Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 87 Bilag 6
Offentligt
2807697_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Hermed fremsendes ændringsforslag til L 87
forslag til lov om ændring af lov
om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (Mulighed for
færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre).
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 363412
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af […]:
Ændringsforslag
Til
Forslag til Lov om ændring af lov om testcentre for store vindmøller ved Høvs-
øre og Østerild (Mulighed for færre, men højere vindmøller ved Testcenter
Høvsøre)
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 8. januar 2024
Til § 1
1)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
Efter
§ 13
indsættes:
Ȥ 13 a.
Ministeren for byer og landdistrikter kan i særlige tilfælde tillade, at der
på testcentrenes standpladser opstilles vindmøller, der er placeret nærmere na-
bobeboelse end fire gange møllens totalhøjde.
§ 13 b.
Ministeren for byer og landdistrikter kan for testcentrene i særlige til-
fælde dispensere fra støjgrænser i regler om støj fra vindmøller.«
[Mulighed for undtagelse fra afstandskrav og støjregler]
Bemærkninger
Til nr. 01
L 87 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag
2807697_0002.png
Det følger af § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 923 af 6. september 2019 om plan-
lægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, at der ikke må gives tilladelse
efter planloven til vindmøller nærmere nabobeboelse end fire gange møllens to-
talhøjde. Bekendtgørelsen vedrører tilladelser efter planloven, hvilket ikke er
forudsat ved opstilling af vindmøller på de nationale vindmølletestcentre.
Testcenterloven indeholder ikke i dag lovbestemmelser om, at vindmøller, der
opstilles på de nationale vindmølletestcentre ved Østerild og Høvsøre, skal over-
holde det afstandskrav, der følger af ovennævnte bekendtgørelse.
Det er dog en forudsætning i testcenterloven, at afstandskravet overholdes. Der
henvises herved f.eks. til bemærkningerne til lovens § 3 og § 8, der blev nyaffat-
tet ved lov nr. 705 af 8. juni 2018 om ændring af lov om et testcenter for store
vindmøller ved Østerild (Udvidelse af vindmølletestcentrene ved Høvsøre og
Østerild), hvor der bestemmes højdebegrænsninger på vindmøller, der opstilles
på en række standpladser ved både Testcenter Østerild og Testcenter Høvsøre
af hensyn til afstandskravet på fire gange totalhøjden til nærmeste nabobebo-
else, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 198 som fremsat, side 40 og 43.
Det er derfor By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering, at det vil forudsætte ny
regulering, hvis afstandskravet skal kunne fraviges.
Der foreslås en ny
§ 13 a,
hvorefter ministeren for byer og landdistrikter i særlige
tilfælde kan tillade, at der på testcenterenes standpladser opstilles vindmøller,
der er placeret nærmere nabobeboelse end fire gange møllens totalhøjde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren for byer og landdistrik-
ter kan meddele tilladelse til, at afstandskravet til nabobeboelse på fire gange
møllehøjden fraviges. Et afstandskrav, der ellers ville være en forudsætning for
opstilling af vindmøller.
Tilladelsen vil skulle meddeles til den driftsansvarlige, der er DTU, og der vil
alene kunne meddeles tilladelse efter inddragelse af ejerne og beboerne i de bo-
liger, der er beliggende inden for fire gange møllehøjden på den vindmølle, der
påtænkes opstillet. Der vil i medfør af bestemmelsen alene kunne meddeles til-
ladelse, hvis beboerne i de pågældende boliger har accepteret dette.
Der vil efter bestemmelsen alene kunne meddeles tilladelse i særlige tilfælde.
Ved vurderingen af, om der foreligger særlige tilfælde, vil det dels skulle indgå,
hvor stor en fravigelse af afstandskravet, der er tale om. Derudover vil det skulle
indgå, om der blandt beboerne i de boliger, der er beliggende inden for fire gange
møllehøjden, er et ønske om at blive boende på ejendommen trods fravigelsen
samt beboernes forhold i øvrigt, herunder beboerens tilknytning til ejendom-
men.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen kunne gives tilladelse til en begrænset fra-
vigelse af afstandskravet, hvorved forstås, at der kan gives tilladelse til at opstille
en vindmølle på en standplads, der i et nærmere fastsat omfang overskrider af-
standskravet, men hvor der evt. fastholdes en højdebegrænsning på den pågæl-
dende standplads. Hvis en vindmølle på en standplads på grund af afstandskra-
vet således er begrænset til at kunne være 190 meter høj, men hvor standplad-
sen potentielt vil kunne rumme vindmøller af op til 275 meters højde, så vil der
med hjemmel i bestemmelsen kunne gives tilladelse til, at der opstilles en
Akt nr.: 363412
Side 2
L 87 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag
2807697_0003.png
vindmølle på op til 250 meters højde, hvis f.eks. forholdene til naboboligerne ta-
ler for, at afstandskravet ikke skal fraviges i dets helhed.
En tilladelse til fravigelse vil i udgangspunktet være tidsbegrænset, så den alene
gives for den periode, hvor beboerne i den bolig, som afstandskravet fraviges for,
bebor den pågældende ejendom.
En konsekvens af, at afstandskravet fraviges, vil være, at det ikke vil være nød-
vendigt at nedlægge boliger af hensyn til dette krav, for at der kan opsættes vind-
møller på testcenteret, der ellers ville overskride afstandskravet. De berørte be-
boere forbeholder sig retten til at lade sig ekspropriere på et senere tidspunkt.
Når en tidsbegrænset tilladelse til fravigelse af afstandskravet udløber, vil kravet
genindtræde. Dette vil kunne aktualisere et behov for ekspropriation af de boli-
ger, der er beliggende inden for afstandskravet på fire gange møllehøjden.
Vindmøller på de nationale vindmølletestcentre skal overholde de støjkrav, der
følger af bekendtgørelse nr. 135 af 7. februar 2019 om støj fra vindmøller.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, at den samlede støjbelastning fra vind-
møller ikke må overstige 39 dB (ved 8 m/s) og 37 dB (ved 6 m/s) for områder
til støjfølsom arealanvendelse og 44 dB (ved 8 m/s) og 42 dB (ved 6 m/s) for
beboelse i det åbne land.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 2, må den samlede lavfrekvente støj fra vindmøl-
ler indendørs i beboelse i det åbne land eller indendørs i områder til støjfølsom
arealanvendelse ikke overstige 20 dB ved en vindhastighed på 8 m/s og 6 m/s.
Grænseværdierne gælder ikke for vindmølleejerens beboelse, jf. bekendtgørel-
sens § 4, stk. 3.
Bekendtgørelsen indeholder ikke regler om dispensation. Det bemærkes dog, at
miljøministeren i 2012 gav en dispensation fra vindmøllebekendtgørelsens støj-
grænser for en enkelt bolig i forbindelse med etableringen af testcenter Østerild,
hvor der var særlige personlige omstændigheder for en beboer i en eksproprie-
ret bolig.
Der foreslås en ny
§ 13 b
til testcenterloven, hvorefter ministeren for byer og
landdistrikter for testcentrene i særlige tilfælde kan dispensere fra støjgrænser
i regler om støj fra vindmøller.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren for byer og landdistrik-
ter kan meddele dispensation fra de støjgrænser, der følger af bekendtgørelse
nr. 135 af 7. februar 2019 om støj fra vindmøller og senere bekendtgørelser, der
måtte erstatte denne.
Tilladelsen vil skulle meddeles til den driftsansvarlige, der er DTU, og der vil
alene kunne meddeles tilladelse efter inddragelse af ejerne og beboerne af de
boliger, hvor støjgrænserne vurderes at blive overskredet ved et fuldt udbygget
testcenter. Det vil for den foreslåede tilpasning af Testcenter Høvsøre dreje sig
om ejendommene, der er beliggende på adresserne Vråvej 12 og Vråvej 18 i Lem-
vig Kommune.
Der vil i medfør af bestemmelsen alene kunne meddeles dispensation, hvis be-
boerne i de boliger, som støjgrænser ikke vil kunne overholdes for, har accepte-
ret dette.
Akt nr.: 363412
Side 3
L 87 - 2023-24 - Bilag 6: Ændringsforslag
2807697_0004.png
Det vil efter bestemmelsen alene kunne meddeles dispensation i særlige tilfælde.
Ved vurderingen af, om der foreligger særlige tilfælde, vil det dels skulle indgå,
om der er tale om en begrænset overskridelse af støjgrænserne. Derudover vil
det skulle indgå, om der blandt beboerne er et ønske om at blive boende på ejen-
dommen, selvom støjgrænserne måtte blive overskredet samt beboernes for-
hold i øvrigt, herunder beboerens tilknytning til ejendommen.
En dispensation vil i udgangspunktet være tidsbegrænset, så den alene gives for
den periode, hvor beboerne i den bolig, som støjgrænserne fraviges for, bebor
den pågældende ejendom. De berørte beboere forbeholder sig retten til at lade
sig ekspropriere på et senere tidspunkt. Når en tidsbegrænset dispensation fra
støjgrænserne udløber, vil disse igen skulle overholdes. Dette vil kunne aktuali-
sere et behov for ekspropriation af de boliger, hvor støjgrænserne vurderes at
blive overskredet ved et fuldt udbygget testcenter.
Kommunalbestyrelsen vil også skulle tage højde for en meddelt dispensation i
forbindelse med tilsynet med testcentrets overholdelse af bekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelsens § 11, stk. 1.
Akt nr.: 363412
Side 4
Morten Dahlin
/ Hans Peter Olsen