Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 84 Bilag 1
Offentligt
2780501_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Permanent uddannel-
sesløft med forhøjet dagpengesats på 110
pct.)
Oktober 2023
J.nr. 23/10445
2023-5928
A2
EKJ
Baggrund
I Regeringens (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) forslag til finanslov for
2024 er der lagt op til, at gøre retten til at påbegynde et uddannelsesløft med forhø-
jet dagpengesats på 110 pct. permanent.
Formål
Lovforslaget har til formål at permanentgøre retten til at påbegynde et uddannelses-
løft med forhøjet dagpengesats på 110 pct.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er: Dagpengemodtagere, som er fyldt 30
år, og som er ufaglærte eller faglærte med en forældet uddannelse.
I målgruppen for uddannelsesløftet med 110 pct. dagpenge er kønsfordelingen såle-
des, at kvinder udgør en andel på 41,2 pct. og andelen af mænd i målgruppen er
58,8 pct.
Tabel 1
Fordeling af køn i målgruppen i perioden august 2020 til december 2022
samt juli
august 2023
Andel
Kvinder
Mænd
I alt
41,4
58,6
100,0
Anm.: En person tæller kun med én gang i opgørelsen. Uddannelsesdata fra Danmark Statistik er opdateret til og med
september 2021. Da tallene ikke er fuldt opdateret i forhold til tidsperioden, kan opgørelsen være behæftet
med usikkerhed. Opgørelsesperioden er bestemt ud fra hvornår retten til uddannelsesløft med 110 pct. dag-
penge har været gældende.
Kilde: Det Fælles Datagrundlag, Danmarks Statistik og egne beregninger.
L 84 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat
Kønsfordelingen er kun opgjort for ufaglærte, selvom målgruppen for retten til ud-
dannelsesløft med 110 pct. dagpenge også dækker over faglærte med en forældet
uddannelse. Det skyldes, at det med det tilgængelige data ikke er muligt at opgøre
faglærte med en forældet uddannelse.
De sekundære målgrupper
Kommunerne, herunder jobcentrene, der skal administrere ordningen og give tilbud
om uddannelsesløft og a-kasser, der skal udbetale dagpenge med forhøjet dagpen-
gesats.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes ikke at have elementer, som tilsigtet eller utilsigtet berører
mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at lovforslaget ikke har ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde.
Fordelingen mellem mænd og kvinder i målgruppen for uddannelsesløft afspejler
kønsforskelle på ledighed og uddannelsesniveau og afspejler ikke en ulige mulig-
hed for adgang til uddannelsesløft for målgruppe for lovforslaget.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2