Skatteudvalget 2023-24
L 8 Bilag 7
Offentligt
2778854_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022-15454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatnings-
loven og forskellige andre love (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år og
klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 8 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2778854_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatningsloven og
forskellige andre love (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18
år og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.) (L 8)
Til § 2
1)
I
nr. 4
ændres i den indledende tekst
”kapitel
2”
til:
”kapitel
1”.
[Lovteknisk ændring]
2)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 42 A
affattes
stk. 2, 3. pkt.,
såle-
des:
”2.
pkt. gælder også ved overførsel fra en privat pensionsordning, hvortil der er fo-
retaget en arbejdsgiverindbetaling højst 36 måneder inden denne overførsel.”
[Justering af flyttefrist for private ordninger, der tidligere var arbejdsgiveradmini-
strerede]
3)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 42 A
indsættes i
stk.
3 som
2. pkt.:
”En lavere aldersgrænse for udbetaling for en ordning kan ligeledes overføres til
en ordning med højere aldersgrænse i samme pensionsinstitut uanset, at der ikke er
tale om en overførsel som nævnt i §§ 41 og 41 A, hvis der i kraft af ordningen med
den lavere aldersgrænse kan nyoprettes en pensionsordning med samme alders-
grænse, jf. § 17 B, og denne nyoprettede ordning dernæst efter §§ 41 eller 41 A
ville kunne overføres til ordningen med den højere aldersgrænse og efter betingel-
serne i stk. 1 og 2 opretholde den nyoprettede ordnings lavere aldersgrænse for ud-
betaling, jf. stk. 1.”
[Mulighed for at undlade nyoprettelse, der alene er begrundet af overførsel af al-
dersgrænse for udbetaling, som reglerne alligevel tillader ad administrativ omvej]
Side 2 af 7
L 8 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2778854_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås pensionsbeskatningslovens § 17 B indsat ef-
ter § 17 A i pensionsbeskatningslovens kapitel 2.
Den foreslåede ændring vil betyde, at bestemmelsen vil blive placeret i kapitel 2
under ”Den skattepligtige indkomst”.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at den under lovforslagets § 2, nr. 4, fore-
slåede § 17 B indsættes efter § 17 A i kapitel 1.
Derved indsættes den foreslåede bestemmelse som tiltænkt under paragrafover-
skriften
”Fælles bestemmelser” i pensionsbeskatningslovens kapitel 1 om ”Ordnin-
gernes indhold”.
Den foreslåede ændring har alene lovteknisk betydning.
Til nr. 2
Efter pensionsbeskatningslovens § 42 A opretholdes aldersgrænsen for udbetaling
ved hel eller delvis overførsel som nævnt i §§ 41 eller 41 A af en ordning til en ny-
oprettet ordning for samme person eller en ægtefælle efter udlodning i medfør af §
30, stk. 2.
Det følger således af gældende ret, at aldersgrænsen for udbetaling opretholdes
ved en skattefri overførsel af pensionsmidler til en nyoprettet pensionsordning,
men den tidsmæssige udstrækning af denne overførselsregel har givet anledning til
tvivl.
Med lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås det at nyaffatte pensionsbeskatningslovens §
42 A, således at der bl.a. opstilles faste tidsfrister for, hvor lang tid der må gå fra
oprettelsen af en ny ordning, til der sker overførsel fra en bestående ordning med
en lavere pensionsudbetalingsalder, hvis den lavere aldersgrænse for udbetaling
skal gælde også for den ny ordning. Efter det foreslåede § 42 A, stk. 2, vil det såle-
des være en betingelse for opretholdelse af en lavere aldersgrænse for udbetaling,
at overførslen sker senest 12 måneder efter, at den modtagende ordning er oprettet,
hvis der er tale om overførsel fra en privat pensionsordning. Ved overførsel fra en
arbejdsgiveradministreret ordning vil fristen være 36 måneder.
Side 3 af 7
L 8 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2778854_0004.png
Efter det foreslåede stk. 2, 3. pkt., i pensionsbeskatningslovens § 42 A, vil fristen
på 36 måneder også skulle gælde ved overførsel fra en privat pensionsordning,
hvortil der er foretaget en arbejdsgiverindbetaling i perioden på 36 måneder efter,
at den modtagende ordning er oprettet.
Sigtet med § 42 A, stk. 2, 3. pkt., er at give en længere frist for overførsler fra pri-
vate pensionsordninger, som oprindeligt er oprettet som led i ansættelsesforhold,
der senere er afbrudt, hvorefter der på pensionsordningen har været indskudt pri-
vate midler fra pensionsopspareren.
Som § 42 A, stk. 2, 3. pkt., er foreslået formuleret, vil den længere frist imidlertid
kun komme til at gælde situationer, hvor en arbejdsgiver
efter
oprettelsen af den
ny pensionsordning, herunder i forbindelse med et jobskifte og skift af pensionsle-
verandør, har foretaget indbetalinger til den afgivende pensionsordning. Det vil
være undtagelsen, at dette sker, henset til at der netop er oprettet en ny pensions-
ordning med henblik på indbetalinger efter jobskiftet.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det på denne baggrund at ændre lovforslagets §
2, nr. 9, således, at det af § 42 A, stk. 2, 3. pkt., vil følge, at 2. pkt. også gælder ved
overførsel fra en privat pensionsordning, hvortil der er foretaget en arbejdsgiver-
indbetaling højst 36 måneder inden denne overførsel.
Derved vil der gælde en frist på 36 måneder fra oprettelsen af en pensionsordning
til at overføre midler fra en privat pensionsordning, hvortil der er foretaget en ar-
bejdsgiverindbetaling højst 36 måneder inden overførslen til den modtagende ord-
ning, hvis den afgivende ordnings aldersgrænse for udbetaling skal overføres til
den modtagende ordning.
Den foreslåede bestemmelse kan illustreres med følgende eksempel:
En pensionsopsparer har en arbejdsgiveradministreret ratepension, der er oprettet i
2006, hvorfor den vil kunne udbetales, når pensionsopspareren fylder 60 år. Pensi-
onsopsparerens ansættelsesforhold ophører den 1. februar 2024, og sidste arbejds-
giverindbetaling sker den 31. januar 2024. Pensionsopspareren fortsætter herefter
med at foretage private indbetalinger til ratepensionen.
Den 1. juli 2025 får pensionsopspareren en pensionsordning via sin nye arbejdsgi-
ver hos en anden pensionsleverandør. Denne ordning vil som udgangspunkt kunne
udbetales fra pensionsopsparerens pensionsudbetalingsalder, dvs. 3 år før folke-
pensionsalderen.
2006-ordningen vil skulle anses som en privat pensionsordning, hvorfor fristen for
overførsel herfra efter lovforslaget umiddelbart vil være 12 måneder fra den 1. juli
2025, men da der er foretaget en arbejdsgiverindtaling så sent som den 31. januar
2024, vil den nyoprettede ordning med den med ændringsforslag nr. 2 foreslåede
Side 4 af 7
L 8 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2778854_0005.png
bestemmelse kunne få aldersgrænse for udbetaling på 60 år, hvis der sker overfør-
sel fra 2006-ordningen senest den 30. januar 2027. Overførslen vil i givet fald
være foretaget senest 36 måneder efter oprettelsen af den modtagende ordning, li-
gesom der er foretaget en arbejdsgiverindbetaling til den afgivende private ordning
højst 36 måneder inden overførslen.
I eksemplet vil pensionsopspareren imidlertid ikke kunne lade overførslen fra den
afgivende private ordning vente helt til den 30. juni 2028, altså helt til udløbet af
fristen på 36 måneder efter oprettelsen af den modtagende ordning, jf. 2. pkt., idet
betingelsen i 3. pkt., om, at der højst 36 måneder inden overførslen er foretaget en
arbejdsgiverindbetaling, da ikke vil være opfyldt, fordi der i så fald vil være gået
41 måneder siden sidste arbejdsgiverindbetaling. Venter pensionsopspareren såle-
des med at foretage overførslen fra den private ordning, til der er gået mere end 36
måneder siden sidste arbejdsgiverindbetaling, dvs. den 1. februar 2027 eller se-
nere, vil aldersgrænsen for udbetaling fra den afgivende ordning ikke kunne opret-
holdes. Det skyldes, at overførslen da ville skulle være foretaget inden for flyttefri-
sten på 12 måneder, jf. den foreslåede hovedregel for private ordninger på 12 må-
neder efter at den modtagende ordning er oprettet, jf. § 42 A, stk. 2, 1. pkt., dvs.
senest den 30. juni 2026.
Til nr. 3
Efter pensionsbeskatningslovens § 42 A opretholdes aldersgrænsen for udbetaling
ved hel eller delvis overførsel som nævnt i §§ 41 eller 41 A af en ordning til en ny-
oprettet ordning for samme person eller en ægtefælle efter udlodning i medfør af §
30, stk. 2.
Det følger således af gældende ret, at aldersgrænsen for udbetaling opretholdes
ved en skattefri overførsel af pensionsmidler til en nyoprettet pensionsordning,
men den tidsmæssige udstrækning af denne overførselsregel har givet anledning til
tvivl.
Med lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås det at nyaffatte pensionsbeskatningslovens §
42 A, således at der bl.a. opstilles faste tidsfrister for, hvor lang tid der må gå fra
oprettelsen af en ny ordning, til der sker overførsel fra en bestående ordning med
en lavere pensionsudbetalingsalder, hvis den lavere aldersgrænse for udbetaling
også skal gælde for den ny ordning. Ligesom efter den gældende § 42 A vil det
være en forudsætning for at kunne videreføre en lavere udbetalingsalder til en ny-
oprettet ordning, at der sker overførsel af pensionsmidler fra den eksisterende pen-
sionsordning til den nyoprettede pensionsordning uden skattemæssige konsekven-
ser, dvs. i medfør af pensionsbeskatningslovens §§ 41 eller 41 A. Dog foreslås det
i § 42 A, stk. 3, at reglerne for opretholdelse af en lavere aldersgrænse for udbeta-
ling ved overførsel til et andet pensionsinstitut tilsvarende skal finde anvendelse
Side 5 af 7
L 8 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2778854_0006.png
ved overførsel af pensionsmidler fra en pensionsordning med løbende udbetalinger
til en pensionsordning i et pengeinstitut, selv om denne overførsel ikke kan ske
skattefrit efter pensionsbeskatningslovens § 41.
Efter § 41 kan midler fra en livsvarig livrente overføres skattefrit til en anden livs-
varig livrente, midler fra en ratepension kan overføres skattefrit til en anden rate-
pension eller en livsvarig livrente, mens midler fra en kapitalpension kan overføres
skattefrit til en anden kapitalpension, en ratepension eller en livsvarig livrente. Ef-
ter § 41 A behandles en hel eller delvis konvertering af en kapitalpension til en al-
dersopsparing ikke som en ud- og indbetaling. Det samme er tilfældet for en over-
førsel af en aldersopsparing til en anden aldersopsparing.
Med den foreslåede nyaffattelse af § 42 A vil en lavere aldersgrænse for udbeta-
ling af eksempelvis en livsvarig livrente blive opretholdt ved skattefri overførsel til
en nyoprettet livsvarig livrente inden for de foreslåede tidsfrister. Da livsvarige
livrenter ikke skattefrit kan overføres til ratepensioner eller aldersopsparinger, vil
den livsvarige livrente med lavere aldersgrænse derimod ikke umiddelbart kunne
give en nyoprettet ratepension eller aldersopsparing den lavere aldersgrænse.
Det vil eksempelvis have betydning for en kombineret pensionsordning, som inde-
holder flere forsikringsprodukter, konti m.v., der hver især opfylder kravene til en
bestemt pensionsform i pensionsbeskatningsloven. Hvis den kombinerede pensi-
onsordning indeholder en eller flere pensionstyper, hvortil der i den givne situation
ikke kan overføres midler skattefrit efter §§ 41 eller 41 A, vil en lavere alders-
grænse for den afgivende pensionsordning ikke umiddelbart kunne give disse pen-
sionstyper den lavere aldersgrænse.
I eksemplet ovenfor vil den livsvarige livrente med lavere aldersgrænse derfor kun
kunne give en livsvarig livrente i en kombineret ordning en lavere aldersgrænse,
men ikke en ratepension eller aldersopsparing i en kombineret ordning.
Imidlertid vil pensionsinstituttet i kraft af den livsvarige livrente med lavere al-
dersgrænse efter det foreslåede § 17 B i pensionsbeskatningsloven, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 4, kunne oprette både en ratepension og en aldersopsparing med
samme lave aldersgrænse som den livsvarige livrente. Såfremt betingelserne, her-
under fristerne i den foreslåede § 42 A, i øvrigt er opfyldt, vil denne ratepension
og denne aldersopsparing herefter kunne overføres til f.eks. en kombineret ordning
med det resultat, at den eksisterende ratepension og aldersopsparing i den kombi-
nerede ordning får den lavere aldersgrænse for udbetaling.
Da eksisterende ordninger i samme institut på denne måde i samspillet mellem
den foreslåede § 17 B og den foreslåede affattelse af 42 A vil kunne få den afgi-
vende ordnings lavere aldersgrænse, og da dette ikke vil være i strid med intentio-
nerne bag den foreslåede § 42 A, foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at der i
Side 6 af 7
L 8 - 2023-24 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2778854_0007.png
den under lovforslagets
§ 2, nr. 9,
foreslåede affattelse af
§ 42 A
indsættes i det fo-
reslåede stk. 3, som 2. pkt., at en lavere aldersgrænse for udbetaling for en ordning
ligeledes skal kunne overføres til en ordning med højere aldersgrænse i samme
pensionsinstitut uanset, at der ikke er tale om en overførsel som nævnt i §§ 41 og
41 A, hvis der i kraft af ordningen med den lavere aldersgrænse kan nyoprettes en
pensionsordning med samme aldersgrænse, jf. § 17 B, og denne nyoprettede ord-
ning dernæst efter §§ 41 eller 41 A ville kunne overføres til ordningen med højere
aldersgrænse og efter betingelserne i stk. 1 og 2 opretholde den nyoprettede ord-
nings lavere aldersgrænse for udbetaling, jf. stk. 1.
Det betyder, at en lavere aldersgrænse for en livsvarig livrente eksempelvis vil
kunne give den del af en kombineret ordning, der består af ratepension og alders-
opsparing, den livsvarige livrentes lavere aldersgrænse, uden den administrative
omvej, som det ville være at oprette en ratepension og aldersopsparing alene med
henblik på efterfølgende at overføre denne ratepension og denne aldersopsparing
til ratepensionen og aldersopsparingen i den kombinerede ordning. Det vil være en
betingelse, at en sådan oprettet ratepension og aldersopsparing
ad den admini-
strative omvej
ville have kunnet give ratepensionen og aldersopsparingen i den
kombinerede ordning den lavere aldersgrænse efter de betingelser, der vil gælde
efter den foreslåede § 42 A.
Det betyder ligeledes, at en lavere aldersgrænse for en ratepension eksempelvis vil
kunne give den del af en kombineret ordning, der består af aldersopsparing, rate-
pensionens lavere aldersgrænse, uden den administrative omvej det ville være at
oprette en aldersopsparing alene med henblik på efterfølgende at overføre denne
aldersopsparing til aldersopsparingen i den kombinerede ordning. Det vil være en
betingelse, at en sådan oprettet aldersopsparing ville have kunnet give aldersop-
sparingen i den kombinerede ordning den lavere aldersgrænse efter de betingelser,
der vil gælde efter den foreslåede § 42 A.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke kun vil have betydning for kombi-
nerede ordninger, men også for eksempelvis den situation, hvor en livsvarig liv-
rente har en lavere aldersgrænse end en ratepension med højere aldersgrænse i
samme pensionsinstitut. Her vil den livsvarige livrentes lavere aldersgrænse kunne
give ratepensionen livrentens lavere aldersgrænse uden den administrative omvej,
det ville være at oprette en ratepension alene med henblik på efterfølgende at over-
føre denne ratepension til ratepensionen med højere aldersgrænse. Det vil være en
betingelse, at en sådan oprettet ratepension ville have kunnet give den eksisterende
ratepension den lavere aldersgrænse efter de betingelser, der vil gælde efter den
foreslåede § 42 A.
Side 7 af 7