Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 91 Bilag 1
Offentligt
2799350_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022 - 1980
Den 14. december 2023
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsnotat og de samlede eksterne
høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Selektiv nedrivning af visse byggerier).
Lovforslaget fremsættes i dag, torsdag den 14. december 2023.
Lovforslaget skal give hjemmel til at udmønte de dele af Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi af juni 2020, der vedrører indførelse af krav til
standardiserede nedrivningsplaner og kompetencekrav til selektiv nedrivning.
Indførelsen af regler om selektiv nedrivning har til hensigt at fremme genbrug,
forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse af nedrevne
byggematerialer og skal samtidig sikre, at byggematerialer, der indeholder
problematiske stoffer, sorteres fra og ikke recirkuleres i materialekredsløbet. Krav
om selektiv nedrivning skal dermed bidrage til, at ressourceaftryk og
klimabelastning reduceres samt spredning af problematiske stoffer undgås.
Ved ”selektiv
nedrivning”
forstås hel eller delvis nedtagning af byggerier eller dele
heraf på en måde, hvor byggeriets materialer adskilles og sorteres under
nedtagning, med henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering af
materialerne. Samtidig skal de materialer, som indeholder problematiske stoffer,
udsorteres.
Byggerier omfatter både bygninger og anlæg.
Lovforslaget skal give bemyndigelse til at stille krav om:
1.
2.
Selektiv nedrivning,
herunder krav til proces for nedrivning.
Standardiseret nedrivningsplan:
Bygherre er ansvarlig for at udarbejde en
standardiseret nedrivningsplan inden nedrivningen. Den standardiserede
nedrivningsplan skal skitsere, hvordan nedrivningen skal foretages.
Nedrivningsplanen skal indeholde en ressourcekortlægning, der opgør, hvilke
byggematerialer og -affald (angivet i vægt), som nedrivningen vil generere, og
hvordan disse ressourcer forventes håndteret (genbrug, forberedelse med
henblik på genbrug, genanvendelse, nyttiggørelse, forbrænding).
Nedrivningsplanen skal desuden indeholde en kortlægning af problematiske
stoffer. Kommunen skal behandle og vurdere nedrivningsplanen i forbindelse
med, at kommunen giver tilladelse til nedrivning (byggetilladelse).
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 91 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3.
4.
5.
Miljø- og ressourcekoordinator:
Bygherre skal udpege en såkaldt miljø- og
ressourcekoordinator (MRK), som har en koordinatorfunktion og skal have
indsigt i alle elementer i en nedrivningsproces. MRK’en påtænkes at
skulle
sikre, at bygherrens forpligtelser varetages forsvarligt i både planlægnings- og
udførelsesfasen, herunder at de enkelte elementer i nedrivningsplanen bliver
efterlevet. Vedkommende skal have taget en kort uddannelse eller besidde
krævede kompetencer.
Ressourceansvarlig:
Nedrivningsvirksomheden skal anvende en
ressourceansvarlig, som skal sikre, at selve nedrivningen foregår i tråd med
nedrivningsplanen og gældende regler, herunder at de nødvendige faglige
kompetencer inddrages, at medarbejdere instrueres korrekt, og at der føres
tilsyn med nedrivningen. Vedkommende skal taget en kort uddannelse eller
besidde krævede kompetencer.
Autorisationsordning:
Nedrivningsvirksomheden skal autoriseres til at udføre
selektiv nedrivning, hvilket indebærer, at virksomheden skal have et
kvalitetsledelsessystem. Kvalitetsledelsessystemet skal bidrage til, at
virksomheden har procedurer, der sikrer, at affaldet håndteres korrekt og så
højt oppe i affaldshierarkiet som muligt. Nedrivningsvirksomheden skal
desuden udføre egenkontrol af nedrivningsplaner og sorteringspraksis.
Nedrivningsvirksomheden skal ansøge om autorisation og fornyelse hvert
andet år hos et kontrolorgan, der indstiller til eventuel godkendelse, hvorefter
Miljøstyrelsen godkender autorisationen. Kontrolorganet er et akkrediteret
certificeringsorgan, der efterlever international standard for auditering af
ledelsessystemer. Kontrolorganet skal udføre eksterne audits af virksomheden
for at kontrollere, at denne lever op til betingelserne for autorisation og har
kompetencer til at udføre selektiv nedrivning.
Regler om selektiv nedrivning vil i første omgang omfatte krav om selektiv
nedrivning ved nedrivning af bygninger (fuldstændig fjernelse af etageareal) på 250
m
2
eller derover. Dette indebærer krav om, at bygherre skal sørge for udarbejdelse
af standardiserede nedrivningsplaner og udpege en miljø- og ressourcekoordinator,
samt krav om at nedrivningsvirksomheder skal anvende en ressourceansvarlig og
autoriseres ved nedrivning af bygninger på 250 m
2
eller derover. Alle virksomheder
vil have mulighed for frivilligt at lade sig autorisere.
Lovforslaget giver mulighed for, at der, hvis regeringen på sigt skulle ønske det, kan
stilles krav for flere typer af nedrivninger end ved fuldstændig fjernelse af etageareal
i bygninger på 250 m
2
eller derover. Der kan således med bemyndigelsen fastsættes
krav til “nedrivning af visse byggerier” vedfuldstændig
fjernelse af etageareal i
mindre bygninger på 50 m
2
eller derover, ved nedrivning i forbindelse med
renovering af bygninger og anlæg og ved nedrivning af hele eller dele af anlæg.
Lovforslaget har været i 4 ugers høring fra den 28. september og forventes 1.
behandlet den 9. januar med henblik på ikrafttræden 1. juli 2024.
Høringen har givet anledning til mindre ændringer og præciseringer.
2
L 91 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
3