Skatteudvalget 2023-24
L 8 Bilag 8
Offentligt
2779396_0001.png
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2023
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatningsloven og
forskellige andre love
(Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 5 og Dansk
Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
1)
I
nr. 4
ændres i den indledende tekst
»kapitel 2«
til:
»kapitel 1«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 17 B, 1. pkt.,
udgår »i
samme pensionsinstitut«.
[Sikring af at udbetalingsalderen for en pensionsopsparing
altid følger pensionsopspareren]
3)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvensændring af nr. 2]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
4)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 42 A
affattes
stk. 2, 3. pkt.,
således:
»2. pkt. gælder også ved overførsel fra en privat pensions-
ordning, hvortil der er foretaget en arbejdsgiverindbetaling
højst 36 måneder inden denne overførsel.«
[Justering af flyttefrist for private ordninger, der tidligere
var arbejdsgiveradministrerede]
5)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 42 A
indsæt-
tes i
stk. 3
som
2. pkt.:
»En lavere aldersgrænse for udbetaling for en ordning kan
ligeledes overføres til en ordning med højere aldersgrænse
i samme pensionsinstitut uanset, at der ikke er tale om en
overførsel som nævnt i §§ 41 og 41 A, hvis der i kraft af
ordningen med den lavere aldersgrænse kan nyoprettes en
pensionsordning med samme aldersgrænse, jf. § 17 B, og
denne nyoprettede ordning dernæst efter §§ 41 eller 41 A
DokumentId
Journalnummer
L 8 - 2023-24 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2779396_0002.png
2
ville kunne overføres til ordningen med den højere alders-
grænse og efter betingelserne i stk. 1 og 2 opretholde den
nyoprettede ordnings lavere aldersgrænse for udbetaling, jf.
stk. 1.«
[Mulighed for at undlade nyoprettelse, der alene er begrun-
det af overførsel af aldersgrænse for udbetaling, som regler-
ne alligevel tillader ad administrativ omvej]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås pensionsbeskat-
ningslovens § 17 B indsat efter § 17 A i pensionsbeskat-
ningslovens kapitel 2.
Den foreslåede ændring vil betyde, at bestemmelsen
vil blive placeret i kapitel 2 under »Den skattepligtige ind-
komst«.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at den under lov-
forslagets § 2, nr. 4, foreslåede § 17 B indsættes efter § 17 A
i kapitel 1.
Derved indsættes den foreslåede bestemmelse som til-
tænkt under paragrafoverskriften »Fælles bestemmelser« i
pensionsbeskatningslovens kapitel 1 om »Ordningernes ind-
hold«.
Den foreslåede ændring har alene lovteknisk betydning.
Til nr. 2 og 3
Ændringsforslagene har til hensigt at sikre, at udbeta-
lingsalderen for en pensionsopsparing altid følger pensions-
opspareren. Det vil medføre, at har pensionsopspareren
f.eks. en rettighed til at kunne starte udbetalingen af sin pen-
sion som 60-årig, skal den rettighed følge med automatisk,
uanset om vedkommende skifter job.
Efter de gældende regler risikerer pensionsopspareren,
når vedkommende skifter job at miste rettighederne til ud-
betalingstidspunktet. Dette er pensionsopspareren ofte ikke
opmærksom på, og det kan have store konsekvenser for den
enkeltes mulighed for at planlægge sin tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet.
Konkret vil de foreslåede ændringer åbne op for en mo-
del, hvor kravet om nyoprettelse eller overførsel inden 12 til
36 måneder udgår.
Udbetalingsalderen skal altid følge pensionsopspareren
fremfor den enkelte pensionsopsparing. Herved bliver det
lettere at samle forskellige pensionsordninger ét sted uden
tab af rettigheder. Det betyder, at hvis en person f.eks. be-
gyndte at spare op til pension før den 1. maj 2007, så har
vedkommende en tidligste udbetalingsalder på 60 år, som
skal kunne overføres til alle personens pensionsopsparinger,
uanset hvornår de er oprettet. Ændringsforslagene sikrer ri-
melighed og større enkelhed i pensionssystemet.
Det er en forudsætning, at dokumentationskravet er
opfyldt. Pensionsopspareren skal kunne dokumentere, at
vedkommende ejer en police omfattet af en pensionsudbeta-
lingsalder med ret til at kunne trække sig 3 år før folkepen-
sionsalderen. Oplysninger fra pensionsinfo.dk kan opfylde
dokumentationskravet.
Med ændringsforslagene gøres det lettere for pensionsop-
sparere at få overblik over deres tilbagetrækningsmuligheder
før folkepensionsalderen, da ændringsforslagene vil gøre det
muligt at sætte ordninger til udbetaling på samme tidspunkt,
fordi de vil have én udbetalingsalder. Det kan samtidig øge
incitamentet til at samle pensionsopsparinger og dermed mi-
nimere antallet af små, hvilende pensioner.
Ændringsforslagene skønnes ikke at have væsentlige pro-
venumæssige konsekvenser for staten. Forslagene muliggør
en øget brug af delvis pensionering, som samlet set kan få
danskerne til at arbejde længere.
Til nr. 4
Efter pensionsbeskatningslovens § 42 A opretholdes al-
dersgrænsen for udbetaling ved hel eller delvis overførsel
som nævnt i §§ 41 eller 41 A af en ordning til en nyoprettet
ordning for samme person eller en ægtefælle efter udlodning
i medfør af § 30, stk. 2.
Det følger således af gældende ret, at aldersgrænsen for
udbetaling opretholdes ved en skattefri overførsel af pensi-
onsmidler til en nyoprettet pensionsordning, men den tids-
mæssige udstrækning af denne overførselsregel har givet
anledning til tvivl.
Med lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås det at nyaffatte pen-
sionsbeskatningslovens § 42 A, således at der bl.a. opstilles
faste tidsfrister for, hvor lang tid der må gå fra oprettelsen
af en ny ordning, til der sker overførsel fra en bestående
ordning med en lavere pensionsudbetalingsalder, hvis den
lavere aldersgrænse for udbetaling skal gælde også for den
ny ordning. Efter det foreslåede § 42 A, stk. 2, vil det såle-
des være en betingelse for opretholdelse af en lavere alders-
grænse for udbetaling, at overførslen sker senest 12 måneder
efter, at den modtagende ordning er oprettet, hvis der er tale
om overførsel fra en privat pensionsordning. Ved overførsel
fra en arbejdsgiveradministreret ordning vil fristen være 36
måneder.
Efter det foreslåede stk. 2, 3. pkt., i pensionsbeskatnings-
lovens § 42 A, vil fristen på 36 måneder også skulle gælde
ved overførsel fra en privat pensionsordning, hvortil der er
foretaget en arbejdsgiverindbetaling i perioden på 36 måne-
der efter, at den modtagende ordning er oprettet.
Sigtet med § 42 A, stk. 2, 3. pkt., er at give en længere
frist for overførsler fra private pensionsordninger, som op-
rindeligt er oprettet som led i ansættelsesforhold, der senere
er afbrudt, hvorefter der på pensionsordningen har været
indskudt private midler fra pensionsopspareren.
Som § 42 A, stk. 2, 3. pkt., er foreslået formuleret,
vil den længere frist imidlertid kun komme til at gælde
situationer, hvor en arbejdsgiver
efter
oprettelsen af den ny
pensionsordning, herunder i forbindelse med et jobskifte og
skift af pensionsleverandør, har foretaget indbetalinger til
den afgivende pensionsordning. Det vil være undtagelsen, at
dette sker, henset til at der netop er oprettet en ny pensions-
ordning med henblik på indbetalinger efter jobskiftet.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det på denne bag-
grund at ændre lovforslagets § 2, nr. 9, således, at det af
§ 42 A, stk. 2, 3. pkt., vil følge, at 2. pkt. også gælder
ved overførsel fra en privat pensionsordning, hvortil der er
L 8 - 2023-24 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2779396_0003.png
3
foretaget en arbejdsgiverindbetaling højst 36 måneder inden
denne overførsel.
Derved vil der gælde en frist på 36 måneder fra oprettel-
sen af en pensionsordning til at overføre midler fra en privat
pensionsordning, hvortil der er foretaget en arbejdsgiverind-
betaling højst 36 måneder inden overførslen til den modta-
gende ordning, hvis den afgivende ordnings aldersgrænse
for udbetaling skal overføres til den modtagende ordning.
Den foreslåede bestemmelse kan illustreres med følgende
eksempel:
En pensionsopsparer har en arbejdsgiveradministreret
ratepension, der er oprettet i 2006, hvorfor den vil kun-
ne udbetales, når pensionsopspareren fylder 60 år. Pensi-
onsopsparerens ansættelsesforhold ophører den 1. februar
2024, og sidste arbejdsgiverindbetaling sker den 31. januar
2024. Pensionsopspareren fortsætter herefter med at foreta-
ge private indbetalinger til ratepensionen.
Den 1. juli 2025 får pensionsopspareren en pensionsord-
ning via sin nye arbejdsgiver hos en anden pensionsleveran-
dør. Denne ordning vil som udgangspunkt kunne udbetales
fra pensionsopsparerens pensionsudbetalingsalder, dvs. 3 år
før folkepensionsalderen.
2006-ordningen vil skulle anses som en privat pensions-
ordning, hvorfor fristen for overførsel herfra efter lovfor-
slaget umiddelbart vil være 12 måneder fra den 1. juli
2025, men da der er foretaget en arbejdsgiverindbetaling så
sent som den 31. januar 2024, vil den nyoprettede ordning
med den med ændringsforslag nr. 4 foreslåede bestemmelse
kunne få aldersgrænse for udbetaling på 60 år, hvis der
sker overførsel fra 2006-ordningen senest den 30. januar
2027. Overførslen vil i givet fald være foretaget senest 36
måneder efter oprettelsen af den modtagende ordning, lige-
som der er foretaget en arbejdsgiverindbetaling til den afgi-
vende private ordning højst 36 måneder inden overførslen.
I eksemplet vil pensionsopspareren imidlertid ikke kunne
lade overførslen fra den afgivende private ordning vente helt
til den 30. juni 2028, altså helt til udløbet af fristen på 36
måneder efter oprettelsen af den modtagende ordning, jf. 2.
pkt., idet betingelsen i 3. pkt., om, at der højst 36 måneder
inden overførslen er foretaget en arbejdsgiverindbetaling, da
ikke vil være opfyldt, fordi der i så fald vil være gået 41
måneder siden sidste arbejdsgiverindbetaling. Venter pensi-
onsopspareren således med at foretage overførslen fra den
private ordning, til der er gået mere end 36 måneder siden
sidste arbejdsgiverindbetaling, dvs. den 1. februar 2027 eller
senere, vil aldersgrænsen for udbetaling fra den afgivende
ordning ikke kunne opretholdes. Det skyldes, at overførslen
da ville skulle være foretaget inden for flyttefristen på 12
måneder, jf. den foreslåede hovedregel for private ordninger
på 12 måneder efter at den modtagende ordning er oprettet,
jf. § 42 A, stk. 2, 1. pkt., dvs. senest den 30. juni 2026.
Til nr. 5
Efter pensionsbeskatningslovens § 42 A opretholdes al-
dersgrænsen for udbetaling ved hel eller delvis overførsel
som nævnt i §§ 41 eller 41 A af en ordning til en nyoprettet
ordning for samme person eller en ægtefælle efter udlodning
i medfør af § 30, stk. 2.
Det følger således af gældende ret, at aldersgrænsen for
udbetaling opretholdes ved en skattefri overførsel af pensi-
onsmidler til en nyoprettet pensionsordning, men den tids-
mæssige udstrækning af denne overførselsregel har givet
anledning til tvivl.
Med lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås det at nyaffatte pen-
sionsbeskatningslovens § 42 A, således at der bl.a. opstilles
faste tidsfrister for, hvor lang tid der må gå fra oprettelsen
af en ny ordning, til der sker overførsel fra en bestående
ordning med en lavere pensionsudbetalingsalder, hvis den
lavere aldersgrænse for udbetaling også skal gælde for den
ny ordning. Ligesom efter den gældende § 42 A vil det være
en forudsætning for at kunne videreføre en lavere udbeta-
lingsalder til en nyoprettet ordning, at der sker overførsel
af pensionsmidler fra den eksisterende pensionsordning til
den nyoprettede pensionsordning uden skattemæssige kon-
sekvenser, dvs. i medfør af pensionsbeskatningslovens §§ 41
eller 41 A. Dog foreslås det i § 42 A, stk. 3, at reglerne
for opretholdelse af en lavere aldersgrænse for udbetaling
ved overførsel til et andet pensionsinstitut tilsvarende skal
finde anvendelse ved overførsel af pensionsmidler fra en
pensionsordning med løbende udbetalinger til en pensions-
ordning i et pengeinstitut, selv om denne overførsel ikke kan
ske skattefrit efter pensionsbeskatningslovens § 41.
Efter § 41 kan midler fra en livsvarig livrente overføres
skattefrit til en anden livsvarig livrente, midler fra en rate-
pension kan overføres skattefrit til en anden ratepension
eller en livsvarig livrente, mens midler fra en kapitalpension
kan overføres skattefrit til en anden kapitalpension, en rate-
pension eller en livsvarig livrente. Efter § 41 A behandles
en hel eller delvis konvertering af en kapitalpension til en
aldersopsparing ikke som en ud- og indbetaling. Det samme
er tilfældet for en overførsel af en aldersopsparing til en
anden aldersopsparing.
Med den foreslåede nyaffattelse af § 42 A vil en lavere
aldersgrænse for udbetaling af eksempelvis en livsvarig liv-
rente blive opretholdt ved skattefri overførsel til en nyopret-
tet livsvarig livrente inden for de foreslåede tidsfrister. Da
livsvarige livrenter ikke skattefrit kan overføres til ratepensi-
oner eller aldersopsparinger, vil den livsvarige livrente med
lavere aldersgrænse derimod ikke umiddelbart kunne give
en nyoprettet ratepension eller aldersopsparing den lavere
aldersgrænse.
Det vil eksempelvis have betydning for en kombineret
pensionsordning, som indeholder flere forsikringsprodukter,
konti m.v., der hver især opfylder kravene til en bestemt
pensionsform i pensionsbeskatningsloven. Hvis den kombi-
nerede pensionsordning indeholder en eller flere pensions-
typer, hvortil der i den givne situation ikke kan overføres
midler skattefrit efter §§ 41 eller 41 A, vil en lavere alders-
grænse for den afgivende pensionsordning ikke umiddelbart
kunne give disse pensionstyper den lavere aldersgrænse.
I eksemplet ovenfor vil den livsvarige livrente med lave-
re aldersgrænse derfor kun kunne give en livsvarig livrente i
en kombineret ordning en lavere aldersgrænse, men ikke en
ratepension eller aldersopsparing i en kombineret ordning.
Imidlertid vil pensionsinstituttet i kraft af den livsvarige
livrente med lavere aldersgrænse efter det foreslåede § 17 B
L 8 - 2023-24 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2779396_0004.png
4
i pensionsbeskatningsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, kun-
ne oprette både en ratepension og en aldersopsparing med
samme lave aldersgrænse som den livsvarige livrente. Så-
fremt betingelserne, herunder fristerne i den foreslåede § 42
A, i øvrigt er opfyldt, vil denne ratepension og denne alders-
opsparing herefter kunne overføres til f.eks. en kombineret
ordning med det resultat, at den eksisterende ratepension og
aldersopsparing i den kombinerede ordning får den lavere
aldersgrænse for udbetaling.
Da eksisterende ordninger i samme institut på denne
måde i samspillet mellem den foreslåede § 17 B og den
foreslåede affattelse af 42 A vil kunne få den afgivende ord-
nings lavere aldersgrænse, og da dette ikke vil være i strid
med intentionerne bag den foreslåede § 42 A, foreslås det
med ændringsforslag nr. 5, at der i den under lovforslagets
§ 2, nr. 9,
foreslåede affattelse af
§ 42 A
indsættes i det
foreslåede stk. 3, som 2. pkt., at en lavere aldersgrænse for
udbetaling for en ordning ligeledes skal kunne overføres
til en ordning med højere aldersgrænse i samme pensions-
institut uanset, at der ikke er tale om en overførsel som
nævnt i §§ 41 og 41 A, hvis der i kraft af ordningen med
den lavere aldersgrænse kan nyoprettes en pensionsordning
med samme aldersgrænse, jf. § 17 B, og denne nyoprettede
ordning dernæst efter §§ 41 eller 41 A ville kunne overføres
til ordningen med højere aldersgrænse og efter betingelserne
i stk. 1 og 2 opretholde den nyoprettede ordnings lavere
aldersgrænse for udbetaling, jf. stk. 1.
Det betyder, at en lavere aldersgrænse for en livsvarig
livrente eksempelvis vil kunne give den del af en kombine-
ret ordning, der består af ratepension og aldersopsparing,
den livsvarige livrentes lavere aldersgrænse, uden den admi-
nistrative omvej, som det ville være at oprette en ratepensi-
on og aldersopsparing alene med henblik på efterfølgende
at overføre denne ratepension og denne aldersopsparing til
ratepensionen og aldersopsparingen i den kombinerede ord-
ning. Det vil være en betingelse, at en sådan oprettet rate-
pension og aldersopsparing – ad den administrative omvej –
ville have kunnet give ratepensionen og aldersopsparingen i
den kombinerede ordning den lavere aldersgrænse efter de
betingelser, der vil gælde efter den foreslåede § 42 A.
Det betyder ligeledes, at en lavere aldersgrænse for en
ratepension eksempelvis vil kunne give den del af en kombi-
neret ordning, der består af aldersopsparing, ratepensionens
lavere aldersgrænse, uden den administrative omvej det ville
være at oprette en aldersopsparing alene med henblik på
efterfølgende at overføre denne aldersopsparing til alders-
opsparingen i den kombinerede ordning. Det vil være en
betingelse, at en sådan oprettet aldersopsparing ville have
kunnet give aldersopsparingen i den kombinerede ordning
den lavere aldersgrænse efter de betingelser, der vil gælde
efter den foreslåede § 42 A.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke kun vil
have betydning for kombinerede ordninger, men også for
eksempelvis den situation, hvor en livsvarig livrente har
en lavere aldersgrænse end en ratepension med højere al-
dersgrænse i samme pensionsinstitut. Her vil den livsvarige
livrentes lavere aldersgrænse kunne give ratepensionen liv-
rentens lavere aldersgrænse uden den administrative omvej,
det ville være at oprette en ratepension alene med henblik
på efterfølgende at overføre denne ratepension til ratepensi-
onen med højere aldersgrænse. Det vil være en betingelse,
at en sådan oprettet ratepension ville have kunnet give den
eksisterende ratepension den lavere aldersgrænse efter de
betingelser, der vil gælde efter den foreslåede § 42 A.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 10. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 30. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 194, folke-
tingsåret 2022-23, 2. samling. Den 3. oktober 2023 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <7> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <3> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu-
tation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <5> spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret].
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
L 8 - 2023-24 - Bilag 8: 1. udkast til betænkning
2779396_0005.png
5
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Halime Oguz (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3