LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om gen-
nemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og
lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsret-
ter
Oktober 2023
J.nr. 2023 - 6694
CAIJ
Baggrund
EU-Domstolen har truffet afgørelser om arbejdstid, der nødvendiggør, at dansk
lovgivning herom skal ændres. Det fremgår af en afrapportering fra en arbejds-
gruppe under Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg, som i juni 2023
blev sendt til Implementeringsudvalget.
Den 30. juni 2023 blev der indgået en aftale mellem organisationer i Implemente-
ringsudvalget (DA, FH og AC) om, hvordan dansk lovgivning på hensigtsmæssig
vis kan ændres, så der heri bliver taget højde for praksis fra EU-Domstolen om ar-
bejdstid. Lovforslaget er en udmøntning af denne partsaftale.
Formål
Lovforslaget har til formål at give mulighed for, at lønmodtagere og arbejdsgivere
på udvalgte områder kan indgå aftaler om, at der kan arbejdes ud over 48 timer i
gennemsnit om ugen.
Lovforslaget har desuden til formål at implementere EU-Domstolens dom i sag C-
55/18 om registrering af den enkelte lønmodtagers daglige arbejdstid. Med lov-
forslaget fastsættes der således et krav om, at arbejdsgivere skal indføre et arbejds-
tidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for den
enkelte lønmodtager.
Den primære målgruppe
Der er forskellige målgrupper for lovforslagets forskellige elementer.
I relation til lovforslagets første element om muligheden for at indgå aftaler om, at
der kan arbejdes ud over 48 timer om ugen i gennemsnit, så er det forbeholdt de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter at skabe det nødvendige overenskomst-
mæssige grundlag for at kunne indgå sådanne aftaler på det pågældende overens-
komstområde. Den primære målgruppe er således i første række disse arbejdsmar-
kedsparter.
Den primære målgruppe er desuden de lønmodtagere og arbejdsgivere, der på det
enkelte overenskomstområde kan indgå de konkrete aftaler om, at der kan arbejdes
ud over 48 timer om ugen i gennemsnit. Denne mulighed gælder alene for lønmod-
tagere, der er omfattet af overenskomstbestemmelser om rådighedsvagter, og som