Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 88 Bilag 4
Offentligt
2808516_0001.png
MATRIKELFINTEN
Foretræde for Miljø- og Fødevareudvalget kl. 11.30 - 11. januar - 2024
Deputation fra landsbyen Rislev
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0002.png
Agenda
Korte indlæg fra:
Charlotte Roest, lokalpolitiker, Næstved Byråd
Klima-, Miljø- og Friluftsturismeudvalget
Mogens Callesen, Miljøforeningen for Rislev og Nedre Suså
Biolog og formand for Rislev Bylaug
Kim von Bülow, skoleleder Næstved Fri Skole, Rislev
Spørgsmål fra udvalget:
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0003.png
Landsbyen R
islev
Beliggende i Næstved kommune
Rislev
(rød prik)
ca. 400 indbyggere
Kulturhistorisk perle, med historie som kan føres
længere tilbage end til middelalderen - med
gravsteder fra både bronzealderen og den
tidlige jernalder.
Hyggeligt lokalsamfund, med kirke, gadekær og
fin lille landsbyskole, og skolebussen er
propfyldt.
……………………………………………………
Kilde: Google Maps
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0004.png
Charlotte Roest
Lokalpolitiker, Næstved Byråd
Klima-, Miljø- og Friluftsturismeudvalget
Tak til ministeren og udvalget
- Tak for at lytte til lokalbefolkningen og tak for nu at ville ændre loven
Udenfor de større byer ønsker vi Godt liv på Landet
-
…ikke stinkende liv på landet
På landet er der ikke så idyllisk mere
- Det her drejer sig om profit og kæmpe svineindustrier (fx 140.000 slagtesvin)
Loven forældet, lavet til små hyggelige bondegårde
- De tider er forbi
Loven er styrende for kommuner og ”landmænd”
-
Det I siger, det er det, vi gør! ”Landmænd” bruger loven, kommuner ”gummistempler”
Loven ændrer ikke nok, stadig meget teknisk
- Stadig meget kommunen skal bevise
– ”teknisk, forurenings- og driftsmæssigt”
- Hvorfor skal der være mulighed for dispensation?
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0005.png
Charlotte Roest
Lokalpolitiker, Næstved Byråd
Klima-, Miljø- og Friluftsturismeudvalget
I er ikke hårde nok - Hvorfor ikke altid samlet?
-
Hvorfor skal ”landbrug” have en forbundethed for at blive samlet vurderet?
Vindmøller, der må altså kun opsættes ”en”
-
Men svin, så lægges ”bønders” påvirkning og lokale ødelæggelser ikke sammen
Stort bureaukratisk arbejde for kommunerne
- Stadig meget kompliceret, I bør fjerne teknisk og driftsmæssig forbundenhed
- Det bør alene være det lokale miljøhensyn, som skal vægtes
Kommunalpolitikere, vi kan bare stå at se på
- Lokalt kæmper vi for borgerne og lokaldemokrati, men vi bliver helt kørt over
- Den her lovgivning, også den nye, sætter os kommunalpolitikere helt ud af spil
I L88 ønsker vi:
• At påklagede og hjemviste sager altid afgøres jf. gældende lov på afgørelsestidspunktet
(ellers er det meget svært at forstå for almindelige borgere)
• At de tre kriterier ”teknisk, forurenings- og driftsmæssigt forbundet” ændres til alene
”forureningsmæssigt forbundethed” (eksponentiel svinestank og negativ miljøpåvirkning
hører altså ikke hjemme i små idylliske landsbyer)
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0006.png
Mogens Callesen
Miljøforeningen for Rislev og Nedre Suså
Biolog og formand for Rislev Bylaug
Miljøbelastningen på landet skal være acceptabel.
Boet i Rislev i næsten 40 år
her ved selvsyn erfaret en
uheldig udvikling
Hvorfor skal hensynet til en svineindustri vægte højere end
hensynet til natur og lokalsamfund?
Hvor er borgerperspektivet og dermed hensynet til
omgivelserne?
Hvorfor ligger disse industrianlæg ikke i industriområder?
Ministeren sad i min stue og lovede, at der ville blive sat en
stopper for matrikelfinten.
Man skal holde, hvad man lover!
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0007.png
Kim von Bülow
Skoleleder, Næstved Fri Skole
Rislev
Skolen valgte sin placering i sin tid for at have mulighed for at kunne undervise
børnene i udenfor naturlige omgivelser. Skolens have giver disse muligheder, både
for undervisning i det fri og for fri leg. De seneste år har skolen med fondsmidler
arbejdet på en have med stor diversitet, med sansehave og udendørs faciliteter - til
glæde for beboerne i Rislev, personalet og de 130 børn vi har på skolen. Skolen er en
af Danmarks mest demokratiske, og børnene vælger udelivet i naturen frem for alt.
Bekymring 1:
udledning
af store mængder ammoniak vil begrænse vores have både
mht. diversiteten (planter og dyr)
Bekymring 2:
de trafikale forhold
forringes omkring skolen, og vil udgøre en
potentiel fare for børnene. Allerede nu kører der en del lastbiler og traktorer med
tilknytning til svineproduktionen på den smalle vej forbi skolen.
Bekymring 2:
Stank
fra svineproduktionen udgør den største bekymring; hvad vil
det betyde for vores muligheder for at kunne være udendørs? Vil skolen også blive
påvirket indendørs? Og kan det potentielt betyde at skolen må flytte eller lukke?
Er det rimeligt, at det skal være en udfordring, at drive en skole på landet pga.
miljøet?
Vi håber at jeres nye lov også kommer til at gælde for Rislev!
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0008.png
SPØRGSMÅL
L 88 - 2023-24 - Bilag 4: Henvendelse af 2/1-24 fra Landsbyen Rislev om matrikelfinten
2808516_0009.png
TAK FOR JERES TID