Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
L 86 Bilag 1
Offentligt
2780986_0001.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0002.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0003.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0004.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0005.png
NOTAT
Høring over udkast til lovforslag om virtuel udveksling
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 31. august 2023 sendt for-
slag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime ud-
dannelser (Virtuel udveksling) i høring.
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar. KL har ingen yderligere
bemærkninger.
Dato: 12. september 2023
Sags ID: SAG-2023-01392
Dok. ID: 3367062
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3469
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Peter Pannula Toft
Børn og Skolechef, KL
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0006.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0007.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0008.png
20. juni 2023
STBR
Uddannelses- og forskningsstyrelsen
Att.: Thomas Voigt Lund
Vedr. høring over udkast til lovforslag om virtuel udveksling
DI takker for muligheden for at give bemærkninger til ændringslov om virtuel udveksling.
DI er optaget af, at der er gode rammer for universitetssamabejder, herunder gode mulig-
heder for at udveksle studerende.
DI er tilhænger af, at studerende
som led i deres uddannelsesforløb - tager på fysisk
udveksling i et andet land. Et fysisk udvekslingsophold giver foruden det faglige udbytte
også kultur- og sprogkompetencer, internationalt netværk og personlig robusthed i for-
bindelse med at skulle stå på egne ben i et nyt land. Alt sammen kompetencer, som efter-
spørges i erhvervslivet.
På den baggrund ønsker DI ikke, at virtuel udveksling bliver en erstatning for fysisk ud-
veksling, men derimod et tilbud målrettet studerende, der af fysiske eller personlige årsa-
ger, ikke kan rejse ud. Delvis vituel udvekling kan ligeledes være et fint tilbud for stude-
rende, der har en særlig faglig intertesse, som varetages bedst på en uddannelsesinstitu-
tion i udlandet.
Det er selsagt vigtigt for DI, at der opretholdes et højt fagligt uddannelsesniveau på de
virtuelle udvekslingsophold, således at studerende, der har taget virtuel udvekling, dimit-
terer med stærke kompetenceprofiler.
Med venlig hilsen
Mikkel Haarder
Underdirektør
Kompetencer og Viden
*SAG*
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0009.png
Høringssvar vedr. ”Høring over udkast til lovforslag om
virtuel udveksling” modtaget pr. 31. august 2023 af Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Danske Erhvervsakademier og Danske Professionshøjskoler har modtaget høring over
udkast til lovforslag om virtuel udveksling og hilser det længe ventede lovforslag
velkommen. De to videregående uddannelsessektorer har sammen drøftet det tilsendte
udkast til lovforslag og har ingen bemærkninger til selve ændringen i bekendtgørelsen.
Punkt 3, som omhandler de økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige, skærper imidlertid sektorernes opmærksomhed, da der forventes at blive
foretaget en justering af reglerne om balance mellem indgående og udgående
udvekslingsaktivitet i forbindelse med lovændringen. Både Danske Professionshøjskoler
og Danske Erhvervsakademier ønsker således at blive inviteret ind til en dialog med
Uddannelses- og Forskningsministeriet om, hvordan denne justering kan ske, da
balanceprincippet har stor betydning for institutionernes mulighed for at gennemføre
studentermobilitet.
Med venlig hilsen,
Danske Erhvervsakademier
Danske Professionshøjskoler
Lise Bøgild-Jakobsen [email protected]
Formand
Danske E
kademier
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0010.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0011.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0012.png
Høringssvar til lovforslag om virtuel udveksling
21. september 2023
Danish Students Abroad har med interesse læst lovforslaget om virtuel udveksling. Vi er glade
for at se, at ministeriet vil skabe mulighed for, at flere unge danskere kan få internationale
oplevelser i løbet af deres studietid og opnå en dyb forståelse for andre kulturer. Det er dejligt
at opleve, at der tænkes nyt, og at der følges med i udviklingen indenfor den internationale
uddannelsessektor.
Danish Students Abroad repræsenterer danske studerende i udlandet politisk. Vi har en række
kommentarer til lovforslaget, så forslaget kan komme flest mulige til gavn.
Vi er glade for, at forslaget understreger vigtigheden af, at virtuel udveksling ikke skal erstatte
eksisterende muligheder for fysisk udveksling, men skal være et supplement, som kan gøre
udveksling muligt for studerende, som ellers ikke ville kunne tage til udlandet, og desuden gør
at studerende kan få flere internationale oplevelser i løbet af deres studietid.
Loven bør i vores øjne implementeres, så det ikke kun er hele semestre, som kan tages
virtuelt, men også enkelte fag, mens en studerende fortsat følger andre fag på sin hjemlige
uddannelsesinstitution. På den måde sikres den studerende mest mulig fleksibilitet i sin
uddannelse, og det giver samtidigt en måde at bevare en dagligdag med andre studerende
på ens hjemlige institution.
Vi håber, at ministeriet vil forpligte uddannelsesinstitutionerne til ikke at forringe muligheden
for fysisk udveksling på grund af lovændringen, og vil følge op på, at uddannelses-
institutionerne overholder dette krav.
Derudover vil vi opfordre til, at lovændringen bør gælde for alle danske studerende inklusiv
dem, som på eget initiativ studerer i udlandet, og som ikke er omfattet af deres danske
uddannelsesinstitutions aftaler med udenlandske universiteter.
Det vil gøre udveksling muligt for flere danske studerende, også hvis deres uddannelses-
institution ikke vælger at indgå virtuelle udvekslingsaftaler.
Dermed får alle de studerende, som pga. fysiske, sundhedsmæssige eller familiære forhold
ikke kan tage på fysisk udveksling, lige muligheder, og de bliver ikke begrænset af deres
uddannelsesinstitutions valg.
I lovforslaget fremgår der en bekymring for kvaliteten af virtuel udveksling, som foregår uden
for faste udvekslingsaftaler. Vi mener dog, at processen om forhåndsgodkendelse af fag taget
via virtuel udveksling bør være tilstrækkeligt til at sikre den nødvendige kvalitet af de virtuelle
fag.
Sidst vil vi opfordre til, at ministeriet indsamler erfaringer fra virtuelle udvekslingsophold. På
den baggrund bør det diskuteres, om man også skal gøre reglerne for hele uddannelser i
udlandet mere fleksible, så man kan have mere end de nuværende 25 pct. af sin uddannelse
som fjernundervisning, når man skal have en uddannelse godkendt til SU på Fasttrack-listen.
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Vi håber, at I vil tage vores betragtninger til overvejelse. I fremtiden vil vi værdsætte at blive
sat på en eventuel SPU-liste for eksterne parter, f.eks. i forbindelse lovforslag, som vedrører
muligheden for at danske studerende kan læse i udlandet.
Venlig hilsen
Fiona Lund Struve, bestyrelsesmedlem
Simon Thomsen, bestyrelsesmedlem og kasserer
[email protected]
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0014.png
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Postboks 2135
DK-1015 København K
Høring Udkast til lov om ændring af lov om universiteter (universi-
tetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannel-
sesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (virtuel udveks-
ling)
Danske Rederier takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr.
Udkast til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov
om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om
maritime uddannelser (Virtuel udveksling).
Det fremsendte giver ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Anne Windfeldt Trolle
Direktør
Danske Rederier
22. september 2023
Sagsnr.:
EMN-2022-00056
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0015.png
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet
c/o Postboks 2135 1015
København KBørsgade 4
1215 København K
Høring: Udkast til ændringslov om virtuel udveksling.
Klagenævnet for Specialundervisning har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
25. september 2023
J.nr. 23-73193
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
Klagenævnet for Specialundervisning
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0016.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0017.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0018.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0019.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0020.png
Høringssvar
Oprettelsesdato
Udarbejdet af
Vedr:
20-sep-2023
Teamkoordinator Christina Højsgaard Madsen/ Afdelingsleder Bianca Dreyer Hyre
Høringssvar om udkast til ændringslov om virtuel udveksling
Høringssvar fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Generelle bemærkninger:
Det skal generelt bemærkes, at UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er meget
positivt stemt over for den foreslående lovændring. Det bliver til stor fordel for de stude-
rende fremadrettet at kunne deltage i virtuel udveksling, især via Erasmus+ programmets
rammeprogram og de fysisk korte mobilitetsformer, der er mulige derigennem, i kobling
med en virtuel komponent.
Ligeledes er det meget positivt, at lovændringen påtænkes at træde i kraft pr. 1. januar
2024.
Tekstnære bemærkninger:
Paragraf/ tekst:
Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsuddannelser, bekendt-
gørelse nr. 1343 af 10. december 2019, §10a.
Dele af uddannelser efter §§8-10, der gennemføres ved en udenlandsk ud-
dannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, kan gennemføres helt el-
ler delvist virtuelt.
Kommentar:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole bemærker, at lovforslaget kun
omfatter udenlandske uddannelsesinstitutioner, og ikke andre partnere, som
eks. praktiksteder. I Erasmus+ programmet kan gives legater til studerende,
der på eget initiativ gennemfører praktikophold i udlandet med en virtuel kom-
ponent, uden at der foreligger en udvekslingsaftale mellem den danske institu-
tion og en institution i udlandet. Derfor foreslår vi, at disse typer af ophold
også bør være omfattet af lovændringen. Det bør i den forbindelse bemærkes,
at praktikophold altid skal kvalitetssikres, hvilket blandt andet sker via krav om
en praktikaftale eller en anden form for uddannelsesaftale.
Paragraf/ tekst: Udkast, s. 11.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på de studerendes muligheder
for på eget initiativ at indgå aftale om at gennemføre en del af uddannelsen
i udlandet i form af et relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Med henblik på at kunne følge kvaliteten og omfanget af de uddannelses-
dele, der gennemføres virtuelt, foreslås det dog, at muligheden for virtuel
udveksling alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der gennemføres som
led i en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Udvekslingsforløb, som ikke gennemføres som led i en udvekslingsaftale,
vil derfor som hidtil skulle gennemføres som fysiske udvekslingsforløb.
Det foreslås endvidere, at der i LEP-loven indsættes et nyt § 10 a, stk. 2, der
indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte reg-
ler om virtuel udveksling efter den foreslåede § 10 a, stk. 1, jf. dette lov-
forslags § 2, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
1/2
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0021.png
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser vil kunne gennemføres
helt eller delvist som virtuel udveksling.
Kommentar:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole bemærker, at der forventes
fastsat regler om rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling, side 11.
Det forekommer os uklart, hvilke regler og rammer, der kan være tale om, og
vi ser frem til at indgå i dialog herom sammen med andre uddannelsesinstituti-
oner. Det er vigtigt at påpege, at skærpede regler kan have store konsekven-
ser både for uddannelsesinstitutionerne og de studerende, hvorfor det er vig-
tigt, at der er mulighed for at samarbejde på lige vilkår med internationale
samarbejdspartnere ift. tilrettelæggelsen af virtuelle forløb.
Paragraf/ tekst: Udkast, pkt. 3, s.18
Afsnittet: Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Kommentar:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ser frem til at bidrage med in-
put, når den forventede justering af reglerne for balance mellem indgående og
udgående udvekslingsaktivitet skal foregå.
2/2
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0022.png
Høringssvar
25. september 2023
Ref.: MT
J.NR.: 2015-0073/242263
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
1015 København K
Att.
[email protected]
Danske Professionshøjskoler
Vester Voldgade 107
1552 København K
Tel. 9292 3575
[email protected]
Høringssvar: Forslag til ændringslov om virtuel udveksling
Danske Professionshøjskoler takker for indkaldelse til høring over udkast til lovforslag om virtuel udveksling
og hilser lovforslaget velkomment. Vi har ingen bemærkninger til selve ændringen af lov om erhvervsakade-
miuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Med venlig hilsen
Inge Friis Svendsen
Direktør
Danske Professionshøjskoler
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0023.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att. Thomas Voigt Lund
27. SEPTEMBER 2023
J.NR. J.NR. 23/1013173
LL
SIDE 1/1
Høring over udkast til lov om ændring af lov om universiteter (universi-
tetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbache-
loruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitu-
tioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
Danske Universiteter takker for ovennævnte udkast, som er modtaget i høring fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet den 31. august 2023.
Udkastet har været sendt i høring hos universiteterne.
Danske Universiteter har modtaget svar fra Københavns Universitet, Aarhus Univer-
sitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet og Copenhagen Business School, der alle hilser forslaget vel-
komment.
Danske Universiteter bakker op om muligheden for virtuel mobilitet, og er deler for-
ståelsen af virtuel mobilitet som et supplement til, og ikke erstatning for, fysisk mo-
bilitet.
Danske Universiteter opfordrer til, at muligheden for virtuel mobilitet ikke begræn-
ses til forløb, der er omfattet af en udvekslingsaftale. I stedet bør der være fleksibili-
tet, således at der også bliver mulighed for virtuel udveksling udenfor udvekslings-
aftaler.
Aarhus Universitet bemærker, at kravet om indskrivning ved virtuel mobilitet vil for-
hindre dansk deltagelse i nogle former for udveksling. Det kan konkret være short
term-ophold, som er omfattet af en udvekslingsaftale, men hvor udenlandske insti-
tutioner har varierende praksis mht. at indskrive indgående studerende.
Med venlig hilsen
Jesper Langergaard
Direktør
Danske Universiteter
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0024.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
SAGSNOT AT
20. SEPTEMBER 2023
Vedr.
Høringssvar til høring over udkast til ændringslov om
virtuel udveksling
UDDANNELSE OG STUDERENDE
Sagsbehandler
Tine Klovborg Schou
KU hilser ændringsforslaget velkomment, da det giver studerende, der
efterspørger andre udvekslingsformater end den gængse og fysiske
udveksling, nye muligheder. KU ser virtuel/delvis virtuel udveksling som et
supplement til den fysiske udveksling, og som formater der kan give
studerende andre former for kompetencer i et internationalt miljø.
Internationale studieophold kan enten foregå som led i en udvekslingsaftale
eller ved ophold, den studerende selv arrangerer. Vi hæfter os ved, at det
fremgår af bemærkningerne, at det ikke er hensigten at ændre på de
studerendes muligheder for på eget initiativ at indgå aftale om at
gennemføre en del af uddannelsen i udlandet, dvs. udenom en formaliseret
udvekslingsaftale.
Det fremgår dog også (se tekstafsnit i kursiv herunder), at med henblik på at
kunne følge kvaliteten og omfanget af de uddannelsesdele, der gennemføres
virtuelt/delvis virtuelt, foreslås det, at muligheden for virtuel udveksling
alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der gennemføres via en
udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Det anføres, at studerende, som på eget initiativ gennemfører en del af
uddannelsen ved en uddannelsesinstitution i udlandet virtuelt/delvis virtuelt,
ikke vil være omfattet af den foreslåede ordning, men vil som hidtil KUN
kunne gennemføre dele af uddannelsen ved et fysisk ophold i udlandet.
REF: TKS
SAG: [SAGSNR.]
DOK.NR.: [DOKUMENTNR.]
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0025.png
SIDE 2 AF 2
Spørgsmål: Kan det uddybes, hvad ovenstående betyder for
studerendes mulighed for på eget initiativ at gennemføre dele af
uddannelsen som et virtuelt/delvist virtuelt ophold i udlandet som
gennemføres udenom en formaliseret udvekslingsaftale?
Forslag til Lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov
om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime
uddannelser (Virtuel udveksling)
Med henblik på at kunne følge kvaliteten og omfanget af de
uddannelsesdele, der gennemføres virtuelt, foreslås det dog, at muligheden
for virtuel udveksling alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der
gennemføres som led i en udvekslingsaftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en institution i udlandet. P. 8, pkt. 2.1.2
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der gennemføres som led i
en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Studerende, som på eget initiativ gennemfører en del af uddannelsen ved en
uddannelsesinstitution i udlandet, vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning, men vil som hidtil kunne gennemføre dele af uddannelsen ved et
fysisk ophold i udlandet. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, p.22”.
KU har ikke i øvrigt bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Tine Klovborg Schou
Uddannelser og Studerende
Københavns Universitet
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0026.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0027.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0028.png
Danske Universiteter
Rektorsekretariatet
[email protected]
Denne skrivelse erstatter skrivelse af 21. september 2023.
Høring over udkast til lovforslag om virtuel udveksling,
ref.-nr. 2023 - 4101
SDU skal hermed takke for muligheden for at fremsende bemærkninger til ovennævnte
høring.
SDU bemærker følgende:
SDU ser positivt på, at uddannelsesinstitutionerne med lovforslaget
får mulighed
for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen
kan gennemføres helt eller delvist virtuelt, jf. § 5.
Det fremgår af pkt. 2.1.2 i udkast til lovforslag om virtuel udveksling, at det med forsla-
get ikke er hensigten at ændre på de studerendes muligheder for på eget initiativ at
indgå aftale om at gennemføre en del af uddannelsen i udlandet. Det fremgår endvi-
dere, at muligheden for virtuel udveksling alene bør kunne omfatte uddannelsesdele,
der gennemføres som led i en udvekslingsaftale mellem en dansk uddannelsesinstitu-
tion og en institution i udlandet.
Hertil bemærkes, at der efter SDU’s vurdering ligger et stort potentiale for at tilføre
yderligere kvalitet, bredde og perspektiv til de studerendes uddannelser med lovgiv-
ning, der understøtter muligheden for at tage et enkelt fag virtuelt i eksempelvis Eng-
land. Det vil potentielt også få flere studerende til at tage et eller flere fag i udlandet, og
vil samtidig åbne for aftaler om samme mulighed den anden vej. Kvaliteten i disse en-
keltfag skal til enhver tid sikres via de enkelte studienævn, der også på nuværende
tidspunkt forhåndsgodkender merit for alle valgfag, der ikke udbydes på egen uddan-
nelsesinstitution.
26. september 2023
Sagsnr. 23/59295
NIHA/jat
[email protected]
T +45 6550 2954
M +45 2466 6915
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
T +45 6550 1000
www.sdu.dk
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0029.png
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0030.png
RUC bakker op om lovforslaget, som vil give universiteterne den længe efterspurgte fleksibilitet til at
udnytte Erasmus+ programmets muligheder. Vi er desuden helt enige i, at det ikke er hensigten, at
virtuel udveksling skal erstatte den fysiske mobilitet, men at der er tale om et supplement, der også
rummer en vigtig inklusionsdimension. Virtuel udveksling udgør et yderligere redskab til at realisere de
muligheder, digitalisering bringer med sig og er således også relevant ift. regeringens
digitaliseringsstrategi.
Vedr. forslaget om at indføre nærmere regler for tilrettelæggelse, kvalitetssikring mm. af virtuel
udveksling, vil vi opfordre til, at dette sker i tæt dialog med institutionerne. Vi vil desuden opfordre til, at
institutionerne ikke pålægges yderligere administrative krav og udgifter ifm. virtuel udveksling, hvis ikke
der følger yderligere ressourcer med.
Mvh
Makbule
Med venlig hilsen
Makbule Cakmak
Studentermedhjælper
Roskilde Universitet
Kommunikation og Rektorsekretariatet
Universitetsvej 1
DK-4000 Roskilde
Telefon: +4546742735
ruc.dk
facebook.com/ruc.dk
twitter.com/roskildeuni
instagram.com/roskildeuniversitet
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0031.png
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
via Danske Universiteter
Studieservice
Uddannelsesjura og Sekretariat
Fredrik Bajers Vej 1
9220 Aalborg Øst
Sagsbehandlere:
Christina Buhl /
Anne Højgaard Larsson
Telefon:
9940 7545 /
9940 2004
Email:
[email protected]
Dato: 22-09-2023
Sagsnr.: 2023-081-00464
Aalborg Universitets høringssvar vedrørende udkast til ændringslov om virtuel udveksling
Aalborg Universitet (herefter AAU) har modtaget høring over udkast til ændringslov om virtuel udveksling.
AAU finder det positivt, at der i lovforslaget lægges op til, at de videregående uddannelsesinstitutioner på Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets område får mulighed for at indgå udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen gennemføres helt eller delvist virtuelt.
AAU bemærker, at der fremgår følgende af udkastet til lovforslag:
”Det foreslås endvidere, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om virtuel
udveksling. Det forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilrettelæggelsen af virtuel ud-
veksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.”
AAU ser frem til at modtage de forventede regler og rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikringen i den forbindelse i høring.
Med venlig hilsen
Marian June Andreasen
Vicedirektør
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0032.png
HØRINGSSVAR
Lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakade-
miuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser
(Virtuel udveksling)
Svar på høring over udkast til lov om virtuel udveksling
DTU takker for muligheden for at afgive høringssvar.
8. september 2023
DTU noterer sig med tilfredshed, at lovudkastet etablerer en længe ventet hjemmel
til en type af internationalt samarbejde, som er indeholdt i Erasmus+ 2021-27 pro-
grammet. Virtuel mobilitet er et vigtigt værktøj i forbindelse med European Univer-
sities Initiative, hvori DTU deltager som partner i EuroTeQ Engineering University.
Lovændringen vil således skabe en yderst relevant ramme for tværinstitutionelt in-
ternationalt samarbejde, som skal kunne finde sted i det 21. århundrede.
DTU hilser velkomment, at lovændringen medfører, at danske universiteter nu vil
kunne deltage i samarbejde om ”Blended Intensive Programs” under Erasmus+-
programmet. Dette har været meget efterspurgt af en række af DTU´s tætte inter-
nationale partnere.
DTU er enig i mange af de betragtninger, der angives i bemærkningerne til lov-
forslaget. DTU bemærker især, at virtuel udveksling ikke skal ses som en erstat-
ning for fysisk udvekslingsmobilitet, der alt andet lige giver et særligt stort udbytte i
forhold til internationale kompetencer og erfaringer. Virtuel mobilitet er et yderst re-
levant supplement - især for grupper af studerende, hvor fysisk mobilitet enten af
helbredsmæssige eller af andre årsager ikke umiddelbart er mulig.
DTU er dog bekymret over de bemærkninger, der fastslår, at virtuelle forløb, der
ikke er en del af en udvekslingsaftale, ikke skal kunne indgå i en studerendes ud-
dannelsesforløb.
Såfremt en studerende gennemfører et veldokumenteret online ECTS-givende for-
løb på en anerkendt og fuldt akkrediteret institution i udlandet, finder DTU, at dette
bør kunne indgå i den studerendes uddannelse på samme måde som et lignende
onlineforløb taget ved en udvekslingspartner. DTU er af den opfattelse, at danske
universitet er fuldt ud i stand til at lave den konkrete vurdering af et onlinekursus´
faglighed og kompatibilitet med den studerendes uddannelsesforløb i øvrigt. På
CVR-nr. DK 30 06 09 46
Danmarks Tekniske Universitet
Ledelse og Administration
Anker Engelunds Vej 101
Bygning 101
2800 Kongens Lyngby
Tlf. 45 25 25 25
www.dtu.dk
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0033.png
samme måde, som universitetet er det i forhold til traditionelle uddannelsesdele på
et selvarrangeret ophold.
Side 2 af 2
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0034.png
Danske Universiteter
Att. Line Lerstrup
Høring over udkast til lovforslag om virtuel udveksling
CBS takker for den fremsendte høring vedr. virtuel udveksling.
CBS støtter forslaget og hilser den foreslåede ændring velkommen.
Venlig hilsen
Wilbert
----------------------------------------------------------------
Wilbert van der Meer
Sekretariatschef
|
Director
Internationalt kontor
|
International Office
Uddannelse og Kvalitet
|
Education and Quality
|
Copenhagen Business School
|
Finsensvej 6, 1.38
|
DK-2000
Frederiksberg
Tel.: (+45) 3815 3322
|
Mob.: (+45) 2349 3450
|
[email protected]
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0035.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4, 1215 København K.
28. september, 2023
Høringssvar – virtuel udveksling
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Tak for muligheden for at give feedback på det foreslåede lovforslag om virtuel
udveksling.
Vi hilser initiativet om at introducere virtuel udveksling velkommen. Dette skridt er en
naturlig udvikling i lyset af den teknologiske fremgang. Vi ser positivt på denne
udvikling og mener, at det er et skridt i den rigtige retning.
Vi har dog nogle bekymringer:
Begrænsning af ordningen: Mens vi anerkender behovet for at afgrænse ordningen,
opfordrer vi til at overveje, om den foreslåede afgrænsning til uddannelsesdele, der
gennemføres som led i en udvekslingsaftale, kan være mere inkluderende, især hvis
lovens primære formål er at fremme internationalisering.
Ændring af balancereglerne: Vi har bemærket nogle uklarheder omkring eventuelle
ændringer i balancereglerne beskrevet i lovbemærkningerne, hvor det kort nævnes, at
der forventes foretaget en justering af reglerne mellem indgående og udgående
udvekslingsaktivitet. En klar forståelse af disse regler er afgørende for, hvordan vi
planlægger og implementerer virtuel udveksling, og vi henstiller til, at justeringen
gennemføres på en både klar og for de studerende hensynsfuld måde.
Indgående udvekslingsaktivitet: På erhvervsakademierne står vi over for en
udfordring med hensyn til at håndtere indgående udvekslingsaktivitet. Mange af vores
internationale uddannelser er blevet lukket, og vi er underlagt restriktioner
vedrørende mængden af undervisning, vi kan udbyde på engelsk. Dette giver
anledning til bekymring, da det kan være en udfordring for erhvervsakademierne at
skubbe denne ordning i gang effektivt. Vi anmoder derfor om, at der gennemføres
lempende ændringer i begrænsningerne for erhvervsakademiernes engelsksprogede
uddannelsesudbud og undervisningsaktivitet.
Økonomiske konsekvenser: Udover den varslede justering i balancereglerne
bemærker vi, at det i begge afsnit om økonomiske konsekvenser vurderes, at
lovforslaget ikke forventes at have økonomiske konsekvenser for hverken det
offentlige eller erhvervslivet. I forhold til denne vurdering, vil vi gerne påpege, at
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0036.png
udvikling og implementering af velfungerende virtuelle uddannelsestilbud for
indgående udvekslingsstuderende kan medføre visse omkostninger for
erhvervsakademierne. Ligeledes kan udvikling og implementering af administrative
arbejdsgange til at håndtere udgående udvekslingsstuderende indebære yderligere
ressourcer. Vi håber, at disse potentielle økonomiske aspekter vil blive taget i
betragtning i den videre proces. En dybere indsigt i de økonomiske implikationer vil
være værdifuld for vores fremtidige planlægning og budgettering
Vi ser frem til at se, hvordan disse bekymringer adresseres i den endelige version af
lovforslaget og håber på en fortsat konstruktiv dialog om dette vigtige emne.
Med venlig hilsen
Line Louise Hansen
Uddannelsesdirektør
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780986_0037.png
!
Høringssvar til forslag til ændringslov om virtuel udveksling
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) har med interesse læst forslaget til ændringslov om virtuel
udveksling. Den teknologiske udvikling åbner op for nye måder at skabe læringsrum på, så
læringsrummene kan strække sig på tværs af store geografiske afstande, og det er oplagt at der åbnes
op for denne mulighed, når det giver mening for de studerende.
DSF ser gode perspektiver i, at man bruger digitale løsninger til at give studerende flere
valgmuligheder. Det ser vi som det primære og vigtigste argument for forslaget. Forslaget kan
medvirke til, at studerende i fremtiden får bedre valgmuligheder for at vælge studieaktiviteter, der ikke
udbydes på deres egen uddannelsesinstitution. Det giver studerende adgang til meget mere viden, og
giver dem en mulighed for at forme deres egen faglighed, ud fra hvad de finder mest spændende
indenfor deres fagområde.
Det er positivt at se, at vigtigheden af kvalitetssikring af uddannelser er fremhævet. DSF mener nemlig,
at studerende skal kunne være sikre på, at kvaliteten af den uddannelse de tager, lever op til de
gældende standarder.
Det er vigtigt, at den virtuelle udveksling er valgfri, og ikke gøres til en obligatorisk del af
uddannelserne, for at undgå at studerende ikke tvinges over i onlineundervisning. Det er også vigtigt,
at en indførelse af virtuel udveksling ikke resulterer i, at studerende på deres egen
uddannelsesinstitution får omlagt deres undervisning fra at være fysisk til virtuel uden grundig
inddragelse af studerende i processen. Introduktion af virtuel udveksling må ikke blive brugt som led i
en spareøvelse for uddannelsesinstitutionerne. Vi er bekymrede for de generelle udfordringer, der kan
være ved brug af onlineundervisning, og man bør i kvalitetssikringssystemerne være særligt
opmærksom på, at kvaliteten af onlineundervisningen og læringsudbyttet er lige så højt, som den er
ved fysisk undervisning. Samtidig er det også vigtigt, at virtuel undervisning ikke resulterer i et
dårligere fagligt og socialt studiemiljø for de studerende.
DSF er enig i ministerens overvejelser om, at virtuel udveksling ikke skal erstatte traditionel fysisk
udveksling. Den velkendte udvekslingsmodel, hvor studerende tager til udlandet for at dygtiggøre sig
fagligt, samtidig med at de indgår i en ny kultur i og omkring deres faglige såvel som sociale
studiemiljø kan nemlig ikke erstattes af virtuel udveksling. Det er derfor vigtigt, at forslaget ikke
kommer til at mindske studerendes mulighed for at deltage i fysisk udveksling. DSF mener
afslutningsvis, at betegnelsen 'virtuel udveksling' kan forekomme misvisende, da man netop går glip af
alt det faglige, sociale og kulturelle fællesskab der opstår uden for undervisningssituationen.
Danske Studerendes Fællesråd
Jernbanegade 4, 2. tv.
DK-1608 København V
www.dsfnet.dk
Lauge Lunding Bach
Uddannelsespolitisk næstforperson
Telefon: +45 28 19 45 01
E-mail:
[email protected]
Side
1
af
1