Den 13.12.23
Kære beskæftigelsesudvalg
•Bliver tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 defineret som offentlig
forsørgelse efter “Bekendtgørelse om finansiering af visse offentlige ydelser, der
udbetales af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne”?
•Skal kommunerne ud fra loven og efter kommunernes kontoplan og konteringsregler
indberette tabt arbejdsfortjeneste og pensionsbidrag til fleksjobbere i et
ansættelsesforhold som en lønindtægt i Indkomstregistret og samtidig udbetale det
som en lønindtægt?
•Er der hjemmel i loven til at fratage fleksjobbere på fuld tabt arbejdsfortjeneste
deres fleksløntilskud?
•Hvis vi går ud fra, at tabt arbejdsfortjeneste ifølge “Bekendtgørelse om beregning af
og fradrag i fleksløntilskud” ikke skal fradrages i fleksløntilskuddet.
Er det så korrekt, at det ikke er det samme, som at fleksjobbere på fuld tabt
arbejdsfortjeneste ikke har ret til fleksløntilskud?
•Er det en del af serviceloven, at er kommunerne, der
udbetaler forældrene
kompensation efter § 42 og dermed også kommunerne, der modtager refusionen - de
agerer altså arbejdsgiver - mens forældrene er på tabt arbejdsfortjeneste?
•Ankestyrelsens principmeddelelse fastslår, at tabt arbejdsfortjeneste ikke er en
lønindtægt, selvom det ud fra definitionen i loven reelt ér, da det udbetales som A-
indkomst, hvoraf der betales AM-bidrag - men ud fra Ankestyrelsens fortolkning er det
alligevel ikke, udelukkende fordi kompensationen for løntabet ikke udbetales direkte
af arbejdsgiver.
Ér det også et krav for forældre på ordinære vilkår, at de skal have deres
kompensation - altså den lønindtægt, der træder i stedet for en lønindtægt - udbetalt
direkte af en arbejdsgiver før end de kan få udbetalt de sidste 2/3 af deres løntab, når
de er på tabt arbejdsfortjeneste?
•Hvis der ikke er de samme krav til forældre på ordinære vilkår. Er der så tale om
forskelsbehandling?
•Lever Ankestyrelsens principmeddelelse 6-23
op til Handicapkonventionens artikel
27?