Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Sagsnr. 23-3986
Vores ref. NJO/bho
Den 12. maj 2023
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
og
Sendt i kopi til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg vedr. L 82
Bemærkninger til høring vedr. udkast til bekendtgørelse om udbetaling af
bonus til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende grunduddannelse
(egu-fgu-bonusordningen)
Fagbevægelsens Hovedorganisation takker for muligheden for at afgive høringssvar.
FH noterer sig, at ændringerne i bekendtgørelsen udmønter Udlændinge- og
Integrationsministeriets lovforslag nr. L 82 om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse
(igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (videreførelse og udvidelse af igu-
ordningen og videreførelse af egu-fgu-bonusordningen).
FH ser ingen diskrepans mellem lovforslagets materielle bestemmelser og den
regelfastsættelse, der lægges op til med bekendtgørelsesudkastet.
FH noterer sig imidlertid, at der i bekendtgørelsen indsættes en ny § 2, stk. 2, hvorefter bonus
efter bekendtgørelsen ydes som de minimis-støtte, jf. forordning nr. 1407/2013 af 18.
december 2013.
Bekendtgørelsesændringen følger her lovforslag L 82, hvoraf det fremgår af de almindelige
bemærkninger om forholdet til EU-retten, jf. stk. 8, at det – som noget nyt – vurderes, at hhv.
igu-bonusordningen og egu-fvu-bonusordningen indeholder statsstøtteelementer, jf. TEUF
artikel 107, stk. 1, og at ordningerne derfor fremadrettet skal udmøntes i overensstemmelse
med de EU-retlige statsstøtteregler.
At bonus fremadrettet skal ydes som de minimis-støtte indebærer, at en virksomhed som
støttemodtager maksimalt vil kunne modtage 200.000 EUR over en periode på tre
regnskabsår.
I praksis vil det betyde, at en virksomhed ikke vil kunne ansætte flere voksenlærlinge, FGU-
elever på EGU-sporet eller indvandrere med et integrationsbehov via IGU-ordningen, hvis den
samlede støtte til virksomheden i form af bl.a. igu- og egu-fvu-bonus over en periode på tre
regnskabsårs overstiger et beløb svarende til 200.000 EUR.
Det vil i praksis ikke være et problem for mindre virksomheder, men for større virksomheder
kan de medføre en markant og bekymrende begrænsning i virksomhedernes muligheder for at
medvirke til at løfte et socialt ansvar og ansætte mennesker som voksenlærlinge, egu-ansatte
eller igu-ansatte.