Retsudvalget 2023-24
L 80 Bilag 7
Offentligt
2798317_0001.png
Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 12. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om politiets
virksomhed
(Initiativer mod åbenlys og systematisk handel med ulovlige stoffer)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, KF, DF, IA og SP) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA, EL, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF og SIU) vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er for
indholdet af lovforslaget og mener, at det er det rigtige at
gøre i forhold til den voldelige situation, som præger Chri-
stiania lige nu. Der skal ekstraordinære tiltag til. Men SF
stemmer hverken for eller imod lovforslaget af hensyn til
manglen på pladser og ansatte i kriminalforsorgen. SF me-
ner sjældent at have set en myndighed som Direktoratet for
Kriminalforsorgen udtale sig så klart og bekymret i forhold
til denne bekymring, og for at man venter med forslaget, til
der er styr på disse forhold.
SF mener, at det er bekymrende med det fortsatte store
slid på personalet, og i den forbindelse er det underordnet, at
indfasningen af skærpelserne vil ske i takt med etableringen
af eventuelle nye pladser, da vi ikke føler os overbeviste om,
at der vil være nok personale til den tid.
Regeringen anslår kapacitetsbehovet til 26 ekstra pladser,
men angiver også i svar på spørgsmål nr. 1 til lovforslaget,
at dette er forbundet med store usikkerheder. I den bedste
af alle verdener vil forslaget virke præventivt, og folk vil
holde sig fra Christiania. I værste fald står vi måske med
endnu større problemer, når forslaget træder i kraft. På den
baggrund finder SF ikke, at regeringen har fremlagt overbe-
visende løsninger på de store problemer, lovforslaget vil
medføre for fængslerne og deres ansatte.
I SF er vi generelt imod at straffe købere og stofbrugere,
fordi vi mener, at vi i stedet skal have et statskontrolleret
salg af cannabis for at tage det lukrative marked ud af ban-
dernes kløer. SF’s holdning er, at afhængighed skal gøres
til et sundhedsproblem frem for et kriminalitetsproblem. De
seneste 40 år har Danmark forgæves forsøgt at bekæmpe
brugen af cannabis, hvilket har medført, at dansk politi har
brugt enorme ressourcer på bekæmpelsen heraf – uden de
store resultater. SF finder, at vi i stedet bør nedsætte en
kommission, hvis mål skal være at se fordomsfrit på, hvad
der skal til, hvis vi skal nedbringe forbruget af cannabis.
Cannabismarkedet udgør en milliardforretning for rock-
ergrupper og bander, og SF mener, at hvis man fjernede den
indtægtskilde fra dem, ville det genere de kriminelle gruppe-
ringer – om end de ville finde andre indtægtskilder. Men
vigtigt i sig selv er det, af et statskontrolleret salg ligeledes
ville kunne dirigere køberne uden om de kriminelle miljøer,
hvor de køber deres stoffer, og hvor de risikerer at blive
rullet ind i den kriminalitet, som foregår omkring de her
miljøer.
AX029455
L 80 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet 12/12-23
2798317_0002.png
2
SF finder, at situationen omkring Christianias Pusher
Street er akut, og at vi derfor er nødt til at kigge på andre
redskaber, som også kan virke på kort sigt, f.eks. mulighe-
den for at lave sådan en skærpet straf-zone i områder som
Pusher Street, som jo generelt har en meget høj kriminali-
tet. Stedet har i årtier været hjemsted for åbenlys og organi-
seret hashhandel, og dertil kommer, at der i de senere år er
sket en betydelig forråelse af miljøet og et betydeligt antal
voldelige overfald og mord med udgangspunkt i det ulovlige
hashmarked, og flere gange er det også gået ud over helt
uskyldige personer.
Den utryghedsskabende adfærd, som udgår herfra, ligger
som en dyne over en hel bydel i København, som hverken
har lod eller del i den omfattende kriminalitet. Vi er også
vidne til et helt nyt niveau af kynisme, hvor udsatte menne-
sker med handicap, asylansøgere og socialt marginaliserede
børn og unge rekrutteres til at stå i de her hashboder. Og
sidste år blev et stort antal mindreårige – omkring 30 –
sigtet for salg af euforiserende stoffer på Christiania.
Når SF accepterer indholdet af lovforslaget i sig selv og
støtter alle redskaber – f.eks. indsatsen mod køberne – er
det, fordi christianitterne siger fra og beder om hjælp til at
få lukket handelen ned, og fordi der er behov for ekstraor-
dinære tiltag i politiindsatsen. Vi håber på, at forslaget får
den præventive effekt, så købere og sælgere bliver væk fra
området, så det kan være med til at skabe noget tryghed
lokalt. SF finder dog, at regeringen burde havde fremlagt
en helhedsplan for indsatserne, for når trykket bliver lagt på
Christiania, forsvinder behovet for cannabis jo ikke. Det vil
sikkert blive købt i andre dele af byen, og dermed risikerer
utrygheden jo at flytte uden for Christiania og ind i mange
andre bydele.
Endelig er SF enig med Stenbroens Jurister, som bemær-
ker, at hvis vi som lovgivere ønsker at anvende frihedsstraf
for besiddelse af stoffer til eget forbrug, bør vi også ændre
reglerne om Kriminalregisteret, sådan at lovovertrædelsen
ikke fremgår af straffeattesten.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, da Danmarksdemokraterne mener, at det er
vigtigt, at vi sætter hårdt ind over for bandernes hashkrimi-
nalitet, fordi det er kriminalitet, der fører til stor utryghed i
lokalområdet, og som unægtelig fører afstumpet vold med
sig, hvilket vi har set adskillige tilfælde af på Pusher Street
på Christiania.
Det er vigtigt for Danmarksdemokraterne, at vi ikke ac-
cepterer, at der findes områder i Danmark, der er uden for
lands lov og ret, og hvor hårdkogte banders handel med
hash og stoffer foregår i fuld åbenhed. Det er derfor afgøren-
de, at vi får sat en stopper for denne organiserede hashkrimi-
nalitet, der er med til at finansiere bandernes ulovlige og
hensynsløse adfærd.
Danmarksdemokraterne støtter, at der indføres skærpedet
straf-zoner i et geografisk afgrænset område, hvor der ek-
sempelvis, som det ses på Pusher Street på Christiania,
foregår åbenlys og systematisk handel med euforiserende
stoffer i strid med loven. Lovovertrædelser i disse områder,
som i dag vil udløse bødestraf, kan i fremtiden medføre
fængselsstraf ved gentagen lovovertrædelse. Samtidig vil
bødestraffen for den første lovovertrædelse være dobbelt så
stor som den nuværende bødestraf.
Desuden skærpes straffen for overtrædelse af de pågæl-
dende zoneforbud, samtidig med at det bliver lettere at vare-
tægtsfængsle personer, der overtræder et zoneforbud.
Dermed har lovforslaget til formål at genskabe trygheden
i de områder, der er plaget af meget kriminalitet og utryg-
hed.
Danmarksdemokraterne mener, at det er afgørende for
retsfølelsen og for at forebygge fremtidige lovovertrædelser,
at forbrydelsen og straffen hænger sammen, når det gælder
handel med og ulovlig besiddelse af stoffer.
Danmarksdemokraterne arbejder hårdt for, at der slås me-
get hårdere ned på den brutalitet, der er i bandemiljøet,
hvor bandemedlemmernes hensynsløse adfærd går ud over
almindelige borgere og deres hverdag. Derfor er lovforslaget
både fornuftigt og nødvendigt.
Med dette sagt har Danmarksdemokraterne noteret sig,
at der er økonomiske konsekvenser forbundet med lovfor-
slaget. Der vil være merudgifter til anklagemyndigheden,
domstolene og politiet i forbindelse med behandlingen af
straffesagerne. Desuden vil lovforslaget også medføre et
øget behov for kapacitet i kriminalforsorgen.
Danmarksdemokraterne anerkender, at store dele af straf-
fesagskæden er under pres. Derfor er det afgørende, når der
lovgives på retsområdet, og at der er opmærksomhed på
alle led i straffesagskæden. Det er vigtigt, at der altid tages
højde for disse udfordringer, og det er udfordringer, som
adresseres af Folketingets partier.
På baggrund af ovenstående støtter Danmarksdemokra-
terne lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 6 a, stk. 1
og to steder i
stk. 2,
ændres »straf-zone«
til: »strafzone«.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 762, stk. 2, nr.
2,
ændres »manglende efterkommelse« til: »overtrædelse«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring, som har til formål
at præcisere, at ændringen fra »straf-zone« til »strafzone«
L 80 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet 12/12-23
2798317_0003.png
3
skal ske i § 6 a, stk. 1 og to steder i stk. 2, i lov om politiets
virksomhed.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 3, nr. 1, at i retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 2, ændres »§ 250 eller« til: »§ 250,«, »§
252 eller« ændres til: »§ 252,«, og efter »et barn under 15
år« indsættes: »eller manglende efterkommelse af et forbud
meddelt af politiet i medfør af lovgivningen om politiets
virksomhed til en person, der har udvist en særlig utrygheds-
skabende adfærd eller ved sin adfærd bidraget til at skabe
særlig utryghed«.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre »manglende
efterkommelse« til »overtrædelse«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2023 og var
til 1. behandling den 21. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 29. september
2023 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 316
(folketingsåret 2023, 2. samling). Den 14. november 2023
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3