Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 83 Bilag 1
Offentligt
2780565_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpo-
litik, lov om social pension og forskellige an-
dre love (Mulighed for dispensation til ek-
sport af pensionstillæg m.v., forenklet bereg-
ning af fleksløntilskud herunder i forhold til
tabt arbejdsfortjeneste m.v., aftalefrihed i
fleksjobordningen og ændring af mellem-
kommunal refusion for førtidspension og se-
niorpension)
J.nr. 23/09797
2023-3460
YS/A1
AIH/LORO/MFE/MF
Indledning
Forslaget om mulighed for dispensation til eksport af pensionstillæg, m.v., forenk-
let beregning af fleksløntilskud herunder i forhold til tabt arbejdsfortjeneste m.v.,
aftalefrihed i fleksjobordningen og ændring af mellemkommunal refusion for før-
tidspension og seniorpension er sendt i høring fra den 8. september til den 28. sep-
tember 2023.
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion (ATP), Arbejdsskadeforeningen, Beskæftigelsesrådet, BDO Statsautoriseret
Revisionsselskab, Bedre Psykiatri, Business Danmark, Børnerådet, Børns Vilkår,
DA, DAK, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiver-
forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Danske Seniorer, Datatilsynet,
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH), Det Centrale Han-
dicapråd, Det Faglige Hus, Faglige seniorer, FH, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Kommunale Velfærdschefer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen
Fleksjob, Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kri-
stelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Psykiatrifon-
den, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet,
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses landsorganisation, SIND, Udbe-
taling Danmark og Ældresagen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder, organisationer, mv.
Aarhus Kommune
Ankestyrelsen (AST)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Danske Handicaporganisationer (DH)
Den uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH)
Det Faglige Hus
FH
Forhandlingsfællesskabet
KL
Kristelig Fagforening (Krifa)
Københavns Kommune
Landbrug og Fødevarer
Rigsrevisionen
Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet
Thisted Kommune
Udbetaling Danmark (UDK)
Der er endvidere modtaget høringssvar fra Annette Juhl Taldorf og Tina Molkte
Klit samt Kristina Viktoria Ditlev.
Følgende myndigheder har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:
Forhandlingsfællesskabet
Rigsrevisionen
I det følgende afsnit er en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuldstændig gen-
nemgang af samtlige indsendte synspunkter henvises til vedlagte høringssvar.
Det bemærkes, at der i forhold til høringsudgaven af lovforslaget af 8. september
2023 er foretaget visse redaktionelle og lovtekniske ændringer af udkastet til lov-
forslaget.
De modtagne høringssvar vedlægges.
1. Generelle bemærkninger
Dansk Arbejdsgiverforening, Aarhus Kommune og KL støtter op om forslaget.
2. Bemærkninger til lovforslaget
2.1
Om aftalefrihed i fleksjobordningen
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at der efter høringsprocessen har været en
række tekniske drøftelser og skriftlige processer om udformningen af denne del af
lovforslaget med arbejdsmarkedets parter. Lovforslaget er således blevet revideret
2
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0003.png
i henhold til disse drøftelser, hvor der er taget højde for parternes synspunkter.
Gennemgangen af høringssvar vedrører det oprindelige lovforslag, som blev sendt
i høring, og tager således ikke højde for de aftalte ændringer.
FH bemærker bl.a., at man med lovforslaget ønsker at fjerne den ansættelsesretlige
beskyttelse af fleksjobberne, som er blevet fastslået ved Vestre Landsrets dom af
23. marts 2023 og flere byretsdomme. Forslaget til lovændringen har ifølge FH til
formål at fratage fleksjobansatte løn- og arbejdsvilkår, som de har været tillagt i
hele fleksjobordningens levetid tilbage fra 1997. Herunder nævnes en Højesterets-
dom fra 2011, som ikke gav anledning til at ændre reglerne.
FH bemærker også, at ifølge domstolenes fortolkning var lovgivers intention at
sikre overenskomstmæssig aflønning til ikke-overenskomstdækkede fleksjoban-
satte på såvel gammel ordning som ordningen fra 2013.
FH bemærker endvidere, at såfremt den påtænkte lovændring gennemføres, bør der
ske nogle nærmere specificerede præciseringer i loven i tråd med Arbejdsrettens
dom af 20. april 2023 (sag 2022-23) vedrørende den relevante sammenlignelige
overenskomst, der er taget udgangspunkt i, samt konsekvensen ved arbejdsgiverens
undladelser af bl.a. at tage udgangspunkt heri.
DA finder, at det er hensigtsmæssigt, at det med lovforslaget gøres tydeligt, at der
skal være aftalefrihed mellem arbejdsgiveren og den fleksjobansatte, således at den
nuværende praksis bliver fastholdt.
DH anfører, at muligheden for fravigelser er afgrænset til alene at have til formål at
tilpasse aflønningen til den ansattes arbejdsevne samt være nødvendig herfor og
have konkret karakter. DH finder aftalefriheden i lovforslaget for vidtgående og
opfordrer til at undlade dette forslag.
Aarhus Kommune stiller sig positiv over for lovændringen, og finder den kærkom-
men. Aarhus Kommune nævner, at landsretsdommen af 23. marts 2023 potentielt
kan medføre, at der bliver oprettet færre fleksjob på virksomheder, som ikke er
dækket af overenskomst.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at formålet med lovændringen er ikke at fra-
tage de fleksjobansatte rettigheder, men at skabe klarhed over reglerne og sikre, at
retspraksis kommer i overensstemmelse med det, der efter ministeriets opfattelse
har været intentionen med reglerne, der blev affattet ved ændringen af fleksjobord-
ningen fra 2013.
Der blev dengang fastsat nye regler om løn og arbejdsvilkår for personer, der an-
sættes i fleksjob fra 2013, herunder blev der fastsat to særskilte bestemmelser om
ansættelser henholdsvis på overenskomstdækkede områder og på områder, der ikke
er dækket af overenskomst. Der var således ikke tale om en videreførelse af løn og
ansættelsesvilkår fra den gamle fleksjobordning.
Dette understøttes også af et svar fra den daværende beskæftigelsesminister til Be-
skæftigelsesudvalget den 20. november 2012 i forbindelse med behandlingen af
3
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0004.png
lovforslaget vedrørende den nye fleksjobordning (BEU 138 fra LF 53 2012-13).
Heraf fremgår det,
at ”…
Det er rigtigt forstået, at på områder, hvor der findes en
relevant sammenlignelig overenskomst, skal parterne tage udgangspunkt i overens-
komsten på det sammenlignelige område. I dag skal overenskomsten på det sam-
menlignelige område gælde. Bestemmelsen om, at der skal tages udgangspunkt i
den relevante sammenlignelige overenskomst indebærer, at parterne har mulighed
for at aftale afvigelser herfra…”
Med lovforslaget ønsker ministeriet således at ændre i bestemmelsen for at sikre, at
retspraksis kommer i overensstemmelse med intentionen med bestemmelsen. Dertil
ønsker ministeriet at skabe klarhed over reglerne om fastsættelse af løn og arbejds-
vilkår i fleksjob på områder, der ikke er dækket af en overenskomst, da reglerne i
praksis og i retspraksis har medført forskellige fortolkninger af aftalefrihedens om-
fang.
Som nævnt er der på baggrund af høringssvar og efterfølgende drøftelser med ar-
bejdsmarkedets parter foretaget en række justeringer og præciseringer i lovforsla-
get.
Det vil i selve lovteksten blive yderligere præciseret, at arbejdsgiveren skal oplyse,
hvilken overenskomst der er den sammenlignelige. Såfremt arbejdsgiveren ønsker
at fravige den sammenlignelige overenskomst, skal det konkret angives, hvilke be-
stemmelser fravigelsen vedrører, og fravigelsen skal begrundes.
Der vil i den forbindelse ske en række ændringer og præciseringer i lovforslagets
bemærkninger.
Herudover bemærker FH, at der med den påtænkte lovændring kan være tale om, at
arbejdsgivere vil kunne opnå en begunstigelse af statsstøttekarakter i strid med
konkurrenceretlige og statsstøtteretlige regler.
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at der ikke er tale om statsstøtte med
lovændringen, da arbejdsgiveren fortsat ikke opnår en økonomisk fordel ved at an-
sætte en fleksjobansat sammenlignet med at ansætte en arbejdstager, der ikke får
fleksløntilskud.
FH er endvidere uenig i, at der i lovforslaget er henvist til en administrativ lettelse
som begrundelse for lovændringen.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, at praksis efter landsretsdommen vil kunne indebære en admini-
strativ byrde for arbejdsgiveren. Beskæftigelsesministeriet er enig i, at lovforslaget
ikke nødvendigvis indebærer en entydig administrativ lettelse. Dette vil derfor udgå
af lovforslaget.
Landbrug og Fødevarer bemærker, at lovforslaget rejser det meget væsentlige
spørgsmål om, hvordan retstilstanden vedr. løn- og ansættelsesvilkår på en ikke-
overenskomstdækket virksomhed, jf. § 122, stk. 4, skal forstås i perioden fra lovens
4
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0005.png
ikrafttræden den 1. januar 2013 til lovforslagets forventede ikrafttræden den 1. ja-
nuar 2024. Landbrug & Fødevarer anfører, at der er uklarhed om, hvorvidt arbejds-
givere frem til lovens ikrafttræden kan blive mødt med store krav om tilbagebeta-
ling som følge af de fravigelser, som arbejdsgiver og arbejdstager har aftalt i tillid
til lovens ordlyd mv. Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at lovforslaget
forholder sig til denne problemstilling.
Beskæftigelsesministeriets bemærker, at med lovforslaget lægges der op til, at lov-
ændringen skal træde i kraft pr. 1. januar 2024. Der lægges således ikke op til, at
der lovgives med tilbagevirkende kraft. Hvis der opstår uenighed om ansættelses-
vilkår i eksisterende ansættelsesforhold, vil dette skulle afgøres ved fagretlig be-
handling eller ved domstolene.
Tina Moltke Klit og Annette Juhl Taldorf bemærker bl.a., at der i lovforslaget læg-
ges op til en lempelse af reglerne for ansættelse uden overenskomstmæssige ret-
tigheder. Altså med andre ord skal det være nemmere at ansætte fleksjobbere under
ringere vilkår end andre.
Beskæftigelsesministeriet henviser til Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
ovenfor.
Det Faglige Hus bemærker, at selvom der med lovforslaget ikke lægges op til æn-
dringer i forbindelse med fastsættelsen af arbejdsintensiteten, er det deres opfat-
telse, at der i praksis er alt for lidt fokus på progression i fleksjob, hvor intensitet er
nedsat.
Beskæftigelsesministeriet noterer sig Det Faglige Hus’ høringssvar vedrørende
ar-
bejdsintensitet, som dog ikke er omfattet af lovforslaget.
FH og DH efterlyser hhv. en evaluering og grundig revision af reformen for fleks-
job og førtidspension.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at reformen af førtidspension og fleksjob blev
evalueret i 2017, således som det blev aftalt med forligskredsen bag førtidspension
og fleksjobreformen i 2012. Evalueringen kan findes på STARs hjemmeside
2.2 Om forenklet beregning af fleksløntilskud
Ankestyrelsen foreslår, at det tydeliggøres, at kommunen vil kunne beregne lønlof-
tet på baggrund af oplysninger fra arbejdsgiveren, også i de situationer, hvor løn-
loftet skal forhøjes som følge af diverse ekstra udbetalinger, eksempelvis feriegodt-
gørelse, ferietillæg, m.v. (se Ankestyrelsens principmeddelelse 14-22).
KL foreslår, at det i bemærkningerne præciseres, at oplysninger fra en lønseddel
også kan ligge til grund for beregningen af lønsloftet.
Det Faglige Hus anfører, at der lægges op til, at kommunen fremover selv må be-
regne lønloftet ud fra arbejdsgivers oplysninger. Her er det vigtigt, at det fremgår
tydeligt, om kommunen f.eks. må bruge en lønseddel, da det ikke er sikkert, at alle
løndele oplyses eller fremgår hver måned.
5
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0006.png
Københavns Kommune anfører bl.a., at det fremgår af pkt. 2.3.2, at det foreslås, at
”kommunerne vil få adgang til at beregne lønloftet på baggrund af oplysninger fra
arbejdsgiveren om løn, tillæg, pensionsbidrag, feriegodtgørelse m.v., når arbejdsgi-
veren ikke har indberettet oplysninger om den samlede fulde månedsløn”. Køben-
havns Kommune kan ikke udlede af lovforslaget og bemærkningerne hertil, hvor-
vidt der vil blive indført et minimumskrav for, hvad arbejdsgiver skal oplyse kom-
munen om.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslagets bemærkninger vil blive tilret-
tet, således at det kommer til at fremgå, at kommunerne også vil kunne beregne
lønloftet på baggrund af arbejdsgiverens oplysninger f.eks. i forbindelse med udbe-
taling af ekstra løndele, f.eks. feriegodtgørelse mv.
En lønseddel vil kunne indgå i kommunens beregning af lønloftet, men hvis alle op-
lysninger f.eks. om pensionsbidrag, fritvalgsordning m.v. ikke fremgår af lønsed-
len, skal kommunen indhente disse oplysninger fra arbejdsgiveren. Der vil også
være tilfælde, hvor lønsedlen ikke vil kunne anvendes, f.eks. i de tilfælde, hvor der
ikke udbetales fuld timeløn, men en nedsat timeløn på grund af arbejdstagerens
nedsatte arbejdsintensitet.
Der vil i bekendtgørelsesform blive fastsat regler om, hvad der kan indgå i lønloftet
samt hvordan kommunerne skal beregne lønloftet på baggrund af arbejdsgiverens
oplysninger.
Det Faglige Hus anfører bl.a., at de ser et problem i praksis om, at en del fleksjob-
bere har forkert lønloft, da alle løndele ikke indgår korrekt i lønloftet fx i forbin-
delse med optjening af pension af fritvalgs-ordning, SH-betaling og feriepenge.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at ministeriet vil fastsætte regler på bekendt-
gørelsesniveau om, hvordan lønloftet skal beregnes, herunder om, at alle dele af
lønnen skal indgå i lønloftet herunder f.eks. SH-betaling, feriepenge m.v.
KL anfører, at der på baggrund af konkrete afgørelser fra Ankestyrelsen er opstået
tvivl om, hvorvidt borgerens egenandel af indbetalt pension skal indgå lønsloftet.
Derfor anbefaler KL, at det præciseres, at borgerens egenandel af pensionsbidraget
fortsat ikke skal indgå i lønsloftet.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at i opgørelsen af lønloftet skal både arbejds-
giveren og den ansattes bidrag til pensionsbidrag indgå. Hvis den ansatte bidrag
fremgår under den ansattes løn, er det den oplyste løn, som indeholder den ansat-
tes bidrag til pension, der indgår i lønloftet sammen med arbejdsgiverens pensi-
onsbidrag. Hvis den ansattes bidrag er udskilt af lønnen og fx fremgår sammen
med arbejdsgiverens bidrag, skal begge dele lægges til lønnen i forbindelse med
opgørelsen af lønloftet. Bemærkningerne til lovforslaget præciseres.
Krifa foreslår, at kommunen i samarbejde med de faglige organisationer skal udar-
bejde lønloftet, såfremt arbejdsgiver ikke gør det. Dette vil give et kvalitetsløft og
på den lange bane spare alle parter for unødige sager, der ellers let ville kunne fore-
bygges.
6
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0007.png
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at de foreslåede lovændringer kommer det til
at fremgå, at arbejdsgiveren skal oplyse om lønloftet. I lønloftet skal indgå alle
dele af lønnen, herunder eventuelle fritvalgsordninger m.v. Kommunerne får med
lovforslaget mulighed for at beregne lønloftet på baggrund af arbejdsgiverens op-
lysninger om løn m.v. Det vil ikke altid være nok at anvende en lønseddel eller op-
lysningerne i indkomstregisteret, da kommunerne ikke nødvendigvis her får oplys-
ninger om, at der udbetales en lavere løn på grund af lavere arbejdsintensitet.
Da der er tale om en pligt for arbejdsgiverne, er det ikke en del af lovforslaget, at
kommunerne skal kunne beregne lønloftet i samarbejde med de faglige organisatio-
ner.
Københavns Kommune ser gerne, at der i forbindelse med lovændringen, også bli-
ver udvidet i oplysningerne på VITAS blanket. Københavns Kommune mener, at
øvrige løntillæg
herunder udbetalingerne fra Fritvalgskonto, bør fremgå af VI-
TAS blanket. Kommunen henviser i den forbindelse til Ankestyrelsens principmed-
delelse 14-22.
Beskæftigelsesministeriet oplyser, at VITAS ikke er et sagsbehandlingssystem, og at
oplysningerne fra arbejdsgiverne om løn m.v. i VITAS derfor ikke kan stå alene i
forbindelse med beregning af fleksløntilskud. Beskæftigelsesministeriet skal derfor
opfordre til, at kommunerne sammen med KL udarbejder en blanket, der kan bru-
ges til indhentning af lønoplysninger fra arbejdsgiverne.
Annette Juhl Taldorf og Tina Molkte Klit bemærker, at de har meget svært ved at
se, hvordan tiltagene bidrager til en forenkling af ordningen og peger bl.a. på fejl i
forbindelse med kommunernes beregning af fleksløntilskud.
Beskæftigelsesministeriets bemærker, at de rejste problemstillinger ikke er en del
af lovforslaget. Det skal samtidigt bemærkes, at hvis der først skal ske fradrag i
fleksløntilskuddet, når lønloftet nås, vil det betyde, at ansatte i fleksjob vil kunne få
mere udbetalt i løn og fleksløntilskud end personer, der arbejder på fuld tid i
samme stilling.
Det Faglige Hus anfører, at sygedagpenge ikke udbetales pr. måned, men derimod
for 4 og 5 uger. Sygedagpengeudbetalinger kan således dække perioder, som ligger
i 2 forskellige måneder. Dette giver skæve udbetalinger, som der skal tages hensyn
til under beregning af fleksløntilskud. Det Faglige Hus foreslår, at sygedagpenge
kommer til at indgå i beregningen af fleksløntilskud måneden efter de udbetales,
også selvom de evt. dækker noget af en tidligere måned.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at udgangspunktet for beregning af fleksløntil-
skuddet er, at sygedagpenge indgår i beregningen af fleksløntilskuddet i måneden
efter, at pågældende har været syg, ligesom ved lønindtægter, således at sygedag-
pengene og den nedsatte løn på grund af sygedagpengeperioden indgår i beregnin-
gen af fleksløntilskuddet i samme måned.
Det præciseres i bekendtgørelsen, at der vil kunne ske efterregulering også i for-
bindelse med udbetaling af sygedagpenge m.v.
7
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0008.png
2.3 Om tabt arbejdsfortjeneste m.v.
DUKH og Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet hæfter sig ved, at der i
høringsmaterialet står, at ændringen vil betyde, at der kan ske udbetaling med fra-
drag i fleksløntilskud, når der samtidig sker udbetaling af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Det fremgår dog ikke klart om supplementet fortsat vil være be-
tinget af, at der er en lønudbetaling fra arbejdsgiver, fx i det tilfælde hvor den an-
satte i fleksjob modtager tabt arbejdsfortjeneste eller plejevederlag for sin fulde ar-
bejdstid i fleksjobbet.
DUKH og Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet vil derfor opfordre til en
yderligere præcisering af retstilstanden.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslagets bemærkninger vil blive tilret-
tet, således at det fremgår, at tabt arbejdsfortjeneste efter Barnets lov og vederlag
ved pasning af døende nærtstående efter Barnets lov og serviceloven indgår i be-
regningen af fleksløntilskuddet, også når der alene udbetales tabt arbejdsfortjene-
ste og plejevederlag.
Kristina Viktoria Ditlev foreslår, at lovforslaget ændres, så der kan udbetales fleks-
løntilskud i kombination med tabt arbejdsfortjeneste med tilbagevirkende kraft i
perioden fra Ankestyrelsens principmeddelelse 6-23 og til lovens ikrafttrædelse 1.
januar 2024.
Beskæftigelsesministeriets bemærker, at med lovforslaget lægges der op til, at lov-
ændringen skal træde i kraft pr. 1. januar 2024. Der lægges således ikke op til, at
der lovgives med tilbagevirkende kraft.
KL anfører, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvorledes kommunerne skal be-
regne ydelsen, hvis borgeren overgår til ledighedsydelse umiddelbart efter der er
afholdt ferie med ledighedsydelse i et fleksjob. Det kan med fordel præciseres i den
kommende bekendtgørelse og vejledning.
Beskæftigelsesministeriet vil uddybe dette i en kommende vejledning. Ministeriet
skal dog bemærke, at satsen for ledighedsydelse efter ansættelse i et fleksjob frem-
går af § 74 a, stk. 2 og 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Thisted Kommune anfører, at der er behov for afklaring af, hvorvidt indtægt i for-
bindelse med tabt arbejdsfortjeneste vil blive betragtet som lønindtægt og hvorvidt
kombinationen og tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med fleksløntilskud vil
kunne defineres
som et fleksjob i henhold til reglerne i ”Lov om finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejds-
løshedskasserne” § 7.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at den nuværende bemyndigelse i § 7, stk. 4, i
lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommu-
nerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, vil blive udvidet, således
at udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste efter barnets lov og plejevederlag til pas-
ning af døende nærtstående efter barnets lov og serviceloven vil blive behandlet på
samme måde som lønindtægt.
8
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0009.png
2.4 Om mulighed for dispensation til eksport af pensionstillæg
Udbetaling Danmark anfører, at det tidligere er blevet oplyst, at Udbetaling Dan-
mark skal oplyse personkredsen, der allerede bor i EU/EØS, Schweiz eller Storbri-
tannien, om lovændringen, herunder om muligheden for at ansøge om at modtage
tillægget.
D
et er ikke muligt for Udbetaling Danmark præcist at identificere den
nuværende, relevante persongruppe, som kan være omfattet af ændringen. Udbeta-
ling Danmark kan dog kontakte alle de borgere, som på nuværende tidspunkt bor i
EU/EØS, Schweiz eller Storbritannien, som alene modtager grundbeløb. Denne
gruppe forventes at udgøre ca. 1.500 borgere.
Beskæftigelsesministeriet bekræfter, at Udbetaling Danmark skal oplyse person-
kredsen, der på nuværende tidspunkt bor i EU/EØS, Schweiz eller Storbritannien,
og som alene modtager grundbeløb, om muligheden for at ansøge om pensionstil-
læg. Beskæftigelsesministeriet har noteret sig, at det ikke er muligt for Udbetaling
Danmark at udsøge og identificere den relevante persongruppe, som kan være om-
fattet af lovændringen.
Udbetaling Danmark anfører, at det i nogle sager vil fremgå tydeligt af kommunens
akter, om pensionstillægget kan medtages til et EU/EØS-land, Schweiz eller Stor-
britannien, men at det i nogle sager vil kræve indhentelse af yderligere dokumenta-
tion og vurdering fra lægefaglig konsulent. De administrative omkostninger for-
bundet med dette, er ikke en del af estimaterne, som Udbetaling Danmark har udar-
bejdet i forbindelse med afgivelse af høringssvar.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig bemærkningerne.
Udbetaling Danmark noterer sig, at det fremgår af lovforslagets almindelige be-
mærkninger afsnit 3.2, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning har været
overvejet ved udarbejdelsen af lovforslaget og bemærker hertil, at lovforslaget ikke
ses at understøtte automatisk sagsbehandling, da sagsbehandlingen af de pågæl-
dende personer vil skulle behandles manuelt i systemet. Dette ses også at være til-
fældet efter de gældende regler.
Beskæftigelsesministeriet tager bemærkningen til efterretning. Det vil blive præci-
seret, at ansøgning om pensionstillæg ved bopæl eller flytning til EU/EØS, Schweiz
eller Storbritannien behandles manuelt af Udbetaling Danmark.
2.5 Om mellemkommunal refusion for førtids- og seniorpension
Thisted Kommune er i tvivl om, hvorvidt den foreslåede ændring af retssikkerheds-
lovens § 9 c, stk. 8, vil omfatte den situation, hvor kommune 1 anbringer en borger
i et botilbud i kommune 2, kommune 2 tilkender i anbringelsesperioden førtidspen-
sion, og kommune 1 hjemtager herefter borger til et botilbud i egen kommune
(kommune 1). Hvis situationen ikke er omfattet, opfordres der hermed til at sikre,
at den bliver omfattet.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at denne situation ikke er omfattet af den fore-
slåede ændring af reglerne om mellemkommunal refusion i forbindelse med før-
9
L 83 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2780565_0010.png
tids- eller seniorpension. Baggrunden for forslaget er en henvendelse til Beskæfti-
gelsesministeriet fra KL, som stort set har imødekommet KLs forslag, og denne
problemstilling blev hertil ikke nævnt.
Ankestyrelsen har foreslået en række ændringer og præciseringer af denne del af
lovforslaget bl.a. til overgangsbestemmelserne i § 5, stk. 4-6 (nu § 7, stk. 4 og 5).
Beskæftigelsesministeriet har på baggrund af Ankestyrelsens bemærkninger foreta-
get en række justeringer. I det foreslåede 3. pkt. indsættes en henvisning til § 9 c,
stk. 1, i sammenhæng med henvisningen til stk. 2-6. Der indsættes et nyt pkt. i for-
slaget til § 9 c, stk. 8, der præciserer, at det er fraflytningstidspunktet som er afgø-
rende for 6-årsreglens anvendelse. Derudover har ministeriet foretaget en række
Beskæftigelsesministeriet har følgende tilretninger på baggrund af Ankestyrelsens
forslag.
I det foreslåede § 5, stk. 5, (nu § 7, stk. 4) præciseres det, hvilke situationer der er
omfattet. Skæringsdatoen i det foreslåede § 5, stk. 4-6 (nu § 7, stk. 4 og 5) tilrettes
til 2. februar 2015.
I lovforslagets bemærkninger i 2.afsnit, s. 67, præciseres det, hvilken ophørt refu-
sion der henvises til.
Det præciseres i lovforslagets bemærkninger, at der ikke vil blive ret til refusion,
hvis en periode efter refusion efter § 9 c, stk. 8, pkt. 1-3, er udløbet. I sager, hvor
der
ikke længere er ret til refusion, vil retten ikke ”genopstå” efter bestemmelsen.
I lovbemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 5( Nu § 7, stk. 4) præciseres det,
hvilke situationer der er omfattet af bestemmelsen.
KL anfører, at Ankestyrelsens tolkning fra december 2019 betød, at institutionsreg-
len aldrig dækker en periode efter udløb af seksårsreglen. En del kommuner har
formuleret krav om tilbagebetaling af refusion, som var indkrævet ud fra den tidli-
gere tolkning. KL foreslår, at loven formuleres med en længere gyldighedsperiode
eller uden begrænsning således, at tvist om tilbageholdte krav falder ud til fordel
for den tolkning, der ligger bag ændringsloven.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det ikke er en del af lovforslaget at for-
længe perioden med tilbagevirkende kraft i mere end 3 år tilbage i tid fra lovens
ikrafttræden. Baggrunden er, at det er ministeriets vurdering, at tilbagevirkende
kraft tilbage til 2016 er en lang periode og der kan være tilfælde, hvor der allerede
er foretaget mellemkommunal refusion efter de gældende regler.
10