Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 83 Bilag 15
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love
(Mulighed for dispensation til eksport af pensionstillæg m.v., forenklet
beregning af fleksløntilskud, herunder i forhold til hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste m.v., aftalefrihed i fleksjobordningen og ændring af
mellemkommunal refusion for førtidspension og seniorpension)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen]:
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
1)
Stk. 4 og 5
udgår og i stedet indsættes:
Stk. 4.
§ 9 c, stk. 8, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, jf. dog stk. 5, finder anvendelse fra og med den 1.
januar 2024, og omfatter sager, hvor en pensionist opholder sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk.
1-6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, og hvor der er ret til refusion for
opholdet efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, men hvor retten til refusion for
udgifterne til førtidspension og seniorpension er ophørt eller, hvor retten til refusion er udskudt efter den
gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Dette vil også
gælde for sager, hvor 6-årsreglen har været udskudt, jf. den gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 5.
I sager, hvor retten til refusion for førtidspension og seniorpension er ophørt fra og med den 1. januar
2021, men hvor pensionisten fortsat opholder sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, har kommunen endvidere ret til refusion for udgifter
til førtidspension og seniorpension fra ophøret af refusionen og frem til den 31. december 2023 fra den
kommune, som var handlekommune på tidspunktet for, at pensionisten fik ophold i en boform efter § 9 c,
stk. 2-6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 6.
I sager, hvor pensionisten ikke længere har ophold i en boform m.v. efter § 9 c, stk. 2-6, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, vil handlekommunen have ret til refusion for
udgifterne til førtidspension eller seniorpension i 6 år fra fraflytningen fra den kommune, som tilkendte
førtidspension eller var handlekommune på tidspunktet for seniorpension, jf. den gældende § 9 c, stk. 8, 1.,
og 2. pkt. i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 7.
Stk. 4-6 finder tilsvarende anvendelse for sager, der er omfattet af § 30, stk. 5, 2. pkt., i lov nr. 994 af
30. august 2015 om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
Bemærkninger
Til nr. 1
L 83 - 2023-24 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås i
stk. 4,
at § 9 c, stk. 8, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, jf. dog stk. 5, finder anvendelse fra
og med den 1. januar 2024, og omfatter sager, hvor en pensionist opholder sig i en boform m.v., som fremgår
af § 9 c, stk. 1-6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og hvor der er ret til
refusion for opholdet efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, men retten til
refusion for udgifterne til førtidspension og seniorpension er ophørt eller retten til refusion er udskudt efter
den gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Dette vil
også gælde for sager, hvor 6-årsreglen har været udskudt, jf. den gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Efter forslaget til § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven), som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, vil 1. og 2. pkt. i § 9 c, stk. 8, ikke finde
anvendelse, så længe en pensionist er omfattet af bestemmelserne i § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven
uanset om pensionisten opholder sig i en eller flere på hinanden efterfølgende handlekommuner.
Den foreslåede ændring i § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven vil medføre, at 1. og 2. pkt. ikke vil
skulle finde anvendelse, så længe en person er omfattet af bestemmelserne i § 9 c, stk. 1-6, idet reglen i § 9 c,
stk. 1, med den foreslåede ændring vil få forrang for bestemmelserne efter § 9 c, stk. 8, 1. og 2. pkt. Det vil
sige, at så længe handlekommunen har ret til refusion, fordi personen er omfattet af en af bestemmelserne i §
9 c, stk. 2-6, vil den foreslåede bestemmelse i 4. pkt. skulle anvendes. Det vil således betyde, at fra og med
den 1. januar 2024 vil institutionsreglen altid skulle have forrang i forhold til 6-årsreglen. Det medfører, at 6-
årsreglen først kommer i spil, hvis pensionisten flytter i egen bolig i samme handlekommune eller en ny
handlekommune, men mindre 6-årsreglen er bortfaldet efter forslaget i § 9 c, stk. 8, 5. pkt., i
retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, dvs. at opholdet i en boform m.v. efter § 9 c, stk.
1-6, i retssikkerhedsloven har varet længere end 6 år.
Det betyder, at alle sager, hvor en pensionist opholder sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven, men hvor der kun er ret til refusion for udgifterne til opholdet efter retssikkerhedsloven,
men ikke for udgifter til førtidspension og seniorpension, fra og med den 1. januar 2024 skal behandles efter
den foreslåede § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven, dvs. efter institutionsreglen.
Eksempel
Kommune 1 tilkender førtidspension og medvirker herefter til, at pensionisten blive anbragt på en institution
efter § 9 c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven. Kommune 2 vil med de foreslåede regler få ret til refusion for
udgifterne til opholdet efter retssikkerhedsloven og for refusion til udgifterne til førtidspension efter § 9 c,
stk. 1 og 2, i loven (institutionsreglen) på baggrund af forslaget til § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven.
Sager, hvor der ikke har været ret til refusion for udgifterne til førtidspension eller seniorpension i f.eks. 5
eller 15 år, vil som følge af det foreslåede stk. 4 dermed også være omfattet af de foreslåede ændringer i § 9
c, stk. 8, i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, og sagerne vil derfor fra og med den 1.
januar 2024 skulle behandles efter institutionsreglen. Den aktuelle handlekommune vil derfor fra denne dato
kunne modtage refusion for udgifter både til opholdet efter retssikkerhedsloven og til udgifterne for
førtidspension eller seniorpension, jf. den foreslåede § 9 c, stk. 8, 4. pkt., som affattet ved denne lovs § 4, nr.
1.
Fremadrettet vil der være ret til refusion for udgifterne til førtidspension eller seniorpension efter den
foreslåede § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven også i sager, hvor handlekommune 1 har anbragt borgeren i en
institution, jf. § 9 c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven, eller hvor borgeren er flyttet til en boform m.v., jf. § 9
c, stk. 1 og 3-6, i retssikkerhedsloven og handlekommune 1 også har tilkendt førtidspension eller har været
handlekommune på tidspunktet, hvor der blev tilkendt seniorpension. Dette følger af forslaget til § 9 c, stk. 8,
L 83 - 2023-24 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
4. pkt., i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, hvor det fremgår, at institutionsreglen
altid vil have forrang for 6-årsreglen.
Eksempel
Kommune 1 flytter i 2015 en borger til kommune 2 i en boform m.v., jf. § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven.
Kommune 2 tilkender førtidspension i 2016. Herefter flytter kommune 1 borgeren til en ny institution i
kommune 3 i 2016. Når borgeren nu er flyttet fra den kommune, der tilkendte førtidspension, vil kommune 3
have ret til refusion for udgifterne for førtidspension i 6 år fra 2016 fra kommune 2 (og refusion for
udgifterne til opholdet fra kommune 1, så længe opholdet i en boform fortsætter). Retten til refusion for
udgifterne til førtidspension bortfalder derfor i 2022. Herefter har kommune 3 efter de gældende regler alene
ret til refusion for udgifterne til opholdet fra kommune 1. Med de foreslåede regler vil kommune 3 fra og
med den 1. januar 2024 få ret til refusion for udgifterne til både opholdet og førtidspension fra kommune 1,
således at retten til refusion af udgifterne til førtidspension igen følger institutionsreglen. Med forslaget til
stk. 5, vil kommune 3 endvidere får ret til refusion for udgifterne til førtidspension i 2022 og 2023.
Eksempel - Førtidspension tilkendt før den 2. februar 2015
Kommune 1 tilkender førtidspension den 15. januar 2015. Pensionisten bliver boende i kommune 1 til 2022.
6-årsreglen er udløbet i januar 2021. I januar 2022 anbringer kommune 1 pensionisten i en institution, der er
omfattet af § 9 c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven i kommune 2. Kommune 2 vil ikke have ret til refusion
for udgifter efter institutionsreglen, da 6-årsreglen allerede er forbrugt og vil derfor alene kunne få refusion
for udgifter til opholdet. Fra og med den 1. januar 2024 vil kommune 2 kunne få refusion til udgifterne af
førtidspension efter det foreslåede stk. 4 og § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs §
4, nr. 1. Det samme ville gælde, hvis pensionen blev tilkendt efter den 2. februar 2015.
Der bliver med ændringen af § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, ikke
ret til refusion for udgifterne til førtidspension og seniorpension forud for den 1. januar 2024, jf. dog stk. 5.
Kommunerne kan således ikke rette krav mod en tidligere handlekommune, som har anbragt pensionisten i
en boform m.v., jf. § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven for refusion til udgifterne til førtidspension eller
seniorpension forud for den 1. januar 2024, hvis 6-årsreglen er opbrugt, dvs. at kommunen har fået refusion
for udgifterne til førtidspension eller seniorpension i 6 år.
I sager, hvor 6-årsreglen har været udskudt i alle 6 år frem til den 31. december 2023 og hvor borgeren
fortsat opholder sig i en boform, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1-6, vil handlekommunen
fra den 1. januar 2024 få sagen behandlet efter den foreslåede § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven, som affattet
ved denne lovs § 4, nr. 1, jf. forslaget i stk. 4. 6-årsreglen vil således ikke i denne situation skulle anvendes,
og hvis opholdet fortsætter i 6 år eller mere, vil retten til refusion efter 6-årsreglen bortfalde, jf. den
foreslåede § 9 c, stk. 8, 5. pkt., i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1.
Det foreslåede stk. 4 og ændringen af § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs
§ 4, nr. 1, betyder således, at fra og med den 1. januar 2024 vil institutionsreglen skulle gælde for både alle
nye sager, alle sager, som er igangværende, og hvor der fortsat er ret til refusion for både opholdet og
refusion for udgifterne til førtidspension eller seniorpension, og for sager, som er igangværende og hvor der
kun er ret til refusion for opholdet, men ikke for udgifterne til førtidspension eller seniorpension. Sagerne vil
altid skulle behandles efter institutionsreglen, så længe en pensionist opholder sig i en boform efter § 9 c, stk.
1-6, i retssikkerhedsloven. Hvis pensionisten flytter til egen bolig i samme handlekommune eller en ny
handlekommune, vil retten til mellemkommunal refusion efter institutionsreglen ophøre. Hvis opholdet har
varet mindre end 6 år, kan der være ret til refusion efter 6-årsreglen. Hvis der eventuelt senere opstår en ny
sag om mellemkommunal refusion, fordi pensionisten f.eks. (igen) bliver anbragt på en institution m.v., der
L 83 - 2023-24 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
er omfattet af § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven, vil sagen skulle behandles efter de foreslåede regler i § 9
c, stk. 8, i retssikkerhedsloven, som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1.
Det betyder også, at fremadrettet vil en kommune kunne få refusion efter institutionsreglen også i tilfælde,
hvor 6-årsreglen tidligere har været anvendt. F.eks. hvis kommune 1 tilkender førtidspension, og
pensionisten derefter flytter til kommune 2, så kommune 2 har ret til refusion for udgifterne til førtidspension
i 6 år fra fraflytningen fra kommune 1. Hvis kommune 2 efterfølgende anbringer pensionisten i en boform
m.v. efter § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven i kommune 3, vil kommune 3 få ret til refusion efter
institutionsreglen for sine udgifter både til opholdet og til førtidspensionen. Dette vil også gælde i situationer,
hvor 6-årsreglen fortsat løber. Her vil kommune 2 yde refusion til kommune 3 for både ophold og
førtidspension, så længe opholdet varer.
Eksempel - Førtidspension tilkendt før 2. februar 2015
Kommune 1 tilkender førtidspension i 2007. 6-årsreglen udløber i 2013, hvor pensionisten fortsat bor i
kommune 1. Efter nugældende praksis vil refusion til udgifterne til førtidspension fremadrettet ikke kunne
ske efter institutionsreglen. I 2025 anbringer kommune 1 pensionisten i kommune 2. Kommune 2 har
herefter ret til refusion for udgifterne til førtidspension fra kommune 1 efter institutionsreglen.
Eksempel - Førtidspension tilkendt før den 2. februar 2015
Kommune 1 anbringer borgeren i kommune 2 i 2010. I 2011 tilkender kommune 2 borgeren førtidspension. I
2012 anbringer kommune 1 pensionisten i en ny kommune 3. Kommune 2 skal fra 2012 og frem til 2017 yde
refusion for udgifterne til førtidspension til kommune 3 efter 6-årsreglen. Fra 2017 skal kommune 3 selv
afholde udgifterne til pensionistens førtidspension, da 6-årsreglen er udløbet. I 2021 flytter pensionisten i
egen bolig i kommune 3 og er herefter ikke omfattet af de gældende regler i § 9 c, stk. 2-6, i
retssikkerhedsloven. I den efterfølgende periode afholder kommune 3 fortsat udgifterne til pensionistens
førtidspension som opholdskommune. I 2023 anbringer kommune 3 pensionisten i kommune 4. Kommune 4
afholder fra 2023 og frem til den 31. december 2023 udgifterne til førtidspension, da udgifterne til
førtidspensionen ikke er omfattet af institutionsreglen efter 6-årsreglens udløb. Fra den 1. januar 2024 har
kommune 4 ret til refusion for udgifterne til førtidspension fra kommune 3, da institutionsreglen fra dette
tidspunkt har forrang, også selv om 6-årsreglen har været anvendt.
Det foreslås i
stk. 5,
at i sager, hvor retten til refusion for førtidspension og seniorpension er ophørt fra og
med den 1. januar 2021, men hvor pensionisten fortsat opholder sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c,
stk. 1-6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, har kommunen endvidere ret til
refusion for udgifter til førtidspension og seniorpension fra ophøret af refusionen og frem til den 31.
december 2023 fra den kommune, som var handlekommune på tidspunktet for, at pensionisten fik ophold i
en boform efter § 9 c, stk. 2-6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Med bestemmelsen får de kommuner, hvor retten til refusion for udgifterne til førtidspension eller
seniorpension er ophørt fra og med den 1. januar 2021, ret til at kunne modtage refusion for udgifterne for
førtidspension eller seniorpension fra den kommune, som var handlekommune på det tidspunkt, hvor
pensionisten er flyttet i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven.
Det betyder, at kommuner, der er omfattet af det foreslåede stk. 5, økonomisk vil blive stillet som om, at § 9
c, stk. 8, i retssikkerhedsloven allerede var trådt i kraft for dem i den treårige periode fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2023.
Eksempel
L 83 - 2023-24 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling, fra beskæftigelsesministeren
Kommune 3 har fra den 1. januar 2022 ikke længere ret til refusion for udgifterne til førtidspension fra
kommune 2, fordi der er gået 6 år fra flytningen fra kommune 2, som tilkendte førtidspension. Kommune 3
har ret til refusion for udgifterne til opholdet fra kommune 1, da det er kommune 1, som har anbragt
pensionisten på en institution efter § 9 c, stk. 2, i retssikkerhedsloven. Med forslaget får kommune 3 ret til
refusion for udgifterne til førtidspension fra kommune 1 fra ophøret af refusionen fra kommune 2 til og med
den 31. december 2023. Fra og med den 1. januar 2024 vil kommune 3 have ret til refusion for
førtidspension efter institutionsreglen, jf. forslaget til stk. 4.
Det foreslås i
stk. 6,
at i sager, hvor pensionisten ikke længere har ophold i en boform m.v. efter § 9 c, stk. 2-
6, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, vil handlekommunen have ret til refusion
for udgifterne til førtidspension eller seniorpension i 6 år fra flytningen fra den kommune, som tilkendte
førtidspension eller var handlekommune på tidspunktet for tilkendelsen af seniorpension, jf. den gældende §
9 c, stk. 8, 1. og 2. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
I denne situation vil 6-årsreglen således blive behandlet efter de hidtil gældende regler.
Det foreslås i
stk. 7,
at stk. 4-6 finder tilsvarende anvendelse for sager, der er omfattet af § 30, stk. 5, 2. pkt., i
lov nr. 994 af 30. august 2015 om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, dog således at de 6 år regnes fra tidspunktet
for tilkendelse af førtidspension.