Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 81 Bilag 5
Offentligt
2792183_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG:
L 81 LOV OM CO
2
-KVOTER
30. NOVEMBER 2023
1
L 81 - 2023-24 - Bilag 5: Præsentation fra teknisk gennemgang den 30/11-23
2792183_0002.png
SAGEN KORT
CENTRALE POINTER
Politisk ophæng
Overordnet Indhold i lovforslaget
Implementering af revideret EU kvotehandelsdirektiv
Revision af EU’s kvotehandelssystem er vedtaget i
maj 2023 og indgår i Fit for 55-pakken.
Lovforslagets formål er at implementere
direktivændringer i dansk lov og hermed bidrage til
reduktion af CO
2
e-udledninger.
Lovforslaget bidrager til indfrielse af 70 pct.
målsætningen og Danmarks reduktionsforpligtelse i
byrdefordelingsaftalen, da kvotesystemet udvides til
nye sektorer.
Lovforslagets forventes at træde i kraft 1. januar
2024.
Lovforslag til lov om CO
2
-kvoter
består af følgende hovedelementer
Reviderede regler for det eksisterende kvotehandelssystem for stationære
produktionsenheder og luftfart (ETS1). Det indebærer bl.a. udfasning af
gratiskvoter for luftfart og for sektorer, hvis varer omfattes af den
kommende CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme
(CBAM).
Udledning i søfarten fra skibe og færger over 5.000 bruttoton inkluderes i
ETS1. Kvotebetaling indfases gradvist fra 2024.
Nyt separat kvotehandelssystem (ETS2) for brændstoffer, der anvendes til
vejtransport, opvarmning af bygninger samt andre sektorer. Dette
indebærer krav om udledningstilladelse og overvågning af udledning fra
2025 samt kvotebetaling fra 2027.
2
L 81 - 2023-24 - Bilag 5: Præsentation fra teknisk gennemgang den 30/11-23
2792183_0003.png
ORIENTERING OM IMPLEMENTERINGSOPTIONER
Implementeringsoptioner i revision af kvotehandelsdirektivet
ETS1
Regeringens forslag til anvendelse/proces
Medlemslande kan undtage kvotebetaling i 2024-2030
for indenrigsfærger, der sejler mellem fastland
og øer med mindre end 200.000 indbyggere, der ikke er forbundet til fastland ved vej-
eller
jernbaneforbindelse.
ETS2
Medlemslande kan udvide ETS2 til brændstoffer i flere sektorer, fx land-
og skovbrugssektoren, ikke-
vejgående maskiner og/eller jernbaner.
Brug af optionen kræver godkendelse fra Kommissionen og har ikke frist.
Medlemslande kan yde finansiel kompensation til hospitaler, der pålægges indirekte udgifter til højere
brændstofpriser grundet kvotebetaling i ETS2.
Brug af optionen har ikke frist.
Medlemslande kan give mindre operatører i ETS2 (<1.000 ton CO2 årligt) forenklede
overvågningsforanstaltninger.
Brug af optionen har ikke frist.
Medlemslande kan udskyde kvotebetaling i ETS2 i 2027-2030, hvis en national CO₂-afgift opfylder visse
betingelser, herunder at afgiftssatsen er højere end den gennemsnitlige auktionspris for ETS2-kvoter
i
det/de relevante år.
Frist for anvendelse den 31. december 2023 og kræver godkendelse fra Kommissionen.
Regeringen foreslår at anvende undtagelsen for Rønne-
Køge-ruten,
som opfylder optionens betingelser.
Der tages stilling til brug af optionen primo 2024.
Der tages stilling til brug af optionen primo 2024.
Der tages stilling til brug af optionen primo 2024.
Brug af optionen vil øge nationale udledninger grundet
øget grænsehandel med brændstoffer, og vil kræve
hastelovgivning af national afgift. Regeringen foreslår
ikke
at anvende optionen.
3
L 81 - 2023-24 - Bilag 5: Præsentation fra teknisk gennemgang den 30/11-23
2792183_0004.png
FORVENTEDE KONSEKVENSER AF CO2-KVOTELOV
2024
ETS1
Statsfinansielle omkostninger (mia. kr.)
Erhvervsøkonomiske omkostninger (mia. kr.)
National CO
2
e-effekt (mio. ton CO
2
e)
ETS2
Statsfinansielle omkostninger (mia. kr.)
Erhvervsøkonomiske omkostninger (mia. kr.)
National CO
2
e-effekt (mio. ton CO
2
e)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-2,0
2,7
-0,22
-1,8
4,1
-0,30
-1,4
4,4
-0,33
-1,5
4,7
-0,28
0,0
2,3
-0,03
0,0
4,2
-0,05
0,0
6,3
-0,07
0,0
6,7
-0,08
0,0
7,2
-0,09
0,0
7,7
-0,10
0,1
8,2
-0,11
2025
2026
2027
2028
2029
2030
4
L 81 - 2023-24 - Bilag 5: Præsentation fra teknisk gennemgang den 30/11-23
2792183_0005.png
ORIENTERING OM EKSTERN HØRING
HØRINGEN ER AFHOLDT D. 7. JULI –
18. AUGUST
Energistyrelsen har modtaget 10 høringssvar fra eksterne
høringsparter, hvoraf 9 havde bemærkninger til lovforslaget.
Overordnet bemærker flere høringsparter, at ETS er vigtigt redskab til
CO
2
e-reduktion
på tværs af EU. Herudover finder flere høringsparter
det positivt, at revisionen implementeres med en ny, forenklet
hovedlov.
Flere høringsparter bemærker, at der udestår konsekvensvurdering af
lovforslaget. Herudover flere tekniske bemærkninger og
opmærksomhedspunkter ift. lovforslagets indhold og implementering.
Eksterne høringssvar har ikke givet anledning til materielle ændringer
af lovforslaget.
Interministerielle høringssvar fra ERST og DIGST har givet anledning til
ændringer af lovbemærkninger, fx om digitaliseringsklar lovgivning.
5
L 81 - 2023-24 - Bilag 5: Præsentation fra teknisk gennemgang den 30/11-23
2792183_0006.png
PROCES
FOR LOVFORSLAGET
22. november:
1. behandling
7. juli til 18. august
Lovforslag i ekstern
høring
4. til 10. oktober
Konsekvenser i
ekstern høring
1. Januar 2024:
Lovforslaget træder i
kraft
14. november
Fremsættelse
December
2. og 3. behandling
August
September
Oktober
November
December
Januar
26. oktober til 1.
november
Skriftlig orientering om
resultat af 2. høring
30. november:
Teknisk gennemgang
6