Skatteudvalget 2023-24
L 8
Offentligt
2778756_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022 - 15454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatnings-
loven og forskellige andre love. (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år
og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 16. oktober 2023.
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 8 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 16/10-23 fra Forsikring & Pension om opfølgning på foretræde - Finansministeriets vurdering af provenukonsekvenser af ændret PBL-alder
2778756_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 16. oktober 2023 fra Forsikring
& Pension om opfølgning på foretræde - Finansministeriets vurdering af provenukonse-
kvenser af ændret PBL-alder, jf. L 8- bilag 6.
Svar
Henvendelsen af 16. oktober omhandler vurderingen af de økonomiske konsekvenser for
det offentlige af ændringen af pensionsudbetalingsalderen fra 5 til 3 år før folkepensions-
alderen, jf. lovforslag nr. L 16 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige an-
dre love (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger)
fra 2017.
Forsikring & Pension anfører, at vurderingen svarer til F&Ps vurdering af, at den tidligste
tilbagetrækningsalder i en pensionsordning er ikke afgørende for danskernes pensionsal-
der.
Kommentar
Af vurderingen af de økonomiske konsekvenser for det offentlige af lovforslag nr. L 16
om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Målretning af alders-
opsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger) fra 2017, fremgår, at forøgel-
sen af pensionsudbetalingsalderen fra 5 til 3 år før folkepensionsalderen vurderes at have
relativt beskedne økonomiske konsekvenser. Det anførtes i den forbindelse, at tiltaget på
langt sigt vil kunne bidrage til en lidt senere gennemsnitlig tilbagetrækning, idet det vil bi-
drage til, at færre kan anvende pensionsopsparing til at finansiere nedsat arbejdstid eller
fuld tilbagetrækning allerede 4-5 år før pensionsalderen.
Side 2 af 2