Udvalget for Digitalisering og It 2023-24, Udvalget for Digitalisering og It 2023-24, Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
L 79 , L 79 A , L 79 B
Offentligt
2791459_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2023
Databeskyttelseskontoret
Katrine Hjortnæs
2023-10006
3071757
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It vedrørende forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven og
lov om Det Centrale Personregister (Justering af aldersgrænsen for
samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud
af informationssamfundstjenester m.v.) (L 79)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af databeskyttelsesloven og lov om Det Centrale Personregister.
(Justering af aldersgrænsen for samtykke til behandling af
personoplysninger
i
forbindelse
med
udbud
af
informationssamfundstjenester m.v.) (L 79), som Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 21. november 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars
Boje Mathiesen (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 79a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU-spm. om, hvilke af de ti af børn mest brugte tjenester der vil blive ramt, og hvilke der ikke vil være omfattet på grund af selskabernes nationale tilhørsforhold
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
vedrørende forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven og lov
om Det Centrale Personregister. (Justering af aldersgrænsen for
samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud
af informationssamfundstjenester m.v.) (L 79):
”Vil ministeren oversende en liste, der viser, hvilke af de ti af
børn mest brugte tjenester, der vil blive ramt, og hvilke der ikke
vil være omfattet på grund af selskabernes nationale
tilhørsforhold? Mener ministeren, at der er risiko for
konkurrenceforvridning, når det bliver lettere for børn at
anvende udenlandske selskabers tjenester frem for danske?”
Svar:
Forslaget ændrer ikke på, hvem der er omfattet af bestemmelsen og derfor
skal iagttage de særlige betingelser, der gælder for børns samtykke. Det vil
også fremadrettet være sådan, at online tjenester, som er etableret i
Danmark, og som behandler personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester på baggrund af et samtykke, er omfattet af
bestemmelsen.
Forslaget ændrer således ikke på rammebetingelserne, som følger af
databeskyttelsesforordningens artikel 8.
Om en tjeneste er omfattet af bestemmelsen beror på, om tjenesten er
etableret her i landet, og om den konkrete behandling af personoplysninger
sker på baggrund af et samtykke. Justitsministeriet er ikke bekendt med
samtlige tjenesternes etableringssted og behandlingsgrundlag, og det er
derfor ikke muligt at fremsende den ønskede liste.
Det kan generelt oplyses, at aldersgrænsen for, hvornår børn kan give
samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester, i databeskyttelsesforordningen er fastsat til
16 år. Forordningen overlader det dog til medlemsstaterne at fastsætte en
lavere aldersgrænse, forudsat at en sådan aldersgrænse ikke er under 13 år.
Der er fastsat forskellige aldersgrænser på tværs af EU/EØS. I lande såsom
Finland, Sverige og Norge er aldersgrænsen på 13 år, mens den i bl.a.
Italien, Spanien og Østrig er på 14 år. I Frankrig, Grækenland, Slovenien og
Tjekkiet er aldersgrænsen 15 år, mens aldersgrænsen i bl.a. Holland, Irland
og Tyskland er fastsat til 16 år.
Side 2/2