Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 67 Bilag 4
Offentligt
2787519_0001.png
NOTAT
Ændringsforslag til L 67 - Forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om ar-
bejdsskadesikring (Udmøntning af dele af af-
tale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats
og indsats mod social dumping, aftale om
initiativer på asbestområdet, anbefalinger fra
det midlertidige AMO-udvalg, m.v.), fremsat
den 3. november 2023
21. november 2023
J.nr. 20235000358
JF
JB
Ændringsforslag, stillet den …………….
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov
om arbejdsskadesikring (Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret
arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om initiativer på
asbestområdet, anbefalinger fra det midlertidige AMO-udvalg, m.v.) (L 67)
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af :………….
Til § 1
1)
I lovforslagets titel ændres »lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesik-
ring« til: »lov om arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring og udlændingeloven«
[Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
2)
I den i
nr. 15
foreslåede affattelse af § 49 d, ændres »herunder om formen for
udlevering af oplysninger m.v.« til: »herunder om formen m.v. for udlevering af
oplysninger.«
[Teknisk ændring]
3)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
L 67 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
»01. I
§ 74, stk. 7,
der bliver til stk. 6, ændres »§ 74, stk. 6« til: »§ 74, stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
I
nr. 28
ændres »før overskriften før § 81« til: »i kapitel 13 a «
[Teknisk ændring]
5)
I
nr. 30
ændres »§ 81, a, stk. 4, 3. pkt.« til: »§ 81, a, stk. 4, 4. pkt.«
[Teknisk ændring]
6)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023 foretages føl-
gende ændring:
1)
I udlændingelovens
§ 9 a, stk. 18, nr. 5,
ændres » alvorlige udeståender med Ar-
bejdstilsynet,« til: »strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet,«
[Forslag om, at en virksomhed på tidspunktet for en fast track-certificering ikke må
have strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet.]
Til § 3
7)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
[Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
8)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræ-
delse af § 01.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Forslag om, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af udlændingeloven]
2
L 67 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ændres lovforslagets titel således, at den også omfatter udlændinge-
loven.
Til nr. 2
Det foreslås, at omformulere § 49 d således, at »m.v.« rykkes for at præcisere at
m.v. relaterer sig til »formen« og ikke til »oplysninger«.
Der er tale om en teknisk ændring, der præciserer bestemmelsens indhold.
Til nr. 3
Der er tale om korrektion af henvisning.
Til nr. 4
Der er tale om en omformulering, der præciserer bestemmelsens placering i loven.
Til nr. 5
Der er tale om korrektion af henvisning.
Til nr. 6
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 14, at der efter ansøgning kan gi-
ves opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om an-
sættelse hos en virksomhed, der er certificeret efter § 9 a, stk. 18, og hvor a) ansæt-
telsen indebærer en årlig aflønning på et mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 3, b) an-
sættelsen indebærer, at udlændingen skal arbejde som forsker, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 4,
c) ansættelsen indebærer et uddannelsesophold på højt kvalificeret niveau, d) ud-
lændingens ophold i Danmark ikke overstiger 90 dage pr. år regnet fra udlændin-
gens indrejse her i landet, eller e) ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et
mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 13, når de forudgående 3 måneders sæsonkorrige-
rede bruttoledighed på ansøgningstidspunktet i gennemsnit ikke har oversteget et af
3
L 67 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
udlændinge- og integrationsministeren fastsat niveau, jf. § 9 a, stk. 32, og virksom-
heden dokumenterer, at stillingen på ansøgningstidspunktet har været slået op på
jobnet og EURES-portalen i minimum 2 uger (den såkaldte fast track-ordning).
En udlænding, som har indgået aftale om ansættelse i en certificeret virksomhed,
kan påbegynde ansættelsen, selvom Styrelsen for International Rekruttering og In-
tegration ikke har meddelt opholdstilladelse, hvis udlændingen har betalt gebyr,
indgivet ansøgning om opholdstilladelse og har fået en foreløbig tilladelse til at på-
begynde arbejdet. Dette følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 17.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, at en virksomhed efter ansøgning
kan certificeres, hvis virksomheden 1) senest samtidig med indgivelse af ansøgnin-
gen har betalt et gebyr, jf. § 9 h, stk. 1, 2) er omfattet af en kollektiv overenskomst
eller på tro og love erklærer, at ansættelse i virksomheden sker på sædvanlige vil-
kår, 3) har mindst 10 fuldtidsansatte i Danmark, 4) ikke er omfattet af en lovlig ar-
bejdskonflikt på tidspunktet for certificeringen, 5) ikke på tidspunktet for certifice-
ringen har alvorlige udeståender med Arbejdstilsynet, 6) ikke inden for det seneste
år forud for certificeringen er straffet mere end to gange efter § 59, stk. 5, eller §
60, stk. 1, eller er ifaldet straf efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, i form af en bøde
på 60.000 kr. eller strengere straf, når virksomheden beskæftiger færre end 250
fuldtidsansatte, henholdsvis 100.000 kr. eller strengere straf, når virksomheden be-
skæftiger 250 fuldtidsansatte eller derover, og 7) har deltaget i et forudgående vej-
ledningsmøde i Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Certificering forudsætter således bl.a., at virksomheden på tidspunktet for certifice-
ringen ikke har alvorlige udeståender med Arbejdstilsynet, jf. § 9 a, stk. 18, nr. 5.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations vurdering heraf tager i dag
udgangspunkt i Arbejdstilsynets smiley-ordning. En virksomhed må således ikke
på tidspunktet for certificeringen have en rød smiley. Der henvises til Folketingsti-
dende 2014-15 (1. samling), A, L 61 som fremsat, side 11.
Med ændringen af udlændingelovens
§ 9 a, stk. 18, nr. 5,
foreslås det, at en virk-
somhed på tidspunktet for certificeringen ikke må have et strakspåbud fra Arbejds-
tilsynet, som ikke er efterkommet.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at Arbejdstilsynets smiley-
ordning erstattes af en ny visningsordning, som bl.a. vil vise, om Arbejdstilsynet
har været på besøg på en virksomhed, samt om virksomheden har fået en afgørelse.
Ændringen skal endvidere ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af ar-
bejdsmiljølovens § 77, hvorefter de hidtil gældende reaktionsmuligheder, som i dag
betegnes som henholdsvis
”strakspåbud” og ”forbud”, fremover
samlet vil skulle
betegnes som ”strakspåbud”.
Forslaget betyder, at virksomheder, der ansøger om at blive certificeret efter ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 18, ikke fremover må have et strakspåbud under Ar-
bejdstilsynets nye visningsordning, som ikke er efterkommet.
4
L 67 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det bemærkes, at strakspåbud vil omfatte en sammenlægning af de reaktionsmulig-
heder, som i dag udløser enten en rød eller en gul smiley. Den foreslåede ændring
af udlændingeloven indebærer derfor, at en bredere gruppe af virksomheder berø-
res af lovgivningen. Langt de fleste virksomheder efterkommer dog et strakspåbud
ved tilsyn med det samme, hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke
umiddelbart vurderer, at der vil blive meddelt flere afslag på certificering som
følge af forslaget.
Det bemærkes, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration inden sty-
relsen træffer afgørelse om certificering vil partshøre, hvis en virksomhed, der har
modtaget et strakspåbud, endnu ikke har efterkommet det. Det svarer til, hvad Sty-
relsen for International Rekruttering og Integration i dag gør i sager, hvor en virk-
somhed, der søger om fast track-certificering, er blevet tildelt en rød smiley.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr.8
Til nr. 8
Med ændringen foreslås det, at udlændinge- og Integrationsministeren skal kunne
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 18, nr. 5. Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med lov-
forslagets § 3, stk. 2, om at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovforslagets § 1, nr. 7, 10, 11, 22-25, 27, 32 og 33, idet ikrafttræ-
delse af den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, nr. 5, er af-
hængig af ikrafttrædelsen af den foreslåede ændring af arbejdsmiljølovens § 77, jf.
lovforslagets § 1, nr. 23-24.
Click here to enter text.
5