Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 87 Bilag 10
Offentligt
2810533_0001.png
Til lovforslag nr.
L 87
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 0. januar 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om testcentre for store vindmøller ved
Høvsøre og Østerild
(Mulighed for færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre)
[af ministeren for byer og landdistrikter (Morten Dahlin)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4. Ministeren for
byer og landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 5-8.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om testcentre for store
vindmøller ved Høvsøre og Østerild (Mulighed for færre,
men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre)« omfatten-
de § 1, nr. 1-17 og 19-23, § 3, stk. 1, og bilag 1-3.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om testcentre for
store vindmøller ved Høvsøre og Østerild og ligningsloven
(Mulighed for Testcenterbonus)« omfattende § 1, nr. 18, § 2
og § 3, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 3
2)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 3
3)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »ikrafttrædelse af lovens § 1, nr.
18« til: »lovens ikrafttræden«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
DokumentId
Journalnummer
L 87 - 2023-24 - Bilag 10: Udkast til betænkning
2810533_0002.png
2
4)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »bestemmelsen« til: »§ 21 i lov
om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 18,«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til titlen
5)
Efter »Østerild« indsættes: »og ligningsloven«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 1
6)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13 a.
Ministeren for byer og landdistrikter kan i sær-
lige tilfælde tillade, at der på testcentrenes standpladser op-
stilles vindmøller, der er placeret nærmere nabobeboelse end
fire gange møllens totalhøjde.
§ 13 b.
Ministeren for byer og landdistrikter kan for test-
centrene i særlige tilfælde dispensere fra støjgrænser i regler
om støj fra vindmøller.««
[Mulighed for undtagelse fra afstandskrav og støjregler]
7)
I
nr. 18
ændres i
den indledende tekst
»før overskriften
før § 22« til: »i
kapitel 4«.
[Lovteknisk rettelse vedrørende bestemmelsens placering]
Til § 2
8)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 7 R, stk. 2,
indsættes efter
»§ 21«: », stk. 3,«.
[Lovteknisk rettelse vedrørende præcisering af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter alle lovforslagets bestemmelser,
der er nødvendige for anlæg og drift af Testcenter Høvsøre
med plads til fem vindmøller af op til 275 meters højde, men
med undtagelse af regler om testcenterbonus.
Den andel del (B) omfatter lovforslagets bestemmelser
om testcenterbonus og om skattefritagelse af bonussen.
Til nr. 2-4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 5
Da ligningsloven foreslås ændret med lovforslagets § 2,
skal ligningsloven også fremgå af lovforslagets titel. Der er
tale om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 6
Det følger af § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 923 af
6. september 2019 om planlægning for og tilladelse til op-
stilling af vindmøller, at der ikke må gives tilladelse efter
planloven til vindmøller nærmere nabobeboelse end fire
gange møllens totalhøjde. Bekendtgørelsen vedrører tilladel-
ser efter planloven, hvilket ikke er forudsat ved opstilling af
vindmøller på de nationale vindmølletestcentre.
Testcenterloven indeholder ikke i dag lovbestemmelser
om, at vindmøller, der opstilles på de nationale vindmølle-
testcentre ved Østerild og Høvsøre, skal overholde det af-
standskrav, der følger af ovennævnte bekendtgørelse.
Det er dog en forudsætning i testcenterloven, at afstands-
kravet overholdes. Der henvises herved f.eks. til bemærk-
ningerne til lovens § 3 og § 8, der blev nyaffattet ved
lov nr. 705 af 8. juni 2018 om ændring af lov om et
testcenter for store vindmøller ved Østerild (Udvidelse af
vindmølletestcentrene ved Høvsøre og Østerild), hvor der
bestemmes højdebegrænsninger på vindmøller, der opstilles
på en række standpladser ved både Testcenter Østerild og
Testcenter Høvsøre af hensyn til afstandskravet på fire gan-
ge totalhøjden til nærmeste nabobeboelse, jf. Folketingsti-
dende 2017-18, tillæg A, L 198 som fremsat, side 40 og
43. Det er derfor By-, Land- og Kirkeministeriets vurdering,
at det vil forudsætte ny regulering, hvis afstandskravet skal
kunne fraviges.
Der foreslås en ny § 13 a, hvorefter ministeren for byer
og landdistrikter i særlige tilfælde kan tillade, at der på test-
centerenes standpladser opstilles vindmøller, der er placeret
nærmere nabobeboelse end fire gange møllens totalhøjde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren
for byer og landdistrikter kan meddele tilladelse til, at af-
standskravet til nabobeboelse på fire gange møllehøjden fra-
viges. Et afstandskrav, der ellers ville være en forudsætning
for opstilling af vindmøller.
Tilladelsen vil skulle meddeles til den driftsansvarlige,
der er DTU, og der vil alene kunne meddeles tilladelse efter
inddragelse af ejerne og beboerne i de boliger, der er belig-
gende inden for fire gange møllehøjden på den vindmølle,
der påtænkes opstillet. Der vil i medfør af bestemmelsen
alene kunne meddeles tilladelse, hvis beboerne i de pågæl-
dende boliger har accepteret dette.
Der vil efter bestemmelsen alene kunne meddeles tilla-
delse i særlige tilfælde. Ved vurderingen af, om der forelig-
ger særlige tilfælde, vil det dels skulle indgå, hvor stor en
fravigelse af afstandskravet, der er tale om. Derudover vil
det skulle indgå, om der blandt beboerne i de boliger, der
er beliggende inden for fire gange møllehøjden, er et ønske
om at blive boende på ejendommen trods fravigelsen og
beboernes forhold i øvrigt, herunder beboerens tilknytning
til ejendommen.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen kunne gives tilla-
delse til en begrænset fravigelse af afstandskravet, hvorved
forstås, at der kan gives tilladelse til at opstille en vind-
mølle på en standplads, der i et nærmere fastsat omfang
overskrider afstandskravet, men hvor der evt. fastholdes en
højdebegrænsning på den pågældende standplads. Hvis en
vindmølle på en standplads på grund af afstandskravet såle-
L 87 - 2023-24 - Bilag 10: Udkast til betænkning
2810533_0003.png
3
des er begrænset til at kunne være 190 meter høj, men hvor
standpladsen potentielt vil kunne rumme vindmøller af op til
275 meters højde, så vil der med hjemmel i bestemmelsen
kunne gives tilladelse til, at der opstilles en vindmølle på op
til 250 meters højde, hvis f.eks. forholdene til naboboligerne
taler for, at afstandskravet ikke skal fraviges i dets helhed.
En tilladelse til fravigelse vil i udgangspunktet være tids-
begrænset, så den alene gives for den periode, hvor beboer-
ne i den bolig, som afstandskravet fraviges for, bebor den
pågældende ejendom.
En konsekvens af, at afstandskravet fraviges, vil være, at
det ikke vil være nødvendigt at nedlægge boliger af hensyn
til dette krav, for at der kan opsættes vindmøller på testcen-
teret, der ellers ville overskride afstandskravet. De berørte
beboere forbeholder sig retten til at lade sig ekspropriere på
et senere tidspunkt. Når en tidsbegrænset tilladelse til fravi-
gelse af afstandskravet udløber, vil kravet genindtræde. Det-
te vil kunne aktualisere et behov for ekspropriation af de
boliger, der er beliggende inden for afstandskravet på fire
gange møllehøjden.
Vindmøller på de nationale vindmølletestcentre skal
overholde de støjkrav, der følger af bekendtgørelse nr. 135
af 7. februar 2019 om støj fra vindmøller.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, at den samlede
støjbelastning fra vindmøller ikke må overstige 39 dB (ved
8 m/s) og 37 dB (ved 6 m/s) for områder til støjfølsom
arealanvendelse og 44 dB (ved 8 m/s) og 42 dB (ved 6 m/s)
for beboelse i det åbne land.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 2, må den samlede lav-
frekvente støj fra vindmøller indendørs i beboelse i det åbne
land eller indendørs i områder til støjfølsom arealanvendelse
ikke overstige 20 dB ved en vindhastighed på 8 m/s og
6 m/s. Grænseværdierne gælder ikke for vindmølleejerens
beboelse, jf. bekendtgøresens § 4, stk. 3.
Bekendtgørelsen indeholder ikke regler om dispensa-
tion. Det bemærkes dog, at miljøministeren i 2012 gav en
dispensation fra vindmøllebekendtgørelsens støjgrænser for
en enkelt bolig i forbindelse med etableringen af testcenter
Østerild, hvor der var særlige personlige omstændigheder
for en beboer i en eksproprieret bolig.
Der foreslås en ny § 13 b til testcenterloven, hvorefter
ministeren for byer og landdistrikter for testcentrene i særli-
ge tilfælde kan dispensere fra støjgrænser i regler om støj fra
vindmøller.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at ministeren
for byer og landdistrikter kan meddele dispensation fra de
støjgrænser, der følger af bekendtgørelse nr. 135 af 7. febru-
ar 2019 om støj fra vindmøller og senere bekendtgørelser,
der måtte erstatte denne.
Tilladelsen vil skulle meddeles til den driftsansvarlige,
der er DTU, og der vil alene kunne meddeles tilladelse
efter inddragelse af ejerne og beboerne af de boliger, hvor
støjgrænserne vurderes at blive overskredet ved et fuldt
udbygget testcenter. Det vil for den foreslåede tilpasning
af Testcenter Høvsøre dreje sig om ejendommene, der er
beliggende på adresserne Vråvej 12 og Vråvej 18 i Lemvig
Kommune.
Der vil i medfør af bestemmelsen alene kunne meddeles
dispensation, hvis beboerne i de boliger, som støjgrænser
ikke vil kunne overholdes for, har accepteret dette.
Det vil efter bestemmelsen alene kunne meddeles dispen-
sation i særlige tilfælde. Ved vurderingen af, om der forelig-
ger særlige tilfælde, vil det dels skulle indgå, om der er tale
om en begrænset overskridelse af støjgrænserne. Derudover
vil det skulle indgå, om der blandt beboerne er et ønske om
at blive boende på ejendommen, selvom støjgrænserne måt-
te blive overskredet og beboernes forhold i øvrigt, herunder
beboerens tilknytning til ejendommen.
En dispensation vil i udgangspunktet være tidsbegrænset,
så den alene gives for den periode, hvor beboerne i den
bolig, som støjgrænserne fraviges for, bebor den pågælden-
de ejendom. De berørte beboere forbeholder sig retten til
at lade sig ekspropriere på et senere tidspunkt. Når en tids-
begrænset dispensation fra støjgrænserne udløber, vil disse
igen skulle overholdes. Dette vil kunne aktualisere et behov
for ekspropriation af de boliger, hvor støjgrænserne vurderes
at blive overskredet ved et fuldt udbygget testcenter.
Kommunalbestyrelsen vil også skulle tage højde for en
meddelt dispensation i forbindelse med tilsynet med test-
centrets overholdelse af bekendtgørelsen, jf. bekendtgørel-
sens § 11, stk. 1.
Til nr. 7
Det foreslås, at indledningen til nr. 18 ændres, så det
kommer til at fremgå, at den foreslåede § 21 indsættes efter
§ 20 i lovens kapitel 4. Den foreslåede ændring indebærer,
at bestemmelsen vil blive indsat i slutningen af kapitel 4 i
stedet for starten af kapitel 5. Ændringen er af lovteknisk
karakter.
Til nr. 8
Med den foreslåede ændring præciseres det, at testcenter-
bonussen vil blive fastsat i regler udstedt med hjemmel i det
forslåede § 21, stk. 3. Ændringen er af lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. november 2023 og var
til 1. behandling den 7. december 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og den daværende minister for landdistri-
ker sendte den 23. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf.
ULØ alm. del – bilag 102, folketingsåret 2022-23, 2. sam-
ling. Den 29. november 2023 sendte ministeren for byer og
landdistrikter høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 87 - 2023-24 - Bilag 10: Udkast til betænkning
2810533_0004.png
4
Teknisk gennemgang
Udvalget for Landdistrikter og Øer afholdt den 6. decem-
ber 2023 en teknisk gennemgang af lovforslaget med mini-
steren for byer og landdistrikter. Der henvises til bilag 3.
Studietur
Udvalget for Landdistrikter og Øer afholdt den 12. januar
2024 en studietur til Testcenter Havsøre og Fjaltring, jf.
bilag 7
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <10> bilag på lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <14> spørgs-
mål til ministeren for byer og landdistrikter til skriftlig be-
svarelse, [som ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Mikkel Bjørn (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3