Skatteudvalget 2023-24
L 85 Bilag 1
Offentligt
2780847_0001.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: [email protected]
Biogas Danmark
Axeltorv 3
1609 København V
6. oktober 2023
Skatteministeriet har udsendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektrici-
tet og forskellige andre love (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte
linjer og nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.) i høring,
J. nr. 2023-2514.
Biogas Danmark har noteret, at det i høringsmaterialet anføres, at der i forhold til biogasområdet er tale om en
række lovtekniske justeringer, som ikke ændrer for retstilstanden med en særlig lav afgift for nyttiggjort overskuds-
varme fra biogas, herunder en præcisering af henvisningen til afgiftssatsen for overskudsvarmeafgiften for biogas
m.v. anvendt i mineralogiske processer m.v. så henvisningen er til en metode som er brugbar i praksis.
Biogas Danmark har derudover noteret, at der lægges op til at nedsætte grænsen for, hvornår virksomheder, som
benytter sig af tilbagebetalingsmuligheden i §10 stk. 1-5 jf. stk. 15, skal indberette tilbagebetalingsbeløbet til Skatte-
forvaltningen fra 500.000 til 100.000 Euro pr. kalenderår som konsekvens af udvidelsen af gennemsigtighedskravet
med ændringen af den generelle gruppefritagelsesforordning pr. 23. juni 2023.
Biogas Danmark skal anmode om, at foreningens navn ændres i høringslister m.v. fra Foreningen Biogasbranchen til
Biogas Danmark.
Med venlig hilsen
Bruno Sander Nielsen
2724 5967
[email protected]
C.c.: [email protected]
Side 1 af 1
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0002.png
Skatteministeriet
København, 22-09-2023
J.nr. 2023-2512
Høringssvar fra Brintbranchen
Høring af energilovforslag - Forbrugsregistrering ved direkte linjer
Brintbranchen takker for muligheden for at komme med vores input i forbindelse med den foreslåede ændring af
elafgiftsloven vedrørende forbrugsregistrering. Brintbranchen er enige i de foreslåede ændringer og ser positivt på
initiativet.
Nødvendigheden af etablering af direkte forbindelser udspringer af den nye virkelighed, hvor en øget andel
vedvarende energi (VE) skal integreres i et energisystem, der inkluderer nye typer producenter og især en voksende
gruppe af forbrugere med ændrede behov. Direkte forbindelser repræsenterer en afgørende faktor for at fremme en
hurtigere dekarbonisering. Denne effektive tilgang fremmer desuden anvendelsen af grøn energi som brint, hvilket
er i overensstemmelse med initiativet om ændringer i elafgiftsloven vedrørende forbrugsregistrering.
Forbrugsregistreringen reducerer den administrative byrde og øger likviditeten for virksomhederne. Det fremmer
desuden anvendelsen af grøn energi som brint. Brintbranchen støtter disse ændringer som et skridt i retning af et
mere effektivt og konkurrencepræget energimarked.
Vi står naturligvis til rådighed for besvarelse af spørgsmål mv.
Laura Margrethe Pathare
Konsulent
[email protected]
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0003.png
Høringssvar vedr. lov om lempelse af energiafgiften
for hotellers rumvarme (J.nr. 2023 2512)
Brancheforeningen Cirkulær (tidligere Dansk Affaldsforening) takker for muligheden
for at kommentere på ovennævnte lovforslag.
Side 1 af 1
Vi finder det problematisk, at lovforslaget medfører, at det bliver relativt billigere for
hoteller at opvarme med fossile brændsler end at anvende mere miljøvenlig fjern-
varme fra f.eks. affaldsvarme eller overskudsvarme. Det arbejder direkte imod den
grønne omstilling og ønsket om at udrulle fjernvarme, da det øger hotellernes incita-
ment til at forblive på fossile opvarmningskilder.
Med venlig hilsen
Danny Taal
Brancheforeningen Cirkulær
Brancheforeningen
Cirkulær
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
cirkulaer.dk
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0004.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Ida Waage Petersen
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 København K
Den 5. oktober 2023
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mi-
neralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om af-
gift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskel-
lige andre love (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, for-
brugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af tærskler for indberet-
ning af statsstøtte m.v.)
Dansk Erhverv har den 8. september 2023 modtaget skatteministeriets forslag til ændring af lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse af
energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.) i høring.
Generelle bemærkninger
I henhold til aftalen om vækst og iværksætterinitiativer fra 2017 og finansloven for 2019 blev det
aftalt at gennemføre en markant afgiftslempelse i forhold til rumvarmeafgiften for hotelsektoren
og tilsvarende sektorer. Konkret skulle elafgiften på rumvarme samt rumvarmeafgiften af fossile
brændsler reduceres til den lavest mulige (processatsen). Den ventede lempelse blev dog annulle-
ret i 2020, og i 2022 besluttede et flertal at gennemføre det igen, hvilket nu er sket med et lov-
forslag til behandling i 2. samling 2023.
Det fremsatte lovforslag er dog efter Dansk Erhvervs vurdering ikke i overensstemmelse med de
politiske intentioner, da lovforslaget er stærkt udvandet og fyldt med bureaukratiske værnsregler,
hvilket også tydeligt ses i de opdaterede provenuberegninger.
Oprindeligt vurderede man skattelettelsen til at være 50 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvil-
ket nu er reduceret til 5 mio. kr. i varig lempelse.
Samlet set undrer det Dansk Erhverv, at det fremsatte lovforslag alene har et varigt provenutab på
5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Herunder er der ikke redegjort for, hvordan provenuet er re-
duceret fra 45 mio. kr. til blot 5 mio. kr. Det skaber en betydelig undren, da der er politisk vilje til
at benytte op til 45 mio. kr. på afgiftslempelsen jf. aftalen fra 2019.
[email protected]
Frsh
Side 1/4
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0005.png
DANSK ERHVERV
Specifikke bemærkninger
Intentionen stemmer ikke overens med lovforslaget
Den politiske intention med afgiftslempelsen for hotelsektoren og lignende var at styrke den in-
ternationale konkurrenceevne inden for turisme, møde- og konferencevirksomhed. Da afgiftssat-
sen for anvendelse af brændsler i dag er differentieret og høj, skulle den være ens, hvilket ville re-
ducere omkostningerne og administrationen.
Det fremsatte lovforslag ventes dog at øge de administrative omkostninger for erhvervslivet (< 4
mio. kr. årligt) grundet lovens udformning, som skaber behov for opsætningen af yderligere må-
lere til brug for opgørelsen af tilbagebetalingen samt unødig stor administration vedrørende ud-
regning af berettiget tilbagebetaling.
Dansk Erhverv mener, at man med den meget bøvlede afgrænsning, som man har valgt lovgiv-
ningsmæssigt, undervurderer de administrative omkostninger for erhvervet, som Dansk Erhverv
vurderer, er betydeligt højere.
Det er ganske vist meget fornuftigt, at der ikke er et krav om, at der skal opsættes målere, men at
forbruget kan opgøres skematisk, og den del vil Dansk Erhverv gerne kvittere for, men eftersom
risikoen for, at opdelingen vil blive underkendt af skattemyndigheder, kan det ikke udelukkes at
visse hoteller vil overveje at opsætte målere på udvalget steder. Da lempelsen kun er på 5 mio. kr.
og administrationen ventes at blive i samme omfang, er der brug for at se på afgrænsningerne.
Konkrete udfordringen med lovforslaget
Lovforslaget indsnævrer afgiftslempelsen til nærmest kafkaske dimensioner, med baggrund i risi-
koen for konkurrenceforvridning, til udelukkende at omhandle opvarmning af følgende arealer:
Udlejning af værelser på hoteller og lignende virksomheder.
Udlejning af værelser i virksomheder, der udlejes for kortere tidsrum end 1 måned.
Udlejning af campingpladser og campinghytter.
Følgende arealer er ikke medtaget:
Gangarealer
Trapper
Elevatorer
Reception
Fællesarealer
Parkeringskælder
Ligeledes er accessoriske ydelser som f.eks. bespisning, træningscenter, spafaciliteter, svømme-
hal, biograf mv. ikke medtaget.
Skatteministeriet mener ikke, at de
hvilket de bruger som løftestang for deres snævre fortolkning. Det er dog Dansk Erhvervs opfat-
telse, at dette strider mod det politisk ønske om, at hoteller og lign. bør pålægges en mindre af-
giftsbetaling end tilfældet er i dag.
Side 2/4
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0006.png
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv er af den opfattelse, at departementet ikke tager skyldigt hensyn til aftaleparternes
tankegang og dermed skaber en yderst kunstig opdeling. Der er næppe heller nogen personer
udenfor skatteministeriet, der ikke opfatter: gangarealer, trapper, elevatorer, reception, fællesare-
aler og parkeringskælder som en del af indkvarteringsydelsen.
Lovgivningen er derfor alt for snæver i forhold til den politiske aftale på området. Dette mener
Dansk Erhverv, der skal løsnes op for, så forslaget de facto kommer til at have en effekt på kon-
kurrenceevnen for den danske hotelsektor.
Dansk Erhverv mener, at:
1) Det er udenfor enhver rimelig tvivl, at gangarealer, trapper, elevatorer, reception og fællesarea-
ler anses som en del af indkvarteringsydelsen, og det m
også
de arealer, som man ønsker at lempe afgiftstrykket på. At undtage disse arealer giver ingen logisk
mening i forhold til at styrke konkurrenceevnen og lette administrationen for hotellerne, ligesom
der ikke er noget konkurrenceforvridende aspekt i at omfatte disse arealer af lettelsen. Herunder
er de er i direkte sammenhæng med indkvarteringsydelsen, da man skal igennem receptionen,
benytte sig af elevator/trappe samt gangareal for at tilgå sit værelse.
2)Accessoriske ydelser kan i visse tilfælde være i direkte konkurrence med tilsvarende tilbud
udenfor hotellerne. I overvejende grad benyttes de accessoriske ydelser dog af hotellets gæster, da
disse ydelser på de fleste hoteller er forbeholdt netop hotellets gæster. Hvis et hotels accessoriske
ydelser er forbeholdt hotellets gæster, bør disse arealer også indgå i afgiftslempelsen, da de må
an
dkvarteringsydel-
sen. Disse ydelser kunne være parkeringskælder, bespisning, træningscenter, spafaciliteter, svøm-
mehal, biograf mv.
Dansk Erhverv opfordrer derfor de politiske forligspartier til at løsne markant op i lovforslaget
således flere arealer medtages, afgiftslempelsen øges, og administration lempes.
Positivt med indførsel af skematik
Det er dog meget positivt, at skattemyndighederne ønsker at indføre en skematisk fordelingsregel,
hvorefter virksomheder som et alternativ til direkte måling af det tilbagebetalingsberettigede for-
brug kan vælge at beregne dette på baggrund af en opmåling i kvadratmeter af det areal, som gæ-
sten kan råde egenhændigt over under sit ophold, og virksomhedens samlede areal i kvadratme-
ter. Det har Dansk Erhverv talt for i mange år, og det vil i stigende grad blive nødvendigt, såfremt
nærværende lovforslag vedtages uændret, da afgiftslempelsen ellers let kan spises op af admini-
stration.
Dansk Erhverv har ikke nogen bemærkninger til de yderligere elementer i lovforslaget, men stiller
sig i øvrigt til rådighed for opklarende spørgsmål.
Side 3/4
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Med venlig hilsen,
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Side 4/4
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0008.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Tina Charlotte Olsen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 10. oktober 2023
Ændring af direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v.
(DAC7)
Dansk Erhverv har den 2. oktober 2023 modtaget et forslag til lov om ændring af skatteindberet-
ningsloven (Justering af gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt sam-
arbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale plat-
forme m.v.) i høring.
Generelle bemærkninger
Indledningsvist vil Dansk Erhverv gerne udtrykke ærgrelse over, at lovforslaget bliver fremsat
med en yderst kort høringsfrist. Det er ikke på nogen måde fordrende for muligheden for at give
detaljerede og indsigtsfulde høringssvar, at fristen er så kort.
Dansk Erhverv havde i forbindelse med implementering af DAC7 en række betænkeligheder ved
de danske myndigheders implementering af det bagvedliggende direktiv. Herunder særligt, hvor-
dan retssikkerheden for formidlere af udlejningsejendomme kunne komme under pres, da de
med DAC7 kunne stilles overfor søgsmål fra brugere af platformen, der ikke havde indberettet
korrekte oplysninger til tiden.
Den ovenfor beskrevne situation kompliceres yderligere ved forslaget om også at underlægge mel-
lemmænd samme indberetningskrav, som der findes for platformoperatører. Herunder vil der
være betydelige administrative omkostninger forbundet med at skulle indrapportere for disse
mange både konkrete og juridiske personer .
Specifikke bemærkninger
Myndighederne lægger også op til med det nye forslag at gøre det muligt at indkræve nye indrap-
porteringer ved fejlrapporteringer. Det er selvfølgelig nobelt i tanken, at fejl skal rettes. Problemet
er blot, at det kan være meget vanskeligt og bekosteligt for virksomhederne at genindberette sa-
ger, der ligger langt tilbage. Det er imidlertid vigtigt, at der er frister for hvor langt bagud i tid
skattemyndighederne kan kræve genindberetninger, det ses ikke umiddelbart at fremgå af lov-
forslaget.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for yderligere sparring i forbindelse med lovforslaget.
[email protected]
Frsh
Side 1/2
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Med venlig hilsen,
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Side 2/2
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0010.png
9. oktober 2023
LOBA
DI-2023-05987
Skatteministeriet
Sendt pr. mail til:
[email protected]
[email protected]
(cc)
DI Høringssvar vedr. ændringer af forskellige energiafgiftslove [j.nr.2023-2512)
DI takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til lovforslag om lempelse af
energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.
I forhold til hotellers rumvarme kvitterer DI for den foreslåede afgiftslempelse.
I forhold til forslaget om forbrugsregistrering kvitterer DI ligeledes for den foreslåede mulighed for,
at virksomheder på en direkte linje også kan forbrugsregistrere sig. Det forbedrer virksomhedernes
likviditet. I lyset af de øgede administrative omkostninger for virksomhederne, støtter vi også op
om, at ordningen gøres frivillig.
I forhold til den lavere tærskelgrænse for indberetning af statsstøtte noterer DI sig, at der er tale
om implementering af regler i medfør af EU’s gennemsigtighedskrav, men at det ikke ændrer på, at
ændringen indebærer øgede administrative omkostninger for virksomhederne.
Endeligt bemærker DI i relation til ophævelse af kravet om femårig registreringsperiode for
varemodtagere, at et er positivt, at lovgivningen nu bringes i overensstemmelse med nuværende
praksis, da denne er til gavn for virksomhederne.
DI har ikke yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Louise Bank
Teamleder Energipolitik
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0011.png
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0012.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 09 oktober 2023
Sendt elektronisk til [email protected] og [email protected] med angivelse
af journalnummeret, 2023-5747.
Høring - justering af gennemførsel af DAC7 (SKM.: 142867)
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet har i dette tilfælde valgt ikke at
udarbejde et egentligt høringssvar.
Der kan være flere årsager til, at Dataetisk Råd ikke vælger at udarbejde høringssvar,
herunder at rådet har valgt at prioritere andre opgaver, at det ikke efter rådets opfat-
telse er muligt på forsvarlig vis at analysere og behandle høringen i dens enkeltheder
og detaljer inden for høringsfristen eller at høringen ikke ses at indebære dataetiske
spørgsmål, som falder inden for rådets kommissorium.
Det bemærkes dog, at, rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør for de dataeti-
ske konsekvenser af lovforslag. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på værdier
og principper som blandt andet velfærd og demokrati, værdighed, selvbestemmelse,
lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske konsekvensanalyser vil så-
ledes hjælpe med til at bringe fordele, ulemper og utilsigtede konsekvenser ved lov-
forslag frem i lyset og dermed bidrage til, at Folketingets beslutninger tages på et mere
kvalificeret grundlag. Dette gælder naturligvis i særlig grad lovforslag, som angår per-
sondata.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Sådan gør
, der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Formand
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0013.png
Skatteministeriet Departementet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Danmark
Sendt med Digital Post
9. oktober 2023
J.nr. 2023-11-0012
Dok.nr. 507604
Sagsbehandler
Alberte Kylén
Pedersen
Høringssvar til forslag til lov om ændring af skatteindberetnings-
loven
Ved e-mail af 29. september 2023 har Skatteministeriet Departementet rettet henvendelse til
Datatilsynet og anmodet om tilsynets eventuelle bemærkninger til ovenfornævnte udkast til
lovforslag. Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet forudsætter generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyt-
telsesloven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger for-
anlediget af forslaget.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Alberte Kylén Pedersen
1 Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46
EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0014.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
og
[email protected]
10. oktober 2023
PDL/OMH/AB
Høringssvar vedr. Lov om ændring af skatteindberetningsloven
J.nr. 2023-5747
Feriehusudlejernes Brancheforening takker for det fremsendte lovforslag
om ændring af skatteindberetningsloven.
Feriehusudlejernes Brancheforening repræsenterer bureauer, der formid-
ler udlejning af private danskeres feriehuse i Danmark. Vores medlem-
mer er en blanding af udlejningsbureauer med feriehuse over hele Dan-
mark, lokale og regionale udlejningsbureauer samt udlejningsportaler.
De traditionelle formidlingsbureauer står for udlejning af over 95 procent
af de 40.000 sommerhuse, der udlejes i Danmark.
Feriehusudlejerens Brancheforening er overordnet tilfreds med lovforsla-
get vedrørende skatteindberetningsloven og støtter naturligvis, at borge-
rens data håndteres forsvarligt.
Vi har kun to bemærkninger, der begge vedrører en præcisering i lov-
tekst eller bemærkninger, så der ikke skabes unødig tvivl om, hvem lo-
ven omfatter samt, hvad der skal til for at følge den:
1. Det foreslås, at der i bemærkningerne til lovforslaget gives en defini-
m
.
2. Det foreslås, at der sker en kvalificering i lovtekst eller en præcise-
.
Vi står selvfølgelig til rådighed med henblik på yderlige uddybning af
overstående.
Venlig hilsen
Otto Mørk Hansen
Stud.scient.pol.
tlf. 96 30 22 44
Vandkunsten 3, 3.
[email protected]
1467 København K
www.fbnet.dk
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0015.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høring over udkast til lovforslag om æn-
dring af skatteindberetningsloven (Juste-
ring af gennemførelse af direktiv om
ændring af direktiv om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet om
indberetning og udveksling af oplysnin-
ger fra digitale platforme m.v.)
Høringssvar
11. oktober 2023
Dok: FIDA-483742746-689046-v1
Kontakt Peter Schultz-Møller
Generelle bemærkninger
Finans Danmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til
forslag til lov om ændring af skatteindberetningsloven (Justering af gennemfø-
relse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskat-
ningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale plat-
forme m.v.)
Finans Danmark henleder opmærksomheden på, at skatteindberetningslovens §
46a indeholder reglerne, som implementerede DAC6. De gældende regler med-
fører, at der ikke skal foretages en underretning af de personer, hvorom der sker
indberetning efter DAC6.
Finans Danmark anmoder Skatteministeriet om at bekræfte, at lovforslaget ved-
rørende DAC7 vil medføre en skærpet underretningspligt for pengeinstitutter i for-
hold til indberetninger om kunders skatteforhold?
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0016.png
Det fremgår således af lovforslagets bemærkninger:
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.:
Forslaget om, at mellemmænd skal underrette personer, der skal indberettes om
efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 46a om grænseover-
skridende ordninger, om, at oplysninger om dem indsamles og videregives, vil
medføre en byrde for disse mellemmænd. Byrden forventes dog at være af et
ubetydeligt omfang.
Såfremt lovforslaget medfører en underretningspligt for pengeinstitutter som mel-
lemmænd
omfang for pengeinstitutter.
En underretningspligt overfor de kunder, der indberettes om efter skatteindberet-
ningslovens § 46a (DAC6), kan i praksis blive byrdefuld, uagtet antallet af indbe-
retninger. Det skyldes, at det er en kombination af viden om faktuelle forhold og
viden om den subjektive hensigt, som samlet medfører en indberetningspligt ef-
ter DAC6. Det er således tæt på umuligt på forhånd at fastslå, om et pengeinsti-
tut vil skulle foretage en DAC6 indberetning, og tilsvarende vanskeligt at udpege,
hvem der skal modtage underretning.
Manglende overholdelse af underretningspligt er samtidig bødesanktioneret. Vi
forudsætter derfor, at en oplysning i de almindelige forretningsbetingelser, om at
der kan ske indberetning efter DAC6
hvis betingelserne herfor er opfyldt
vil
være tilstrækkeligt til, at underretningspligten for et pengeinstitut som mellem-
mand kan anses for opfyldt ligesom det er gældende for FATCA/CRS-indberet-
ninger, se under FAQ i:
https://info.skat.dk/data.aspx?oid=80441
Med venlig hilsen
Peter Schultz-Møller
Skattechef
Direkte: 3016 1028
Mail:
[email protected]
Høringssvar
11. oktober 2023
Dok. nr.:
FIDA-483742746-689046-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0017.png
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0018.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 København K
Sendt digitalt til
[email protected]
og
[email protected]
10. oktober 2023
Høringssvar til energilovforslag - Lempelse af energiafgiften for hotellers
rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v., J.nr. 2023 - 2512
FSR
lovforslag om lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering
ved direkte linjer og nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v., som
Skatteministeriet har sendt i høring 8. september med svarfrist den 6. oktober 2023.
FSR har gennemgået forslaget og har følgende bemærkninger.
Ændring af tærskler for, hvornår virksomheder skal indberette modtaget statsstøtte i
skrav
FSR er bekymrede over, at Skatteministeriet ikke kommer med et oplæg til, at
virksomhederne kan undgå dobbelt indberetning af de samme data. Fx foretager en
virksomhed en indberetning af godtgørelse af elafgifter af elektricitet anvendt til
procesformål via momsangivelsen (eller via fremskyndet tilbagebetaling eller via en
forbrugsregistrering), og skal igen indberette samme godtgørelse som statsstøtte. Altså
indberettes samme data flere gange af samme virksomhed. FSR opfordrer
Skatteministeriet til at finde en løsning herpå.
Forbrugsregistrering
Ved direkte linjer
FSR finder det glædeligt, at der er fokus på at give flere virksomheder muligheden for at
opnå en forbrugsregistrering.
Ved udlejning
FSR imødeser, at de gode energieffektiviseringsmæssige takter udvides til også at
omfatte udlejere af fast ejendom med et årligt elektricitetsforbrug på over 100.000
kWh inden for samme lokalitet, hvor elektriciteten er leveret fra en virksomhed
registreret efter elafgiftslovens § 4, stk. 2, og hvor tilbagebetaling af afgift efter § 11
udgør mindst 87 pct. af afgiften efter elafgiftsloven (hos slutforbrugeren). Selvom
udlejer vil skulle afregne afgiften af elforbruget, som viderefaktureres til lejer, så vil
denne mulighed - ligesom ved direkte linjer - ligestille udlejere med andre virksomheder
og muliggøre, at større - fx produktionsvirksomheder udlejer fx dele af deres lager ved
produktionsnedgange mm. uden de mister muligheden for en forbrugsregistrering.
FSR danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0019.png
Lempelse af hotellers og lignende virksomheders afgift for rumvarme
FSR finder det glædeligt, at denne del af aftalen om finanslov for 2019
regeringsskifte blev genbekræftet i 2022 - endelig træder i kraft.
som efter
Når det er sagt, så finder FSR, at Skatteministeriet fortolker indkvarteringsydelsen alt
for snævert og i et omfang, hvor lovens bogstav, som det foreligger i nærværende
udkast til lovforslag, efter FSR´s klare vurdering er i strid med de politiske intentioner
( lovens ånd ), som den fremgår af de politiske aftaler i hhv. 2019 og 2022. Den
tilsyneladende meget snævre fortolkning af indkvarteringsydelsen må da også være en
vigtig medvirkende årsag til, at Skatteministeriet skønner et så begrænset
mindreprovenu som blot 15 millioner kr. som det fremgår af lovudkastet. I vores optik
bør energiforbrug til rumvarme og komfortkøling i fx gangarealer, lobby, lounge,
hotelbar, fitnessrum og andre væsentlige dele af fællesarealerne på hoteller o.l. også
som udgangspunkt være omfattet af lempelsen. Den indkvarteringsydelse, gæsten
køber, kan ikke isoleres til selve hotelværelset - bedømmelsen af komfort mv. ved et
hotelophold må som udgangspunkt gælde for den samlede indkvarteringsoplevelse fra
ankomst det pågældende sted til afgang.
Læg dertil, at FSR er meget bekymrede for, at forholdene under hvilke hoteller mm. kan
opnå denne lempede afgift ikke er beskrevet tilstrækkeligt. FSR henviser til, at
kontrolorganet i forbindelse med andre lignende regelsæt har valgt at statuere grov
uagtsomhed ved kontroller, hvor virksomhederne ikke har forstået de meget komplekse
regelsæt, fordi de ikke har været klare. For at undgå, at det samme sker her opfordrer
FSR til, at kravene til måling mm. beskrives meget mere tydeligt i lovforslaget. FSR giver
gerne konkrete input hertil.
Andet
FSR står gerne til rådighed for en nærmere drøftelse af høringssvaret.
FSR har for nuværende ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Skattekonsulent
Side 2
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0020.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
06.10.2023
j.nr. 2023-2512
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af
minealolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov
om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og
forskellige andre love (Lempelse af energiafgiften for hotellers
rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.)
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Hotel Restaurant
& Turisterhvervet
HORESTA takker for muligheden for at afgive bemærkninger.
HORESTA er Danmarks største turismeorganisation og repræsenterer
turismesektoren bredt.
Generelle bemærkninger
HORESTA ønsker kort og godt at udtrykke vores glæde over, at
lempelsen af rumvarmeafgiften af fossile brændsler endelig effektueres.
En sådan lempelse bidrager dels positivt til konkurrenceevnen for
hotelbranchen, men skaber også bedre vilkår for innovation og
bæredygtighedsinitiativer, der er afgørende for den grønne omstilling af
erhvervet. Hotelbranchens bidrag til den danske turismeindustri og
samfundet som helhed er yderst betydningsfuld. Hoteller er centrale
aktører i fremme af turismen, hvilket bidrager til økonomisk vækst,
beskæftigelse og værdiskabelse til gavn for hele Danmark. Derfor er det
vigtigt at skabe rammebetingelser, der understøtter en bæredygtig
udvikling af hotelbranchen.
HORESTA bakker naturligvis op om forslaget.
Med venlig hilsen
Maria Olafsson
Politisk chef, HORESTA
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
1
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0021.png
Dato
Side
6. oktober 2023
1 af 3
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Elisabeth Carstensen
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love, j.nr. 2023-2512
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og
nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at afgiften på rumvarme mv. på hoteller sænkes.
Landbrug & Fødevarer finder dog, at der er valgt en administrativ tung implementering af
lempelsen, som betyder, at afgiftslempelsen i visse tilfælde kan drukne i administration, da
lempelsen ikke vil stå mål med de administrative byrder. Det er dog positivt, at der også foreslås en
administrativ enklere ordning ved en skematisk fordelingsregel, selvom Landbrug & Fødevarer
også har opmærksomhedspunkter vedrørende den skematiske fordelingsregel.
I forhold til nedsættelse af tærsklerne af indberettet statsstøtte finder Landbrug & Fødevarer, at det
er vigtigt, at Skatteforvaltningen informerer om dette, så virksomhederne bliver opmærksomme på
den nedsatte grænse. Det er formentlig ikke alle virksomheder, der er klar over, at de modtager
statsstøtte, når de samtidig betaler afgift.
Vores bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget fremgår nedenfor.
Hotellers rumvarme
Måling
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger i afsnit 3.1.3 på side 17, at lempelsen ikke omfatter
opvarmning eller komfortkøling af fx gangarealer, trapper, arealer, elevatorer reception, arealer til
bespisning, fællesarealer, parkeringskælder mv.
Landbrug & Fødevarer finder, at der er valgt en meget administrativ tung implementering af
lempelsen for hotellers rumvarme, da lempelsen dermed som udgangspunkt kræver måling af
energiforbrug fra hvert værelse, da øvrige arealer ikke er omfattet af afgiftslempelsen
forslaget vil dog alene være relevant i det tilfælde, virksomhederne vurderer, at den økonomiske
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0022.png
Side 2 af 3
Det kan lyde til, at der er valgt en implementering, hvor det forventes, at flere hoteller mv., som er
omfattet af lempelsen, ikke vælger at implementere nedsættelsen, da den medfører tunge
administrative byrder. Det er ikke hensigtsmæssigt, at der i implementeringen er valgt en snæver
lempelse og dermed begrænse brugen af afgiftslempelsen.
Den skematiske fordelingsregel
I lovforslaget foreslås at indføre en skematisk fordelingsregel, hvilket virker rimeligt i lyset af de
store administrative byrder ved at opsætte målere. Dog bekymrer den skematiske fordelingsregel
Landbrug & Fødevarer, selvom lovforslaget opsætter relativt simple eksempler herpå.
Landbrug & Fødevarer læser den skematiske fordelingsregel således, at den alene afhænger af
fordelingen af kvadratmeter og ikke, hvorvidt enkelte dele af hotellet reelt har været udlejet/i brug
eller ej. Skatteministeriet bedes enten bekræfte denne tolkning eller præcisere lovforslaget.
Det bør sikres, at hoteller mv., der anvender den skematiske fordelingsregel, ved, hvad der lægges
til grund herfor, og Skatteforvaltningen ikke pludselig begynder at indregne, at værelser ikke har
været udlejet gennem hele perioden.
Momspligtig udlejning af ferieboliger gennem en udlejningsportal
Flere steder i lovforslaget nævnes campinghytter og mobilehomes som steder, hvor der også kan
ske en nedsættelse af afgiften, hvis betaling for opvarmning af campingenhederne mv. sker uden
særskilt betaling. Dermed omfatter afgiftsnedsættelsen efter Landbrug & Fødevarers forståelse
hele energiforbruget i campinghytter og mobilehomes.
Landbrug & Fødevarer skal på den baggrund bede Skatteministeriet præcisere, hvorvidt
momspligtig udlejning af ferieboliger i mindre end 1 måned gennem en udlejningsportal også er
omfattet af afgiftslempelsen, når hele boligen udlejes, og der ikke er fællesarealer, der deles af
andre, og der ikke sker særskilt betaling for opvarmning. Landbrug & Fødevarer finder, at det er en
sammenlignelig situation med campinghytter og mobilehomes, og denne form for udlejning derfor
også bør være omfattet af afgiftslempelsen, og afgiftslempelsen bør gælde hele boligen.
Varmt brugsvand
Landbrug & Fødevarer skal endvidere opfordre til, at det i lovforslagets bemærkninger præciseres,
at lempelsen også omfatter varmt brugsvand. Det gælder fx afsnit 5.2.1, det sammenfattende
skema i afsnit 11 samt de specielle bemærkninger til § 4 (side 48 2. afsnit samt side 51-52), hvor
der i forbindelse med bemærkningerne til den skematiske fordelingsregel alene nævnes varme.
Landbrug & Fødevarer finder, at det også i eksemplerne på den skematiske fordelingsregel på side
52 og 53 kunne præciseres, at lempelsen også gælder varmt brugsvand.
Kriseramte virksomheder
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger i afsnit 9.1 på side 37, at kriseramte virksomheder vil
være afskåret fra at anvende den særlige rumvarmeafgiftssats for hoteller og lignende
virksomheder. Landbrug & Fødevarer finder, at det bør være tydeligt for det enkelte hotel mv. at
konstatere, hvorvidt de er omfattet af gruppefritagelsesforordningens artikel 44 og defineret som
kriseramt. Derfor bør de objektive kriterier herfor beskrives i lovforslaget.
Direkte linjer
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at virksomhed på en direkte linje nu også kan vælge at
lade sig forbrugsregistrere hos Skatteforvaltningen. Da ordningen er frivillig, er det dermed op til
den enkelte virksomhed at vurdere, om det hensigtsmæssigt at lade sig forbrugsregistrere.
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0023.png
Side 3 af 3
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger i afsnit 3.3.1, at kun én af forbrugerne på den direkte
linje vil kunne indgå aftale med en elhandelvirksomhed om levering af elektricitet. Landbrug &
Fødevarer har i den forbindelse spørgsmål, som vi skal bede Skatteministeriet besvare og evt.
tydeliggøre i lovforslaget.
Er det kun én af forbrugerne, der kan lade sig forbrugsregistrere, hvis der er flere forbrugere med
forskellige cvr-numre bag tilkoblingspunktet? Hvis der kun er én af forbrugerne, der kan lade sig
forbrugsregistrere hos Skatteforvaltningen, kan den forbruger så lade forbrugsregistreringen
(dermed kun skulle betale nettoafgift) gælde for forbrugere bag tilkoblingspunktet med andre cvr-
numre? Kan den forbrugsregistrerede virksomhed lade forbrugsregistreringen gælde deres p-
enheder, hvis de har samme cvr-nummer, som den forbrugsregistreret forbruger?
Nedsættelse af tærsklerne for, hvornår virksomheder skal indberette modtaget statsstøtte
Med lovforslaget nedsættes tærsklerne for, hvornår virksomheder skal indberette modtaget
Landbrug & Fødevarer finder, at Skatteforvaltningen bør iværksætte en informationskampagne, så
alle virksomheder er orienteret om, at tærsklen er nedsat, og der dermed alt andet lige er flere, der
skal indberette. Hvis Skatteforvaltningen allerede på baggrund af eksisterende indberetninger af
afgiftsbetalinger kan målrette orienteringen til de virksomheder, der bliver omfattet, vil dette være
ønskværdigt.
Ophævelse af kravet om femårig registreringsperiode for varemodtagere
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at reglen om, at Skatteforvaltningen skal afmelde en
virksomheds registrering efter 5 år, ophæves. Administration efter den tidligere regel vil medføre
øgede administrative byrder hos både Skatteforvaltningen og virksomhederne.
Ønskes ovenstående uddybet, er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E [email protected]
L 85 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2780847_0024.png