Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 83 Bilag 7
Offentligt
2789107_0001.png
Borgmesteren
Sagsnummer:
00.01.00-G01-143-23
Ref.: Susanne Nielsen
Mail: [email protected]
Dato: 28.11.2023
Henvendelse vedr. lovforslag nr. 83 (Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskel-
lige andre love)
Denne henvendelse vedrører den del af lovforslaget, som vedrører mellemkommunal refu-
sion for førtidspension. For så vidt angår denne del af lovforslaget må Mariagerfjord Kom-
mune på det kraftigste opfordre Beskæftigelsesministeriet og Folketinget til i vid udtrækning
at vende tilbage til den formulering, som blev anvendt i høringsudkastet til lovforslaget. I
modsat fald må det forventes, at de omtvistede regelfortolkninger i forlængelse af Ankesty-
relsens praksisændring, vil medføre store administrative og økonomiske konsekvenser med
deraf følgende uhensigtsmæssige incitamentsstrukturer for institutionstunge kommuner.
Mariagerfjord Kommune opfordrer Beskæftigelsesministeriet og Folketinget til at sikre, at
lovforslagets § 4 udvides til at gælde
alle
nuværende og fremtidige førtidspensioner og se-
niorpensioner. Mariagerfjord Kommune opfordrer dermed til at ændre de nuværende for-
muleringer i lovforslagets overgangsregler i § 7 stk. 4 og 5, så reglerne i stedet erstattes af
tilsvarende overgangsregler, som de fremgik af høringsudkastet til lovforslaget.
På baggrund af mellemkommunale krav sendt i perioden siden Ankestyrelsens praksisæn-
dring i 2019, skal kommunen også opfordre til at ændre varigheden af lovforslagets tilbage-
virkende kraft til at gælde mindst fem år, frem for de foreslåede tre år.
Overordnet set er det således Mariagerfjord Kommunes opfattelse, at lovforslaget, som det
fremgik af høringsudkastet, ville genoprette retstilstanden på området. Høringsudkastet var
efter kommunens opfattelse i god overensstemmelse med de af Beskæftigelsesministeriets
fremførte overvejelser og bemærkninger til lovforslaget og lovgivers generelle intentioner
for mellemkommunal refusion.
Lovforslaget, som det fremgik af høringsudkastet, ville have ophævet betydningen af Anke-
styrelsens praksisændring og præciseret 6 års-reglernes samspil med institutionsreglen.
Kommunerne kunne derved i grove træk gå tilbage til at administrere efter den praksis, der
var før praksisændringen, og som kommunerne, efter kommunens opfattelse, hele tiden
burde have administreret efter.
Nedenfor fremgår uddybning af kommunens opfattelse af forløbet op til lovforslaget og kon-
sekvenserne af ændringerne siden høringsudkastet. Vi ønsker særligt at henlede opmærk-
somheden på lovgivers generelle intentioner for mellemkommunal refusion, som er at be-
1
L 83 - 2023-24 - Bilag 7: Henvendelse af 28/11-23 fra borgmester Mogens Jespersen, Mariagerfjord Kommune, om den del af lovforslaget, som vedrører mellemkommunal refusion for førtidspension
2789107_0002.png
skytte institutionstunge kommuner med afledte udgifter som følge af institutionsanbringelser
af andre kommuner. Lovforslaget som fremsat, løser ikke de udfordringer og økonomiske
konsekvenser som Ankestyrelsens praksisændring har fået for institutionstunge kommuner.
Baggrund for lovændringen
I november 2019 indførte Ankestyrelsen en ny praksis for mellemkommunal refusion for
førtidspension
(https://ast.dk/mellemkommunal-uenighed/vejledning-om-praksis/fortids-
pension-2013-mellemkommunal-refusion-og-kasserede-principafgorelser),
afledt af dom-
men fra Retten i Holstebro 8. december 2016.
Denne praksisændring betyder i hovedtræk, at 6 års-reglerne kan få forrang i sager, hvor
mere end to kommuner er involveret. Endvidere ville en udløbet 6 års-regel forårsage, at
institutionsreglen bortfaldt for bestandigt. Praksisændringen er omtvistet og har fortsat til
gode at blive afprøvet ved retlige instanser. Dette skyldes, at KL på vegne af kommunerne
indgik i dialog med Beskæftigelsesministeriet og opfordrede kommunerne til at afvente en
lovændring på området.
Praksisændringen fra Ankestyrelsen syntes generelt at være i strid med lovgivers intentio-
ner for mellemkommunal refusion. Intentionerne har altid været at beskytte institutionstunge
kommuner mod udgifter, der kunne opstå som følge af, at kommuner anbringer borgere i
andre kommuner end deres egen.
Af det fremsatte lovforslag fremgår det af bemærkningerne i afsnit 2.6.2 på side 19, at det
vurderes af Beskæftigelsesministeriet, at en handlekommune (bopælskommune) bør kunne
få refunderet sine udgifter fra den kommune, som har medvirket til at en borger er blevet
institutionsanbragt i en anden kommune, uanset at der måtte være tale om flere involverede
kommuner i fortløbende anbringelser.
Det fremgår endvidere af Beskæftigelsesministeriets overvejelser, at refusion efter 6 års-
reglen skal regnes særskilt og ikke bør kunne få forrang for institutionsreglen.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser sker i direkte forlængelse af en henvendelse fra KL
på baggrund af Ankestyrelsens praksisændring.
Mariagerfjord Kommune tolker disse bemærkninger og overvejelser således, at intentio-
nerne har været, at det ikke alene burde være muligt for en ny handlekommune at få refun-
deret udgifter til førtidspension for borgere anbragt af andre kommuner, men at det hele
tiden burde have været sådan.
Mariagerfjord Kommune er enig i Beskæftigelsesministeriets overvejelser om institutions-
reglens forrang. Kommunen er også enig i, at en ny handlekommune altid bør kunne få
refunderet sine udgifter til førtidspension fra en tidligere handlekommune, som har anbragt
borgeren på institutions i den nye handlekommune.
2
L 83 - 2023-24 - Bilag 7: Henvendelse af 28/11-23 fra borgmester Mogens Jespersen, Mariagerfjord Kommune, om den del af lovforslaget, som vedrører mellemkommunal refusion for førtidspension
2789107_0003.png
Det fremgår af side 20 i bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at kommunerne med
de hidtil gældende regler vil skulle opbevare oplysninger i førtidspensionssager i 35 år, og
at foreslåede ændringer ud fra et administrativt hensyn vil reducere dette behov til maksi-
malt seks år efter en eventuel fraflytning.
Mariagerfjord Kommune anerkender også nødvendigheden af at reducere kommunernes
behov for at opbevare oplysninger om tilkendelsesdato og tilkendelseskommune med mere.
Kommunen er dermed også på dette punkt enig med Beskæftigelsesministeriets overvejel-
ser.
Indarbejdede ændringer siden høringsudkastet
Beskæftigelsesministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Ankestyrelsen indarbejdet
en række ændringer til lovforslaget, nærmere bestemt til overgangsbestemmelserne i lov-
forslagets § 7, stk. 4 og 5.
I hovedtræk fremfører Beskæftigelsesministeriet, at ministeriet har præciseret en række
skæringsdatoer samt at refusion ikke kan genopstå i sager, hvor der på baggrund af hidtil
gældende regler ikke længere er ret til refusion.
Det fremgår derfor nu af det fremsatte lovforslaget, at en lang række førtidspensioner ikke
længere er omfattet af de nye bestemmelser i lovforslagets § 4, men i stedet skal admini-
streres efter hidtil gældende regler, nærmere bestemt ud fra Ankestyrelsens praksisæn-
dring.
Det er Mariagerfjord Kommunes opfattelse at alle førtidspensioner tilkendt før 2. februar
2015 vil være omfattet af de hidtil gældende regler på baggrund af de indarbejde ændringer
i lovforslaget. Endvidere vil førtidspensioner tilkendt i perioden senere end 2. februar 2015,
men tidligere end 31. december 2020, hvor der er sket en flytning til anden kommune senest
31. december 2020, ligeledes være omfattet af de hidtil gældende regler. Det vil fremover
betyde, at langt størstedelen af de nuværende førtidspensioner skal administreres efter de
hidtil gældende regler, mens de nye regler gradvist vil blive indfaset over de næste 50 år.
Konsekvenser af de indarbejdede ændringer
Mariagerfjord Kommune er en af de absolut mest tunge institutionskommuner i landet,
blandt andet som følge af specialiserede regionale institutioner beliggende i Mariagerfjord
Kommune. Som følge af praksisændringen fra Ankestyrelsen, er Mariagerfjord Kommune
blevet ramt af betydelige økonomiske konsekvenser, da kommunen har et betydeligt og
forholdsmæssigt stort antal borgere på førtidspension, der er anbragt af andre. I alt udgør
andelen af førtidspensionister anbragt af andre kommuner ca. 13 % af alle kommunens
førtidspensionister.
De indarbejdede ændringer i lovforslaget skaber derfor en uheldig incitamentsstruktur for
kommuner til at anbringe borgere på institutioner beliggende i andre kommuner. I tillæg
hertil vil institutionstunge kommuner ikke have incitament til at opretholde et højt antal insti-
tutionspladser, idet det vil være en økonomisk byrde.
3
L 83 - 2023-24 - Bilag 7: Henvendelse af 28/11-23 fra borgmester Mogens Jespersen, Mariagerfjord Kommune, om den del af lovforslaget, som vedrører mellemkommunal refusion for førtidspension
2789107_0004.png
Dette ville i øvrigt være i konflikt med ’Økonomiaftalen om kommunernes økonomi for 2024’,
hvor det blandt andet fremgår at Regeringen og KL er enige om, at den kommunale botil-
budskapacitet skal udvides. Dette på baggrund af ekspertudvalgets anbefalinger til en bæ-
redygtig faglig og økonomisk udvikling på det specialiserede socialområde.
Mariagerfjord henleder i øvrigt opmærksomheden på de administrative konsekvenser som
det fremsatte lovforslag vil få for kommunerne. Hvis størstedelen af alle nuværende pensio-
ner skal administreres efter de hidtil gældende regler, vil det stille yderligere krav til i forvejen
avancerede og udfordrede systemløsninger såvel som kompetencer og tid for medarbej-
dere, der skal administrere mellemkommunal refusion af førtidspension.
Det er også Mariagerfjord Kommunes opfattelse, at de indarbejde ændringer skaber en kon-
flikt i Beskæftigelsesministeriets overvejelser, i forhold til hvilken kommune der endeligt skal
afholde udgifterne til førtidspension for borgere anbragt på institution. Beskæftigelsesmini-
steriets overvejelser i lovforslagets bemærkninger giver anledning til at tro, at kommunerne
hele tiden burde have administreret efter de foreslåede ændringer i lovforslagets § 4.
Derfor stiller Mariagerfjord Kommune sig uforstående overfor, at størstedelen af de nuvæ-
rende førtidspensioner skal omfattes af hidtil gældende regler, hvilket vil medføre en gradvis
indfasning af de fremtidigt gældende regler over de næste 50 år.
Mariagerfjord Kommune gør også opmærksom på, at såfremt de hidtil gældende regler fin-
der anvendelse på nuværende førtidspensioner, vil kommunerne skulle opbevare oplysnin-
ger om tilkendelse af førtidspension og institutionsanbringelser med mere i potentielt mere
end 50 år. Det er kommunens opfattelse, at dette ligeledes er i strid med bemærkningerne
til lovforslaget, hvor Beskæftigelsesministeriet fremfører at kommunerne med lovforslaget
blot vil skulle opbevare oplysningerne i op til maksimalt seks år efter en eventuelt fraflytning
fra tilkendelseskommunen.
Mariagerfjord Kommune er af den opfattelse, at baggrunden for lovforslaget må være at
præcisere reglerne for mellemkommunal refusion for førtidspension og genoprette retstil-
standen på området, som følge af Ankestyrelsens praksisændring. De indarbejdede æn-
dringer stiller kommunen sig derfor undrende overfor, da bevæggrunden syntes at være at
retten til refusion ikke skal kunne genopstå. Retten til refusion burde ikke være bortfaldet til
at begynde med.
Venlig hilsen
Mogens Jespersen
borgmester
4