Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 90 Bilag 1
Offentligt
2799341_0001.png
NOTAT
Jura
J.nr. 2023 - 3185
Ref. FIMOE
Den 13. oktober 2023
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af
miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre
love (Præcisering af kredsen af personer, der kan anmode
myndighederne om at træffe foranstaltninger m.v. efter
miljøskadereglerne og klage over afgørelser herom)
Miljøministeriet sendte den 11. september 2023 forslag til lov om ændring af miljøskadeloven, lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Præcisering af kredsen af personer, der kan anmode
myndighederne om at træffe foranstaltninger m.v. efter miljøskadereglerne og klage over afgørelser
herom) i offentlig høring med frist for afgivelse af høringssvar den 9. oktober 2023.
Miljøministeriet skal indledningsvis takke alle høringsparter for deres bemærkninger. Der er
indkommet 5 eksterne høringssvar.
Følgende 2 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget.
-
-
Biogas Danmark
Dansk Industri
Følgende 3 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget.
-
-
-
Danske Regioner
Myndigheden spildevand i Tønder Kommune
Dansk arbejdsgiverforening
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget. Der er foretaget lovtekniske
rettelser af lovforslaget, bl.a. på baggrund af drøftelser med Justitsministeriet.
Samtlige høringssvar er vedlagt i deres fulde længde og er ligeledes lagt på høringsportalen. I det
følgende redegøres for synspunkterne i de 2 modtagne høringssvar. Miljøministeriets bemærkninger
hertil er markeret med kursiv.
Dansk Industri bemærker, det er et fornuftigt forslag, at hele miljøansvarsdirektivets tekst om den
omfattede personkreds nu optages i miljøskadeloven.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 90 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2799341_0002.png
Biogas Danmark har noteret, at det i høringsmaterialet anføres, at der alene er tale om en præcisering
af gældende ret på baggrund af en begrundet udtalelse fra EU-Kommissionen om gennemførelsen af
miljøansvarsdirektivet, hvor Kommissionen finder, at den gældende implementering af direktivet ikke
er tilstrækkelig klar og præcis, hvorfor borgernes retssikkerhed ikke skulle være tilstrækkeligt sikret.
Biogas Danmark bemærker endvidere
i deres høringssvar, at formuleringen ”kan forventes at blive
berørt” er meget løs og uklar. Der
er derfor efter Biogas Danmarks opfattelse behov for en yderligere
præcisering af, hvad der menes hermed
og herunder hvordan det afgøres, hvem der kan forventes at
være omfattet heraf
samt hvordan og af hvem denne forventning afklares og afgøres og herunder, at
den pågældende person har en væsentlig interesse og konkret berøring.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår af miljøansvarsdirektivets artikel 12, stk. 1, litra a, at fysiske eller juridiske personer, som
berøres eller kan forventes at blive berørt af en miljøskade, har adgang til at meddele den kompetente
myndighed bemærkninger vedrørende miljøskader eller overhængende fare herfor, som de har
kendskab til, og til at kræve, at den kompetente myndighed træffer foranstaltninger efter direktivet.
Det er ikke defineret nærmere i direktivet, hvad der skal forstås ved
”berøres eller kan forventes at
blive berørt.” Der er alene truffet én afgørelse ved EU-domstolen, hvor der i begrænset omfang tages
stilling til fortolkningen af miljøansvarsdirektivets artikel 12, stk. 1, litra a. Der redegøres for denne
afgørelse i lovforslaget. Der er herudover ikke praksis, der belyser begrebet.
På den baggrund vurderes
det ikke muligt i lovforslaget at foretage en nærmere fastlæggelse af, hvad begrebet indebærer.
Miljøskadeloven og de enkelte sektorlove, som miljøskadeloven fungerer sammen med, fastsætter
hvem der træffer afgørelse om, hvorvidt den fysiske eller juridiske personer er berørt eller forventes
at blive berørt af miljøskade. Dette ændres ikke ved lovforslaget.
2