Udvalget for Digitalisering og It 2023-24, Udvalget for Digitalisering og It 2023-24, Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
L 79 , L 79 A , L 79 B
Offentligt
2794107_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2023
Databeskyttelseskontoret
Katrine Hjortnæs
2023-10315
3079085
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It vedrørende forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven og
lov om Det Centrale Personregister (Justering af aldersgrænsen for
samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud
af informationssamfundstjenester m.v.) (L 79)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af databeskyttelsesloven og lov om Det Centrale Personregister
(Justering af aldersgrænsen for samtykke til behandling af
personoplysninger
i
forbindelse
med
udbud
af
informationssamfundstjenester m.v.) (L 79), som Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 30. november 2023.
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 79a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren kan støtte en deling af lovforslaget
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
vedrørende forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven og lov
om Det Centrale Personregister (Justering af aldersgrænsen for
samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud
af informationssamfundstjenester m.v.) (L 79):
”Vil ministeren kommentere ændringsforslaget om deling af
lovforslaget fra Enhedslisten, jf. L 79 – bilag 3, herunder om
ministeren kan støtte en deling af lovforslaget?”
Svar:
1.
Der lægges med lovforslaget op til at foretage visse ændringer af
databeskyttelsesloven på områder, hvor der siden lovens ikrafttræden har
vist
sig
behov for justeringer. De foreslåede ændringer er derfor fremsat som ét
samlet lovforslag.
Med ændringsforslaget lægges der op til at dele lovforslaget i to, så det ene
lovforslag alene skal angå forslaget om at hæve aldersgrænsen for, hvornår
børn kan give samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse
med udbud af informationssamfundstjenester, mens det andet lovforslag
skal angå de øvrige ændringer, som er foreslået med L 79.
Jeg ser ikke umiddelbart behov for en opsplitning af forslaget.
2.
Hvis Enhedslisten vælger at gå videre med ændringsforslaget, bør det dog
udformes således:
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
Af
Enhedslisten,
tiltrådt af […]
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Justering af
aldersgrænsen for samtykke til behandling af personoplysninger i
forbindelse med udbud af informationssamfundstjenester)« omfattende §
1, nr. 1, og § 3.
Side 2/3
L 79a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren kan støtte en deling af lovforslaget
B.
»Forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven og lov om Det
Centrale Personregister (Ophævelse af bestemmelser om behandling af
personoplysninger i forbindelse med markedsføring, undtagelse fra
oplysningspligten og indsigtsretten hos Procesbevillingsnævnet samt
tilpasning af indsigtsretten hos Folketingets Ombudsmand)« omfattende
§ 1, nr. 2-4, § 2 og § 3, stk.1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lovforslag. Det ene
lovforslag (A) indeholder et forslag om at hæve aldersgrænsen for samtykke
til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester fra 13 år til 15 år. Det andet lovforslag (B)
indeholder i) et forslag om at ophæve databeskyttelseslovens § 13, stk. 1-3
og stk. 5-9, der vedrører behandling af personoplysninger i forbindelse med
markedsføring, ii) et forslag om at undtage Procesbevillingsnævnet fra
oplysningspligten og indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningen i
sager vedrørende appeltilladelse og iii) et forslag om at tilpasse adgangen til
indsigt efter databeskyttelsesforordningen hos Folketingets Ombudsmand,
således at retten til indsigt efter forordningen ikke finder anvendelse på
Folketingets Ombudsmands behandling af personoplysninger i sagsakter fra
myndigheder m.v., der er sendt til ombudsmanden som led i behandlingen
af en sag hos ombudsmanden. Med forslaget vil Folketingets Ombudsmand
i stedet skulle videresende en anmodning om indsigt til vedkommende
myndighed m.v., der herefter vil skulle tage stilling til og besvare
anmodningen.
Side 3/3