Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
L 86 Bilag 1
Offentligt
2780985_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiud-
dannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannel-
ser (Virtuel udveksling for studerende)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 31. august 2023 sendt det oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisatio-
ner.
Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 28. september 2023, kl. 12, var der indkommet 25
høringssvar, hvoraf 20 indeholder indholdsmæssige bemærkninger.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger.
1. Generelle bemærkninger til den foreslåede ordning
17 høringsparter
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Danske Erhvervsakade-
mier, Danske Professionshøjskoler, Danish Students Abroad, Maritime Uddannel-
ser, Arkitektskolen Aarhus, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Kø-
benhavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Univer-
sitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business
School
Handelshøjskolen, Danske Universiteter, Copenhagen Business Aca-
demy
og
Danske Studerendes Fællesråd
er positive eller overvejende positive
over for lovforslaget.
8 høringsparter
Dansk Industri, Danish Students Abroad, Danske Universiteter,
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Roskilde Universitet, Danmarks Tek-
niske Universitet
og
Danske Studerendes Fællesråd
tilslutter sig, at virtuel ud-
veksling ikke skal være en erstatning for, men et supplement til fysisk udveksling.
2. Den foreslåede ordning
område og indhold
6 høringsparter
Danish Students Abroad, Aarhus Universitet, Syddansk Univer-
sitet, Danmarks Tekniske Universitet, Danske Universiteter
og
Copenhagen Busi-
ness Academy
foreslår, at ordningen udvides til også at omfatte udveksling uden
for udvekslingsaftaler.
Ministeriet
bemærker, at institutionerne med lovforslaget vil få mulighed for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner, som indebæ-
rer, at udvekslingen kan gennemføres helt eller delvist virtuelt. Det er ikke hensig-
ten med lovforslaget at ændre på de studerendes muligheder for på eget initiativ
at indgå aftale om at gennemføre en del af uddannelsen i form af et relevant ud-
dannelses- eller praktikforløb i udlandet, herunder hvor den udenlandske institu-
tion har tilrettelagt forløbet med virtuelle undervisningsmidler. Visse dele af lovud-
kastets bemærkninger har efter ministeriets opfattelse ikke været tilstrækkeligt
30. oktober 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2023 - 5264
Side 1/3
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780985_0002.png
klare på dette punkt, hvorfor der er blevet foretaget en række justeringer heraf
med henblik på at tydeliggøre lovforslagets formål og afgrænsningen af anvendel-
sesområdet.
Ministeriet
bemærker, at der efter høringen i øvrigt er blevet foretaget en række
justeringer, der bl.a. har til formål at præcisere indholdet af de foreslåede bestem-
melser, og herunder tydeliggøre hvilke ændringer forslaget indebærer for de om-
handlede institutioner og studerende.
Danske Studerendes Fællesråd
finder det vigtigt, at den virtuelle udveksling er
valgfri.
Ministeriet
bemærker, at dette lovforslag ikke ændrer på den enkelte studerendes
mulighed for at gennemføre valgfrie udvekslingsforløb. Med lovforslaget vil de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner på ministeriets område få mulighed for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvori det ind-
går, at udvekslingen kan gennemføres helt eller delvist virtuelt. Den enkelte stude-
rende vil dermed kunne få flere muligheder for at gennemføre forskellige former
for udvekslingsforløb.
Danske Studerendes Fællesråd
er bekymrede for de generelle udfordringer, der
kan være ved brug af onlineundervisning, og at man i kvalitetssikringssystemerne
bør være særligt opmærksomme på, at kvaliteten af onlineundervisningen og læ-
ringsudbyttet er lige så højt som ved fysisk undervisning.
Danske Studerendes Fællesråd
finder det positivt, at vigtigheden af kvalitetssik-
ring af uddannelser er fremhævet, da studerende skal kunne være sikre på, at
kvaliteten af den uddannelse, de tager, lever op til de gældende standarder.
Dansk Industri
anfører, at det er vigtigt, at der opretholdes et højt fagligt uddannel-
sesniveau på de virtuelle udvekslingsophold, således at studerende, der har taget
virtuel udveksling, dimitterer med stærke kompetenceprofiler.
Ministeriet
bemærker, at dette lovforslag ikke har til hensigt at ændre rammerne
for de omhandlede uddannelsesinstitutioners afgørelser om merit eller institutio-
nernes mulighed for at tilrettelægge deres undervisning, herunder i forhold til virtu-
elle undervisningsmidler. Lovforslaget giver mulighed for at udstede nærmere reg-
ler om virtuel udveksling, hvilket blandt andet kan indbefatte regler om rammer for
tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
anfører, at lovforslaget kun omfat-
ter udenlandske uddannelsesinstitutioner, og ikke andre partnere, som eks. prak-
tiksteder.
Ministeriet
bemærker, at lovforslaget ikke undtager uddannelseselementer, der
indeholder praktik.
Side 2/3
L 86 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780985_0003.png
Aarhus Universitet
henstiller, at det ikke bliver et krav, at der ved virtuel udveksling
skal foreligge en indskrivning på et andet universitet, og rejser samtidig en bekym-
ring i forhold til et krav om, at der skal indgås nye udvekslingsaftaler med partner-
universiteter
og ikke alene tillægsaftaler
om virtuel udveksling.
Ministeriet
bemærker, at der ikke med lovforslaget fastlægges et særskilt krav om
indskrivning på den udenlandske uddannelsesinstitution, ligesom der med lov-
forslaget ikke stilles specifikke krav til, hvordan udvekslingsaftaler indgås.
3. Øvrige forhold
6 høringsparter
Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, UCL
Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Aarhus Universitet, Copenhagen Busi-
ness Academy
og
Professionshøjskolen UCN
adresserer i deres svar lovforsla-
gets pkt. 3 om økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige, herunder den forventede justering af reglerne om balance mellem
indgående og udgående udvekslingsaktivitet, som er en forudsætning for tilskud til
aktiviteten.
Aarhus Universitet
undrer sig over, at lovforslaget ikke adresserer spørgsmålet om
økonomisk balance.
Copenhagen Business Academy
anfører, at lovforslaget, ud
over den varslede justering i balancereglerne, vil kunne medføre visse implemen-
teringsudgifter.
Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, UCL Erhvervsakademi
og Professionshøjskole
og
Professionshøjskolen UCN
opfordrer ministeriet til at
indgå i en dialog om en fremadrettet justering af balanceprincippet.
Ministeriet
bemærker, at lovforslaget
som det er beskrevet i lovforslagets pkt. 3
ikke forventes at have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Dog bemær-
kes det, at der ved ændring af bekendtgørelse om tilskud m.v. til videregående ud-
dannelser på erhvervsakademier, professionshøjskoler og maritime uddannelses-
institutioner m.fl. forventes foretaget en justering af reglerne om balance mellem
indgående og udgående udvekslingsaktivitet, som er en forudsætning for tilskud til
aktiviteten. Institutionerne inddrages i forbindelse med bekendtgørelsesprocessen.
Ministeriet
bemærker endvidere, at der er tale om en mulighed for at kunne indgå
aftaler om virtuel udveksling, som har været efterspurgt af institutionerne, og som
vil kunne benyttes i den udstrækning, som den enkelte institution finder det hen-
sigtsmæssigt.
Copenhagen Business Academy
anmoder om lempelser i begrænsning af er-
hvervsakademiers engelsksprogede uddannelsesudbud og undervisningsaktivitet.
Ministeriet
bemærker, at ændring af reglerne for erhvervsakademiers og professi-
onshøjskolers mulighed for at udbyde engelsksprogede uddannelser ikke indgår i
dette lovforslag.
Side 3/3