Til lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 12. december 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Justering af krav til minimumsnormering i privatinstitutioner)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, EL og DF) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne bemærker, at det er en bunden
opgave at sikre, at der er tilstrækkeligt med pædagogisk per-
sonale til at tage sig af børnene i landets daginstitutioner. I
dag oplever mange forældre, at hverdagen i landets vugge-
stuer og børnehaver er presset. Derfor er der brug for hand-
ling, der adresserer manglen på pædagoger og sikrer, at kra-
vene til normeringer står mål med antallet af pædagoger. I
den forbindelse mener Danmarksdemokraterne, at det er
vigtigt, at selvejende og private aktører får mulighed for at
byde ind på velfærdsopgaverne. Det gælder også på dagin-
stitutionsområdet. Det kræver, at gennemsigtige og korrekte
afregningspriser bidrager til at skabe fair konkurrence. I den
forbindelse bemærkes det, at kommunernes tilskud til de
private daginstitutioner skal afspejle omkostningsniveauet i
kommunerne, men at der i dag er store afvigelser i forhold
til gennemsnitstaksten, som de private daginstitutioner mod-
tager.
Danmarksdemokraterne noterer sig, at der mangler et
lovgrundlag, der sikrer, at midler og ressourcer står mål
med de krav, vi stiller til de private daginstitutioner. Det er
helt afgørende, hvis vi skal sikre, at forslaget ikke rammer
skævt, og at der fortsat er et udbud af offentlige såvel som
private pasningstilbud til børneforældre i landdistrikterne og
de mindre byer, ligesom det er afgørende for at sikre, at
forældrene har mulighed for at vælge det pasningstilbud, der
passer familien bedst. Danmarksdemokraterne mener ikke,
at det nuværende lovgrundlag i tilstrækkelig grad sikrer det-
te, ligesom vi har brug for at få afklaret konsekvenserne for
de private daginstitutioner yderligere. Derfor kan Danmarks-
demokraterne ikke bakke op om forslaget i sin nuværende
form.
Enhedslisten
Det er afgørende for Enhedslisten, at alle børn oplever
en tryg og udviklende hverdag i daginstitutioner, hvor der
er nok pædagogisk personale til stede til at sikre omsorg
og nærvær, uanset om der er tale om offentlige eller private
tilbud. Enhedslisten finder det derfor problematisk, at der er
identificeret udfordringer med opgørelsesmetoden for nor-
meringer i privatinstitutioner. Udfordringerne er blevet iden-
tificeret for sent, til at der kan findes en løsning i tide, og
dermed bliver der mindst et år uden sammenhæng mellem
krav og midler til privatinstitutioner. Privatinstitutionerne
tildeles således midler ud fra størrelsen på de kommunale
dagtilbuds budgetter for 2024, uden at privatinstitutionerne
skal leve op til lovkravet om minimumsnormeringer, sådan
som de kommunale institutioner skal. Mere konkret hæves
beløbet til kommuner og daginstitutioner i 2024 som kom-
pensation for, at lovkravet om minimumsnormeringer træder
i kraft den 1. januar 2024. Privatinstitutionerne får således
andel i de ekstra midler til minimumsnormeringer uden selv
at skulle efterleve lovkravet om at ansætte ekstra pædago-
gisk personale til børnene.
Ubalancen mellem krav og midler er særlig problematisk,
i lyset af at der oprindelig var indgået en aftale om at lukke
ned for muligheden for at trække profit ud af privatinstituti-
AX029442