Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 72 Bilag 1
Offentligt
2778140_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Høringsnotat om forslag til lov om Forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne og forskellige andre
love
(Udmøntning af VEU-trepartsaftale 2023 om voksen-,
efter- og videreuddannelse)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i
lovforslaget
2.2.1. Variggørelse af AMU-prøver
2.2.2. Variggørelse af samlede udbudsrunder i
AMU
2.2.3. Understøttelse af aktørsamarbejdet om
og indsatsen for, at flere ledige og
beskæftigede opkvalificeres til at
imødekomme konkrete kompetencebehov på
arbejdsmarkedet
2.2.4. Indførelse af et screeningstaxameter på
FVU-digital og FVU-engelsk
2.2.5. Prøver inden for FVU
2.2.6. Bemærkninger, der falder uden for
lovforslaget
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
3. november 2023
Sagsnr.: 23/21004
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til lovforslag har i perioden 13.-31. oktober 2023
været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på
Høringsportalen den 17. oktober 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte
myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
2
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0003.png
Høringspart
Hørings
svar
Ikke
hørings
svar
Bemærkni
nger
Ikke
bemærkni
nger
1. ADHD-Foreningen
2. Advokatsamfundet
3. Akademiet for de
Tekniske
Videnskaber
4. Akademikerne
5. Ankestyrelsen
6. AOF Danmark
7.
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
8. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
9. Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP)
10. Arkitektskolen i
Aarhus
11. ASE
12.
Autismeforeningen
13.
Beskæftigelsesrådet
14.
x
Bestyrelsesforeningen
Danske HF og VUC
15. Blik- og
Rørarbejderforbundet
16. Business
Danmark
x
x
x
3
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0004.png
17.
Centralorganisationer
nes Fællesudvalg
18. Cepos
19. Cevea
20.
x
Daghøjskoleforeninge
n
21. Danmarks
Akkrediteringsinstitut
ion
22. Danmarks
Evalueringsinstitut
23. Danmarks Frie
Fagforening
24. Danmarks
Lærerforening
25. Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole
26. Danmarks
Statistik
27. Danmarks
Vejlederforening
28. Dansk
Arbejdsgiverforening
29. Dansk
Blindesamfund
30. Dansk El-forbund
31. Dansk Center for
Undervisningsmiljø
32. Dansk Erhverv
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
4
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0005.png
33. Dansk
Folkeoplysnings
Samråd
34. Dansk
Handicapforbund
35. Dansk Industri
36. Dansk – it
37. Dansk
Magisterforening
38. Dansk Metal
39. Dansk
Oplysningsforbund
40. Dansk
Psykologforening
41. Dansk
Socialrådgiverforenin
g
42. Dansk
Ungdomsfællesråd
43. Danske A-kasser
44. Danske
Advokater
45. Danske Døves
Landsforbund
46. Danske
Erhvervsakademier
47. Danske
Erhvervsskoler og –
Gymnasier ,–
Bestyrelserne
48. Danske
Erhvervsskoler og -
Gymnasier – Lederne
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
5
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0006.png
49. Danske Forlag
50. Danske
Gymnasieelevers
Sammenslutning
51. Danske
Gymnasier
52. Danske
Handicaporganisation
er
53. Danske HF &
VUC
54. Danske HF &
VUC (Bestyrelserne)
55. Danske
Landbrugsskoler
56. Danske Musik- og x
Kulturskoler
57. Danske
Professionshøjskoler
58. Danske Regioner
59. Danske Revisorer
60. Danske Seniorer
61. Danske SOSU-
skoler
62. Danske SOSU-
skoler – bestyrelserne
63. Danske
Underviserorganisatio
ners Samråd
64. Danske
Universiteter
65. Datatilsynet
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
6
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0007.png
66. Dea
67. De Danske
Sprogcentre
68. Den Uvildige
konsulentordning på
Handicapområdet
69.Designskolen
Kolding
70. Det Kongelige
Danske
Kunstakademis
Skoler for Arkitektur,
Design og
Konservering
71. Det Centrale
Handicapråd
72. Det Faglige Hus
73. Forsikring og
Pension
74. Det
Kriminalpræventive
Råd
75. Det nationale
integrationsråd
76. Erhvervsskolernes
Elevorganisation
77.
Erhvervsskolelederne
78. Fagbevægelsens
Hovedorganisation
79. Fagligt Fælles
Forbund
80. Fag og Arbejde
(FOA)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
7
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0008.png
81. FGU Danmark
82. Finansforbundet
83. Finans Danmark
84. Finanssektorens
Arbejdsgiverforening
85. Finanstilsynet
86. Folkehøjskolernes
Forening i Danmark
87. Folkeligt
Oplysnings Forbund
88.
1
Fora
89. Foreningen af
forstandere og
direktører ved AMU-
centrene
90. Foreningen af
ledere ved
danskuddannelserne
91. Foreningen af
tekniske og
administrative
tjenestemænd
92.
Foreningsfællesskabet
Ligeværd
93.
Forhandlingsfællessk
abet
94. Frie Funktionærer
95. FSR – danske
revisorer
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
1
Angiver at være på linje med høringssvar nr. 20 og 33
8
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0009.png
96. Frivilligrådet
97.
Fængselsforbundet
98.
Fødevareforbundet
NFF
99. Gartneri-, Land-
og Skovbrugets
Arbejdsgivere
100.
Gymnasieskolernes
Lærerforening
101. HK Danmark
102. Institut for
Menneskerettigheder
103. KL
104. Kommunale
Velfærdschefer
105. Kooperationen
106.
Kriminalforsorgen
107.
Kriminalforsorgsfore
ningen
108. Kristelig
Arbejdsgiverforening
109. Kristelig
Fagbevægelse
110. LandboUngdom
111. Landbrug &
Fødevarer
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
9
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0010.png
112.
Landdistrikternes
Fællesråd
113.
Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske
område
114.
Landselevbestyrelsen
for social- og
sundhedsområdet
115. Landsforeningen
Fleksjob
116. Landsforeningen
SIND
117.
Landssammenslutnin
gen af
Handelsskoleelever
118. Lederne
119. LOF (Liberalt
Oplysnings Forbund)
120.
Ordblindeforeningen
121. Pension
Danmark
122.
Professionshøjskolern
es Rektorkollegium
123. Rektorkollegiet
for de Maritime
Uddannelser c/o
Danske
Erhvervsakademier
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
10
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2778140_0011.png
124. Retspolitisk
Forening c/o advokat
Bjørn Elmquist
125. Rigsrevisionen
126. Rådet for de
Grundlæggende
Erhvervsrettede
Uddannelser (REU)
127. Rådet for digital
sikkerhed
128. Rådet for
Erhvervsakademiudda
nnelser og
Professionsbacheloru
ddannelser
129. Rådet for
Etniske Minoriteter
130. Rådet for
Voksen- og
Efteruddannelse
(VEU-Rådet)
2
131. SMVdanmark
132. Studievalg
Danmark
133. Tekniq
Arbejdsgiverne
134.
Uddannelsesforbunde
t
135.
Uddannelseslederne
136. Ældre Sagen
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
2
Henviser til høringssvar fra rådsmedlemmernes organisationer m.v.
11
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er
foretaget i forhold til det udkast, som har været i høring. Her
omtales også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne
høringssvar, men er foretaget på Børne- og
Undervisningsministeriets egen foranledning.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til
høringssvarene er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Udkastet til lovforslaget er blevet positivt modtaget. Der er
generelt stor opbakning til treparts-aftalen af 12. september
2023 om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og
videreuddannelse og til udmøntningen af de elementer af
aftalen, der foreslås udmøntet med udkastet.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Variggørelse af AMU-prøver
Danske Professionshøjskoler
finder det problematisk, at
AMU-prøver gøres permanente. Årsagen til dette er, at det i
praksis opleves, at prøvekravet er en unødvendig hindring,
der kan få deltagere til ikke at melde sig. Danske
Professionshøjskoler vurderer ikke, at prøvekravet sikrer en
højere grad af gennemførelse eller mere læring.
Hertil bemærker Børne- og Undervisningsministeriet, at det
er en del af trepartsaftalen, at AMU-prøverne skal gøres
permanente.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget, da det ikke afspejler den indgåede aftale.
2.2.2. Variggørelse af samlede udbudsrunder i AMU
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler-
Bestyrelserne
bemærker, at udbudsrunder er administrativt
ressourcekrævende. Foreningerne ønsker derfor, at
udbudsrunderne i AMU tilrettelægges så smidigt som muligt
og uden unødigt bureaukrati og derudover understøttes af et
12
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
ansøgningssystem, hvor digitale filer kan tilknyttes som
udbygget dokumentation i ansøgningen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det er en
del af trepartsaftalen, at udbudsrunder i AMU skal gøres
permanente.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget, da den indgåede aftale ikke tager direkte
stilling til de administrative forhold omkring
udbudsrunderne. Børne- og Undervisningsministeriet deler
den overordnede ambition om en smidig tilrettelæggelse af
udbudsrunderne.
2.2.3. Understøttelse af aktørsamarbejdet om og indsatsen
for, at flere ledige og beskæftigede opkvalificeres til at
imødekomme
konkrete
kompetencebehov
arbejdsmarkedet
FH
bemærker, at det fremadrettet vil være
Beskæftigelsesministeriet, der efter inddragelse af de
regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) udpeger områder med
mangel på arbejdskraft, hvor koordination og
aktørsamarbejde skal styrkes. FH finder det principielt mest
hensigtsmæssigt, at parterne igennem arbejdet i RAR har
kompetencer til at fastlægge retning for den regionale
beskæftigelsesindsats, som det har været tilfældet i
indeværende aftaleperiode. Alternativt opfordrer FH til en
fortsat inddragelse og tillidsfuld dialog med RAR i
forbindelse med udpegning af områder med mangel på
arbejdskraft.
DA
har noteret sig, at det af bemærkningerne til
lovforslagets pkt. 3.4.6 fremgår, at VEU koordinatorernes
arbejde vil være efterspørgselsdrevet med henblik på at
afhjælpe væsentlige rekrutteringsudfordringer på tværs af
det danske arbejdsmarked. Det finder DA som
udgangspunkt positivt og finder, at det bør fremgå tydeligere
af
lovforslagets
bemærkninger,
at
”væsentlige
rekrutteringsudfordringer” skal forstås meget konkret som
områder med dokumenteret mangel på medarbejdere, og at
opgaven skal løses gennem JOB-VEU-aktiviteter, så
rekrutteringsudfordringerne løses ved, at virksomheder og
offentlige institutioner får adgang til flere medarbejdere med
de relevante kvalifikationer.
13
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
DA finder ikke, at det er hensigtsmæssigt i lovforslagets
bemærkninger at nævne konkrete stillinger eller særlige
områder for VEU-koordinatorernes arbejde, da det samtidig
fremgår af lovforslagets bemærkninger, at områder med
mangel på arbejdskraft, hvor koordination og aktør-
samarbejde
skal
styrkes,
skal
udpeges
af
Beskæftigelsesministeriet efter inddragelse af de regionale
arbejdsmarkedsråd (RAR), jf. også § 20, stk. 2.
Danske Regioner
bemærker ift. permanentgørelsen af
VEU-koordinatorerne og deres arbejde med at understøtte
aktørsamarbejdet om at opkvalificere flere ledige og
beskæftigede
til
at
imødekomme
konkrete
kompetencebehov på de regionale arbejdsmarkeder, at
lovforslaget indebærer en centralisering, så det fremadrettet
ikke vil være de otte regionale arbejdsmarkedsråd, der
udpeger områder, hvor koordination og aktørsamarbejde
skal styrkes. I stedet vil opgaven overgå til
Beskæftigelsesministeriet, der dog skal inddrage de
regionale arbejdsmarkedsråd ifm. udpegningen af områder.
Danske Regioner bemærker, at de principielt er betænkelige
ved centralisering, da der er betydelige fordele ved en
decentral beslutnings- og trækkraft på basis af de
lokale/regionale parters engagement og koordinering af
konkrete behov på tværs af voksen-, efter- og
videreuddannelsesområdet, erhvervsfremmeområdet og
beskæftigelsesområdet.
Danmarks Vejlederforening
beskriver, at det forhold, at
der fremover skal være færre VEU-koordinatorer kan
betyde, at der fremover vil være færre ledige, der får
mulighed for at få tilbud om kompetenceløft. Desuden er
VEU-koordinatorerne uafhængige af bl.a. fagforeninger,
jobcentre m.fl. Det kan betyde, at muligheden for, at der
bliver set neutralt på den enkelte ledige og vedkommendes
vej tilbage på arbejdsmarkedet bliver reduceret.
Akademikerne
bemærker, at det er positivt, at ansættelsen
af VEU-koordinatorerne gøres varige – dog havde man
gerne set, at det var på samme aktivitetsniveau som tidligere.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det med lovforslaget
foreslås, at det fremover vil være Beskæftigelsesministeriet,
der efter inddragelse af de regionale arbejdsmarkedsråd
(RAR) udpeger områder med mangel på arbejdskraft, hvor
koordination
og
aktørsamarbejde
skal
styrkes.
Beskæftigelsesministeriet vil således inddrage RAR forud for
14
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
valg af indsatsområder og forventer i den forbindelse en
tillidsfuld dialog med RAR.
Baggrunden for, at det fremover foreslås, at det er
Beskæftigelsesministeriet, der varetager opgaven frem for
RAR, er, at der med VEU-trepartsaftale 2023 er foretaget en
samlet prioritering, så der er aftalt en varig videreførelse af
VEU-koordinatorerne, men hvor tiltaget videreføres med en
reduceret bevilling og deraf reduceret aktivitet.
VEU-koordinatorernes arbejde vil dermed fremover være
efterspørgselsdrevet med henblik på at afhjælpe væsentlige
rekrutteringsudfordringer på tværs af det danske
arbejdsmarked – og henset til den reducerede bevilling
vurderes det i praksis ikke længere muligt at videreføre den
hidtidige model, hvor det er RAR, der indstiller til
indsatsområde.
Beskæftigelsesministeriet noterer sig DA’s bemærkninger
om, at væsentlige rekrutteringsudfordringer skal ses konkret
som områder med dokumenteret mangel på medarbejdere,
og at opgaven vil skulle løses gennem JOB-VEU-aktiviteter.
Det vurderes dog ikke nødvendigt med en beskrivelse heraf
i lovforslagets bemærkninger, da det er kendte definitioner i
beskæftigelsesindsatsen.
I forhold til DA’s bemærkning om, at det ikke er
hensigtsmæssigt at nævne konkrete stillinger eller særlige
områder for VEU-koordinatorernes arbejde i lovforslagets
bemærkninger, bemærker Beskæftigelsesministeriet, at
beskrivelsen er medtaget, da det kan anses som typiske
eksempler på mulige områder for VEU-koordinatorernes
arbejde.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
2.2.4. Indførelse af et screeningstaxameter på FVU-digital
og FVU-engelsk
Danske HF & VUC
finder det positivt, at målgruppen for
FVU-digital og FVU-engelsk harmoniseres med
målgruppen for FVU-dansk og FVU-matematik. Danske HF
& VUC finder dog, at taxametrene ligeledes bør
harmoniseres. De henviser til, at uddannelsesinstitutionerne
inden optagelse på FVU-dansk og FVU-matematik skal
gennemføre en indledende samtale med og derefter en test af
ansøgerne, og at der her er screeningstaxameter pr. deltager,
15
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
enten til individuel screening eller til fællesscreening, og til
at uddannelsesinstitutionerne på FVU-digital og FVU-
engelsk skal anlægge en helhedsvurdering af ansøgerne,
bl.a. gennem en samtale, hvor det er obligatorisk at anvende
Børne- og Undervisningsministeriets samtaleguide.
På den baggrund foreslår Danske HF & VUC, at der indføres
screeningstaxameter på FVU-digital og FVU-engelsk,
ligesom der er på FVU-dansk og FVU-matematik.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærker, at der ikke
i de økonomiske forudsætninger bag trepartsaftalen
indregnet økonomi til det foreslåede screeningstaxameter.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget, da det ikke afspejler den indgåede
trepartsaftale.
2.2.5. Prøver inden for FVU
a) Mulighed for at gå til prøve i et fagelement
Daghøjskoleforeningen og Fora
foreslår, at det skal være
muligt at aflægge prøve i et element af et fag, idet de antager,
at fagelementer bl.a. vil kunne anvendes, hvor en kursist
ikke har bestået en trinprøve, fordi et af delområderne, f.eks.
skriftlig fremstilling ikke er bestået.
Dansk Folkeoplysnings Samråd
opfordrer til, at
prøveaflæggelsen målrettes, så der sikres mulighed for, at en
kursist der har modtaget undervisning i det pågældende
fagelement, kan nøjes med at aflægge prøve heri og ikke
igen skal aflægge prøve i alle de dele af trinmålene, som
allerede er bestået.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at
begrundelsen for at indføre fagelementer er at give
fleksibilitet i form af mulighed for forløb med fokus på
særlige emner i det pågældende fag hos alle udbydere.
Fagelementer vil derfor kunne være relevante, når en
deltager eller en gruppe medarbejdere har et afgrænset
behov inden for et fag. På denne baggrund forventes der som
anført i lovbemærkningerne fastsat regler om, at et
fagelement skal udgøre en afgrænset enhed, at det ikke vil
være muligt at deltage i et fag og et fagelement i samme fag
samtidig, og at det skal være muligt at få udstedt en
attestation for fuldført undervisning i et fagelement
16
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
b) Trin og prøver i FVU
Daghøjskoleforeningen
og Fora bakker op om indførelsen
af et nyt trin 4 i FVU-digital. De foreslår, at anledningen
benyttes til at ændre FVU-lovens § 4, stk. 4, således at der
som i dag tilbydes deltagelse i lokalt stillede prøver i FVU-
digital og FVU-engelsk, men uden at det som i dag angives,
hvilke niveauer prøverne skal tilbydes på. Som begrundelse
for det foreslåede anføres det, at lovens § 4, stk. 2, alene
angiver, at undervisningen inddeles i trin uden at nævne
hvilke trin.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at
trepartsaftalen ikke indeholder noget om ændring af lovens
bestemmelse om centralt og lokalt stillede prøver samt
standpunktskarakterer. Bestemmelsen i § 4, stk. 4, er i
udkastet til lovforslag alene foreslået justeret som en følge
af indførelsen af det nye trin 4 i FVU-digital, så
bestemmelsen afspejler indførelsen heraf.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
2.2.6. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
a) Kommende lovgivningsarbejde ny udbudsmodel på AMU
FGU Danmark
oplever problemer med AMU-kurser, der
aflyses på grund af for få tilmeldinger og manglende udbud
af AMU-kurser. FGU Danmark vil gerne stille sig til
rådighed for det kommende lovgivningsarbejde om en ny
udbudsmodel på AMU.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den nye
udbudsmodel for AMU ikke er en del af det aktuelle
lovforslag. Der forventes på et senere tidspunkt fremsat
lovforslag om den nye udbudsmodel.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
b) Besparelser på AMU på finanslovsforslaget for 2024
FH
er kritiske over for, at med finanslovsforslaget for 2024
regeringen lægger op til at finde et provenu på 50 mio. kr.
ved en harmonisering af deltagerbetalingsniveauer på AMU,
og finder at forslaget står i kontrast til ambitionen i
17
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
trepartsaftalen af 12. september 2023 om at styrke efter- og
videreuddannelsesindsatsen, ikke mindst for de ufaglærte og
faglærte medarbejdergrupper, som har fået mindst
uddannelse.
FH opfordrer regeringen og de øvrige partier til at finde
finansieringen andetsteds.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at
synspunktet ikke vedrører ikke indholdet i trepartsaftalen og
ikke giver anledning til ændringer i lovforslaget.
c) Arbejdsgrupper og alliancer i VEU-trepartsaftalen af 12.
september 2023
AOF Danmark
peger på, at udbyderne bør tænkes ind i de
arbejdsgrupper og alliancer, der nedsættes som et resultat af
trepartsaftalen, og nævner særligt national alliance om løft
af basale færdigheder, arbejdsgruppe om udvikling af
modeller, der skal understøtte at flere voksne screenes for
læse- og skrivevanskeligheder og ordblindhed og
arbejdsgruppe, der skal afdække udfordringer med de
nuværende danskundervisningstilbud.
Danske HF & VUC
ser frem til at bidrage til at kvalificere
arbejdet i de forskellige arbejdsgrupper, som nedsættes i
forlængelse af trepartsaftalen. Det gælder bl.a.
arbejdsgruppen om modeller for screening, arbejdsgruppen
om forenkling af VEU-systemet samt den tværministerielle
arbejdsgruppe om danskundervisning.
Danske Regioner
opfordrer til, at arbejdsgruppen
gennemgår
lovgivningen
om
forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning. Det gælder
bl.a. taxameterstrukturen for tilstedeværelses- og
fjernundervisning mulighed for at genvisitere flere gange til
det samme undervisningstrin.
Lederne
mener, at arbejdsgruppen bør se på rammerne for
at afprøve nyt fagligt indhold, nye tilrettelæggelsesformer og
opsøgning af nye målgrupper med behov for
kompetenceudvikling,
f.eks.
i
form
af
bedre
forsøgsmuligheder i uddannelserne.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det ikke
fastsættes ved lov, hvilke organisationer m.v., der skal
deltage i arbejdsgrupper og alliancer, eller hvilke forhold
der skal behandles.
18
L 72 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder det fremsatte lovforslag ikke indholdsmæssige
ændringer.
Der er alene foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.
19