Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse og udvidelse af igu-ordningen og videreførelse af egu-fgu-bonusordningen)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at der er for mange ikkevestlige udlændinge i Danmark,
som ikke er i arbejde. Det er naturligvis ikke godt nok i
en tid, hvor beskæftigelsen er høj. Det er vigtigt for DD, at
udlændinge kommer i arbejde, når de er i Danmark.
DD mener, at udlændinge skal bidrage til samfundet –
enten i form af at starte på en uddannelse eller i form af et
arbejde – for det er grundlæggende en forudsætning, at hvis
man ønsker at være i Danmark, skal man bidrage til at gavne
det danske samfund.
Derfor er det vigtigt for DD, at integrationsindsatsen styr-
kes. Det handler om at forhindre, at flygtninge og indvan-
drere ender med at leve i dunkle parallelsamfund, hvor det
er normen at stå uden for arbejdsmarkedet i stedet for at
være i arbejde.
Med et arbejde i Danmark forsørger man sig selv, man
lærer det danske sprog og de danske værdier, og man lærer
danske kollegaer at kende. Et job er dermed nøglen til at
blive en del af det danske samfund.
DD mener, at igu-ordningen er et godt eksempel på de
indsatser, som vi skal have flere af i Danmark. Igu-ordnin-
gen kan være en vigtig trædesten ind på det danske arbejds-
marked for flygtninge og familiesammenførte. Derfor støtter
DD at forlænge igu-ordningen
Derudover indebærer lovforslaget, at persongruppen, som
har adgang til ordningen, udvides til at omfatte alle former
for familiesammenførte i alderen 18-40 år, som har været i
Danmark i op til 20 år. Dette støtter DD.
Endvidere noterer DD sig bekymringerne angående egu-
fgu-bonusordningen i forhold til de minimis-støttereglerne,
jf. høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening.
Desuden noterer DD sig, at der er indgået aftale om den
forberedende grunduddannelse (fgu), hvor et af målene er
at få flere unge i uddannelse og job. Med aftalen styrkes
erhvervsgrunduddannelsen bl.a. med henblik på at give un-
ge, der har større gavn af læring gennem praktik end på
skolebænken, muligheder for at få en tilknytning til arbejds-
markedet. DD bemærker i den forbindelse, at det er afgø-
rende, at egu-bonusordningerne ikke udhules, men fortsat
understøtter, at ambitionerne i aftalen om den forberedende
grunduddannelse indfries.
På baggrund af ovenstående støtter DD lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, hvis egentlige formål er at gøre flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge til indvandrere i Danmark
ved hjælp af en lukrativ uddannelsesordning, som bl.a. giver
dem ret til dagpenge. Danmark er ikke et indvandrerland,
og Danmark skal ikke gøres til et indvandrerland. Flygtnin-
ge skal tilbage til deres hjemlande, når de ikke længere er
AX029459