HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Center for sektoromstilling
og klimafremskrivning
Team
Kontor for sektoromstilling
Dato
27. september 2023
J nr.
2023-4853
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om CO
2
-kvoter
/ TILMU
Forslag til lov om CO
2
-kvoter blev sendt i offentlig høring den 7. juli 2023 med frist for afgi-
velse af høringssvar den 18. august 2023.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden.
Følgende høringspart har oplyst, at man ingen bemærkninger har til lovforslaget:
Dansk Erhverv
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Dansk Affaldsforening
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri (DI)
Drivkraft Danmark
DTL - Danske Vognmænd
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA)
Kommunernes Landsforening (KL)
Landbrug & Fødevarer
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået, efterfulgt af ministeriets be-
mærkninger, der er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold
henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Brancheforeningen Dansk Luftfart
anser CO
2
-kvotesystemet for et centralt instrument til
reduktion af drivhusgasser. For et internationalt konkurrenceudsat erhverv som luftfart er in-
ternational regulering, der kan bidrage til et ”level playing field”, afgørende for konkurrence-
evnen. Brancheforeningen erklærer sig enig i, at de mange markante ændringer i EU-retten
gør det mest relevant at udarbejde en ny lov.
Det undrer brancheforeningen, at lovforslaget ikke beskæftiger sig med, hvordan de statslige
og formentlig stigende auktionsprovenuer kan bringes i målrettet spil til finansiering af klima-
omstillingen. Foreningen savner endvidere en mere omfattende redegørelse og analyse af
forslagets økonomiske og administrative konsekvenser i lyset af den forventede stigning i
kvoteprisen i det eksisterende kvotehandelssystem. Foreningen har desuden noteret sig for-
øgelsen af minimumsbødestørrelsen og foreslår, at der om muligt tilstræbes en nogenlunde
ensartet sanktionering på EU-niveau.
Side 1/5