Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 310
Den 15. januar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 til L 88, forslag til lov om ændring af lov om
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til
husdyrproduktion og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug) stillet den 21. december 2023
af Søren Egge Rasmussen (EL)
Spørgsmål nr. 6 til L 88
”
Vil ministeren redegøre for, hvorfor revurderinger af godkendelser eller tilladelser af
flere husdyrbrug ifølge udkastet til lovtekst ikke skal foregå efter gældende regler i
nyeste lovgivning? Vil ministeren herunder forholde sig til, om ikke selve formålet
med revurderinger ift. miljøbeskyttelsesloven f.eks. er at få virksomheder over på nye
regler? Vil ministeren derudover forholde sig til, hvorvidt det er hensigtsmæssigt både
for kommunernes sagsbehandling, berørte borgeres retsfølelse og beskyttelse af miljø
og sårbar natur, at kommunerne i en lang årrække vil skulle behandle sager efter
forskellig lovgivning? Det skal hertil bemærkes, at revurderinger af husdyrbrug oftest
sker 8-10 år efter den oprindelige tilladelse er givet, og der i mellemtiden kan være
tilkommet meget ny viden og dermed ny lovgivning. Vil ministeren videre forholde sig
til, at revurderinger, som beskrevet i lovforslaget, ensidigt tager hensyn til
producenten, hvorved der ikke tages hensyn til, at der kan være modstående hensyn?
Vil ministeren ændre lovforslaget, så alle revurderinger skal behandles efter de
foreslåede regler frem for de hidtil gældende?”
Svar
Der sigtes med lovforslaget ikke imod at ændre det grundlæggende gyldighedsområde for § 16 c eller
området for revurderinger. Det fremgår således af lovforslagets bemærkninger, at
kommunalbestyrelsen i lighed med i dag ikke vil skulle foretage en vurdering af, om to husdyrbrug skal
godkendes samlet i forbindelse med en revurdering efter reglerne i kapitel 16 i bekendtgørelse om
godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen).
Baggrunden herfor er, at § 16 c omfatter ansøgninger om ny godkendelse eller tilladelse i forbindelse
med en etablering, ændring eller udvidelse af et husdyrbrug. I denne situation tages der stilling til hele
det samlede grundlag for en godkendelse eller tilladelse, idet ansøgeren opnår en helt ny
produktionstilladelse. Her er det relevant at se på, om det pågældende husdyrbrug opfylder
betingelserne for en samlet godkendelse eller tilladelse efter § 16 c.
I en revurderingssag åbnes alene en begrænset del af godkendelsen, idet revurderingens hovedformål
er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på anvendelsen af den bedste
tilgængelige teknik (BAT), herunder at husdyrbrug omfattet af EU´s direktiv om industrielle
emissioner drives efter direktivets retningslinjer for bedste tilgængelige teknik (BAT-konklusionerne).
Det er således ikke formålet med en revurderingssag, at husdyrbruget generelt skal behandles efter
nyeste regler, men derimod at opdatere husdyrbruget i forhold til anvendelse af BAT. Der ses heller
ikke at være tale om, at kommunerne skal anvende forskelligt retsgrundlag, idet kommunerne i lighed
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk