Kirkeudvalget 2023-24
L 73 Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken,
som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni
2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 25
ændres »folketingsåret 2023-24« til: »folketingsåret 2024-25«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at udskyde revisionsbestemmelsen vedrørende
lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken
(herefter trossamfundsloven), som ændret ved henholdsvis lov nr. 2390 af
14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023 om ændring af lov om
trossamfund uden for folkekirken, således at kirkeministeren fremsætter for-
slag om revision af loven i folketingsåret 2024-25 og ikke i folketingsåret
2023-24.
Den 1. januar 2018 trådte trossamfundsloven i kraft. Loven bygger på et
omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter og repræsentanter
for andre trossamfund uden for folkekirken, herunder gennemførelse af of-
fentlige hørings- og debatmøder som bidrag til udvalgets endelige betænk-
ning nr. 1564/2017 ”En samlet lovregulering om andre trossamfund end fol-
kekirken”.
Trossamfundsloven indeholdt en revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirke-
ministeren i folketingsåret 2021-22 skulle fremsætte forslag om revision af
loven med henblik på at sikre, at der nogle år efter lovens ikrafttræden blev
taget stilling til, om loven virkede efter hensigten.
Ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13.
juni 2023 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken blev re-
visionsbestemmelsen ændret. Ved den seneste ændring blev fastsat, at revi-
sionen af loven skal ske i folketingsåret 2023-24.
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en
vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser siden lovens ikrafttræ-
den.
Forud for folketingsvalget i efteråret 2022 udarbejdede Kirkeministeriet
”Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven”, som
i september 2022 har været i høring hos de anerkendte trossamfund og til-
hørende menigheder samt hos interesseorganisationer.
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
UDKAST
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag og udforme et konkret lov-
forslag er dog ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende tids-
punkt har været muligt at sende et konkret lovforslag i høring.
En bred inddragelse af trossamfund uden for folkekirken gennem en tids-
mæssig længere høringsperiode over et konkret lovudkast, vil erfarings-
mæssigt bidrage med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som
indføres over for de anerkendte trossamfund.
For at tilgodese en god proces med aktiv interessentinddragelse er det nød-
vendigt at udskyde revisionen af trossamfundsloven yderligere et år.
Det foreslås derfor med lovforslaget § 1, nr. 1, at revisionstidspunktet ud-
skydes på ny, således at kirkeministeren fremsætter lovforslag om revision
af trossamfundsloven i folketingsåret 2024-25.
2. Udskydelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
Lov om trossamfund uden for folkekirken trådte i kraft den 1. januar 2018.
Med loven videreføres en mangeårig praksis for anerkendelse af trossam-
fund, herunder kriterier for anerkendelse.
Trossamfundsloven, som senest ændret ved lov nr. 747 af 13. juni 2023,
indeholder i § 25 en revisionsbestemmelse om, at kirkeministeren i folke-
tingsåret 2023-24 skal fremsætte forslag om revision af loven.
Som noget nyt indebærer trossamfundsloven et generelt løbende tilsyn med,
at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for aner-
kendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og oplysninger
om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal overholde dansk lovgivning,
jf. trossamfundslovens § 22. Dette tilsyn varetages af Kirkeministeriet.
2.2. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en
vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser siden lovens ikrafttræ-
den, herunder erfaringer med bestemmelserne om et generelt løbende tilsyn
med, at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for
anerkendelse.
Kirkeministeriet er kommet langt i processen med etablering af et erfarings-
grundlag, idet ministeriet dels den 5. september 2022 har sendt ”Notat om
erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven” i høring hos re-
levante interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og menighe-
der, og dels ved, som supplement til høringen, at invitere alle anerkendte
3
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
UDKAST
trossamfund og menigheder til informationsmøder om de påtænkte justerin-
ger i trossamfundsloven. Informationsmøderne blev afholdt i september
2022 i henholdsvis Århus og København med deltagelse af repræsentanter
fra en række af de største trossamfund, og dermed de centrale aktører blandt
de anerkendte trossamfund, samt en række af de mindre trossamfund og me-
nigheder. På baggrund af denne erfaringsopsamling har Kirkeministeriet ar-
bejdet på et konkret lovudkast til revision af trossamfundsloven, men arbej-
det er ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende tidspunkt har
været muligt at sende et konkret lovudkast i høring.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag om revision af trossamfundsloven
ønskes en grundig inddragelse af de anerkendte trossamfund om det kon-
krete lovudkast. Dette hænger sammen med, at en inddragende proces erfa-
ringsmæssigt bidrager med forståelse for og ejerskab til de løsninger og
krav, som indføres over for de anerkendte trossamfund.
Af hensyn til den fortsatte gode proces ønskes revisionen af trossamfunds-
loven således udskudt til folketingsåret 2024-25.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at § 25 i trossamfundsloven ændres
således, at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folke-
tingsåret 2024-25 i stedet for i folketingsåret 2023-24.
Der er et ønske om at udsætte revisionen med henblik på at sikre, at den
hviler på et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der sker en bred ind-
dragelse af trossamfundene, ved at der gives en passende lang høringsperi-
ode om det konkrete lovudkast.
Det er Kirkeministeriets forventning, at et lovforslag om revision af tros-
samfundsloven vil kunne fremsættes i begyndelsen af folketingsåret 2024-
25.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
4
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2777065_0005.png
UDKAST
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 25. september 2023 til 8. oktober
2023 (14 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Alle anerkendte trossamfund og menigheder, Dansk Muslimsk Union, Dan-
ske Kirkers Råd, Den Islamiske Union i Danmark, FrikirkeNet og Grøn-
lands Selvstyre.
Det er fundet tilstrækkeligt med en høringsperiode på 2 uger, da der alene
er tale om en udskydelse af revisionsbestemmelsen bl.a. med henblik på, at
der bliver mulighed for en grundig inddragelse af de anerkendte trossam-
fund i forhold til de konkrete indholdsmæssige forslag til ændringer i tros-
samfundsloven.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Ingen
5
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2777065_0006.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
6
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken (herefter
trossamfundsloven), at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2023-24.
Det foreslås, at folketingsåret 2023-24 ændres til folketingsåret 2024-25 i
§
25
i trossamfundsloven.
Den foreslåede ændring vil medføre, at revision af trossamfundsloven ud-
skydes til folketingsåret 2024-25.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Den foreslåede ændring kan,
på baggrund af anordningshjemlen i trossamfundsloven, sættes i kraft sam-
men med hovedloven for Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
L 73 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2777065_0008.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017
om trossamfund uden for folkekir-
ken, som ændret ved lov nr. 2390 af
14. december 2021 og lov nr. 747
af 13. juni 2023, foretages følgende
ændring:
§ 25.
Kirkeministeren fremsætter
1.
I
§ 25
ændres »folketingsåret
forslag om revision af loven i folke- 2023-24« til: »folketingsåret 2024-
tingsåret 2023-24.
25«.
8