Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 83 Bilag 16
Offentligt
2798265_0001.png
Til lovforslag nr.
L 83
Folketinget 2023-24
Ændringsforslag stillet den 12. december 2023 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love
(Mulighed for dispensation til eksport af pensionstillæg m.v., forenklet beregning af fleksløntilskud, herunder i forhold til
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste m.v., aftalefrihed i fleksjobordningen og ændring af mellemkommunal refusion for
førtidspension og seniorpension)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 7
3)
Stk. 4
og
5
affattes således:
»Stk. 4.
§ 9 c, stk. 8, i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område som affattet ved denne lovs
§ 4, nr. 1, jf. dog stk. 5, finder anvendelse fra og med
den 1. januar 2024 og omfatter sager, hvor en pensionist
opholder sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk.
1-6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og hvor der er ret til refusion for opholdet efter lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område,
men hvor retten til refusion for udgifterne til førtidspension
og seniorpension er ophørt, eller hvor retten til refusion er
udskudt efter det gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område. Dette
vil også gælde for sager, hvor 6-årsreglen har været udskudt,
jf. det gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Stk. 5.
I sager, hvor retten til refusion for førtidspension
og seniorpension er ophørt fra og med den 1. januar 2021,
men hvor pensionisten fortsat opholder sig i en boform m.v.,
som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, har kommunen
endvidere ret til refusion for udgifter til førtidspension og
seniorpension fra ophøret af refusionen og frem til den 31.
december 2023 fra den kommune, som var handlekommune
på tidspunktet, hvor pensionisten fik ophold i en boform
efter § 9 c, stk. 2-6, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.«
[Ændring af overgangsbestemmelse, så alle sager omfattes
af bestemmelsen i § 9 c, stk. 8, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område fra den 1. januar 2024,
og ændring i overgangsbestemmelse vedrørende sager, hvor
der ikke kan ydes refusion for udgifter til førtidspension og
seniorpension]
4)
Som
stk. 6
og
7
indsættes:
»Stk. 6.
I sager, hvor pensionisten ikke længere har op-
hold i en boform m.v. efter § 9 c, stk. 2-6, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, vil
handlekommunen have ret til refusion for udgifterne til før-
tidspension eller seniorpension i 6 år fra fraflytningen fra
den kommune, som tilkendte førtidspension eller var hand-
lekommune på tidspunktet for tilkendelse af seniorpension,
jf. de gældende § 9 c, stk. 8, 1. og 2. pkt., i lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område.
Stk. 7.
Stk. 4-6 finder tilsvarende anvendelse i sager, der
er omfattet af § 30, stk. 5, 2. pkt., i lov nr. 994 af 30. au-
gust 2015 om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.«
[Indførelse af overgangsbestemmelser vedrørende refusion
for udgifterne til førtidspension og seniorpension, når borge-
ren er flyttet i egen bolig, og vedrørende sager, hvor førtids-
pension er tilkendt forud for den 2. februar 2015]
Bemærkninger
Til nr. 3
Det foreslås i stk. 4, at § 9 c, stk. 8, i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område (retssikkerheds-
AX029451
L 83 - 2023-24 - Bilag 16: Ændringsforslag til 2. behandling uden for betænkning, stillet den 12. december 2023
2798265_0002.png
2
loven) som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, jf. dog stk. 5,
finder anvendelse fra og med den 1. januar 2024 og omfatter
sager, hvor en pensionist opholder sig i en boform m.v., som
fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven, og hvor
der er ret til refusion for opholdet efter retssikkerhedsloven,
men retten til refusion for udgifterne til førtidspension og
seniorpension er ophørt eller retten til refusion er udskudt
efter den gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i retssikkerhedslo-
ven. Dette vil også gælde for sager, hvor 6-årsreglen har
været udskudt, jf. den gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i
retssikkerhedsloven.
Efter forslaget til § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerheds-
loven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, vil 1. og 2.
pkt. i § 9 c, stk. 8, ikke finde anvendelse, så længe en
pensionist er omfattet af bestemmelserne i § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven, uanset om pensionisten opholder sig i
en eller flere på hinanden efterfølgende handlekommuner.
Den foreslåede ændring i § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssik-
kerhedsloven vil medføre, at 1. og 2. pkt. ikke vil finde
anvendelse, så længe en person er omfattet af bestemmelser-
ne i § 9 c, stk. 1-6, idet reglen i § 9 c, stk. 1, med den
foreslåede ændring vil få forrang for bestemmelserne efter §
9 c, stk. 8, 1. og 2. pkt. Det vil sige, at så længe handlekom-
munen har ret til refusion, fordi personen er omfattet af en af
bestemmelserne i § 9 c, stk. 2-6, vil den foreslåede bestem-
melse i 4. pkt. skulle anvendes. Det vil således betyde, at fra
og med den 1. januar 2024 vil institutionsreglen altid skulle
have forrang i forhold til 6-årsreglen. Det medfører, at 6-års-
reglen først kommer i spil, hvis pensionisten flytter i egen
bolig i samme handlekommune eller en ny handlekommune,
medmindre 6-årsreglen er bortfaldet efter forslaget i § 9 c,
stk. 8, 5. pkt., i retssikkerhedsloven som affattet ved denne
lovs § 4, nr. 1, hvilket vil sige, at opholdet i en boform m.v.
efter § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven har varet længere
end 6 år.
Det betyder, at alle sager, hvor en pensionist opholder
sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven, men hvor der kun er ret til refusion for
udgifterne til opholdet efter retssikkerhedsloven, men ikke
for udgifter til førtidspension og seniorpension, fra og med
den 1. januar 2024 skal behandles efter den foreslåede § 9 c,
stk. 8, i retssikkerhedsloven, dvs. efter institutionsreglen.
Eksempel 1
Kommune 1 tilkender førtidspension og medvirker heref-
ter til, at pensionisten bliver anbragt på en institution efter
§ 9 c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven. Kommune 2 vil
med de foreslåede regler få ret til refusion for udgifterne
til opholdet efter retssikkerhedsloven og for refusion til ud-
gifterne til førtidspension efter § 9 c, stk. 1 og 2, i loven
(institutionsreglen) på baggrund af forslaget til § 9 c, stk. 8,
4. pkt., i retssikkerhedsloven.
Sager, hvor der ikke har været ret til refusion for udgif-
terne til førtidspension eller seniorpension i f.eks. 5 eller
15 år, vil som følge af det foreslåede stk. 4 dermed også
være omfattet af de foreslåede ændringer i § 9 c, stk. 8, i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1,
og sagerne vil derfor fra og med den 1. januar 2024 skulle
behandles efter institutionsreglen. Den aktuelle handlekom-
mune vil derfor fra denne dato kunne modtage refusion
for udgifter både til opholdet efter retssikkerhedsloven og
til udgifterne for førtidspension eller seniorpension, jf. det
foreslåede § 9 c, stk. 8, 4. pkt., som affattet ved denne lovs §
4, nr. 1.
Fremadrettet vil der også være ret til refusion for udgif-
terne til førtidspension eller seniorpension efter det foreslå-
ede § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven i sager, hvor handle-
kommune 1 har anbragt borgeren i en institution, jf. § 9
c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven, eller hvor borgeren er
flyttet til en boform m.v., jf. § 9 c, stk. 1 og 3-6, i retssikker-
hedsloven og handlekommune 1 også har tilkendt førtids-
pension eller har været handlekommune på tidspunktet, hvor
der blev tilkendt seniorpension. Dette følger af forslaget til
§ 9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven som affattet ved
denne lovs § 4, nr. 1, hvor det fremgår, at institutionsreglen
altid vil have forrang for 6-årsreglen.
Eksempel 2
Kommune 1 flytter i 2015 en borger til kommune 2 i en
boform m.v., jf. § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven. Kom-
mune 2 tilkender førtidspension i 2016. Herefter flytter
kommune 1 borgeren til en ny institution i kommune 3
i 2016. Når borgeren nu er flyttet fra den kommune, der
tilkendte førtidspension, vil kommune 3 have ret til refusion
for udgifterne for førtidspension i 6 år fra 2016 fra kommu-
ne 2 (og refusion for udgifterne til opholdet fra kommune
1, så længe opholdet i en boform fortsætter). Retten til
refusion for udgifterne til førtidspension bortfalder derfor
i 2022. Herefter har kommune 3 efter de gældende regler
alene ret til refusion for udgifterne til opholdet fra kommune
1. Med de foreslåede regler vil kommune 3 fra og med den
1. januar 2024 få ret til refusion for udgifterne til både op-
holdet og førtidspension fra kommune 1, således at retten til
refusion af udgifterne til førtidspension igen følger instituti-
onsreglen. Med forslaget til stk. 5 vil kommune 3 endvidere
få ret til refusion for udgifterne til førtidspension i 2022 og
2023.
Eksempel 3 – førtidspension tilkendt før den 2. februar
2015
Kommune 1 tilkender førtidspension den 15. januar
2015. Pensionisten bliver boende i kommune 1 til 2022. 6-
årsreglen er udløbet i januar 2021. I januar 2022 anbringer
kommune 1 pensionisten i en institution, der er omfattet
af § 9 c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven i kommune
2. Kommune 2 vil ikke have ret til refusion for udgifter efter
institutionsreglen, da 6-årsreglen allerede er forbrugt, og vil
derfor alene kunne få refusion for udgifter til opholdet. Fra
og med den 1. januar 2024 vil kommune 2 kunne få refusion
til udgifterne af førtidspension efter det foreslåede stk. 4 og
§ 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven som affattet ved denne
lovs § 4, nr. 1. Det samme ville gælde, hvis pensionen blev
tilkendt efter den 2. februar 2015.
Der bliver med ændringen af § 9 c, stk. 8, i retssikker-
hedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, ikke ret
til refusion for udgifterne til førtidspension og seniorpension
forud for den 1. januar 2024, jf. dog stk. 5. Kommunerne
kan således ikke rette krav mod en tidligere handlekommu-
ne, som har anbragt pensionisten i en boform m.v., jf. §
L 83 - 2023-24 - Bilag 16: Ændringsforslag til 2. behandling uden for betænkning, stillet den 12. december 2023
2798265_0003.png
3
9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven, for refusion til udgifter-
ne til førtidspension eller seniorpension forud for den 1.
januar 2024, hvis 6-årsreglen er opbrugt, hvilket vil sige, at
kommunen har fået refusion for udgifterne til førtidspension
eller seniorpension i 6 år.
I sager, hvor 6-årsreglen har været udskudt i alle 6 år
frem til den 31. december 2023, og hvor borgeren fortsat
opholder sig i en boform, der er omfattet af retssikkerheds-
lovens § 9 c, stk. 1-6, vil handlekommunen fra den 1. januar
2024 få sagen behandlet efter den foreslåede § 9 c, stk. 8,
i retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr.
1, jf. forslaget i stk. 4. 6-årsreglen vil således ikke i denne
situation skulle anvendes, og hvis opholdet fortsætter i 6 år
eller mere, vil retten til refusion efter 6-årsreglen bortfalde,
jf. den foreslåede § 9 c, stk. 8, 5. pkt., i retssikkerhedsloven
som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1.
Det foreslåede stk. 4 og ændringen af § 9 c, stk. 8, 4.
pkt., i retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4,
nr. 1, betyder således, at fra og med den 1. januar 2024
vil institutionsreglen skulle gælde for både alle nye sager,
alle sager, som er igangværende, og hvor der fortsat er ret
til refusion for både opholdet og udgifterne til førtidspen-
sion eller seniorpension, og sager, som er igangværende, og
hvor der kun er ret til refusion for opholdet, men ikke for
udgifterne til førtidspension eller seniorpension. Sagerne vil
altid skulle behandles efter institutionsreglen, så længe en
pensionist opholder sig i en boform efter § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven. Hvis pensionisten flytter til egen bolig
i samme handlekommune eller en ny handlekommune, vil
retten til mellemkommunal refusion efter institutionsreglen
ophøre. Hvis opholdet har varet mindre end 6 år, kan der
være ret til refusion efter 6-årsreglen. Hvis der eventuelt
senere opstår en ny sag om mellemkommunal refusion, fordi
pensionisten f.eks. (igen) bliver anbragt på en institution
m.v., der er omfattet af § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven,
vil sagen skulle behandles efter de foreslåede regler i § 9 c,
stk. 8, i retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4,
nr. 1.
Det betyder, at fremadrettet vil en kommune også kun-
ne få refusion efter institutionsreglen i tilfælde, hvor 6-års-
reglen tidligere har været anvendt, f.eks. hvis kommune 1
tilkender førtidspension og pensionisten derefter flytter til
kommune 2, så kommune 2 har ret til refusion for udgifter-
ne til førtidspension i 6 år fra fraflytningen fra kommune
1. Hvis kommune 2 efterfølgende anbringer pensionisten
i en boform m.v. efter § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedslo-
ven i kommune 3, vil kommune 3 få ret til refusion efter
institutionsreglen for sine udgifter både til opholdet og til
førtidspensionen. Dette vil også gælde i situationer, hvor
6-årsreglen fortsat løber. Her vil kommune 2 yde refusion
til kommune 3 for både ophold og førtidspension, så længe
opholdet varer.
Eksempel 4 –førtidspension tilkendt før den 2. februar
2015
Kommune 1 tilkender førtidspension i 2007. 6-årsreglen
udløber i 2013, hvor pensionisten fortsat bor i kommune
1. Efter nugældende praksis vil refusion for udgifterne til
førtidspension fremadrettet ikke kunne ske efter institutions-
reglen. I 2025 anbringer kommune 1 pensionisten i kommu-
ne 2. Kommune 2 har herefter ret til refusion for udgifterne
til førtidspension fra kommune 1 efter institutionsreglen.
Eksempel 5 – førtidspension tilkendt før den 2. februar
2015
Kommune 1 anbringer borgeren i kommune 2 i 2010. I
2011 tilkender kommune 2 borgeren førtidspension. I 2012
anbringer kommune 1 pensionisten i kommune 3. Kommune
2 skal fra 2012 og frem til 2017 yde refusion for udgifterne
til førtidspension til kommune 3 efter 6-årsreglen. Fra 2017
skal kommune 3 selv afholde udgifterne til pensionistens
førtidspension, da 6-årsreglen er udløbet. I 2021 flytter pen-
sionisten i egen bolig i kommune 3 og er herefter ikke
omfattet af de gældende regler i § 9 c, stk. 2-6, i retssikker-
hedsloven. I den efterfølgende periode afholder kommune
3 fortsat udgifterne til pensionistens førtidspension som op-
holdskommune. I 2023 anbringer kommune 3 pensionisten
i kommune 4. Kommune 4 afholder fra 2023 og frem til
den 31. december 2023 udgifterne til førtidspension, da ud-
gifterne til førtidspensionen ikke er omfattet af institutions-
reglen efter 6-årsreglens udløb. Fra den 1. januar 2024 har
kommune 4 ret til refusion for udgifterne til førtidspension
fra kommune 3, da institutionsreglen fra dette tidspunkt har
forrang, også selv om 6-årsreglen har været anvendt.
Det foreslås i stk. 5, at i sager, hvor retten til refusion
for førtidspension og seniorpension er ophørt fra og med
den 1. januar 2021, men hvor pensionisten fortsat opholder
sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i rets-
sikkerhedsloven, har kommunen endvidere ret til refusion
for udgifter til førtidspension og seniorpension fra ophøret
af refusionen og frem til den 31. december 2023 fra den
kommune, som var handlekommune på tidspunktet for, at
pensionisten fik ophold i en boform efter § 9 c, stk. 2-6, i
retssikkerhedsloven.
Med bestemmelsen får de kommuner, hvor retten til re-
fusion for udgifterne til førtidspension eller seniorpension
er ophørt fra og med den 1. januar 2021, ret til at kunne
modtage refusion for udgifterne for førtidspension eller se-
niorpension fra den kommune, som var handlekommune på
det tidspunkt, hvor pensionisten er flyttet i en boform m.v.,
som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven.
Det betyder, at kommuner, der er omfattet af det foreslåe-
de stk. 5, økonomisk vil blive stillet, som om § 9 c, stk. 8,
i retssikkerhedsloven allerede var trådt i kraft for dem i den
3-årige periode fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 31. december 2023.
Eksempel 6
Kommune 3 har fra den 1. januar 2022 ikke længere ret
til refusion for udgifterne til førtidspension fra kommune 2,
fordi der er gået 6 år fra flytningen fra kommune 2, som
tilkendte førtidspension. Kommune 3 har ret til refusion for
udgifterne til opholdet fra kommune 1, da det er kommune
1, som har anbragt pensionisten på en institution efter § 9
c, stk. 2, i retssikkerhedsloven. Med forslaget får kommune
3 ret til refusion for udgifterne til førtidspension fra kommu-
ne 1 fra ophøret af refusionen fra kommune 2 til og med
den 31. december 2023. Fra og med den 1. januar 2024
L 83 - 2023-24 - Bilag 16: Ændringsforslag til 2. behandling uden for betænkning, stillet den 12. december 2023
2798265_0004.png
4
vil kommune 3 have ret til refusion for førtidspension efter
institutionsreglen, jf. forslaget til stk. 4.
Til nr. 4
Det foreslås i stk. 6, at i sager, hvor pensionisten ikke
længere har ophold i en boform m.v. efter § 9 c, stk. 2-6,
i retssikkerhedsloven, vil handlekommunen have ret til refu-
sion for udgifterne til førtidspension eller seniorpension i
6 år fra flytningen fra den kommune, som tilkendte førtids-
pension eller var handlekommune på tidspunktet for tilken-
delse af seniorpension, jf. den gældende § 9 c, stk. 8, 1. og
2. pkt., i retssikkerhedsloven.
I denne situation vil 6-årsreglen således blive behandlet
efter de hidtil gældende regler.
Det foreslås i stk. 7, at stk. 4-6 finder tilsvarende anven-
delse i sager, der er omfattet af § 30, stk. 5, 2. pkt., i lov
nr. 994 af 30. august 2015 om kommunernes finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne, dog således at de 6 år
regnes fra tidspunktet for tilkendelse af førtidspension.