Skatteudvalget 2023-24
L 85 Bilag 6
Offentligt
2795806_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og
koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love
(Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler for
indberetning af statsstøtte m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at Alternativet
ikke kan støtte lovforslaget. Det skyldes, at lovforslaget
medfører en indirekte statsstøtte til hoteller, der varmer de-
res bygninger op med fossile brændsler. Lovforslaget inde-
holder også nogle tekniske ændringsforslag, f.eks. et teknisk
forslag om en del af implementeringen af aftalen om kilo-
meterbaseret vejafgift. Det er en aftale, som Alternativet er
en del af, og derfor er det ærgerligt, at Alternativet skal
stemme imod implementeringen af en aftale, som vi er en
del af. Men det er vilkårene, når Folketinget behandler så
mange bunkeforslag fra regeringen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Fodnoten
til lovforslagets titel affattes således:
»1) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kom-
missionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023
om ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked
i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forord-
ning (EU) 2022/2473 om forenelighed med det indre
marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier
af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med
fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer
og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023, nr. L 167,
side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en for-
ordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen
af disse bestemmelser i loven er således udelukkende
begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordnin-
gens umiddelbare gyldighed i Danmark. Loven inde-
holder bestemmelser, der som udkast har været notifi-
ceret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535 af 9. september 2015 om
en informationsprocedure med hensyn til tekniske for-
AX029394
L 85 - 2023-24 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2795806_0002.png
2
skrifter samt forskrifter for informationssamfundets tje-
nester. Loven indeholder bestemmelser, der gennemfø-
rer dele af Rådets direktiv 2021/514 af 22. marts 2021
om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet, EU-Tidende 2021,
nr. L 104, side 1.«
[Lovteknisk ændring af henvisninger i EU-noten]
Til § 1
2)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 11, stk. 5,
indsættes som
nr. 9:
»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som an-
vendes til rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kø-
lingen sker af komfortmæssige hensyn, og varmt vand
i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og
andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end
1 måned, uden særskilt betaling for rumvarme, kulde
eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes anvendelse for
campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme,
kulde eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig
opgørelse af en tilbagebetalingsberettiget andel på bag-
grund af måling efter nr. 4, når en sådan forholdsmæs-
sig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjor-
te tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med
1,2. I stedet for opgørelse efter nr. 4 kan virksomhe-
der omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt
svarende til den andel af virksomhedens samlede areal
i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over
under sit ophold. Arealet, som gæsten egenhændigt
kan råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede
mængde energi medregnes dog ikke andet energifor-
brug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen
af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme
eller kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme
til opvarmning af vand i bassiner og lign., der kan
rumme over 3 m
3
vand, og som er placeret uden for
arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under
sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke
skal medregnes, opgøres som forholdet mellem den
mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke-
tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet
i den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde
og varmt vand. I den samlede mængde medregnes
dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesbe-
rettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der, for så
vidt angår varme eller kulde, som er leveret særskilt
til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller en anden
producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven,
en særskilt opgørelse, hvor der for denne varme eller
kulde foretages en forholdsmæssig fordeling. I denne
opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som er
godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse
for godtgørelse, at varmen eller kulden, som indgår i
beregninger af godtgørelsen, er målt. En virksomhed
omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for til-
bagebetaling for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der
anvender opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den
tilsvarende opgørelsesmetode i § 10, stk. 5, nr. 9, 5.
pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. og § 8,
stk. 4, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v.««
[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]
Til § 2
3)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 10, stk. 5,
indsættes som
nr. 9:
»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som an-
vendes til rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kø-
lingen sker af komfortmæssige hensyn, og varmt vand
i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og
andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end
1 måned, uden særskilt betaling for rumvarme, kulde
eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes anvendelse for
campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme,
kulde eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig
opgørelse af en tilbagebetalingsberettiget andel på bag-
grund af måling efter nr. 4, når en sådan forholdsmæs-
sig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjor-
te tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med
1,2. I stedet for opgørelse efter nr. 4 kan virksomhe-
der omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt
svarende til den andel af virksomhedens samlede areal
i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over
under sit ophold. Arealet, som gæsten egenhændigt
kan råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede
mængde energi medregnes dog ikke andet energifor-
brug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen
af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme
eller kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme
til opvarmning af vand i bassiner og lign., der kan
rumme over 3 m
3
vand, og som er placeret uden for
arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under
sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke
skal medregnes, opgøres som forholdet mellem den
mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke
tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet
i den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde
og varmt vand. I den samlede mængde medregnes
dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesbe-
rettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der, for så
vidt angår varme eller kulde, som er leveret særskilt
til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller en anden
producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven,
en særskilt opgørelse, hvor der for denne varme eller
kulde foretages en forholdsmæssig fordeling. I denne
opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som er
godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse
for godtgørelse, at varmen eller kulden, som indgår i
beregninger af godtgørelsen, er målt. En virksomhed
omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for til-
L 85 - 2023-24 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2795806_0003.png
3
bagebetaling for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der
anvender opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den
tilsvarende opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr. 9, 5.
pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
og § 8, stk. 4, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v.««
[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]
Til § 3
4)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 8, stk. 4,
indsættes som
nr. 9:
»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 3, som an-
vendes til rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kø-
lingen sker af komfortmæssige hensyn, og varmt vand
i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og
andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end
1 måned, uden særskilt betaling for rumvarme, kulde
eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes anvendelse for
campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme,
kulde eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig
opgørelse af en tilbagebetalingsberettiget andel på bag-
grund af måling efter nr. 4, når en sådan forholdsmæs-
sig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjor-
te tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med
1,2. I stedet for opgørelse efter nr. 4 kan virksomhe-
der omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt
svarende til den andel af virksomhedens samlede areal
i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over
under sit ophold. Arealet, som gæsten egenhændigt
kan råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede
mængde energi medregnes dog ikke andet energifor-
brug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen
af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme
eller kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme
til opvarmning af vand i bassiner og lign., der kan
rumme over 3 m
3
vand, og som er placeret uden for
arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under
sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke
skal medregnes, opgøres som forholdet mellem den
mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke
tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet
i den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde
og varmt vand. I den samlede mængde medregnes
dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesbe-
rettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der, for så
vidt angår varme eller kulde, som er leveret særskilt
til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller en anden
producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven,
en særskilt opgørelse, hvor der for denne varme eller
kulde foretages en forholdsmæssig fordeling. I denne
opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som er
godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse
for godtgørelse, at varmen eller kulden, som indgår i
beregninger af godtgørelsen, er målt. En virksomhed
omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for til-
bagebetaling for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der
anvender opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den
tilsvarende opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr. 9, 5.
pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
og § 10, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af naturgas
og bygas m.v.««
[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]
Til § 4
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4 a
udgår i
stk. 3
»virk-
somheden«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede EU-note henvises der til ændringen af
gruppefritagelsesforordningen med Kommissionens forord-
ning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at EU-noten æn-
dres således, at der henvises til den fulde titel på Kommis-
sionens forordning. Det foreslås desuden, at henvisningen
til bekendtgørelse nr. 566 af 3. maj 2019 om efterlevelse af
regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet udgår. Der
er tale om lovtekniske ændringer.
Til nr. 2
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 5, nr. 9,
vedrører de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over
under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovfor-
slagets § 1, nr. 4, så der også kan opnås godtgørelse for
den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og an-
dre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer
m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative
udfordringer præcist at opgøre det tilbagebetalingsberettige-
de beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en
forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
opgøres på baggrund af måling efter § 11, stk. 5, nr. 4,
tages der højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den
tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
opgøres skematisk, dvs. som den andel af virksomhedens
samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egen-
hændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det
godtgørelsesberettigede areal med 1,2.
Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund,
at receptioner og andre fællesarealer skønsmæssigt har et
opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til op-
varmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den
foreslåede bestemmelse. Der vil således ikke være tale om,
at virksomhederne skal foretage særskilte opgørelser for re-
ceptioner og andre fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige
den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i energibe-
skatningsdirektivet, jf. mineralolieafgiftslovens § 11 a. Det
L 85 - 2023-24 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2795806_0004.png
4
betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsbe-
rettigede andel multipliceret med 1,2 udgør mere end den
samlede afgiftsbetaling, skal betale minimumsafgiften. Det
betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørel-
sesberettigede areal multipliceret med 1,2 udgør et større
areal end virksomhedens samlede areal, skal betale mini-
mumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at et areal,
der som beskrevet omfattes af lempelsen, må anses at have
naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold.
Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt min-
dreprovenu.
Til nr. 3
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i gasafgiftslovens § 10, stk. 5, nr. 9, vedrører
de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over under sit
ophold.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovfor-
slagets § 2, nr. 5, så der også kan opnås godtgørelse for
den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og an-
dre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer
m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative
udfordringer præcist at opgøre det tilbagebetalingsberettige-
de beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en
forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
opgøres på baggrund af måling efter § 10, stk. 5, nr. 4,
tages der højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den
tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
opgøres skematisk, dvs. som den andel af virksomhedens
samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egen-
hændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det
godtgørelsesberettigede areal med 1,2.
Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund,
at receptioner og andre fællesarealer skønsmæssigt har et
opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til op-
varmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den
foreslåede bestemmelse. Der vil således ikke være tale om,
at virksomhederne skal foretage særskilte opgørelser for re-
ceptioner og andre fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige
den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i energibe-
skatningsdirektivet, jf. gasafgiftslovens § 10 a. Det betyder,
at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede
andel multipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede
afgiftsbetaling, skal betale minimumsafgiften. Det betyder
ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelsesberetti-
gede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end
virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgif-
ten.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at et areal,
der som beskrevet omfattes af lempelsen, må anses at have
naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold.
Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt min-
dreprovenu.
Til nr. 4
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i kulafgiftslovens § 8, stk. 4, nr. 9, vedrører de
arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over under sit
ophold.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovfor-
slagets § 1, nr. 4, så der også kan opnås godtgørelse for
den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og an-
dre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer
m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative
udfordringer præcist at opgøre det tilbagebetalingsberettige-
de beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en
forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
opgøres på baggrund af måling efter § 8, stk. 4, nr. 4, tages
der højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den
tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
opgøres skematisk, dvs. som den andel af virksomhedens
samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egen-
hændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det
godtgørelsesberettigede areal med 1,2.
Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund,
at receptioner og andre fællesarealer skønsmæssigt har et
opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til op-
varmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den
foreslåede bestemmelse. Der vil således ikke være tale om,
at virksomhederne skal foretage særskilte opgørelser for re-
ceptioner og andre fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige
den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i energibe-
skatningsdirektivet, jf. kulafgiftslovens § 8 a. Det betyder,
at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede
andel multipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede
afgiftsbetaling, skal betale minimumsafgiften. Det betyder
ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelsesberetti-
gede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end
virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgif-
ten.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at et areal,
der som beskrevet omfattes af lempelsen, må anses at have
naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold.
Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt min-
dreprovenu.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 4, nr. 2, foreslås det at indsætte en
ny bestemmelse, § 4 a, i lov om afgift af elektricitet. Det
fremgår af bestemmelsens stk. 3, at virksomheder registreret
efter stk. 1, der ikke længere opfylder betingelserne for regi-
strering efter stk. 1, skal virksomheden underrette Skattefor-
valtningen.
L 85 - 2023-24 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2795806_0005.png
5
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5 at ændre den i
lovforslagets § 4, nr. 2, foreslåede § 4 a, så »virksomheden«
udgår i stk. 3.
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion, der
ikke indebærer materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2023 og var
til 1. behandling den 23. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 8. sep-
tember 2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del –
bilag 240, folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 14. og
17. november 2023 sendte skatteministeren og transportmi-
nisteren høringssvarene og høringsnotaterne til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3