L 81 Forslag til lov om CO2-kvoter.

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 5

I artiklen fra finans.dk den 30. november 2023 ”Nedtælling til en ny klimaregning til danskerne: Kritikere efterlyser en rød tråd” fortæller ministeren, at… ”det nye ETS2-kvotesystem ventes i 2030 at betyde en årlig ekstraomkostning på 4,7 mia. kr., der bl.a. vil sætte sig i benzin- og dieselprisen som et prishop på 1,09 kr. for en liter benzin og ekstra 1,17 kr. for en liter diesel”. Vil ministeren redegøre for de bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel som en konsekvens af det nye system? Spørgsmålet stilles på baggrund af, at Europa-Parlamentet tidligere har vurderet, at prisen på benzin vil stige med 0,90 øre pr. liter efter indførelsen af det nye ETS2-system (artikel i MobilityWatch den 8. juni 2022 ”Parlamentet for kritik for at udskyde klimaregning til biler”).
Dato: 05-12-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: energipolitik og energieffektivitet

Endeligt svar

Dokumentdato: 07-12-2023
Modtaget: 07-12-2023
Omdelt: 07-12-2023

L 81 - svar på spm. 5 om de bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel som en konsekvens af det nye ETS-2-kvotesystem

Svar på L 81 spm. 5 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 05-12-2023
Modtaget: 05-12-2023
Omdelt: 05-12-2023

Spm. om de bagvedliggende beregninger på denne vurderede prisstigning på benzin og diesel som en konsekvens af det nye ETS-2-kvotesystem

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version