Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 82 Bilag 4
Offentligt
2788131_0001.png
Høringssvar vedr. bekendtgørelse om egu-
fgu-bonusordningen
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 15. november 2023 modtaget
høring over udkast til bekendtgørelse om udbetaling af bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrundud-
dannelse efter lov om forberedende grunduddannelse (egu-fgu-bonus-
ordningen). DA takker for muligheden for at afgive høringssvar.
DA er er overordnet positiv for, at egu-bonusordningen forlænges, som
det blev aftalt ved trepartsaftalen om igu.
DA noterer sig, at man med den politiske aftale om at styrke FGU ønsker
at øge kendskabet og brugen af egu-ordningen. Herunder at etablere et
nationalt partnerskab med 10-20 større arbejdsgivere i Danmark inden for
brancher, hvor der vurderes at være potentiale for at etablere flere egu-
praktikforløb.
DA finder det derfor også stærkt uhensigtsmæssigt, at ordningen med til-
føjelsen af § 2, stk. 2 indplaceres under reglerne for de minimis-støtte. Det
samme gør sig desuden gældende for igu-bonusordningen, hvilket ligele-
des er meget problematisk.
Bonusordningerne bliver dermed underlagt loftet for støtte på 200.000
euro over en 3-årig periode for en virksomhed eller den samlede koncern,
som en virksomhed er en del af. Andre ordninger er også underlagt de
minimis-bestemmelserne, f.eks. løntilskuddet i voksenlærlingeordningen.
Dette kan i givet fald udgøre en markant barriere for at nå ambitionerne
om en øget brug af egu-sporet på FGU, ligesom det vil lægge en betydelig
bremse på brugen af integrationsgrunduddannelsen (igu). Virksomheder,
der ønsker at gøre en større egu-indsats eller igu-indsats, vil meget hurtigt
ramme ind i grænsen for statsstøtte
særligt hvis virksomheden også bi-
drager ved at være aktive på andre områder, fx med voksenlærlinge. Her-
til kommer, at en række virksomheder vil være nødsaget til at nedskalere
deres allerede igangværende aktivitet på området.
24. november 2023
JAB
Dok ID: 416721
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 82 - 2023-24 - Bilag 4: Høringssvar fra DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
2788131_0002.png
Den naturlige konsekvens, hvis ordningerne bliver omfattet af de mi-
nimis-bestemmelserne, vil således være, at der er risiko for en kraftig op-
bremsning i antallet af igu- og egu-forløb. Da der er tale om grupper på
kanten af arbejdsmarkedet, som virksomhederne gerne vil understøtte i
at få en stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet, kræver det en ekstra ind-
sats for virksomhederne, og derfor er bonusordningerne af afgørende be-
tydning.
DA mener derfor, at Børne- og Undervisningsministeriet bør få egu-bo-
nusordningen samt igu-bonusordningen notificeret under gruppefritagel-
sesforordningen i stedet for at anse det som de minimis-støtte, som det
gøres med tilføjelsen af § 2 stk. 2. DA vurderer, at dette bør være umid-
delbart muligt, da egu- og igu-bonusordningerne, jf. Kommissionens for-
ordning, må være at anse som beskæftigelsespolitiske ordninger for grup-
per på kanten af arbejdsmarkedet og ikke generelle statsstøtteordninger,
som vil være underlagt de minimis-bestemmelserne. Herunder nævnes
det eksplicit i trepartsaftalen om igu fra september 2023, at ordningen skal
fungere som en trædesten til beskæftigelse på almindelige arbejdsmar-
kedsvilkår.
DA står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående giver anledning til
spørgsmål el.lign.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
Jannik Bay