Til lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 00. december 2023
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Justering af krav til minimumsnormering i privatinstitutioner)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Det er afgørende for Enhedslisten, at alle børn oplever
en tryg og udviklende hverdag i daginstitutioner, hvor der
er nok pædagogisk personale til stede til at sikre omsorg
og nærvær, uanset om der er tale om offentlige eller private
tilbud. Enhedslisten finder det derfor problematisk, at der er
identificeret udfordringer med opgørelsesmetoden for nor-
meringer i privatinstitutioner. Udfordringerne er blevet iden-
tificeret for sent til, at der kan findes en løsning i tide, og
dermed bliver der mindst ét år uden sammenhæng mellem
krav og midler til privatinstitutioner. Privatinstitutionerne
tildeles således midler ud fra størrelsen på de kommunale
dagtilbuds budgetter for 2024, uden at privatinstitutionerne
skal leve op til lovkravet om minimumsnormeringer, sådan
som de kommunale institutioner skal. Mere konkret hæves
beløbet til kommuner og daginstitutioner i 2024, som kom-
pensation for, at lovkravet om minimumsnormeringer træder
i kraft den 1. januar 2024. Privatinstitutionerne får således
andel i de ekstra midler til minimumsnormeringer, uden selv
at skulle efterleve lovkravet om at ansætte ekstra pædago-
gisk personale til børnene.
Ubalancen mellem krav og midler er særligt problematisk
i lyset af, at der oprindeligt var indgået en aftale om at lukke
muligheden for at trække profit ud af privatinstitutioner,
som efterfølgende blev droppet igen. Der er dermed fortsat
ikke noget lovkrav, som sikrer, at samtlige midler går til
børnene i privatinstitutioner, sådan som det f.eks. er tilfældet
på privatskoler. Dermed risikerer en del af de skattekroner,
der er afsat til minimumsnormeringer, at blive trukket ud
som profit til ejerne af privatinstitutioner.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til at fortsætte
ubalancen mellem krav og midler til privatinstitutioner, selv
når der er fundet en opgørelsesmetode for normeringer, da
privatinstitutioner fortsat skal kompenseres med afsæt i de
kommunale udgifter til dagtilbud, mens indeværende lovfor-
slag imidlertid indebærer, at privatinstitutioner kan have dår-
ligere normeringer end de kommunale institutioner. Det er
som nævnt problematisk i lyset af muligheden for at trække
profit ud af driften. Enhedslisten opfordrer derfor endnu en
gang regeringen til at genoptage arbejdet med at finde en
model, der afskaffer muligheden for at trække skattekroner
ud som profit til ejerne af privatinstitutioner.
Enhedslisten støtter ikke forslaget.
Alternativet
Alternativet er en del af den oprindelige aftale om mini-
mumsnormeringer. En aftale, der blev til på baggrund af de
massive forældreprotester og dannelsen af forældrebevægel-
sen #Hvorerderenvoksen.
Det var og er stadig nødvendigt med en lovgivning, der
sikrer nok voksne til vores børn i daginstitutionerne. Det
sikrer loven desværre ikke i sin nuværende form, da det
stadig er såkaldte papirnormeringer, som børnene får fra
DokumentId
Journalnummer