Folketingets boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1728
Doknr.
793427
Dato
11-12-2023
Folketingets boligudvalg har d. 8. december 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 76) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for L 76 Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov
om boligforhold, lov om leje af almene boliger og forskellige andre love
ikrafttrædelsesbestemmelse og samspillet med den øvrige lejelovgivning. Vil
ministeren desuden i den følgende besvarelse tage udgangspunkt i tilfælde,
hvor lejerne betaler husleje efter lejelovens § 19, har aftalt nettoprisindeksering
i kontrakten og har indgået lejekontrakten efter d. 1. juli 2022. Vil ministeren i
de tilfælde redegøre for længden af den periode, der går imellem, at udlejer
meddeler lejeren, at huslejen reguleres efter nettoprisindekset til, at udlejer kan
opkræve denne huslejestigning, og vil ministeren i forlængelse heraf forklare,
om udlejeren fx kan meddele huslejestigningen d. 31. marts og opkræve
huslejestigningen dagen efter pr. 1. april. Slutteligt vil ministeren vurdere, om
denne periode er tilstrækkelig, eller om der skal være en minimumsperiode fx
på tre måneder, som ved de fleste andre lejevarslinger. Således at lejerne ikke
oplever meget pludselige lejestigninger?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at ikrafttrædelsesbestemmelsen angiver, at loven generelt
træder i kraft d. 1. januar 2024.
Ikrafttrædelsesbestemmelsens stk. 2 angiver, at § 1, nr. 1, har virkning fra den
1. juli 2022, når der i perioden fra 1. juli 2022 til og med den 31. december
2023 er aftalt et vilkår om en regulering af lejen som følge af udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Dette medfører således, at aftaler om nettoprisindeksering af lejen i lejemål,
hvor lejen er fastsat efter lejelovens § 19, stk. 1 eller 2, som er indgået i
perioden 1. juli 2022 til og med den 31. december 2023, hvor der ellers efter
den gældende lovgivning vurderes ikke at være hjemmel til indgåelse af
sådanne aftaler, efter lovens ikrafttræden bliver gyldige.
Det følger dog videre af ikrafttrædelsesbestemmelsens stk. 2, at reguleringen
tidligst kan ske med virkning fra det tidspunkt, hvor lejeaftalen efter lovens
ikrafttræden kan bringes til ophør ved lejerens opsigelse.
1