Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 81 Bilag 1
Offentligt
2780626_0001.png
Tine Laursen Munk
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lars Bach Jensen <[email protected]>
10. oktober 2023 17:42
CO2-KvoteService; Stefan Krehbiel
DI kommentarer til kort høring om erhvervsøkonomiske konsekvenser
DI kommentarer til: Supplerende høring - Forslag til lov om CO2-kvoter - Almindelige bemærkninger –
Konsekvensvurderinger
DI vil kvittere for muligheden for at besvare denne supplerende høring vedr. konsekvensvurderinger ved revisionen
af EU’s CO2-kvotesystem og det afledte forslag til lov om CO2-kvoter. Høringsfristen har været ganske kort og
materialet giver ikke stor indsigt i forudsætningerne for de vurderede konsekvenser. DI vil opfordre til at ”bogen
åbnes” således, at konsekvensvurderingen af den store revision og styrkelse af EU’s centrale klimaværktøj gøres
mere gennemsigtige.
Konkrete kommentarer:
Afsnit 4:
DI er meget enig i, at det reviderede CO2-kvotedirektiv vil bidrage til virksomhedernes omstilling og således
til opnåelse af det danske 70 pct. klimamål. I forhold til henvisning til FN verdensmål 13.2 om, at klimatiltag skal
integreres i nationale politikker, strategier og planlægning, vil DI opfordre til at kommende effekter på CO2-pris mv.
fra CO2-kvotesystemet indregnes i dosering af danske klimatiltag med det sigte at udgå en unødig dobbelt
bebyrdelse af erhvervslivet.
Afsnit 5:
Den samlede revision af ETS vurderes at give et merprovenu for staten på ca. 1.5 mia. kr. i 2030 – samt et
mindre CO2-afgiftsprovenu. Danmarks provenu fra kvotesalget i EU bør øremærkes til at hjælpe danske
kvoteomfattede virksomheder og sektorer – som giver anledning til provenuet – med at nedbringe deres CO2e-
udledning. Det skal dertil påpeges, at erhvervslivet jf. konsekvensberegningerne vil få et meromkostning på ca. 13
mia. kr. i 2040. DI anbefaler i øvrigt et prisloft i CO2-afgiften såfremt CO2-kvoteoprisen overstiger der forudsatte i
aftalen om grøn skattereform. Der er i aftalen indlagt en bundpris.
Afsnit 6.1
Det vurdere, at ETS 1 vil give meromkostninger for virksomhederne på 8,4 mia. kr. Netop af den grund er
det positivt, at der er tale om fælles EU-regulering. Dog skal man være opmærksom på disse meromkostningers
betydning for virksomhedernes råderum til at finansiere investeringer ”up front”. For de nye såkaldte operatører
under ETS2 anføres der meromkostninger i 20230 4,7 mia. kr. (ETS igangsættes fra 2027). Den forventede pris-
overvæltning i brændstofpriserne vil lede til øgede benzinpriser på 1,09 kr./liter og øgede dieselpriser på 1,17
kr./liter inkl. moms, men ekskl. danske afgifter. ¨
Afsnit 6.1:
De nye administrative omkostninger for ETS1 og ETS2 virksomheder/operatører vil kunne minimeres
gennem god implementering og løbende konstruktiv dialog med den danske myndighed. Især for nye virksomheder i
ETS vil implementeringsindsatsen være vigtig og DI står gerne til rådighed med at organisere dialog gennem møder
mv.
Afsnit 6.2:
CBAM vil gradvist træde i kraft fra 2026 til 2024, men vil på den korte bane give administrative
konsekvenser for både stat og erhvervsliv. Der er god grund til at give implementeringen opmærksomhed da mange
virksomheder vil skulle afrapportere primo 2024 selvom de ikke er direkte omfattet af den første CBAM liste. DI vil
klart opfordre regeringen til også at afdække økonomiske konsekvenser for denne del. CBAM vil ikke dække ikke-EU-
konkurrenters aktiviteter op ikke-EU markeder, hvilket vil kunne få en konkurrenceforvridende effekt for
europæiske virksomheder trods introduktion af CBAM. Der vil som DI forstår i en overgangsfase indtil CBAM listen
udvides også opstå en afledt konkurrenceforvridning da CBAM udenfor EU kan omgås ved at samle produkter
udenfor EU’s grænser og sælge dem ind i EU – uden at skulle betale for CBAM.
Afsnit 6.3:
I forhold til et innovations- og iværksættertjek fremgår det, at forslaget (til ændring af kvoteloven) ikke
påvirker virksomheders mulighed for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation. DI vil pointere, at
1
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0002.png
der indenfor rammerne af ETS indgår den såkaldte EU Innovationsfond, hvor danske virksomheder hidtil ikke har
haft stor succes med at hjemtage midler til innovationsprojekter. DI vil samtidigt også anmode regeringen om at
vurdere danske perspektiver i forhold til en ny EU Social Klimafond samt anvendelsen i DK af EU’s såkaldte Just
Transition fonden.
Afsnit 8:
Det anføres, at revisionen af ETS1 med øget 2030 målsætning (43 til 62 pct.) og udvidelse med søfart vil
give CO2-reduktioner på søfart med 0,11 mio. tons i 2030. Effekten på energisektoren og industrien er ikke angivet –
DI vil opfordre regeringen til at viser CO2-effekterne som følge af ETS1 frem mod 2030, da der umiddelbart er en
underdrevet klimaeffekt i denne konsekvensanalyse som ikke står i forhold til de øgede erhvervsøkonomiske
effekter i 2030 på omkring 8. mia. kr. ETS2 vurderes af have en danske klimaeffekt i de påvirkede sektorer på 0,28
mio. tons i 2030 (ud af et grundlag på 10,8 mio. ton i 2030). Dertil anføres en effekt af 1,2 mio. ton biogen CO2 fra
ledningsført biogas. Samt at de CO2-reduktioner primært skyldes reduceret transportomfang (så altså ikke effekten
af biogassen i sig selv?) grundet højere brændstofpriser. DI finder desværre ikke, at det pågældende tekstafsnit klart
og tilstrækkeligt forståeligt forklarer de beskrevne effekter og vil derfor opfordre regeringen til at beskrive afsnit 8
lidt grundigere af hensyn til kvaliteten af den kommende lovgivningsproces.
Med venlig hilsen
Lars Bach Jensen
Klima
Fagleder, International energi- og klimapolitik
(+45) 3377 3511
(+45) 2949 4401 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
2
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0003.png
Date October 9, 2023
Page
1
of
1
Vedr. Energistyrelsens supplerende høring om konsekvensvurderinger som følge af CO2-kvoteloven
Marine Ingredients Denmark takker indledningsvist Energistyrelsen for muligheden for at afgive
høringssvar.
Fiskemel- og fiskeoliebranchen udgør en vigtig del af den danske fiskerisektor. Den udgør den primære
aftager af industrielt fangede fisk, der fiskes af både danske og udenlandske fartøjer, samt restmaterialer
og afskær fra konsumfiskeindustrien. Der eksporteres årligt for ca. 4. mia. kr. til lande verden over. Det er
højværdiprodukter med stor international efterspørgsel både i og udenfor EU.
Marine Ingredients Denmark, som repræsenterer de danske producenter af fiskemel og fiskeolie, lægger
særlig vægt på den presserende klimadagsorden og arbejder målrettet på at nedbringe CO2-udledningen i
produktionen.
Producenter, der i øjeblikket modtager gratistildelte kvoter, vil blive omfattet af den gradvise udfasning af
gratistildeling af kvoter i forbindelse med indførelsen af den såkaldte kulstofmekanisme, CBAM (Carbon
Border Adjustment Mechanism). Det er målet, at alle gratiskvoter, uanset sektor, er udfaset senest i 2034.
Det vil sige, at de danske fiskemel- og fiskeolieproducenter også mister gratis kvoter.
Som det fremgår af de supplerende høringsbemærkninger under afsnit 6.2, forventes det, at de ekstra
omkostninger, som virksomhederne vil pådrage sig som følge af udfasningen af gratis kvoter, vil blive
kompenseret konkurrencemæssigt med indførelsen af CBAM, eftersom producenterne er beskyttet mod
konkurrenter, der ikke er underlagt kvoteordningen, og dermed mod risikoen for udflytning.
Marine Ingredients Denmark er i nogen grad enig i denne tilgang, under forudsætning af at systemet
fungerer som tiltænkt. Dette vil sikre, at danske fiskemel- og fiskeolievirksomheder forbliver
konkurrencedygtige, selvom de skal anskaffe kvoter, som i dag er gratistildelt. Ikke desto mindre vil vi gerne
påpege, at udfasningen af gratis kvoter vil betyde øgede omkostninger på op mod 30 mio. kr. årligt ved en
forventet kvotepris på 100 euro/pr. ton.
Derudover ønsker vi at påpege, at der er potentiale for nye uforudsete markedsdynamikker, som potentielt
kan være konkurrenceforvridende. Indførelse af CO2-afgifter med det formål at reducere kulstoflækage i
forbindelse med import af varer fra tredjelande, især inden for energi- og CO2-intensive sektorer, kan
medføre øget handel mellem regioner uden for Europa. De nye CO2-afgifter kan derfor være en
forhindrende faktor for adgang til det europæiske marked, især EU-markedet. Dette kan føre til
konkurrenceforvridning og potentielt medføre højere omkostninger for producenterne i EU.
Samtidig bør ministeriet også tage hensyn til de ekstra administrative byrder, som europæiske producenter
kan forvente som følge af et øget rapporteringskrav.
Marine Ingredients Denmark, Axelborg, Axeltorv 6, DK-1609 Copenhagen V Denmark,
T: +45 33 14 58 00, E:
[email protected],
W:
www.maring.org,
Tax no./ CVR DK 83900628
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0004.png
Tine Laursen Munk
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Isabella Leandri-Hansen <[email protected]>
10. oktober 2023 12:39
[email protected]
DSBPOST; [email protected]
SV: Supplerende høring - Forslag til lov om CO2-kvoter - Almindelige
bemærkninger - Konsekvensvurderinger
Kære Energistyrelsen,
DSB takker for høringsmuligheden. DSB har ingen bemærkninger til høringen.
God dag.
Med venlig hilsen
Isabella Leandri-Hansen
Direktionsassistent
Koncernsekretariatet, DSB, CVR 25 05 00 53
Direkte 24689692, E-mail [email protected]
DSB
Rejs med
Fra:
Tore Laursen <[email protected]>
Sendt:
3. oktober 2023 17:37
Til:
Arbejdstilsynet <[email protected]>; Plan- og Landdistriktsstyrelsen hovedpostkasse. <[email protected]>;
Bygningsstyrelsen <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; FM Digitaliseringsstyrelsen
<[email protected]>; EM NH Energiklagenævnets funktionsposkasse <[email protected]>; [email protected]; 1-
DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; [email protected];
Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; Finansministeriets postkasse <[email protected]>; [email protected];
Forsvarsministeriet <[email protected]>; 1 - FSTS Forsyningstilsynet <[email protected]>; GST -
Geodatastyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>; Justitsministeriet
<[email protected]>; MIM - Miljøministeriets Departement <[email protected]>; MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse
<[email protected]>; Fødevareministeriet <[email protected]>; Nordsøenhedens officielle postkasse
<[email protected]>; [email protected]; Skatteministeriet <[email protected]>; Socialstyrelsen
<[email protected]>; Social- Bolig- og Ældreministeriet <[email protected]>; Statsministeriet <[email protected]>; ts Info
<[email protected]>; Transportministeriet <[email protected]>; Udenrigsministeriet <[email protected]>;
[email protected]; Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; 1 - KFST
Energianke (KFST) <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; ATP
<[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danske Læskedrik Fabrikanter (info)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; cph@ccs-
eu.com; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Danmarks Sportsfiskerforbund -post
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Dansk Akvakultur
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv (høring)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Emballageindustrien <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Transport og
Logistik (DTL) <[email protected]>; [email protected]; Danske Advokater <[email protected]>;
1
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0005.png
[email protected]; [email protected]; Danske Havne og Foreningen for Danske Privathavne
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Danske Rederier
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Danske Shipping og Havnevirksomheder
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; DSBPOST <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Fiskernes Forbund <[email protected]>; [email protected]; Forbrugerrådet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Klimarådets Postkasse <[email protected]>; [email protected]; $Kystdirektoratet (kdi)
<[email protected]>; Landbrug & Førevarer <[email protected]>; [email protected]; Søfartens Ledere
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Maskinmestrenes Forening
<[email protected]>; [email protected]; NOAHs Sekretariat (noah) <[email protected]>; EM NH JURA
<[email protected]>; [email protected]; Plastindustrien i Danmark <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Skibs- og Bådebyggeriernes Arbejdsgiverforening <[email protected]>; [email protected]; info@smaa-
faergerne.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Tine Laursen Munk <[email protected]>;
Henrik Blyt <[email protected]>; Stefan Krehbiel <[email protected]>; Christine Ulsted Jørgensen <[email protected]>; Iben Møller
Søndergård <[email protected]>
Emne:
Supplerende høring - Forslag til lov om CO2-kvoter - Almindelige bemærkninger - Konsekvensvurderinger
Energistyrelsen sender hermed vedlagte konsekvensvurderinger til forslag til lov om CO2-kvoter i supplerende
offentlig høring, herunder på
høringsportalen.
Høringssvar bedes sendt til mailadressen
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Bemærk fristen for høringssvar den 10. oktober 2023.
Med venlig hilsen / Best regards
CO2-KvoteService
Center for Energiadministration / Centre For Energy Administration
E-mail
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
2
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0006.png
Til
Energistyrelsen
Fejø, den 10. oktober 2023
Høringssvar til høring over konsekvensvurderinger til forslag til lov om CO2-kvoter
Sammenslutningen af Danske Småøer har følgende bemærkninger til høringen: Det
nævnes i bemærkninger i afsnit 9, at
Medlemsstater kan i 2024-2030 undtage
indenrigsfærger mellem fastland og øer uden fast vej- eller jernbaneforbindelse og med
færre end 200.000 indbyggere. Danmark gælder det alene Rønne-Køge-ruten, som
undtages for kvotebetaling i 2024-2030.
Sammenslutningen af Danske Småøer er uforstående overfor, at det udelukkende er
færgeruten Rønne-Køge, der nævnes, som en rute, der kan undtages for kvotebetaling i
2024-2030.
Vi mener således,
at samtlige færgeruter til øer uden fast vejforbindelse bør undtages
kvotebetalingen.
Det er i forvejen et stort spørgsmål, hvordan kommunerne, der er ansvarlige for
færgedriften til de små øer, ikke mindst i forhold til det økonomiske aspekt i opgaven,
skal overkomme den store opgave at omstille færgeruterne til grøn drift. Kommunerne,
særligt de økonomisk pressede kommuner, er ikke i stand til at foretage omstillingen af
færgefarten indenfor perioden 2024-2030, og slet ikke før 2024. Idet kommunerne med
kvotebetalinger får en større udgift til færgedriften, frygter vi, at kvotebetalinger fra 2024
vil sætte denne omstilling yderligere tilbage og efterlade småøerne med de gamle,
forurenende færger i endnu længere tid. Stik imod intentionen.
Vi frygter desuden, at kvotebetalinger vil gå ud over færgeservicen og betyde færre
afgange, idet kommunerne vil søge at spare udgiften til kvotebetalinger på de øvrige
udgifter til færgedriften, dvs. med indskrænkning af servicen som konsekvens.
Vi ved af erfaring, at nedskæringer i færgeafgange er fatalt for de små øsamfund, der er
fuldstændig afhængige af færgeruten. Færgen er livlinen til resten af verden, og alle
afgange har betydning for erhverv og bosætning. Vi finder det urimeligt, at det er de små,
sårbare øsamfund, der skal bøde i denne sammenhæng. Selvfølgelig skal øernes færger
også med i den grønne omstilling, men det er afgørende, at det ikke sker på bekostning af
færgedriften og dermed som yderste konsekvens nedlægger de små øsamfund.
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0007.png
2
Vi mener, at der i stedet fra statslig side skal sættes ind med økonomisk støtte i stor stil
til omstillingen af færgedriften, så denne ikke kun er et kommunalt anliggende og
ansvar.
Sammenslutningen af Danske Småøer står naturligvis til rådighed for yderligere dialog og
sparring om emnet.
Venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0008.png
Tine Laursen Munk
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jan Fritz Hansen <[email protected]>
10. oktober 2023 22:17
[email protected]
[email protected]
Høring over konsekvensvurderinger til forslag om CO2-kvoter
Der henvises til journal nr. 2022-18108.
Færgesekretariatet som - bl.a. på vegne af Kommunernes Landsforening - repræsenterer de kommunale færger til
de danske småøer er her ved høringsfristens udløb blevet gjort opmærksom på denne høring, hvor vi tilsyneladende
ikke er medtaget på høringslisten.
Vi må så antage, at det skyldes materialets understregning af, at lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner - og dermed vores drift af de indenrigs færger oftest i de fjerneste dele
af landdistrikterne.
Med venlig hilsen
Jan Fritz Hansen
Sekretariatsleder
FÆRGESEKRETARIATET
+45 29 16 22 07
www.faergesekr.dk
1
L 81 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2780626_0009.png