Retsudvalget 2023-24
L 80
Offentligt
2795304_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2023
Økonomikontoret
Pierre Nydal
2023-10296
3078568
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om
politiets virksomhed. (Initiativer mod åbenlys og systematisk handel
med ulovlige stoffer) (L 80)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov
om politiets virksomhed. (Initiativer mod åbenlys og systematisk handel
med ulovlige stoffer) (L 80), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 1. december 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Nicolai Seremet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 80 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvor meget af straffen der forventes at udløse fodlænke frem for fængsel
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende Forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om politiets
virksomhed. (Initiativer mod åbenlys og systematisk handel med
ulovlige stoffer) (L 80):
”Vil ministeren redegøre for, hvor meget af straffen som
forventes at udløse fodlænke frem for fængsel?”
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3, er det forventningen, at lovforslaget
samlet set skønnes at ville medføre et kapacitetsbehov på ca. 26 pladser
årligt fra 2024 og frem, når zonerne er i anvendelse. Under forudsætning af,
at zonerne er i anvendelse, vil kapacitetspåvirkningen indfases fra 2024 og
stigende mod at slå fuldt igennem. Skønnet over det yderligere
kapacitetsbehov er forbundet med væsentlig usikkerhed, idet det bl.a.
afhænger af politiets anvendelse af de målrettede, skærpede strafzoner,
ligesom at skønnet ikke tager højde for de skærpede strafzoners
kriminalpræventive effekt, der vil kunne reducere antallet af overtrædelser.
Skønnet over det yderligere kapacitetsbehov som følge af initiativerne i
lovforslaget baserer sig bl.a. på historiske data over antallet af relevante
ubetingede domme, der er idømt over en periode, samt de gennemsnitlige
straflængder. Der tages almindeligvis ikke højde for, at der i praksis vil
kunne forekomme tilfælde, hvor afsoning kan ske med fodlænke i stedet for
afsoning i fængsel. Justitsministeriet har således ikke et estimat for, hvor
mange personer der forventes at kunne afsone deres straf med fodlænke.
Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at grundbetingelserne for, at der
kan meddeles tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (fodlænke), er fastsat i straffuldbyrdelseslovens §
78 a, stk. 1, og § 78 b, stk. 1, nr. 1-3. Det er herefter en betingelse, at den
dømte er idømt frihedsstraf på indtil 6 måneder og har egnede bolig- og
beskæftigelsesforhold, ligesom samboende over 18 år skal meddele
samtykke til, at straffen kan fuldbyrdes på den fælles bopæl.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3, kan tilladelse til strafudståelse
på bopælen nægtes, bl.a. hvis særegne hensyn til retshåndhævelsen
undtagelsesvis kræver dette. Det fremgår af forarbejderne, at begrundelsen
for bestemmelsen er, at det efter Justitsministeriets opfattelse ikke kan
Side 2/3
L 80 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvor meget af straffen der forventes at udløse fodlænke frem for fængsel
udelukkes, at der kan forekomme enkeltstående tilfælde, hvor den pådømte
kriminalitet er af en sådan karakter, at afsoning af dommen i fodlænke vil
være uforeneligt med hensynet til retshåndhævelsen, selv om den idømte
fængselsstraf ikke overstiger 6 måneder. Der er tale om en yderst snæver
mulighed for afvisning, som ikke tænkes anvendt, medmindre der er tale
om, at særegne retshåndhævelseshensyn kræver, at straffen ikke afsones i
fodlænke, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 133 som fremsat, side 32.
Side 3/3