Boligudvalget 2023-24
L 76 Bilag 8
Offentligt
2791836_0001.png
Tilbudspligt
Folketingets Boligudvalg 30-11-2023
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0002.png
Lovforslag om tilbudspligt er
ikke tilstrækkeligt
2
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0003.png
Gældende reglers rækkevidde:
Tilbudspligt
A
B
100 %
DRIFT
A/S
Aktiesalg i
driftsselskab
100 %
DRIFT
A/S
3
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0004.png
Hullet, der lukkes med L 76:
Tilbudspligt, hvis L 76 vedtages
”Minoritets-modellen”
B
C
D
A
100 %
DRIFT
A/S
Aktiesalg i
driftsselskab
49 %
34 %
DRIFT
A/S
17 %
4
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0005.png
”Holding-modellen”
A
B
Holding-modellen
benyttes for at
undgå tilbudspligt
100 %
Holding
A/S
DRIFT
A/S
Aktiesalg på
holdingniveau
100 %
Holding
A/S
DRIFT
A/S
5
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0006.png
”Holding-modellen” og L 76
L 76 lukker for ”minoritets-modellen”, men ikke for
”holding-modellen”, dvs.
Tilbudspligten kan fortsat nemt omgås
Færre ejendomme bliver tilbudt lejere på andelsbasis
6
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0007.png
”Holding-modellen” og L 76
L 76 kan nemt udvides til også at stoppe for brugen af
”holding-modellen” til at undgå tilbudspligten:
Lovteknisk kan det ejerskifte/kontrolskifte, der
allerede er defineret i lejelovens § 19, stk.
4,
anvendes til at fastlægge, hvornår tilbudspligten
aktiveres.
7
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0008.png
Analyse af
tilbudspligtsprocessen
8
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0009.png
Tilbudspligt
Lejere skal tilbydes at købe ejendommen på de samme
vilkår som ejendommen ville blive solgt på i fri handel.
Tilbuddet skal indeholde en række oplysninger, som
lejerne kan basere deres beslutning på, herunder:
Ejendommens driftsudgifter
Lejeforholdene i ejendommen
Vedligeholdelseskonto og de øvrige konti som en
udlejer efter dansk lovgivning skal holde
9
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0010.png
Forenkling af tilbudsproces
ABF anerkender behovet for en let og simpel tilbudsproces.
At frembringe info og materiale om en ejendom er en tung proces, men
det gør den ikke nødvendigvis tungere at skulle formidle dette
materiale til lejere. 
ABF bidrager gerne til analyse af forenkling af tilbudsprocessen, så det
bliver lettere, men uden at ske på bekostning af lejernes
retssikkerhed. 
10
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0011.png
Barrierer for stiftelse af
andelsboligforeninger
11
L 76 - 2023-24 - Bilag 8: Præsentation fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentations foretræde for udvalget den 30/11-23 om den kommende analyse af tilbudspligten
2791836_0012.png
Barrierer
Opstramninger ift.
kreditvurdering af lejere
Ejendomspriser
12