar 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og
personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer, forhøjelse af
bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og
EL) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedta-
gelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det til det under B nævnte lovforslag stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod det under A nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
støtter lovforslaget, men under lovbehandlingen er blevet
opmærksom på, at der for servicefradraget findes en be-
grænsning i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, om, at arbej-
det, hvis det ikke udføres af en momsregistreret virksomhed,
skal være udført af en person, der ved indkomstårets udløb
er fyldt 18 år. Dette bør tilpasses nutidens behov, da det
ikke er befordrende for, at unge tager fritidsjob. Venstre
finder desuden, at der ikke nødvendigvis altid bør være sam-
menhæng mellem fradrag for køber og betaling af skat fra
den, der udfører, sådan som der henvises til i svar på L
93 – spørgsmål 2, særlig i dette tilfælde, hvor udbredelsen
af unges muligheder for fritidsjob er en væsentlig politisk
målsætning for Venstre. Venstre vil således arbejde for, at
unge under 18 år på sigt også kan omfattes af ordningen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at lovfor-
slag A indeholder både initiativer, som Enhedslisten ønsker
at støtte, og initiativer, som Enhedslisten ikke kan støt-
te. Derfor stemmer Enhedslisten gult til lovforslag A. En-
hedslisten mener, at det er rigtig fornuftigt med lavere afgif-
ter på nulemissionskøretøjer, da det kan medvirke til den
grønne omstilling af vejtransporten, hvor folk får lettere
ved at tilvælge elbiler og andre bæredygtige køretøjer. Den
resterende del af lovforslaget indeholder bl.a. et initiativ
om forøgelse af servicefradraget, som Enhedslisten ikke kan
støtte. Servicefradraget er et meget skævt fradrag, som pri-
mært er en fordel for meget velstillede familier, hvorfor
AX029549
L 93b - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. januar 2024
2814449_0002.png
2
Enhedslisten mener, at pengene på finansloven skal priorite-
res på andre initiativer, f.eks. den hårdt pressede velfærd i
kommuner og regioner.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af ligningsloven og registre-
ringsafgiftsloven (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse
af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer
og forhøjelse af bundfradraget for nulemissionskøretøjer)«
omfattende §§ 1, 2 og 4 og bilag 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af personskatteloven (Ned-
sættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestig-
ninger)« omfattende § 3 og § 4, stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 5 b, stk. 4, 1.
pkt.,
indsættes efter »1. februar«: »2024«.
[Sproglig præcisering]
Til § 4
3)
I
stk. 2
udgår »og § 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 4
4)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 5 og 7-9, og § 3« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovfor-
slag. Det ene lovforslag (A) vedrører forhøjelse af service-
fradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommu-
ner og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget i
registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer. Derudo-
ver foreslås det, at »og visse småøer, forhøjelse af bundfra-
draget i registreringsafgiftsloven for« ændres til »og på visse
småøer og forhøjelse af bundfradraget for«. Der er tale om
præciseringer. Det andet lovforslag (B) vedrører nedsættelse
af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 3, at registreringsaf-
giftslovens § 5 b, stk. 4, foreslås ændret, så »102.750 kr. i
2024, 101.500 kr. i 2025« ændres til »102.750 kr. fra og med
den 1. januar 2024 til og med den 31. januar 2024, 104.000
kr. fra og med den 1. februar til og med den 31. december
2024, 104.000 kr. i 2025«.
Det foreslås, at der i den i lovforslagets § 2, nr. 3, fore-
slåede ændring af § 5 b, stk. 4, 1. pkt., efter »1. februar«
indsættes: »2024«.
Ændringen udgør en sproglig præcisering uden materiel
betydning.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla-
get om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. ændringsfor-
slag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2023 og var
til 1. behandling den 17. januar 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Den 9. januar 2024 sendte skatteministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
L 93b - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. januar 2024
2814449_0003.png
3
Hans Kristian Skibby (DD) Morten Vehl (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Merete Scheelsbeck (KF)
Mona Juul (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5