Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 82 Bilag 7
Offentligt
2798344_0001.png
Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse og udvidelse af igu-ordningen og videreførelse af egu-fgu-bonusordningen)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at der er for mange ikkevestlige udlændinge i Danmark,
som ikke er i arbejde. Det er naturligvis ikke godt nok i
en tid, hvor beskæftigelsen er høj. Det er vigtigt for DD, at
udlændinge kommer i arbejde, når de er i Danmark.
DD mener, at udlændinge skal bidrage til samfundet –
enten i form af at starte på en uddannelse eller i form af et
arbejde – for det er grundlæggende en forudsætning, at hvis
man ønsker at være i Danmark, skal man bidrage til at gavne
det danske samfund.
Derfor er det vigtigt for DD, at integrationsindsatsen styr-
kes. Det handler om at forhindre, at flygtninge og indvan-
drere ender med at leve i dunkle parallelsamfund, hvor det
er normen at stå uden for arbejdsmarkedet i stedet for at
være i arbejde.
Med et arbejde i Danmark forsørger man sig selv, man
lærer det danske sprog og de danske værdier, og man lærer
danske kollegaer at kende. Et job er dermed nøglen til at
blive en del af det danske samfund.
DD mener, at igu-ordningen er et godt eksempel på de
indsatser, som vi skal have flere af i Danmark. Igu-ordnin-
gen kan være en vigtig trædesten ind på det danske arbejds-
marked for flygtninge og familiesammenførte. Derfor støtter
DD at forlænge igu-ordningen
Derudover indebærer lovforslaget, at persongruppen, som
har adgang til ordningen, udvides til at omfatte alle former
for familiesammenførte i alderen 18-40 år, som har været i
Danmark i op til 20 år. Dette støtter DD.
Endvidere noterer DD sig bekymringerne angående egu-
fgu-bonusordningen i forhold til de minimis-støttereglerne,
jf. høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening.
Desuden noterer DD sig, at der er indgået aftale om den
forberedende grunduddannelse (fgu), hvor et af målene er
at få flere unge i uddannelse og job. Med aftalen styrkes
erhvervsgrunduddannelsen bl.a. med henblik på at give un-
ge, der har større gavn af læring gennem praktik end på
skolebænken, muligheder for at få en tilknytning til arbejds-
markedet. DD bemærker i den forbindelse, at det er afgø-
rende, at egu-bonusordningerne ikke udhules, men fortsat
understøtter, at ambitionerne i aftalen om den forberedende
grunduddannelse indfries.
På baggrund af ovenstående støtter DD lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, hvis egentlige formål er at gøre flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge til indvandrere i Danmark
ved hjælp af en lukrativ uddannelsesordning, som bl.a. giver
dem ret til dagpenge. Danmark er ikke et indvandrerland,
og Danmark skal ikke gøres til et indvandrerland. Flygtnin-
ge skal tilbage til deres hjemlande, når de ikke længere er
AX029459
L 82 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 12/12-23
2798344_0002.png
2
flygtninge, ikke forblive i Danmark gennem en uddannelses-
ordning.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternati-
vet er positive over for en udvidelse og videreførelse af igu-
ordningen og videreførelse af egu-fgu-bonusordningen. ALT
finder det vigtigt og afgørende for integrationen, at flygtnin-
ge føler, at de er en del af samfundet ved b.la. at opleve
at bidrage til arbejdsmarkedet. Ordningen kan være et vig-
tigt kompetenceløft og en trædesten for nogle flygtninge
og familiesammenførte. Vi ved, at mellem 30 og 50 pct.
af voksne flygtninge i Danmark lider af traumer, som kan
besværliggøre tilegnelse af sprogkundskaber og job. ALT
ser derfor igu-forløbet som en vigtig uddannelse, der næn-
somt kan hjælpe flygtninge ind på arbejdsmarkedet. ALT
håber, at der fremadrettet kan være et større fokus på en
traumebevidst praksis i at opspore og støtte flygtninge med
traumesymptomer i regi af igu.
ALT bakker op om, at igu-ordningen videreføres og ud-
vides. ALT er ligeledes positive over for en udvidelse af
målgruppen, som er mere inkluderende. Dog så ALT gerne,
at alderen på målgruppen gik helt op til pensionsalderen,
idet det netop er borgere tæt på pensionsalderen, som kan
have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet på
normale vilkår, hvilket Frederiksberg Kommune ligeledes
påpeger i deres høringssvar. ALT ser endvidere positivt på,
at sprogundervisning bliver et centralt element af de fagspe-
cifikke retninger, da det er veldokumenteret, at begrænsede
danskkundskaber kan være en barriere for at opnå job.
ALT mener, at begrænsningen på antallet af nyetablerede
igu-forløb om året (1.500) potentielt kan være en udford-
ring, hvis udvidelsen af ordningen får den tilsigtede suc-
ces. Som Aalborg Kommune har erfaret og anfører i deres
høringssvar, så har mange borgere i forløbet ønsket sig en
ændring i forhold til løn- og ydelseshåndteringen, da der
opleves udfordringer hos borgere, som kan opleve forskelle
i deres månedlige indtægter, afhængigt af om de modtager
løn eller skoleydelse. ALT finder det relevant, at omfanget
af dette undersøges nærmere, og at der kommer en løsning
herpå.
Derudover er ALT positive over for en videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2022 og var
til 1. behandling den 23. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 6. oktober 2023 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 8. Den 14. november 2023 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Fie Hækkerup (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S)
Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD)
Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
23
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
7
5
L 82 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 12/12-23
2798344_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
15
15
14
14
10
9
7
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
3