Skatteudvalget 2023-24
L 85 Bilag 4
Offentligt
2792466_0001.png
4. december 2023
J.nr. 2023-2512
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 85 - Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineraloliepro-
dukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og
koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse af energiafgif-
ten for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler
for indberetning af statsstøtte m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse
af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte
linjer, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.) (L 85)
Til titlen
1)
Noten affattes således:
”1)
I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens forord-
ning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) nr.
651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked
i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forordning (EU) 2022/2473
om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af stats-
støtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning
og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023, nr.
L 167, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning
umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i lo-
ven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark. Loven indeholder be-
stemmelser, der som udkast har været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535 af 9. september 2015
om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt for-
skrifter for informationssamfundets tjenester. Loven indeholder bestem-
melser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2021/514 af 22. marts
2021 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2021, nr. L 104, side 1.”
[Lovteknisk ændring af henvisninger i EU-noten]
Til § 1
2)
Nr. 4
affattes således:
4.
I
§ 11, stk. 5,
indsættes som
nr. 9:
Side 2 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0003.png
»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som anvendes til rum-
varme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hen-
syn, og varmt vand i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og
andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned uden særskilt
betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes an-
vendelse for campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme, kulde
eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig opgørelse af en tilbagebeta-
lingsberettiget andel på baggrund af måling efter nr. 4, når en sådan for-
holdsmæssig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte tilbagebe-
talingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet for opgørelse efter
nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt svarende til den
andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold. Arealet som gæsten egenhændigt kan
råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede mængde energi medregnes
dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anven-
delsen af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller kulde,
som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af vand i bassi-
ner og lignende, der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden
for arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Den
opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal medregnes, opgøres som forhol-
det mellem den mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke til-
bagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den samlede
mængde fremstillede rumvarme, kulde og varmt vand. I den samlede
mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesbe-
rettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der for så vidt angår varme eller
kulde, som er leveret særskilt til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller
anden producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, en særskilt
opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en forholdsmæs-
sig fordeling. I denne opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som
er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at
varmen eller kulden, som indgår i beregninger af godtgørelsen, er målt. En
virksomhed omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebeta-
ling for et helt kalenderår. En virksomhed, der anvender opgørelsesmeto-
den i 5. pkt., anvender den tilsvarende opgørelsesmetode i § 10, stk. 5, nr.
9, 5. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. og § 8, stk. 4, nr. 9, 5.
pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.«
[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]
Til § 2
Side 3 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0004.png
3)
Nr. 5
affattes således:
5.
I
§ 10, stk. 5,
indsættes som
nr. 9:
»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som anvendes til rum-
varme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hen-
syn, og varmt vand i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og
andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned uden særskilt
betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes an-
vendelse for campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme, kulde
eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig opgørelse af en tilbagebeta-
lingsberettiget andel på baggrund af måling efter nr. 4, når en sådan for-
holdsmæssig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte tilbagebe-
talingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet for opgørelse efter
nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt svarende til den
andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold. Arealet som gæsten egenhændigt kan
råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede mængde energi medregnes
dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anven-
delsen af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller kulde,
som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af vand i bassi-
ner og lignende, der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden
for arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Den
opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal medregnes, opgøres som forhol-
det mellem den mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke til-
bagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den samlede
mængde fremstillede rumvarme, kulde og varmt vand. I den samlede
mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesbe-
rettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der for så vidt angår varme eller
kulde, som er leveret særskilt til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller
anden producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, en særskilt
opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en forholdsmæs-
sig fordeling. I denne opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som
er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at
varmen eller kulden, som indgår i beregninger af godtgørelsen, er målt. En
virksomhed omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebeta-
ling for et helt kalenderår. En virksomhed, der anvender opgørelsesmeto-
den i 5. pkt., anvender den tilsvarende opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr.
9, 5. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og § 8, stk. 4,
nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.«
[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]
Side 4 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0005.png
Til § 3
4)
Nr. 4
affattes således:
4.
I
§ 8, stk. 4,
indsættes som
nr. 9:
»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 3, som anvendes til rum-
varme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hen-
syn, og varmt vand i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og
andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned uden særskilt
betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes an-
vendelse for campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme, kulde
eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig opgørelse af en tilbagebeta-
lingsberettiget andel på baggrund af måling efter nr. 4, når en sådan for-
holdsmæssig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte tilbagebe-
talingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet for opgørelse efter
nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt svarende til den
andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold. Arealet som gæsten egenhændigt kan
råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede mængde energi medregnes
dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anven-
delsen af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller kulde,
som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af vand i bassi-
ner og lignende, der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden
for arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Den
opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal medregnes, opgøres som forhol-
det mellem den mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke til-
bagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den samlede
mængde fremstillede rumvarme, kulde og varmt vand. I den samlede
mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesbe-
rettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der for så vidt angår varme eller
kulde, som er leveret særskilt til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller
anden producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, en særskilt
opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en forholdsmæs-
sig fordeling. I denne opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som
er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at
varmen eller kulden, som indgår i beregninger af godtgørelsen, er målt. En
virksomhed omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebeta-
ling for et helt kalenderår. En virksomhed, der anvender opgørelsesmeto-
den i 5. pkt., anvender den tilsvarende opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr.
Side 5 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0006.png
9, 5. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og § 10, stk.
5, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.«
[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]
Til § 4
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4 a
udgår i
stk. 3
”virksomheden”.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede EU-note henvises der til ændringen af gruppefritagelsesforordnin-
gen med Kommissionen Forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at EU-noten ændres således, at der henvi-
ses til den fulde titel på Kommissionens forordning. Det foreslås desuden, at hen-
visningen til bekendtgørelse nr. 566 af 3. maj 2019 om efterlevelse af regler for til-
deling af statsstøtte på skatteområdet udgår. Der er tale om lovtekniske ændringer.
Til nr. 2
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i mineralolie-
afgiftslovens § 11, stk. 5, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde egen-
hændigt over under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, så der også
kan opnås godtgørelse for den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner
samt andre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer m.v. Det er
dog forbundet med væsentligt administrative udfordringer præcist at opgøre det til-
bagebetalingsberettigede beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en
forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund af
måling efter § 11, stk. 5, nr. 4, tages der højde for de nævnte arealer ved at multi-
plicere den tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs.
som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan
Side 6 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0007.png
råde egenhændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det godtgørelses-
berettigede areal med 1,2.
Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre fæl-
lesarealer skønsmæssigt har et opvarmningsforbrug på 20 pct af rumvarmeforbru-
get til opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den foreslåede be-
stemmelse. Der vil således ikke være tale om, at virksomhederne skal foretage
særskilte opgørelser for receptioner og andre fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige den betalte afgift fratruk-
ket minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet, jf. mineralolieafgiftslovens §
11 a. Det betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel
multipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale mi-
nimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelses-
berettigede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end virksomhedens
samlede areal, skal betale minimumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at areal, der som beskrevet omfattes af
lempelsen, må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan
råde egenhændigt over under sit ophold.
Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu.
Til nr. 3
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i gasafgiftslo-
vens § 10, stk. 5, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt
over under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 2, nr. 5, så der også
kan opnås godtgørelse for den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner
samt andre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer m.v. Det er
dog forbundet med væsentligt administrative udfordringer præcist at opgøre det til-
bagebetalingsberettigede beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en
forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund af
måling efter § 10, stk. 5, nr. 4, tages der højde for de nævnte arealer ved at multi-
plicere den tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs.
som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan
råde egenhændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det godtgørelses-
berettigede areal med 1,2.
Side 7 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0008.png
Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre fæl-
lesarealer skønsmæssigt har et opvarmningsforbrug på 20 pct af rumvarmeforbru-
get til opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den foreslåede be-
stemmelse. Der vil således ikke være tale om, at virksomhederne skal foretage
særskilte opgørelser for receptioner og andre fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige den betalte afgift fratruk-
ket minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet, jf. gasafgiftslovens § 10 a.
Det betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel mul-
tipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale mini-
mumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelses-
berettigede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end virksomhedens
samlede areal, skal betale minimumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at areal, der som beskrevet omfattes af
lempelsen, må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan
råde egenhændigt over under sit ophold.
Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu.
Til nr. 4
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i kulafgiftslo-
vens § 8, stk. 4, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over
under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, så der også
kan opnås godtgørelse for den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner
samt andre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer m.v. Det er
dog forbundet med væsentligt administrative udfordringer præcist at opgøre det til-
bagebetalingsberettigede beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en
forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund af
måling efter § 8, stk. 4, nr. 4, tages der højde for de nævnte arealer ved at multipli-
cere den tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs.
som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan
råde egenhændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det godtgørelses-
berettigede areal med 1,2.
Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre fæl-
lesarealer skønsmæssigt har et opvarmningsforbrug på 20 pct af rumvarmeforbru-
Side 8 af 9
L 85 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2792466_0009.png
get til opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den foreslåede be-
stemmelse. Der vil således ikke være tale om, at virksomhederne skal foretage
særskilte opgørelser for receptioner og andre fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige den betalte afgift fratruk-
ket minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet, jf. kulafgiftslovens § 8 a. Det
betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel multipli-
ceret med 1,2 udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale minimums-
afgiften. Det betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelsesberetti-
gede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end virksomhedens samlede
areal, skal betale minimumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at areal, der som beskrevet omfattes af
lempelsen, må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan
råde egenhændigt over under sit ophold.
Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 4, nr. 2, foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, § 4 a, i
lov om afgift af elektricitet. Det fremgår af bestemmelsens stk. 3, at virksomheder
registreret efter stk. 1, der ikke længere opfylder betingelserne for registrering ef-
ter stk. 1, skal virksomheden underrette Skatteforvaltningen.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5 at ændre den i lovforslagets § 4, nr. 2, fore-
slåede § 4 a, så
”virksomheden” udgår
i stk. 3.
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion, der ikke indebærer materielle
ændringer.
Side 9 af 9