Tak for det, formand. Det er rigtigt, at det her lovforslag udspringer af reglerne i EU's arbejdstidsdirektiv og den EU-dom, der for nogle år siden blevet afsagt, om implementeringen og anvendelsen af det.
Det lovforslag, vi i dag skal behandle, er et resultat, en udmøntning, af en partsaftale. Som det meget ofte er tilfældet på det danske arbejdsmarked, er det parterne, der knækker nødderne, og det gælder også i den her situation, hvor parterne har lavet en aftale om, hvordan man kunne løse nogle af de udfordringer, vi har stået med, og det har vi politisk valgt at lytte til og implementere, oversætte, i det lovforslag, som vi behandler i dag.
Grundlæggende består lovforslaget af to store dele. Den første handler om, at man fra kravet om maks. 48 timers arbejdstid gennemsnitligt om ugen i en periode over 4 måneder kan lave en undtagelse i særlige situationer, hvor man f.eks. har at gøre med kritiske funktioner i samfundet som f.eks ambulancevagter, brandmænd eller andet, og man kan gøre det, hvis de ud over at have en kritisk funktion også som en del af deres vagter har rådighedsvagter, og så kan man i øvrigt gøre det, hvis det er hjemlet og altså funderet i en overenskomst mellem de dominerende parter på området.
Derfor er det altså et spørgsmål om at sige, at det generelt er en god beskyttelse af lønmodtagerne at have en maksimal arbejdstid, men at vi, f.eks. når det gælder brandmænd og ambulancereddere, også nogle gange har brug for at kunne lave undtagelser for at kunne få vagtplaner og andet til at fungere. Og når vi gør det, skal det selvfølgelig basere sig på en aftale mellem arbejdsmarkedets parter, og vi skal dermed også sikre, at det bliver gjort ordentligt og ikke bliver, om man så må sige, en glidebane eller en mulighed for at omgå beskyttelsen af lønmodtagerne.
Det andet handler om tidsregistrering, og her er det vigtigt for mig at sige, at man fra regeringens og de politiske partiers side har ønsket en minimumsimplementering af det krav, der er om registrering af arbejdstid, og at man giver mest mulig metodefrihed til arbejdsgivere og lønmodtagere i den her sammenhæng. Så man kan altså sige, at vi her gør det, som vi skal ifølge EU-retten, men gør det så nemt og i så lille omfang som muligt, altså det, man her i landet ofte vil kalde minimumsimplementering.
Socialdemokratiet støtter forslaget.