Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. januar 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og
personskatteloven
(Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer, forhøjelse af
bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og
EL) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedta-
gelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det til det under B nævnte lovforslag stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod det under A nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
støtter lovforslaget, men under lovbehandlingen er blevet
opmærksom på, at der for servicefradraget findes en be-
grænsning i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, om, at arbej-
det, hvis det ikke udføres af en momsregistreret virksomhed,
skal være udført af en person, der ved indkomstårets udløb
er fyldt 18 år. Dette bør tilpasses nutidens behov, da det
ikke er befordrende for, at unge tager fritidsjob. Venstre
finder desuden, at der ikke nødvendigvis altid bør være sam-
menhæng mellem fradrag for køber og betaling af skat fra
den, der udfører, sådan som der henvises til i svar på L
93 – spørgsmål 2, særlig i dette tilfælde, hvor udbredelsen
af unges muligheder for fritidsjob er en væsentlig politisk
målsætning for Venstre. Venstre vil således arbejde for, at
unge under 18 år på sigt også kan omfattes af ordningen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at lovfor-
slag A indeholder både initiativer, som Enhedslisten ønsker
at støtte, og initiativer, som Enhedslisten ikke kan støt-
te. Derfor stemmer Enhedslisten gult til lovforslag A. En-
hedslisten mener, at det er rigtig fornuftigt med lavere afgif-
ter på nulemissionskøretøjer, da det kan medvirke til den
grønne omstilling af vejtransporten, hvor folk får lettere
ved at tilvælge elbiler og andre bæredygtige køretøjer. Den
resterende del af lovforslaget indeholder bl.a. et initiativ
om forøgelse af servicefradraget, som Enhedslisten ikke kan
støtte. Servicefradraget er et meget skævt fradrag, som pri-
mært er en fordel for meget velstillede familier, hvorfor
AX029549