Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 71 Bilag 1
Offentligt
2777531_0001.png
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om kom-
munal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love
(Afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af
den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af
krav om studievalgsportfolio)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering
2.2.2. Udvidelse af den sammenhængende plan for
vejledning
2.2.3. Afskaffelse af krav om studievalgsportfolio
2.2.4. Bemærkninger, der falder uden for lovforsla-
get
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (Af-
skaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af
den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af
krav om studievalgsportfolio) har i perioden fra den 17. au-
gust til den 14. september 2023 været sendt i høring hos en
række myndigheder, organisationer m.v.
8. november 2023
Sagsnr.: 23/11955
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0002.png
Udkastet til lovforslag blev den 21. august 2023 endvidere
sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 17. august 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndighe-
der, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er
blandt de hørte myndigheder, organisationer m.v., men på
egen foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til
lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret
med *.
Høringspart
ADHD-Foreningen
Advokatsamfundet
Akademikerne
Ankestyrelsen
AOF Danmark
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag
Astra – Center for
Læring i Natur, Tek-
nik og Sundhed
Autismeforeningen
Børne- og Ungdoms-
pædagogernes Lands-
forbund (BUPL)
Børne- og Ungdoms-
pædagogernes Lands-
forbund (BUPL) –
Lederforening
Børnenes Bureau
Børne- og Kultur-
chefforeningen
Børnerådet
Hørings- Bemærk- Ingen be-
svar mod- ninger
mærk-
taget
ninger
X
X
X
X
X
X
2
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0003.png
Børnesagens Fælles-
råd
Børns Vilkår
Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg
(CFU)
CEPOS
Cevea
Daghøjskoleforenin-
gen
Danmarks Evalue-
ringsinstitut
Danmarks Lærerfor-
ening
Danmarks Private
Skoler – grundskoler
& gymnasier
Danmarks Vejleder-
forening
Dansk Arbejdsgiver-
forening
Dansk Blindesam-
fund
Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø
Dansk Erhverv
Dansk Folkeoplys-
nings Samråd
Dansk Friskolefor-
ening
Dansk Handicap For-
bund
Dansk Industri
Dansk Metal
Dansk Oplysnings
Forbund
Dansk Psykolog For-
ening
Dansk Skoleforening
for Sydslesvig
Dansk Socialrådgi-
verforening
Dansk Ungdoms
Fællesråd
Danske Advokater
Danske Døves
Landsforbund
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
3
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0004.png
Danske Erhvervsaka-
demier
Danske Erhvervssko-
ler og
-Gymnasier
– Bestyrelserne
1
Danske Erhvervssko-
ler og
-Gymnasier
– Lederne
Danske Forlag
Danske Gymnasie-
elevers Sammenslut-
ning
Danske Gymnasier
Danske Handicapor-
ganisationer
Danske HF & VUC
Danske HF og VUC
– Bestyrelserne
Danske Landbrugs-
skoler
Danske Musik- og
Kulturskoler
Danske Professions-
højskoler
Danske Regioner
Danske Revisorer
Danske Skoleelever
Danske SOSU-skoler
Danske SOSU-skoler
– Bestyrelserne
Danske Underviser-
organisationers Sam-
råd
Danske Universiteter
Dataetisk Råd
Datatilsynet
De Anbragtes Vilkår
De Danske Sprogcen-
tre
DEA
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1
Der er modtaget et høringssvar fra DEG. Det er ikke angivet, om høringssvaret er fra
bestyrelsessektionen eller ledersektionen. Høringssvaret er registreret under bestyrel-
sessektionen.
4
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0005.png
Den uvildige konsu-
lentordning på handi-
capområdet (DUKH)
Det Centrale Handi-
capråd
Det Nationale Inte-
grationsråd
Deutscher Schul- und
Sprachverein für
Nordschleswig
DJØF
DM
Efterskoleforeningen
Engineer the Future
Erhvervsskolernes
Elevorganisation
Erhvervsskolelederne
Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
Fagligt Fælles For-
bund
FGU Danmark
Finans Danmark
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Folkehøjskolernes
Forening i Danmark
Folkeligt Oplysnings
Forbund
Fora
Fag og Arbejde
Foreningen af katol-
ske skoler i Danmark
Foreningen af Kristne
Friskoler
Foreningen af Ledere
ved Danskuddannel-
ser
Foreningen af Social-
, Sundheds- og Ar-
bejdsmarkedschefer i
Danmark
Foreningen for For-
ældre til Elever i Fri-
og Privatskoler
Foreningen Frie Fag-
skoler
X
X
X
X
X
X
5
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0006.png
Foreningen til gavn
for børn og unge
Foreningsfællesska-
bet Ligeværd
Forhandlingsfælles-
skabet
Forældrenes Lands-
organisation
Frie Skolers Lærer-
forening
FSR – danske reviso-
rer
Greve Kommunes
Ungecenter *
Gymnasiernes Besty-
relsesforening
Gymnasieskolernes
Lærerforening
HK Kommunal
HK Stat
Institut for Menne-
skerettigheder
Justitia
KL
Klagenævnet for Spe-
cialundervisning *
Kraka
LandboUngdom
Landbrug & Fødeva-
rer
Landdistrikternes
Fællesråd
Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske
område
Landselevbestyrelsen
for social- og sund-
hedsområdet
Landsforeningen af
10. Klasseskoler i
Danmark
Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere
Landsforeningen for
Socialpædagoger
Landsforeningen
Livsværk
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
6
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0007.png
Landsorganisationen
for sociale tilbud
Landssammenslut-
ningen af Handels-
skoleelever
Landssamråd for
PPR-chefer
Lederne
Ledersamrådet
Lilleskolerne
LOF
Lærernes Centralor-
ganisation
Lær for Livet
Modstrøm – Forenin-
gen for FGU-elever
og unge omkring
FGU
Nationalt Center for
Kompetenceudvik-
ling
Netværket for kostaf-
delinger
OpenDenmark
Operation Dagsværk
Ordblindeforeningen
Red Barnet
Rektorkollegiet for
de Martime Uddan-
nelser
Rigsrevisionen
Rådet for Børns Læ-
ring
Rådet for de Grund-
læggende Erhvervs-
rettede Uddannelser
Rådet for Erhvervs-
akademiuddannelser
og Professionsbache-
loruddannelser
Rådet for Socialt Ud-
satte
Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse
Sammenslutningen af
Steinerskoler i Dan-
mark
X
X
X
X
7
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2777531_0008.png
Sammenslutningen af
Unge Med Handicap
Samrådet af Special-
skoleledere
Selveje Danmark
Selvejende og private
institutioners for-
ening
Sjældne Diagnoser
Skole og Forældre
Skolelederforeningen
SMVdanmark
Socialpædagogernes
Landsforbund
Studievalg Danmark
STU-foreningen
TAT
Tekniq
Udbetaling Danmark
Uddannelsesforbun-
det
Uddannelseslederne
Uddannelsesrådet for
de maritime uddan-
nelser
Udviklingshæmme-
des Landsforbund
Ungdomsringen
Ungdomsskolefor-
eningen
Ungdomsuddannel-
sernes Vejlederfor-
ening
VUC Bestyrelsesfor-
eningen
Aalborg Universitet *
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er fo-
retaget i forhold til det udkast, som har været i høring. Her
8
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
omtales også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne
høringssvar, men er foretaget på Børne- og Undervisnings-
ministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Den offentlige høring viste, at der generelt er opbakning til
lovforslaget.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
anfører dog, at foreningen tidligere har udtrykt skepsis an-
gående bortfald af uddannelsesparathedsvurdering, men for-
eningen påskønner en række initiativer, der er beskrevet i
lovforslaget.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
og
Danske Gym-
nasier
giver udtryk for, at aftalekredsen bør følge vejled-
ningsområdet efter afskaffelsen af uddannelsesparatheds-
vurderingen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at afskaffel-
sen af uddannelsesparathedsvurderingen skal evalueres,
herunder skal omfanget af individuel vejledning samt betyd-
ningen af den ændrede vejledningsindsats fra et elev- og for-
ældreperspektiv belyses. Evalueringen gennemføres i 2028,
sådan at de nye bestemmelser har haft mulighed for at virke
i tre skoleår.
Landsforeningen af 10. klasseskoler
og
Lederne
giver ud-
tryk for, at der fortsat bør være opmærksomhed på trivslen
blandt eleverne.
Hertil bemærker Børne- og Undervisningsministeriet, at
hensigten med at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen
bl.a. har været hensynet til elevernes trivsel, da det har vist
sig at have en negativ påvirkning af nogle elevers selvopfat-
telse at blive vurderet på personlige og sociale forudsætnin-
ger. Derfor forventes det, at ændringerne vil bidrage positivt
til elevernes trivsel.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering
Danmarks Lærerforening (DLF)
og
Danmarks Vejleder-
forening
udtrykker bekymring for, at kommuner kan be-
nytte lejligheden til at gennemføre besparelser på vejled-
ningsområdet.
Danske Gymnasier
og
Skolelederforenin-
gen
finder det afgørende, at de frigjorte midler forbliver på
vejledningsområdet.
9
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
DLF
anfører, at afskaffelse af uddannelsesparathedsvurde-
ring bør erstattes af tilbud om individuel vejledning til alle
elever.
Danmarks Vejlederforening, Danske Gymnasier,
Frie Skolers Lærerforening, Gymnasieskolernes Lærer-
forening
og
Skolelederforeningen
anfører tilsvarende
synspunkter.
Skole og Forældre
anfører, at den unge og for-
ældrene uanset den kommunale vurdering skal kunne akti-
vere den særlig målrettede skole- og vejledningsindsats
DLF, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG)
og
Danske Gymnasier
udtrykker bekymring for den lokale ud-
møntning af loven. Der kan opstå en risiko for, at den vej-
ledning, som unge modtager, bliver af forskellig karakter og
kvalitet på tværs af kommuner.
DLF
giver som eksempel, at
kommuner med en højere andel af elever med højt fravær og
lave karakterer end den gennemsnitlige kommune, kan finde
på at sænke kravene i forhold til at yde en særlig målrettet
skole- og vejledningsindsats.
Danmarks Vejlederforening, Dansk Folkeoplysnings
Samråd
og
Efterskoleforeningen
foreslår, at det i lov-
forslaget præciseres, hvilke regler der gælder ved ansøgning
efter 9. eller 10. klasse om optagelse på en gymnasial ung-
domsuddannelse i forbindelse med optagelsesprøve i august
2024.
Det fremgår af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe ud-
dannelsesparathedsvurderingen, at afskaffelsen af uddan-
nelsesparathedsvurderingen vil frigøre midler i kommu-
nerne, og at det er aftalepartiernes ønske og forventning, at
midlerne fastholdes på vejledningsområdet.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets opfattelse, at
vejledning kan have mange former. Elever profiterer for-
skelligt af de enkelte vejledningsformer. Nogle har behov for
individuel vejledning af en person, de kender. Nogle fore-
trækker at få personlig vejledning i grupper, hvor de kan
dele deres tanker med andre i samme situation. Andre gør
brug af eVejledning, som er et åbent – og hvis man ønsker;
anonymt – individuelt vejledningstilbud til alle elever.
Det fremgår endvidere af aftalen af 21. april 2023 om at af-
skaffe uddannelsesparathedsvurderingen, at aftalepartierne
er enige om, at uddannelsesparathedsvurderingen i 8.-10.
klasse skal erstattes af en lokalt tilrettelagt vejledningsind-
sats, som skal give eleverne forudsætninger for at vælge, på-
10
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
begynde og gennemføre en ungdomsuddannelse i forlæn-
gelse af 9. og 10. klasse. Det er ligeledes kommunalbestyrel-
sens ansvar at følge op på, at eleverne får forudsætninger
for at vælge, påbegynde og gennemføre uddannelse eller be-
skæftigelse i forlængelse af 9. og 10. klasse.
Det vil derfor som hidtil basere sig på en konkret vurdering
inden for lovens rammer af hvilke elever, der har behov for
en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats, og hvad
denne indsats skal indeholde. Økonomiske hensyn vil i den
forbindelse ikke være et lovligt kriterium. Børne- og Under-
visningsministeriet forventer at udarbejde inspirationsmate-
riale til brug kommunernes videre arbejde med at identifi-
cere af elever, der har behov for en særlig målrettet skole-
og vejledningsindsats.
Børne- og Undervisningsministeriet har i de specielle be-
mærkninger til lovforslagets § 7 tydeliggjort, hvad der vil
gælde i forbindelse med optagelsesprøverne i 2024 til de
gymnasiale ungdomsuddannelser, jf. pkt. 3 nedenfor.
DLF
anfører, at der sandsynligvis vil mangle it-understøt-
telse af overførsel af standpunktskarakterer til den kommu-
nale ungeindsats (KUI), og at KUI muligvis skal betale tred-
jepart for at løse opgaven.
KL
anfører tilsvarende synspunk-
ter.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig de an-
førte synspunkter vedrørende manglende it-understøttelse af
overførsel af standpunktskarakterer. Ministeriet vil derfor
tage initiativ til at der etableres adgang til en webservice
(Karakterdatabasen) gennem kommunernes administrative
leverandører, som kommunerne kan anvende, hvis de ønsker
det. Høringssvarene har givet anledning til at ændre i lov-
forslaget, jf. pkt. 3 nedenfor.
Ungdomsskoleforeningen
anfører, at nogle unge har brug
for mere håndholdte overgange, hvis de skal komme videre
i uddannelse og/eller job. Derfor er
Ungdomsskoleforenin-
gen
tilfreds med den foreslåede affattelse af § 2 h, stk. 2, i
lov om kommunal indsats for unge under 25 år, idet
Ung-
domsskoleforeningen
finder, at bestemmelsen levner mu-
lighed for, at denne gruppe unge ikke bliver stoppet af for-
melle krav om standpunktskarakterer.
Dansk Folkeoplys-
nings Samråd
tilslutter sig synspunktet.
11
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den fore-
slåede affattelse af (nu) § 2 g, stk. 2, i lov om kommunal ind-
sats for unge under 25 år ikke vedrører optagelsesforudsæt-
ninger til ungdomsuddannelser men alene vedrører spørgs-
målet om indberetning af afgivne standpunktskarakterer.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
anfører, at det
fremover vil være standpunktskarakterer og ikke afgangs-
prøver, der indgår i optagelsesgrundlaget til ungdomsuddan-
nelse.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at lovforsla-
get ikke indebærer, at krav om standpunktskarakterer erstat-
ter krav om prøvekarakterer i forbindelse med optagelses-
forudsætningerne til ungdomsuddannelserne.
2.2.2. Udvidelse af den sammenhængende plan for vejled-
ning
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL)
anfører, at kredsen i de foreslåede ændringer af § 5,
stk. 3, nr. 4 og 5, i lov om kommunal indsats for unge under
25 år udvides med fritidsinstitution eller ungdomsskole, så-
dan at ungeperspektivet inddrages.
Danmarks Vejlederforening
foreslår, at man også tænker
elever i 7. klasse med i forhold til at kunne modtage en særlig
målrettet skole- og vejledningsindsats.
Efter Børne- og Undervisningsministeriets opfattelse er der
ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen inden for
lovens rammer vælger at inddrage fritidsinstitutioner, ung-
domsskoler og lign. i arbejdet med at identificere hvilke
unge, der har behov for en særlig målrettet skole- og vejled-
ningsindsats.
For så vidt angår forslaget om også at indtænke elever i 7.
klasse, bemærker Børne- og Undervisningsministeriet, at det
fremgår af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe uddan-
nelsesparathedsvurderingen, at afskaffelse af uddannelses-
parathedsvurderingen i 8.-10. klasse skal erstattes af en lo-
kalt tilrettelagt vejledningsindsats, som skal give eleverne
forudsætninger for at vælge, påbegynde og gennemføre en
ungdomsuddannelse i forlængelse af 9. og 10. klasse. Dette
er baggrunden for de foreslåede affattelser af § 5, stk. 3 og
4, og § 6, stk. 1, i lov om kommunal indsats for unge under
25 år.
12
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
Børne- og Kulturchefforeningen
ser med bekymring på
rammerne for den sammenhængende plan, navnlig detalje-
ringsgraden i, hvordan og hvornår kommunalbestyrelsen
identificerer elever med behov for en særlig målrettet skole-
og vejledningsindsats.
Børne- og Kulturchefforeningens
bekymring falder i to kategorier:
1. Detaljegraden er ikke synkroniseret med den politi-
ske dagsorden om frisættelse og afbureaukratisering.
2. Det vil medføre et endnu større ressourcetræk end
den nuværende lovgivning.
Ad pkt. 1 vil lovforslaget efter
Børne- og Kulturcheffor-
eningens
opfattelse binde væsentlige administrative kræfter
til udarbejdelse af og opfølgning på den sammenhængende
plan.
Ad pkt. 2 vil lovforslaget efter
Børne- og Kulturcheffor-
eningens
opfattelse for så vidt angår arbejdet med identifi-
kation af de unge fastholde en del af det ressourcetræk, der
ellers kunne bortfalde sammen med uddannelsesparatheds-
vurderingen.
Endelig anfører
Børne- og Kulturchefforeningen,
at kom-
munerne kan udmønte rammerne meget forskelligt, sådan
som lovforslaget er formuleret.
KL
anfører, at det er positivt, at de formelle styringskrav i
forbindelse med uddannelsesparathedsvurderingen fjernes,
men at der samtidig lægges op til flere nye proceskrav og
mere styring af området i lovforslaget, hvilket ikke stemmer
overens med den fælles målsætning for regeringen og KL
om, at der skal bruges færre ressourcer på administration.
For
KL
er det afgørende, at lovforslaget ikke pålægger kom-
munerne øget bureaukrati.
KL
anfører endvidere, at det for kommunerne er et væsent-
ligt opmærksomhedspunkt, at den nye lovgivning understøt-
ter den igangværende udvikling på bl.a. skoleområdet.
KL
mener, at indførelsen af nye og flere proceskrav er løsrevet
fra kommunernes lokale praksis med at skabe sammenhæn-
gende indsatser for børn og unge i udsatte positioner. Det er
derfor afgørende, at lovforslaget sikrer sammenhæng til an-
dre lovgivninger på folkeskoleområdet, den kommunale un-
geindsats og beskæftigelsesområdet.
KL
finder, at det foreslåede § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om kom-
munal indsats for unge under 25 år gør opgaven med den
13
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
sammenhængende plan for vejledning mere omfangsrig i og
med, at indsatserne også skal gøre eleverne klar til overgang
til ungdomsuddannelser og ikke kun til valg af ungdomsud-
dannelse. Derudover er
KL
skeptisk over for detaljegraden i
forhold til, hvad kommunerne skal beskrive i den sammen-
hængende plan, bl.a. skal det fremgå, hvordan og hvornår
kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov for en
særlig målrettet skole- og vejledningsindsats, f.eks. den 1. i
hver måned.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det frem-
går af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe uddannelses-
parathedsvurderingen, at kravene til den kommunale sam-
menhængende plan for vejledning skærpes, herunder det
skal beskrives i planen, hvordan og hvornår elever med be-
hov en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats identi-
ficeres.
Den sammenhængende plan bidrager til at støtte kommu-
nerne i, hvad der skal tages stilling til, når indsatser mellem
skoler, medarbejdere, administrative niveauer og ungdoms-
uddannelsesinstitutioner skal koordineres på tværs. Den fo-
reslåede affattelse af § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal
indsats for unge under 25 år skal ses i dette lys, herunder at
det bl.a. skal fremgå af planen for så vidt angår 8. og 9.
klasse, hvornår møderne efter lovens § 12 d afholdes, med
hvem og med hvilket indhold.
Med forslaget om at afskaffe uddannelsesparathedsvurde-
ringen vil skoler og vejledere få friere rammer til at lave en
indsats, som passer til det lokale behov. Derfor er der i lov-
forslaget f.eks. ikke fastsat krav om, at identifikation af ele-
verne skal ske på bestemte tidspunkter.
Det fremgår af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe ud-
dannelsesparathedsvurderingen, at de samlede økonomiske
konsekvenser for kommunerne skal DUT-forhandles med
KL.
Børnerådet
anbefaler, at ændringerne i vejledningsindsat-
serne evalueres med inddragelse af de unge selv.
Det fremgår af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe ud-
dannelsesparathedsvurderingen, at afskaffelsen skal evalu-
eres, herunder skal omfanget af individuel vejledning samt
betydningen af den ændrede vejledningsindsats fra et elev-
og forældreperspektiv belyses. Evalueringen gennemføres i
14
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
2028, så de nye bestemmelser har haft mulighed for at virke
i tre skoleår.
Dansk Friskoleforening
er bekymret for de foreslåede æn-
dringer af §§ 1, 2 c og 5 i lov om kommunal indsats for unge
under 25 år.
Dansk Friskoleforening
finder, at der en risiko
for et fald i kvalitet i uddannelsesvejledningen, regionale
forskelle i tilbuddene, og at friskolernes adgang til uddan-
nelsesvejledning kan blive begrænset.
Dansk Friskolefor-
ening
er bekymret for, at dele af eller hele vejledningen kan
placeres som timeløst fag i grundskolen med tab af faglighed
og en mere snæver vejledning frem mod ungdomsuddannel-
ser, som læreren kender. Konsekvensen kan efter
Dansk
Friskoleforenings
opfattelse blive, at den enkelte grund-
skole selv skal stå for den generelle vejledning, og at de
kommunale uddannelsesvejledere udelukkende vejleder i
specifikke/udvidede forløb.
Danmarks Lærerforening
anfører, at hvis privat- og fri-
skoler skal tilbydes samme vejledningsaktiviteter som i fol-
keskolen, så er der behov for yderligere ressourcer.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at lovforsla-
get ikke indebærer ændringer af § 4, stk. 1, i lov om kommu-
nal indsats for unge under 25 år, hvorefter kommunalbesty-
relsen, hvis den anmodes derom af en friskole eller en privat
grundskole, der ligger i kommunen, skal sørge for, at der
gives vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv
til skolens elever fra og med 7. klasse eller tilsvarende.
Endvidere indebærer lovforslaget ikke ændringer af det ob-
ligatoriske emne ”uddannelse og job”, jf. § 7, stk. 1, nr. 3, i
lov om folkeskolen.
Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger til det
foreslåede § 6, stk. 1, at der med forslaget ikke ændres på,
at den særlig målrettede skole- og vejledningsindsats er for
elever i 8.-10. klasse i folkeskolen, på friskoler, private
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og folkehøjskoler,
hvor kommunalbestyrelsen forestår vejledningen og for ele-
ver i ungdomsskolens heltidsundervisning, jf. § 3, stk. 5, i lov
om kommunal indsats for unge under 25 år. Det fremgår
endvidere af bemærkningerne, at elever på friskoler, private
grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og folkehøjskoler,
der ikke har anmodet kommunalbestyrelsen om at forestå
vejledningen, som hidtil ikke vil være omfattet.
15
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen være forpligtet til at
vurdere, hvilken vejledningsindsats der er nødvendig, mens
skolens leder vil være forpligtet til at vurdere, hvilken skole-
indsats der er nødvendig i 8.-10. klasse for elever med behov
for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats. Indhold
og omfang af skoleindsatsen vil følge af den lovgivning, der
gælder for den enkelte skoleform.
Danmarks Lærerforening (DLF), Greve Kommunes Un-
gecenter
og
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
anfører, at implementering af den politiske aftale kræver til-
førsel af ressourcer.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det frem-
går af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe uddannelses-
parathedsvurderingen, at afskaffelsen af uddannelsespara-
thedsvurderingen vil frigøre midler i kommunerne, og at det
er aftalepartiernes ønske og forventning, at midlerne fast-
holdes på vejledningsområdet.
Landsforeningen af 10. klasseskoler
betoner vigtigheden
af, at den unge fra start af inddrages i processen med den
særlig målrettede skole- og vejledningsindsats.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at perspekti-
vet med inddragelse af den unge fremgår de foreslåede af-
fattelser af § 5, stk. 3, nr. 5 og 6, og stk. 4, nr. 4 og 5, i lov
om kommunal indsats for unge under 25 år.
Landsforeningen Livsværk
anfører, at den sammenhæn-
gende kommunale plan også skal omfatte relevante aktivite-
ter for eleverne i de specialiserede tilbud.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at kommu-
nalbestyrelsen yder vejledning inden for rammerne af lov om
kommunal indsats for unge under 25 år. Det fremgår de fo-
reslåede affattelser af § 5, stk. 3, nr. 4-6, og stk. 4, nr. 3-5, i
lov om kommunal indsats for unge under 25 år, hvad kom-
munalbestyrelsen skal beskrive i planen i relation til en sær-
lig målrettet skole- og vejledningsindsats. Det kan i den for-
bindelse være relevant, at kommunalbestyrelsen i planen har
en særlig opmærksomhed på specialklasser og -skoler.
Skole og Forældre
anfører, at det er en mangel, at det alene
optræder som et forslag i lovforslagets bemærkninger, at
identifikationen af elever med behov for en særlig målrettet
skole- og vejledningsindsats sker i dialog med skolen. Det
16
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
burde være et krav, at der er sådan en dialog, og at man ikke
vælger elever ud alene ud fra data om f.eks. karakterer eller
fravær.
Det fremgår bl.a. af aftalen af 21. april 2023 om at afskaffe
uddannelsesparathedsvurderingen, at det er kommunalbe-
styrelsens ansvar at sikre, at den sammenhængende plan ud-
arbejdes, men det er lærerne, vejlederne og skolelederne,
der har ansvar for at anvende planen i det daglige arbejde
med at tilrettelægge skoledagen, herunder kollektive vejled-
ningsaktiviteter og særligt målrettede indsatser til de elever,
der har behov for det, og det ligeledes er kommunalbestyrel-
sens ansvar at følge op på, at eleverne får forudsætninger
for at vælge, påbegynde og gennemføre uddannelse eller be-
skæftigelse i forlængelse af 9. og 10. klasse. Børne- og Un-
dervisningsministeriet bemærker, at det vil være op til kom-
munalbestyrelsen at beskrive, hvordan og hvornår kommu-
nalbestyrelsen identificerer elever med behov for en særlig
målrettet skole- og vejledningsindsats.
2.2.3. Afskaffelse af krav om studievalgsportfolio
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG)
og
Danske
Gymnasier
anfører, at det er positivt, at kravet herom fjer-
nes. Studievalgsportfolioen har givet plads til unges egne
stemmer og deres motivation for uddannelsesvalget samt gi-
vet mulighed for at videreformidle oplysninger om særlige
behov, f.eks. for SPS-støtte, ordblinderedskaber og lign. til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
KL
anfører et tilsva-
rende synspunkt.
DEG
og
Danske Gymnasier
opfordrer til,
at børne- og undervisningsministeren er opmærksom herpå
og bidrager til at disse oplysninger mellem ansøgere og ung-
domsuddannelsesinstitutioner sikres.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det ikke
har været meningen med studievalgsportfolioen, at den skal
bruges til at videregive oplysninger om særlige behov.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig de an-
førte synspunkter om muligheden for at videreformidle op-
lysninger om særlige behov til brug for ministeriets videre
arbejde.
Greve Kommunes Ungecenter
anfører, at afskaffelse af
kravet om studievalgsportfolio er en forringelse af den unges
mulighed for at sætte sig eget aftryk på det førstehåndsind-
tryk, som den kommende ungdomsuddannelse ellers får.
17
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at den fore-
slåede afskaffelse af kravet om studievalgsportfolio ikke er
til hinder for, at skoler og elever fortsat kan arbejde med
værktøjet.
2.2.4. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
Danmarks Lærerforening (DLF)
anfører en række forslag
til den evaluering af afskaffelsen af uddannelsesparatheds-
vurderingen, som fremgår af aftalen af 21. april 2023, her-
under om evalueringsdesign og datagrundlag.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig forenin-
gens bemærkninger med planlægning af evalueringen.
DLF
peger endvidere på et behov for kvalitetsløft og øget
fokus på Uddannelse og Job, f.eks. gennem fælles kompe-
tenceudvikling af lærere og vejledere.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at lovforsla-
get ikke berører indholdet af det obligatoriske emne ”uddan-
nelse og job”, jf. § 7, stk. 1, nr. 3, i lov om folkeskolen.
Danmarks Vejlederforening
foreslår, at man overvejer at
vejlederne bliver en større del af det obligatoriske emne ”ud-
dannelse og job”, jf. § 7, stk. 1, nr. 3, i lov om folkeskolen,
samt at der afsættes bestemte timetal herfor. Foreningen op-
fordrer endvidere Børne- og Undervisningsministeriet til at
nedsætte en faggruppe for det obligatoriske emne ”uddan-
nelse og job”.
Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig de an-
førte synspunkter, der falder uden for den politiske aftale af
21. april 2023 og dermed lovforslaget.
Dansk Friskoleforening
foreslår, at den første obligatoriske
karaktergivning gives i forbindelse med årsafslutning i 8.
klasse.
Dansk Folkeoplysnings Samråd
tilslutter sig syns-
punktet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at hverken
aftalen af 21. april 2023 eller lovforslaget indeholder for-
slag om regulering af, hvorvidt der skal gives standpunkts-
karakterer. Lovforslaget regulerer alene indberetning af de
afgivne standpunktskarakterer.
Frie Skolers Lærerforening
anfører, at det er vigtigt, at der
også fremover er mulighed for, at elever der ikke har opnået
18
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
de påkrævede karakterer, alligevel kan få adgang til den ung-
domsuddannelse de drømmer om. Det er afgørende, at elever
på karakterfrie skoler ikke stilles dårligere i forhold til opta-
gelse på en ungdomsuddannelse, end elever der får stand-
punktskarakterer.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at der for
elever fra prøve- og karakterfri skoler ikke ændres på mu-
ligheden for at opnå adgang til ungdomsuddannelser via op-
tagelsesprøve og samtale. Der henvises endvidere til de spe-
cielle bemærkninger til lovforslagets §§ 3 og 4.
Landsforeningen af 10. klasseskoler
foreslår, at man juste-
rer på optagelseskravene til ungdomsuddannelserne.
Skolelederforeningen
anmoder om, at man drøfter og vur-
derer folkeskolens prøver og antallet af prøver og karakterer
i forbindelse med folkeskolens afgangseksamen.
Skolele-
derforeningen
mener, at det er nødvendigt, at man i denne
drøftelse genbesøger bestemmelserne for optag på ungdoms-
uddannelser.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
insisterer på,
at der foretages behørig ordblindescreening af eleverne så
tidligt som muligt, således at understøttende læse-/skriveun-
dervisning kan iværksættes og derpå videreføres efter opta-
gelse.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at forsla-
gene falder uden for den politiske aftale af 21. april 2023 om
at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen og dermed
lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæs-
sige ændringer, der er foretaget på baggrund af de indkomne
høringssvar:
Pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger om
forholdet til databeskyttelseslovgivningen er ændret,
sådan at det fremgår, at Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet vil få mulighed for, at standpunktskarakte-
rerne for elever, der går på en skole i kommunen, gø-
res tilgængelige via en system-til-system-overførsel
19
L 71 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren
(webservice) gennem kommunernes administrative
leverandører, hvis kommunerne ønsker det.
Bemærkningerne til § 7 er ændret, sådan det fremgår,
hvad der gælder i forhold til optagelsesprøver til de
gymnasiale ungdomsuddannelser i 2024.
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæs-
sige ændringer, der er foretaget på Børne- og Undervisnings-
ministeriets foranledning:
Pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger om
økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige er udvidet med en beskri-
velse af lovforslagets forhold til principperne for di-
gitaliseringsklar lovgivning.
Bemærkningerne til § 1, nr. 20, om den foreslåede
ændring af § 14 a, 1. pkt., i lov om kommunal indsats
for unge under 25 år om Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelsers rådgivning af børne-
og undervisningsministeren er ændret. Det fremgår
nu, at den foreslåede ændring skyldes, at indholdet af
lovens § 5, som Rådet for de Grundlæggende Er-
hvervsrettede Uddannelser efter lovens § 14 a, 1. pkt.,
skal rådgive børne- og undervisningsministeren om
for så vidt angår de grundlæggende erhvervsrettede
uddannelser, med lovforslaget foreslås fordelt i §§ 5-
7.
Bemærkningerne til § 4, nr. 5 og 7, om de foreslåede
ændringer af § 9, stk. 1, nr. 2, og § 10, stk. 1, nr. 2, i
lov om de gymnasiale uddannelser er ændret, sådan
det fremgår, hvordan et gennemsnit beregnes, hvis en
elev f.eks. får erstattet sin karaktergivning i et eller
flere fag med en skriftlig udtalelse om elevens stand-
punkt.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktio-
nel og lovteknisk karakter.
20