Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 67 Bilag 1
Offentligt
2774385_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret arbejds-
miljøindsats og indsats mod social dumping, udmøntning af
anbefalinger om arbejdspladsvurdering fra det midlertidige
AMO-udvalg, uddannelsesinstitutioners pligter og ansvar
m.v.)
J.nr. 20235000358
2023-4543
JF
JB
Indledning
Lovforslaget har været i ekstern høring i perioden fra den 29. juni til den 18. august
2023, og Arbejdstilsynet har på den baggrund modtaget en række høringssvar.
Følgende organisationer og myndigheder har været hørt over lovforslaget:
Akademikerne, Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljørådgi-
verne, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interes-
seorganisation i Danmark, Det Faglige Hus, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR), Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejds-
giverforening, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere,
KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landbrug & Fødeva-
rer, Lederne og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter:
(Kursiv = ingen bemærkninger)
Akademikerne, AM-PRO (Sammenslutning af arbejdsmiljøprofessionelle), Ar-
bejdsmiljøklagenævnet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner,
Erhvervs
styrelsens Område for Bedre Regulering (OBR),
Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, KL og Lederne.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
FH, Lederne og FA
er positive over for lovforslaget, der afspejler den politiske af-
tale om arbejdsmiljø og drøftelserne om AMO.
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
KL
og
Danske Regioner
finder det positivt, at der lægges op til en forenkling af
Arbejdstilsynets reaktioner og virkemidler.
FA
finder, at lovforslaget vil gøre en kompliceret arbejdsmiljølovgivning mindre
kompleks.
Akademikerne
lægger vægt på, at de foreslående ændringer skal ses i sammen-
hæng med de ændringer af arbejdsmiljøloven, som var i høring i sommeren 2022.
FH
noterer med tilfredshed, at Beskæftigelsesministeriet har tilkendegivet over for
FH,
at beskyttelsen af arbejdsmiljørepræsentanter fra det tidligere lovforslag vil
indgå i det samlede fremsatte lovforslag.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet finder det positivt, at
FH
og
Lederne
bakker op om lov-
forslaget, og at
KL
og
Danske Regioner
bakker op om en forenkling af Arbejdstil-
synets reaktioner og virkemidler.
Som anført af
Akademikerne og FH
er det planen, at nærværende lovforslag skal
slås sammen med dele af det lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven, arbejds-
skadesikringsloven, udlændingeloven og udstationeringsloven, som var i høring i
august-september 2022, og som ikke blev fremsat i Folketinget i efteråret 2022 på
grund af valgudskrivelse og regeringsdannelse. Dette lovforslag indeholder bl.a. et
forslag om beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanter, som vil indgå i det samlede
lovforslag.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
1. Én entydig reaktion ved overtrædelser, hvor virksomheder
skal handle straks
Lederne
kan tilslutte sig forslaget, da det vil gøre det lettere for ledere at gennem-
skue, hvad det er for krav, der stilles til dem, og hvad man som virksomhed skal
gøre, hvis man modtager en reaktion fra Arbejdstilsynet.
Lederne
noterer sig, at
forenklingen af reaktionstyper ikke vil medføre et lavere beskyttelsesniveau, og at
virksomheder fortsat har pligt til at bringe forholdene i orden.
FH
kvitterer for, Arbejdstilsynet i den foreslåede ordning fortsat vil kunne reagere
over for situationer med umiddelbar og overhængende fare, herunder at standse far-
ligt arbejde, hvor der tidligere blev afgivet forbud og strakspåbud med betydelig
fare og strakspåbud uden betydelig fare.
FA
støtter bl.a., at der indføres en entydig reaktion ved overtrædelse, hvor virk-
somheder skal handle straks, således at de fremover benævnes ”strakspåbud”.
DA
finder for så vidt angår forslaget til § 77 om én entydig reaktion, hvor virksom-
heder skal handle straks, at klager over påbud, skal have opsættende virkning, når
2
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
strakspåbuddet alene er givet, fordi problemet er muligt at løse hurtigt.
DA
finder
det må følge af de forvaltningsretlige principper om proportionalitet.
DA
opfordrer
derfor til, at der bliver fundet en løsning, så klager over strakspåbud, hvor det ikke
er nødvendigt at handle straks, får opsættende virkning, på samme måde som det
gælder for påbud med frist.
Herudover noterer
DA
sig, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
Arbejdstilsynet kan reagere uanset, at der måtte være en overtrædelse af lovgivnin-
gen.
DA
anerkender, at Arbejdstilsynet skal reagere, hvis der er en overhængende
fare.
DA
finder dog, at formuleringen er dybt problematisk. Virksomhederne skal
kunne regne med, at Arbejdstilsynet alene afgiver påbud, hvis tilsynet vurderer, at
virksomheden har overtrådt en regel.
DA
opfordrer derfor til, at sætningen udgår.
Arbejdsmiljøklagenævnet og
Akademikerne
har begge foreslået, at det
lige
som i dag
udtrykkeligt skal fremgå direkte af arbejdsmiljølovens § 77, stk. 2, at
Arbejdstilsynet kan påbyde standsning af arbejdet m.v., for at afværge en overhæn-
gende, betydelig fare for de ansatte eller andres sikkerhed og sundhed.
Arbejdsmiljøklagenævnet
konstaterer, at forslaget om at ændre ordlyden af § 77,
stk. 2, indebærer, at det ikke længere vil fremgår direkte af lovbestemmelsen, at
Arbejdstilsynet, for at afværge en overhængende, betydelig fare for de ansatte eller
andres sikkerhed og sundhed, kan påbyde, at de tilstedeværende øjeblikkeligt fjer-
ner sig fra farezonen, standser brugen af en maskine eller standse arbejdet i øvrigt.
Det vil fremover alene fremgå af lovbemærkningerne, at man fx kan standse arbej-
det.
Arbejdsmiljøklagenævnet
anfører, at det i praksis ofte er Arbejdstilsynet, der på
vegne af virksomheden, bringer det farefulde arbejde til øjeblikkelig standsning.
Da der er tale om den mest indgribende reaktion, foreslår sekretariatet, at denne re-
aktion fortsat er udtrykkeligt hjemlet i loven, så der ikke bliver skabt tvivl om,
hvorvidt Arbejdstilsynet har hjemmel til at standse arbejdet og under hvilke betin-
gelser.
Akademikerne
noterer sig, at ændringerne foretages på baggrund af den politiske
aftale om at sammenlægge reaktionstyperne strakspåbud (med og uden betydelig
fare) og forbud, og at der ikke er tilsigtet ændringer i retstilstanden og i Arbejdstil-
synets muligheder for at reagere.
Akademikerne
finder det imidlertid
upræcist og uklart, hvad der menes med ”ef-
fektive foranstaltninger”,
særligt i lyset af lovbemærkningerne, hvor der henvises
til, at Arbejdstilsynet kan standse arbejdet eller kræve, at personer fjerner sig fra en
farezone, som er indholdet i nuværende §77 stk. 2. Derved kan der efter
Akademi-
kernes
vurdering reelt blive tale om en ændring i Arbejdstilsynets praksis og rets-
tilstand, selvom det ikke er tilsigtet.
Dette skyldes ifølge
Akademikerne,
at effektive foranstaltninger peger på, at en
risiko fjernes effektivt. Formålet med bestemmelsen er imidlertid at give Arbejds-
tilsynet mulighed for at reagere på en formodning (skøn) om, at der er behov for en
3
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
lige nu og her beskyttelse af arbejdstagerne mod en akut fare (man fjerner sig, man
standser et farligt stykke arbejde).
Akademikerne vil derfor foreslå, at bestemmelsen enten fastholdes, som den er ud-
formet i dag eller, at den affattes så ordene ”standse arbejdet” og ”fjerne sig fra fa-
rezonen” fremgår i stedet for ”effektive foranstaltninger”.
1.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet konstaterer, at der blandt de modtagne høringssvar ses
at være forståelse for baggrunden for den del af lovforslaget, som vil betyde, at der
bliver én entydig reaktion ved overtrædelser, hvor virksomheder skal handle straks.
Hvad angår forslag fra
DA
om, at klager over strakspåbud skal have opsættende
virkning, når strakspåbuddet alene er givet, fordi problemet er muligt at løse hur-
tigt, bemærker Beskæftigelsesministeriet, at strakspåbud er et påbud om straks at
overholde arbejdsmiljølovgivningen. Et strakspåbud påbyder således virksomhe-
den en pligt, som virksomheden har i forvejen.
I dansk ret har klager over afgørelser som udgangspunkt ikke opsættende virkning.
Opsættende virkning kan dog være relevant i visse tilfælde, fx hvis der er tale om
en meget indgribende afgørelse for modtageren, og hvor der samtidig ikke er væ-
sentlige betænkeligheder ved at lade status quo/overtrædelsen fortsætte, indtil kla-
gen er færdigbehandlet.
På arbejdsmiljøområdet er det vedtaget i arbejdsmiljøloven, at visse klager har op-
sættende virkning, men klager over bl.a. strakspåbud har ikke. Det gælder både
strakspåbud, hvor der foreligger betydelig fare, og strakspåbud, hvor der ikke fore-
ligger betydelig fare. Dette har været gældende siden 1998. Baggrunden herfor er
at modvirke, at virksomheder kan udskyde opfyldelsen af Arbejdstilsynets strakspå-
bud i en længere periode ved at udnytte klagemulighederne og klagefristerne til det
yderste.
Under hensyn til ovenstående, finder Beskæftigelsesministeriet ikke anledning til at
ændre i lovforslaget på dette punkt.
Hvad angår
DA’s
kommentar om, at det er problematisk, at det fremgår af lovbe-
mærkningerne, at Arbejdstilsynet kan reagere uanset, at der måtte være en over-
trædelse af lovgivningen, vurderer Beskæftigelsesministeriet, at
DA
henviser til de
almindelige og specielle bemærkninger til den foreslåede ændring af arbejdsmiljø-
lovens § 77, stk. 2. Heraf fremgår det, at § 77, stk. 2, med den foreslåede nyaffat-
telse vil udgøre hjemlen for de af Arbejdstilsynets afgørelser, som kan bringes i an-
vendelse, selvom der ikke er konstateret en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivnin-
gen.
Beskæftigelsesministeriet skal hertil bemærke, at Arbejdstilsynet også i dag kan re-
agere, hvis det er nødvendigt for at afværge en overhængende, betydelig fare for
4
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
ansattes eller andres sikkerhed og sundhed, uanset om der er konstateret en over-
trædelse af arbejdsmiljølovgivningen eller ej. Hjemlen for disse afgørelser er i
begge situationer arbejdsmiljølovens § 77, stk. 2.
Med de foreslåede ændringer af arbejdsmiljølovens § 77, stk. 1 og stk. 2, vil de af-
gørelser, der gives for at afværge en overhængende, betydelig fare ifm. en overtræ-
delse af arbejdsmiljølovgivningen, blive truffet med hjemmel i § 77, stk. 1. De afgø-
relser, der gives for at afværge en overhængende, betydelig fare, og hvor Arbejds-
tilsynet ikke samtidig har konstateret en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen,
vil blive truffet med hjemmel i § 77, stk. 2. Under hensyn hertil finder Beskæftigel-
sesministeriet ikke anledning til at ændre i lovforslaget, som foreslået af
DA.
Hvad angår forslag fra
Arbejdsmiljøklagenævnet
og
Akademikerne
om, at det
lige som i dag
udtrykkeligt skal fremgå af arbejdsmiljølovens § 77, stk. 2, at Ar-
bejdstilsynet kan påbyde standsning af arbejde m.v. for at afværge en overhæn-
gende, betydelig fare for de ansatte eller andres sikkerhed og sundhed, bemærker
Beskæftigelsesministeriet følgende:
I bemærkningerne til lovforslaget er der angivet eksempler på, hvilke foranstaltnin-
ger Arbejdstilsynet kan påbyde virksomheden at igangsætte for at afværge en over-
hængende, betydelig fare. Eksemplerne svarer til de eksempler, der er angivet i den
nugældende § 77, stk. 2.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig forslaget om i selve § 77, stk. 2, at angive
eksempler på foranstaltninger en virksomhed kan få påbud om at gennemføre for at
afværge en overhængende, betydelig fare for ansattes eller andres sikkerhed og
sundhed. Samtidig har Beskæftigelsesministeriet vurderet, at det også i forslaget til
ny § 77, stk. 1, bør tydeliggøres, at påbud efter bestemmelsen fx kan omfatte
standsning af arbejde. Lovforslaget er således justeret, hvad dette angår.
2. Afskaffelse af kompetencepåbud
AM-PRO
anfører i sit høringssvar, at man ikke kan anbefale, at reglerne om kom-
petencepåbud udgår af arbejdsmiljølovgivningen, idet netop disse regler giver mu-
lighed for, at også arbejdsmiljøledelsesmæssigt svage virksomheder, der ikke af sig
selv vil tage initiativ til at indhente ekstern arbejdsmiljørådgivning, kan sikres bi-
stand fra arbejdsmiljøfagligt kompetente rådgivere til at styrke og effektivisere de-
res arbejdsmiljøarbejde og forbedre deres arbejdsmiljøkvalitet.
AM-PRO
foreslår endvidere, at der i den i lovforslagets § 1, stk. 1, foreslåede nye
formulering af arbejdsmiljølovens § 13 c,
tilføjes ”herunder
om pligt til at anvende
den nødvendige sagkundskab, jf. § 12”.
Forslaget bliver begrundet med, at det i lovforslaget fremføres, at virksomhederne
efter arbejdsmiljølovens § 12 har pligt til at indhente ekstern sagkyndig bistand,
hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over den nødvendige sagkundskab.
AM-PRO
peger på, at § 12 imidlertid ikke er strafsanktioneret, og der ikke er angivet kriterier
5
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
for, hvordan arbejdsgiveren skal vurdere, om virksomheden råder over den nødven-
dige sagkundskab.
Derudover anfører
AM-PRO,
at det er deres vurdering, at arbejdsmiljøloven med
det fremsatte lovforslag ikke vil leve op til kravene i artikel 7 i EU’s
rammedirektiv
om arbejdsmiljø (89/391/EØF) (herefter rammedirektivet).
AM-PRO
bemærker i den forbindelse, at arbejdsmiljølovens § 21 alene handler
om vurdering af arbejdsforholdenes arbejdsmiljømæssige forsvarlighed og ikke om
sagkyndig bistand til at sikre, at de ansattes arbejdsmiljø til stadighed er fuldt for-
svarligt, sådan som rammedirektivets artikel 7 drejer sig om.
Akademikerne
fin-
der, at en afskaffelse af kompetencepåbud rejser spørgsmål i forhold til kontrol
med arbejdsmiljølovens § 12, som implementer rammedirektivets artikel 7, stk. 3.
Det er
Akademikernes
vurdering, at rammedirektivets artikel 7, stk. 3, skal ses i
sammenhæng med rammedirektivet artikel 4. Heri er følgende fastsat:
”Stk.
1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at ar-
bejdsgiverne, arbejdstagerne og arbejdstagernes repræsentanter bliver omfattet af
de retsforskrifter, som er påkrævet for iværksættelsen af dette direktiv.
Stk. 2. Medlemsstaterne skal navnlig påse, at der sikres fyldestgørende kontrol og
tilsyn.”
På den baggrund påpeger
Akademikerne
vigtigheden af, at der også fremover er
hjemmel i arbejdsmiljøloven, som gør det muligt for Arbejdstilsynet at påbyde, at
arbejdsgiver indhenter bistand fra autoriseret arbejdsmiljørådgiver eller ekstern
sagkyndig, og at denne hjemmel bør knyttes op på § 12. Herved kan Arbejdstilsy-
net fx i forbindelse med afgivelse af påbud eller andre afgørelser foretage en vurde-
ring af, om arbejdsgiver råder over tilstrækkelige kompetencer til at sikre et fuldt
forsvarligt arbejdsmiljø og om nødvendigt reagere herpå.
Akademikerne
mener ikke, at det er tilstrækkeligt for at opfylde rammedirektivets
bestemmelser, at Danmark har en ordning med autoriserede arbejdsmiljørådgivere,
som arbejdsgivere kan vælge at bruge.
Akademikerne
anfører, at rammedirekti-
vets artikel 7, stk. 3, netop siger, at arbejdsgiveren skal henvende sig til ekstern
sagkyndig, når arbejdsgiver ikke selv råder over kompetencerne, og der ikke er tale
om, at arbejdsgiver kan henvende sig til en ekstern sagkyndig. Samtidig er Dan-
mark forpligtet til at sikre, at der føres kontrol og tilsyn med, at bestemmelserne i
rammedirektivet overholdes, herunder artikel 7, stk. 3, som implementeret med §
12 i arbejdsmiljøloven.
FH
noterer sig, at det med den politiske arbejdsmiljøaftale er besluttet at afskaffe
kompetencepåbud. Aftalen fjerner imidlertid ikke bestemmelsen om, at virksomhe-
der fortsat skal indhente sagkyndig bistand, såfremt virksomheden ikke har den
nødvendige sagkundskab til rådighed, jf. § 12 i arbejdsmiljøloven og rammedirekti-
vets artikel 4 og 7, stk. 3.
6
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
FH
kvitterer for, at Arbejdstilsynet har oplyst FH om, at der er hjemmel til at hånd-
hæve § 12 i henhold til arbejdsmiljøloven. Det er således afgørende for
FH,
at der i
arbejdsmiljøloven eksisterer en klar hjemmel til at håndhæve § 12 ved at påbyde
virksomheder at bruge ekstern sagkyndig bistand/autoriseret arbejdsmiljørådgiv-
ning, når § 12 overtrædes, også således at rammedirektivets bestemmelser overhol-
des.
Det er desuden
FH’s
vurdering, at hjemlen til at håndhæve § 12 i dag i praksis ikke
anvendes, hvorfor det bør overvejes at indføre en ny hjemmel til at håndhæve § 12
og i praksis reelt håndhæve hjemlen om brug af autoriseret arbejdsmiljørådgiver i
tilfælde, hvor virksomheden ikke selv råder over de nødvendige kompetencer.
2.1
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker indledningsvist, at afskaffelse af kompetence-
påbud følger af arbejdsmiljøaftalen fra 2023, og at hensigten med afskaffelsen er
at stille virksomhederne frit til at vurdere, hvordan et konstateret arbejdsmiljøpro-
blem skal løses, herunder om de har brug for at indhente ekstern sagkyndig bi-
stand.
I forhold til anbefalingen fra
AM-PRO
om, at reglerne om kompetencepåbud ikke
udgår af arbejdsmiljølovgivningen, skal Beskæftigelsesministeriet henvise til det
overordnede sigte med at afskaffe kompetencepåbud som reaktionstype, som be-
skrevet ovenfor.
Dette er også baggrunden for, at Beskæftigelsesministeriet ikke finder grundlag for
at ændre i den i lovforslagets § 1, stk. 1, foreslåede nye formulering af arbejdsmil-
jølovens § 13 c, som foreslået af AM-PRO.
I forhold til det af
AM-PRO, FH
og
Akademikerne
anførte omkring artikel 7 i
rammedirektivet samt håndhævelse af arbejdsmiljølovens § 12 er det Beskæftigel-
sesministeriets vurdering, at afskaffelse af kompetencepåbud ikke ændrer ved, at
rammedirektivets artikel er implementeret i den danske arbejdsmiljølovgivning.
Det følger således af rammedirektivets artikel 7, stk. 3, at virksomheder skal ind-
hente nødvendig sagkundskab, hvis de ikke selv råder over den. Denne forpligtelse
er fuldt implementeret i arbejdsmiljølovens § 12. Det betyder, at selvom kompeten-
cepåbud afskaffes, er der fortsat krav om, at virksomhederne skal indhente rådgiv-
ning, hvis det er nødvendigt for at sikre, at arbejdsmiljøet er fuldt forsvarligt.
Som det også fremgår af lovforslaget, bevares autorisationsordningen for arbejds-
miljørådgivningsvirksomheder for fortsat at understøtte, at virksomheder, der har
behov for bistand i deres arbejdsmiljøarbejde, nemt kan søge kompetent rådgiv-
ning.
Særligt i forhold spørgsmålet om Arbejdstilsynets håndhævelse af arbejdsmiljølo-
vens § 12, bemærker Beskæftigelsesministeriet, at arbejdsmiljøloven har til formål
at skabe et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø samt grundlag for, at
7
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med bl.a. vejled-
ning og kontrol fra Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynets opgave er således både at vej-
lede og påse, at arbejdsmiljølovgivningen bliver overholdt.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer forhold, der strider mod arbejdsmiljølovgivnin-
gen, kan Arbejdstilsynet påbyde, at forholdene bringes i orden. Hidtil har Arbejds-
tilsynet desuden i forhold til udvalgte alvorlige og komplekse arbejdsmiljøproble-
mer kunnet påbyde virksomhederne at indhente ekstern rådgivning til løsning af
arbejdsmiljøproblemer. Med afskaffelsen af kompetencepåbud vil Arbejdstilsynet
ikke længere - som undtagelsesvist har været tilfældet med kompetencepåbud - på-
byde hvordan virksomheden skal løse arbejdsmiljøproblemet (ved brug af kompe-
tent rådgivning).
Afskaffelsen af kompetencepåbud ændrer ikke på, at virksomhederne til enhver tid
er forpligtet til at sikre, at påbud efterkommes, og til at indhente ekstern rådgiv-
ning, hvis det er nødvendigt for at sikre, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Arbejdstilsynet vil fortsat håndhæve dette, dels gennem vejledning om forpligtelsen
til at inddrage og finde en ekstern rådgiver, og dels gennem kontrol, herunder af
om påbud efterkommes. Ved manglende efterkommelse vil Arbejdstilsynet afgive et
nyt påbud om at sikre, at arbejdsmiljøet er fuldt sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt eller rejse straffesag.
Autorisationsordningen for arbejdsmiljørådgivningsvirksomheder bevares. Ram-
medirektivets artikel 7 indeholder en forpligtelse for medlemsstaterne til at defi-
nere kvalifikationer og færdigheder hos eksterne organer (dvs. autoriserede ar-
bejdsmiljørådgiver), der kan yde kompetent arbejdsmiljørådgivning til virksomhe-
der, der ikke har kompetencerne selv. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at Dan-
mark overholder disse forpligtelser ved at bevare ordningen, og der vil således
også fremover være kvalitetssikrede rådgivningsydelser til rådighed for virksomhe-
derne.
3. Ændring af autorisationsordningen
Lederne
er tilfredse med, at autorisation af rådgivere fastholdes, så ledere der øn-
sker arbejdsmiljøfaglig sparring/ekstern bistand har nemt ved at finde kvalificeret
arbejdsmiljørådgivning.
3.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet noterer sig
Ledernes
tilfredshed.
4. Autoriserede arbejdsmiljørådgivere til undersøgelse af ar-
bejdsmiljøforhold
8
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
FH
noterer med tilfredshed at Arbejdstilsynet fortsat har mulighed for at påbyde
§21-undersøgelse af
alle
arbejdsmiljøproblemer.
FH
undrer sig dog over, at der i lovforslaget lægges op til, at der fremover kun stil-
les krav om brug af ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver i forbindelse med §
21-påbud om psykisk arbejdsmiljø.
FH
foreslår, som minimum, at fastholde den retstilstand som var gældende før be-
kendtgørelse om kompetencepåbud, der med lovforslaget ophæves. Det vil sige, at
der fortsat skal være krav om brug af ekstern rådgiver i forbindelse med undersø-
gelsespåbud vedr. stoffer og materialer.
Den politiske arbejdsmiljøaftale adresserer udelukkende afskaffelse af kompeten-
cepåbud. Aftalen tager imidlertid ikke stilling til ændringer i retstilstanden for så
vidt angår krav om brug af autoriseret arbejdsmiljørådgiver ved § 21-påbud.
FH
finder, at brugen af autoriseret arbejdsmiljørådgiver vedr. stoffer og materialer
er særlig vigtigt set i lyset af, at kemisk arbejdsmiljø er et nationalt prioriteret om-
råde, og at virksomheder kun i begrænset omfang arbejder systematisk med substi-
tution.
DA
finder, at forslaget om brug af autoriseret arbejdsmiljørådgiver i forbindelse
med undersøgelsespåbud savner saglig begrundelse.
DA
anfører, at det fremgår af afsnit 2.4.3. (3. afsnit), at den foreslåede bemyndi-
gelse i § 21, stk.2, 1.pkt. ”tænkes
på nuværende tidspunkt alene anvendt til at fast-
sætte regler vedrørende det psykiske arbejdsmiljø.”
Forslaget indebærer, at bemyndigelsen kan benyttes til at fastsætte regler om krav
til arbejdsgivere om brug af autoriseret arbejdsmiljørådgiver ved påbud om under-
søgelser af alle arbejdsmiljøforhold i en virksomhed.
DA
anerkender, at en autorisationsordning kan bidrage til at sikre kvalitet i rådgiv-
ningen af virksomheder og støtter ordningen. Ordningen kan også gøre det lettere
for virksomheder at identificere rådgivere med kompetencer inden for arbejdsmiljø.
DA
savner imidlertid et fagligt belæg for at opretholde krav om brug af en autorise-
ret arbejdsmiljørådgiver i forbindelse med undersøgelsespåbud givet efter § 21.
DA
finder desuden, at bemærkninger til lovforslaget ikke tager højde for, at ar-
bejdsmiljørådgivere uden autorisation sagtens kan være fuldt kvalificerede til at un-
dersøge virksomhedernes arbejdsmiljø.
DA
anfører videre, at der kan være mange grunde til, at en virksomhed ikke er au-
toriseret. Der er tillige mange aspekter i at yde kvalificeret værdifuld virksomheds-
rådgivning, der slet ikke er indeholdt i autorisationsordningen. Der er derfor ingen
støtte for at antage, at fravær af autorisation efter den særlige ordning indebærer, at
en rådgivningsvirksomhed ikke kan give kompetent rådgivning.
9
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
DA
finder, at forslaget forekommer at være direkte i strid med den politiske aftale
af 30. marts 2023 om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social
dumping
”at
rådgivningspligten, hvoraf det fremgår at kompetencepåbud skal af-
skaffes”.
DA
anfører, at virksomhederne er, som det også er beskrevet i bemærkninger til
lovforslaget afsnit 2.2.1., til enhver tid forpligtiget til at indhente ekstern sagkyndig
bistand, hvis det er nødvendigt for at sikre, at arbejdsmiljøet er fuldt forsvarligt, jf.
§ 12 i arbejdsmiljøloven, og at sikre at påbud efterkommes.
Krav om brug af autoriserede virksomheder til undersøgelse af arbejdsmiljøet inde-
bærer en unødig byrde for virksomhederne, særligt for de virksomheder, der alle-
rede har adgang til den nødvendige sagkundskab til at kunne foretage undersøgel-
ser.
DA
finder derfor, at det er særdeles uhensigtsmæssigt at ændre § 21, som fore-
slået. Hvis forslaget fastholdes, bør § 21 i sin ordlyd afgrænses til at gælde påbud
om undersøgelser af det psykiske arbejdsmiljø.
DA
har derudover nedenstående konkrete bemærkninger til de enkelte afsnit:
Afsnit 2.2.2.
Sidste sætning i afsnittet lyder, ”Arbejdstilsynet
vil fortsat autorisere
arbejdsmiljørådgivere, så virksomhederne
har adgang til kompetent rådgivning”.
DA
finder, at denne formulering signalerer, at rådgivere, der ikke har en autorisa-
tion efter den særlige autorisationsordning, ikke kan give kompetent rådgivning.
Med henvisninger til bemærkninger ovenfor opfordrer
DA
derfor til, at sidste led
slettes, så sætningen
slutter efter ”arbejdsmiljørådgivere”.
DA
finder, at opretholdelse af rådgivningsordningen alene bør begrundes med, at
ordningen bidrager til at understøtte opfyldelsen af artikel 7 i rammedirektivet.
DA
henviser til bemærkninger ovenfor, og opfordrer til at afsnittet omformuleres.
DA
finder, at begrundelsen i sidste afsnit for behov for en autoriseret arbejdsmiljø-
rådgiver i forbindelse med påbud efter § 21 signalerer, at kun autoriserede arbejds-
miljørådgiver kan yde ”kvalificerede
og mere grundige
undersøgelser”.
Med hen-
visning til DA’s bemærkninger ovenfor opfordrer
DA
til, at dette afsnit udgår.
Lederne
har noteret sig, at den nye bemyndigelse i § 21, stk. 2, 1. pkt., til at fast-
sætte regler om, at påbudte undersøgelser skal foretages af en autoriseret arbejds-
miljørådgiver, alene tænkes anvendt til at fastsætte regler vedrørende det psykiske
arbejdsmiljø.
Lederne
finder, at dette svarer til en videreførelse af gældende prak-
sis.
Lederne
foreslår,
at dette præciseres i lovbemærkningerne således at ”på nuvæ-
rende tidspunkt” udgår af sætningen på side
19.
Akademikerne
noterer sig, at Arbejdstilsynet fortsat kan påbyde brug af autorise-
ret rådgiver ved afgivelse af undersøgelsespåbud om det psykiske arbejdsmiljø.
Akademikerne
noterer også, at det fremgår af lovbemærkningerne at:
”Bemyndi-
gelsen i § 21, stk. 2, 1. pkt., til at fastsætte regler om, at påbudte undersøgelser skal
foretages af en autoriseret arbejdsmiljørådgiver, tænkes på nuværende tidspunkt
alene anvendt til at fastsætte regler vedrørende det psykiske arbejdsmiljø.”
10
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Akademikerne
ønsker i den forbindelse, at der ved udarbejdelse af denne fremti-
dige bekendtgørelse, også bør indgå overvejelser om, at andre områder end psykisk
arbejdsmiljø omfattes.
Herunder finder
Akademikerne,
at særligt påbud, som omhandler at undersøge
”muligheden
for substitution af stoffer og materialer”
også skal følges af at krav
om anvendelse af autoriseret rådgiver, da der her er tale om et komplekst område,
hvor virksomhederne skal undersøge, om de vil kunne anvende et mindre skade-
ligt/uskadeligt produkt i stedet for det, de anvender for nuværende.
Akademikerne
peger på, at i den gældende lovgivning, jf. § 44 i bekendtgørelsen
om kompetencepåbud, er netop dette område omfattet af kompetencepåbud ved un-
dersøgelsespåbud efter arbejdsmiljølovens § 21, hvor virksomhederne i dag vil
skulle anvende en ekstern sagkyndig, hvis de ikke selv råder over eller kan skaffe
sig kompetencerne internt. Altså bliver undersøgelser om substitution ifølge
Aka-
demikerne
i dag ofte udført af særlige sagkyndige.
Akademikerne
anfører, at § 44 i bekendtgørelsen om kompetencepåbud blev ind-
ført i en erkendelse af både behov for at styrke substitution og kompleksiteten på
området. Herunder er det væsentligt, at substitution er den bedst mulige forebyg-
gelse og beskyttelse af arbejdstagerne, jf. forebyggelsesprincipperne, mod bl.a. risi-
koen for kræft og andre alvorlige lidelser, som følge af arbejde med kemiske stof-
fer og materialer.
Under hensyn hertil finder
Akademikerne,
at undersøgelsespåbud efter arbejds-
miljølovens § 21 om muligheden for substitution af stoffer og materialer fremover
bør være omfattet af krav om brug af autoriseret arbejdsmiljørådgiver eller ekstern
sagkyndig.
KL
finder ikke, at forslaget om indsættelse af en bemyndigelsesbestemmelse til at
fastsætte nærmere regler om brug af autoriseret arbejdsmiljørådgiver i forbindelse
med undersøgelsespåbud er hensigtsmæssig.
KL
mener, at der også i forhold til un-
dersøgelsespåbud bør være mulighed for at vælge mellem at anvende egen intern
sagkundskab eller en ekstern rådgivningsvirksomhed, herunder en autoriseret ar-
bejdsmiljørådgiver.
4.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Til
DA’s
bemærkninger om autorisationsordningen kan Beskæftigelsesministeriet
oplyse, at ordningen har til formål at sikre, at virksomheder har mulighed for at
indhente arbejdsmiljørådgivning af høj kvalitet. En arbejdsmiljøautorisation inde-
bærer en prøvelse af de enkelte auditørers uddannelsesmæssige og erhvervsmæs-
sige kvalifikationer.
Ordningen er
ud over et bidrag til at leve op til rammedirektivets forpligtelser på
området
Arbejdstilsynets måde at understøtte virksomheder, der vil eller skal
bruge ekstern arbejdsmiljørådgiver, til at identificere kvalificeret bistand. At anden
arbejdsmiljørådgivning også kan være kvalificeret ligger uden for ordningens for-
mål, og derfor giver
DA’s
bemærkninger ikke anledning til ændringer i lovbe-
mærkningerne.
11
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2774385_0012.png
I forhold til
Akademikernes
og
FH’s
bemærkninger til, at der med lovforslaget
lægges op til, at bemyndigelsen i arbejdsmiljølovens § 21, stk. 2, kun tænkes an-
vendt til at fastsætte regler vedrørende påbud om brug af en autoriseret arbejds-
miljørådgiver ved undersøgelsespåbud om at afdække eventuelle problemer i det
psykiske arbejdsmiljø, skal Beskæftigelsesministeriet henvise til den politiske aftale
af 30. marts 2023 om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social
dumping.
Med den politiske aftale blev det således besluttet at forenkle Arbejdstilsynets reak-
tionstyper, herunder at afskaffe kompetencepåbud således at virksomhederne stilles
frit til at vurdere, hvordan et konstateret arbejdsmiljøproblem skal løses og om de
har brug for at indhente ekstern sagkyndig bistand. Det er dog Beskæftigelsesmini-
steriets vurdering, at der er behov for at bevare muligheden for at påbyde brug af
en autoriseret arbejdsmiljørådgiver i forbindelse med undersøgelsespåbud om psy-
kisk arbejdsmiljø.
Det skyldes, at arbejdsgiveren ellers vil skulle undersøge sig selv på et område,
hvor det
oftest ikke er muligt at konstatere overtrædelser af arbejdsmiljølovgiv-
ningen udelukkende ved at iagttage arbejdet og arbejdspladsens indretning. I
stedet konstateres overtrædelser primært på baggrund af samtaler med
ledelse
og ansatte. Det er særligt problematisk, at arbejdsgiveren skal undersøge sig selv i
sager, hvor der er uenighed mellem ledelse og ansatte om forholdenes karakter og
betydning internt i virksomheden, og i sager, hvor arbejdsgiveren selv er direkte
part, fx i sager om mobning eller seksuel chikane fra leder.
Med hensyn til
DA’s
bemærkninger om, at forslaget forekommer at være i strid
med den politiske aftale fra marts 2023 bemærker Beskæftigelsesministeriet, at det
er korrekt, at det ikke indgik i aftalen, at det fortsat skulle være muligt at afgive på-
bud om brug af en autoriseret arbejdsmiljørådgiver ved undersøgelsespåbud om at
afdække eventuelle problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
Som anført ovenfor er det dog Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der er be-
hov for at bevare muligheden for at påbyde brug af en autoriseret arbejdsmiljøråd-
giver i forbindelse med undersøgelsespåbud om psykisk arbejdsmiljø, hvorfor Be-
skæftigelsesministeren orienterede Beskæftigelsesudvalget herom i brev af 28. juni
2023.
Med hensyn til bemærkningerne fra
KL
om, at man ikke finder, at forslag om ind-
sættelse af en bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte nærmere regler om brug
af autoriseret arbejdsmiljørådgiver i forbindelse med undersøgelsespåbud er hen-
sigtsmæssig, skal der henvises til Beskæftigelsesministeriets bemærkninger ovenfor
om begrundelsen for at fastholde denne reaktionsmulighed.
Hvad angår forslag fra
KL
og
Lederne
om, at det ikke skal fremgå af lovbemærk-
ningerne til ændring af arbejdsmiljølovens § 21, stk. 2, 1. pkt., at bemyndigelsen
heri ”på nuværende tidspunkt”
alene tænkes anvendt til at fastsætte regler vedrø-
rende det psykiske arbejdsmiljø, finder Beskæftigelsesministeriet ikke grundlag for
at ændre i lovforslaget på dette punkt. Det skyldes, at der på et senere tidspunkt
12
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
eventuelt kan vise sig behov for at fastsætte lignende regler på andre arbejdsmiljø-
områder.
5. Afskaffelse af gebyrbelagt skærpet tilsyn
Der ses blandt de modtagne høringssvar at være tilslutning til den foreslåede ophæ-
velse af bemyndigelsen til reglerne bag ordningen om gebyrbelagt skærpet tilsyn.
DA
udtaler i den forbindelse, at man kan bakke fuldt op om forslag om afskaffelse
af det gebyrbelagte skærpede tilsyn.
5.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig, at der blandt de modtagne høringssvar
ses at være opbakning til den del af lovforslaget, der indebærer en afskaffelse af
gebyrbelagt skærpet tilsyn.
6. Afskaffelse af bindende forhåndsbesked
Der er modtaget positive tilkendegivelser på forslaget fra
Lederne
og
Danske Re-
gioner.
Lederne
finder det positivt, at ordningen med bindende forhåndsbesked afskaffes,
da det vil bidrage til mindre kompleksitet for både virksomheder og ledere samt
forenkle Arbejdstilsynets reaktioner og virkemidler.
Danske Regioner
finder det positivt, at Arbejdstilsynet afskaffer tiltag, der ikke
har nogen nævneværdig effekt, som fx bindende forhåndsbesked.
DA
er imod forslaget og bemærker, at der kan være mange gode grunde til, at ord-
ningen ikke bliver brugt i det forventede omfang, fx manglende kendskab.
DA
til-
føjer, at det inden for både industrien og i bygge-anlægssektoren er relevant med
bindende forhåndsbesked, når virksomheder står foran store arbejdsmiljøinvesterin-
ger.
DA
mener, at hensynet til at kunne få en bindende forhåndsbesked i sådanne situa-
tioner må veje tungere end hensynet til en formel forenkling af Arbejdstilsynets
virkemidler.
6.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Det følger af arbejdsmiljøaftalen fra 2023, at ordningen med bindende forhåndsbe-
sked skal afskaffes. Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at ordningen har
en begrænset arbejdsmiljømæssig værdi, og at virksomhedernes begrænsede an-
vendelse af ordningen ikke står mål med de ressourcer, Arbejdstilsynet bruger på
at opretholde ordningen, selvom den er gebyrfinansieret.
13
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2774385_0014.png
Beskæftigelsesministeriet har lagt til grund for forslaget, at ordningen kun i yderst
begrænset omfang har været anvendt. I perioden fra 2019-2022 har Arbejdstilsynet
fx kun modtaget 6 ansøgninger, ligesom ordningen typisk har været anvendt af
større virksomheder, der i forvejen har en arbejdsmiljørådgiver tilknyttet.
Beskæftigelsesministeriet vurderer derfor fortsat, at reglen bør ophæves.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at virksomheder fortsat kan og skal indhente
ekstern sagkyndig bistand, hvis virksomheden ikke selv råder over den nødvendige
sagkundskab til at varetage virksomhedens sikkerheds- og sundhedsarbejde. Be-
skæftigelsesministeriet gør endvidere opmærksom på, at virksomhederne fortsat vil
have mulighed for at efterspørge vejledning fra Arbejdstilsynet.
7. Arbejdspladsvurdering
Lovens detaljeringsgrad
Akademikerne
noterer sig, at de foreslåede ændringer lægger sig op ad indstillin-
gen fra regeludvalget, der behandlede udkast til bekendtgørelse om systematisk ar-
bejdsmiljøarbejde og udkast til ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse.
FH
noterer sig, at den foreslåede ændring ikke er i overensstemmelse med indstil-
lingen fra regeludvalget, der behandlede udkast til bekendtgørelse om systematisk
arbejdsmiljøarbejde og udkast til ændring af bekendtgørelse om arbejdets udfø-
relse.
Akademikerne
og
FH
bemærker, at noget tekst er udeladt i den foreslåede be-
stemmelse i arbejdsmiljølovens § 15 a, sammenlignet med regeludvalgets indstil-
ling til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Det drejer sig om føl-
gende, som ikke er - eller hvis kursiverede dele ikke er - med i den foreslåede be-
stemmelse:
at der skal ske inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurde-
ring af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet,
at den skriftlige handlingsplan skal tjene til løsning af
alle
de arbejdsmiljøpro-
blemer, som ikke kan løses umiddelbart.
at en arbejdspladsvurdering skal gennemføres under iagttagelse af de forebyg-
gelsesprincipper, der er angivet i arbejdsmiljølovgivningen, samt under hensyn-
tagen til arbejdets art,
de tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer,
de ar-
bejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes,
arbejdsstedets indretning,
samt virksomhedens størrelse og organisering,
at arbejdsgiveren skal gennemføre en arbejdspladsvurdering, når virksomheden
har mindst én ansat, og arbejdspladsvurderingen skal omfatte samtlige ansatte,
og
at
det gennem AMO’s påtegning –
eller hvor der ikke er krav om AMO
de an-
sattes påtegning skal dokumenteres, at AMO eller de ansatte har deltaget.
14
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2774385_0015.png
Akademikerne
mener, at der skal være fuld overensstemmelse med den tilsva-
rende bestemmelse i den kommende bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljø-
arbejde og herunder den enighed, der er opnået i regeludvalget. Det vil skabe usik-
kerhed og misforståelser, at den foreslåede bestemmelse i § 15 a i Arbejdsmiljølo-
ven ligner, men alligevel afviger fra teksten i den tilsvarende bestemmelse i den
kommende bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Samtidig er de
nævnte punkter væsentlige i forhold til et fyldestgørende og effektivt APV-arbejde.
Akademikerne
og
FH
opfordrer således til, at reglerne kommer til at stå ens i ar-
bejdsmiljøloven og på bekendtgørelsesniveau.
Skriftlighedskrav til APV
Akademikerne
noterer sig, at den foreslåede tekst vedr. de skriftlige APV-hand-
lingsplan stemmer overens med anbefalingerne fra regeludvalget om systematisk
arbejdsmiljøarbejde.
FH
og
Akademikerne
har rejst tvivl om, hvorvidt det er i overensstemmelse med
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger
til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet (Rammedi-
rektivet), at det blot er handlingsplanen, som skal være skriftlig og til rådighed for
arbejdsmiljøorganisationen og øvrige ansatte, idet handlingsplanen i den foreslåede
bestemmelse (§ 15 a, stk. 2, 2) kun skal omfatte de arbejdsmiljøproblemer, som
ikke umiddelbart kan løses. Dette efterlader uklarhed om dokumentation af risiko-
vurderingen af de problemer, som ikke fremgår af handlingsplanen.
FH
bemærker desuden, at en troværdig vurdering af bl.a. risiko for ulykke, fysisk
nedslidning, psykiske belastninger eller udsættelse for farlig kemi som hovedregel
ikke alene vil kunne ske mundtligt.
FH
og
Akademikerne
foreslår på den baggrund, at lovbemærkningen om, at risi-
kovurderingen fx kan foretages mundtligt udgår, og at Arbejdstilsynet forholder sig
til, om det foreslåede er i overensstemmelse med rammedirektivets bestemmelser.
Henvisningen til forebyggelsesprincipperne
Akademikerne
er enig i, at forebyggelsesprincipperne skal indgå i bestemmelsen
om APV og bemærker, at dette også følger af indstillingen fra regeludvalget om sy-
stematisk arbejdsmiljøarbejde.
Akademikerne
finder det imidlertid upræcist at
henvise til forebyggelsesprincipper i ”arbejdsmiljølovgivningen” i arbejdsmiljølo-
ven.
Akademikerne
mener på den baggrund, at forebyggelsesprincipperne, som
for nuværende befinder sig i bilag 1 i bekendtgørelsen om arbejdets udførelse, bør
medtages som en selvstændig bestemmelse i eller som bilag til selve arbejdsmiljø-
loven.
Inddragelse af AMO eller
hvor der ikke er krav om AMO - de ansatte
15
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2774385_0016.png
Akademikerne
noterer sig, at den foreslåede bestemmelse i § 15 a, stk. 6, er en vi-
dereførelse af gældende ret.
Akademikerne
finder dog, at revisionen af lovens be-
stemmelser om APV bør give anledning til at præcisere, at arbejdsmiljøorganisatio-
nen skal inddrages, når der er en arbejdsmiljøorganisation på virksomheden, og at
de ansatte skal inddrages, når der ikke er en arbejdsmiljøorganisation.
Akademi-
kerne
henviser til, at dette også fremgår af udkast til bekendtgørelse om systema-
tisk arbejdsmiljøarbejde.
Tidspunktet for gennemførelse af APV
DA
og
KL
noterer sig, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 15 a, stk.
1, 2. pkt., at arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering,
når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som
kan have
betydning for virksomhedens arbejdsmiljø.
DA
noterer sig, at formuleringen fremgår af AMO-udvalgets rapport, men at det
fremgår af både lovforslaget og det midlertidige AMO-udvalgs rapport, at det ikke
er hensigten at ændre den gældende retstilstand.
DA
og
KL
vurderer dog, at der er
tale om en utilsigtet redaktionel fejl i AMO-udvalgets anbefaling.
DA
og
KL
vurderer, at formulering ”kan
have
vil udgøre en betydelig udvidelse
af den gældende bestemmelse, idet kravet kommer til at omfatte forhold, der ikke
konkret
har
betydning for arbejdsmiljøet, og at det desuden er gældende praksis at
gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der er ændringer, der har betydning for
arbejdsmiljøet.
DA
og
KL
foreslår derfor,
at den gældende formulering ”som har betydning”, jf. §
15 a, stk. 1, 3. pkt., fastholdes.
Ajourføring af APV
DA
noterer, at ordet ajourføring fremgår af AMO-udvalgets rapport.
DA
betragter
dog dette som en utilsigtet redaktionel fejl.
DA
vurderer, at det ikke giver sproglig
mening at bruge ordet ajourføring, eftersom APV er en proces. Ordet synes i øvrigt
overflødigt,
idet ajourføring af APV’en allerede er indeholdt i ”gennemførelse ” af
APV’en og ”opfølgning” på APV’en i den foreslåede bestemmelse.
DA
noterer sig, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger til nr. 2 (ad 15 a, stk.
6),
at der ”med ajourføring menes ajourføring af APV’ens handlingsplan […]”.
DA
foreslår, at ordet ajourføring udgår af den foreslåede bestemmelse i § 15 a, stk.
6.
KL
foreslår ligeledes, at ”ajourføring” udgår, eller at det præciseres, at det er
APV’ens handlingsplan, der skal ajourføres.
16
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2774385_0017.png
7.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Lovens detaljeringsgrad
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at arbejdsmiljøloven er en rammelov, så loven
typisk fastsætter de overordnede regler og derudover bemyndiger ministeren til at
fastsætte nærmere regler på et mere detaljeret niveau i bekendtgørelser. Beskæfti-
gelsesministeriet lægger derfor op til at skrive AMO-udvalgets mere detaljerede
APV-anbefalinger, som senere er foreslået justeret af regeludvalget om bekendtgø-
relse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, på bekendtgørelsesniveau. Således er
det også i dag. Alle det midlertidige AMO-udvalgs anbefalinger om APV vil på den
måde blive rummet af arbejdsmiljølovgivningen. Beskæftigelsesministeriet vurde-
rer derfor, at der ikke er behov for at ændre i lovteksten.
Skriftlighedskrav til APV
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at der med den foreslåede bestemmelse om
APV ikke er tilsigtet ændringer af retstilstanden. Det fremgår også af lovbemærk-
ningerne og af det midlertidige AMO-udvalgs rapport fra marts 2022,
Det fremgik af bemærkningerne til § 15 a i Forslag til Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø fremsat den
7. maj 1997, at ”Formålet
med den foreslåede bestem-
melse er navnlig at sikre en skriftlig behandlingsmåde i forbindelse med den nær-
mere planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af den arbejdspladsvurdering
(APV), som arbejdsgiveren har pligt til at lade udføre under inddragelse af sikker-
hedsorganisationen
eller de ansatte.”
På den baggrund har Beskæftigelsesministeriet justeret den foreslåede lovtekst, så
det nu tydeligt fremgår, at der skal være en skriftlig behandlingsmåde i forbindelse
med APV-arbejdet.
I forhold til bemærkningerne fra
FH
og
Akademikerne
om forholdet til rammedi-
rektivet bemærker Beskæftigelsesministeriet, at det foreliggende forslag ikke æn-
drer ved den gældende retstilstand, men derimod viderefører den tidligere imple-
mentering af APV-kravet.
Henvisningen til forebyggelsesprincipperne
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at forebyggelsesprincipperne fremgår af bilag
1 til bekendtgørelse nr. 1234 af 19. oktober 2018 om arbejdets udførelse samt at
der er lagt op til at lade forebyggelsesprincipperne fremgå af bilag 1 til den kom-
mende bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Beskæftigelsesministe-
riet vurderer på den baggrund, at der ikke er behov for at ændre lovteksten.
Inddragelse af AMO eller
hvor der ikke er krav om AMO - de ansatte
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det tydeligt fremgår af lovbemærkningerne
til forslagets bestemmelser om APV, at arbejdsgiveren har pligt til at inddrage ar-
bejdsmiljøorganisationen eller - hvor der ikke er krav om arbejdsmiljøorganisation
17
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
2774385_0018.png
- de ansatte. Det fremgår således, at det er AMO, der skal inddrages i virksomhe-
der, hvor der er krav om AMO. Det bemærkes videre, at der er lagt op til at skrive
mere detaljerede bestemmelser herom i bekendtgørelse om systematisk arbejdsmil-
jøarbejde, som det midlertidige AMO-udvalg har anbefalet. Beskæftigelsesministe-
riet vurderer derfor, at der ikke er behov for at ændre lovteksten.
Tidspunktet for gennemførelse af APV
Beskæftigelsesministeriet bemærker indledningsvist, at formuleringen i den fore-
slåede bestemmelse i § 15 a, stk. 1, 2. pkt., om, at arbejdsgiveren skal sørge for at
gennemføre en APV, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejds-
processerne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø, er i
overensstemmelse med anbefalingen fra det midlertidige AMO-udvalg samt den se-
nere indstilling fra regeludvalget til behandling af udkast til bekendtgørelse om sy-
stematisk arbejdsmiljøarbejde.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der med forslaget ikke sker en æn-
dring af retstilstanden. Formuleringen i den nugældende § 15 a, stk. 1, 3. pkt. an-
går revisionen af APV-handlingsplanen, som kun vedr. de forhold, der har betyd-
ning for virksomhedens arbejdsmiljø.
Den foreslåede bestemmelse i §
15 a, stk. 1,
2. pkt., handler derimod om, hvornår APV-processen skal igangsættes. APV-pro-
cessen skal igangsættes, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, ar-
bejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø.
På dette tidspunkt i processen vides det endnu ikke, om der er et arbejdsmiljøpro-
blem. Beskæftigelsesministeriet vurderer på den baggrund, at der ikke er behov for
at ændre lovteksten.
Ajourføring af APV
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at formuleringen i den foreslåede bestem-
melse i § 15 a, stk. 6, om, at arbejdsgiveren skal sørge for, at AMO eller de ansatte
deltager i hele processen om planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølg-
ning og ajourføring af arbejdspladsvurderingen er i overensstemmelse med anbe-
falingen fra det midlertidige AMO-udvalg samt den senere indstilling fra regelud-
valget til behandling af udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøar-
bejde.
Beskæftigelsesministeriet bemærker videre, at det tydeligt fremgår af lovbemærk-
ningerne, at der med ”ajourføring” menes ajourføring af APV’ens handlingsplan.
Ajourføring knytter sig således ikke til processen omkring APV-arbejdet. Det frem-
går også af høringssvaret fra DA.
På den baggrund finder Beskæftigelsesministeriet ikke anledning til at ændre lov-
teksten.
8. Uddannelsessteders pligter og ansvar
18
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
FH, Lederne og Akademikerne
tilslutter sig, at det præciseres i en selvstændig
bestemmelse i loven, at uddannelsesstederne har pligter over for elever, lærlinge og
studerende, der udfører praktiske øvelser af arbejdsmæssig karakter, og derfor er
omfattet af arbejdsmiljølovens udvidede område.
DA og KL
har ikke bemærkninger til forslaget.
DA, KL og Lederne
noterer sig, at forslaget ikke har til hensigt at ændre i gæl-
dende retstilstand, og
FH
bemærker, at det er afgørende, at det i lovforslaget under-
streges, at der udelukkende er tale om en præcisering af nuværende praksis.
FH
lægger vægt på, at bestemmelsen om, at arbejdsforholdene ved praktiske øvel-
ser af arbejdsmæssig karakter skal være sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarlige dækker erhvervsskoler og AMU-centre mv.
Endvidere bemærker
FH,
at beskrivelsen i de to første tekstafsnit i afsnit 2.8.1. om
den gældende ret imidlertid, måske utilsigtet, lægger op til, at man kan sondre mel-
lem to situationer, nemlig
”praktiske øvelser af arbejdsmæssig karakter”
og
”øvel-
ser i forbindelse med undervisning”.
FH
foreslår, at formuleringen
”øvelser i forbindelse med undervisning”
ikke an-
vendes, og at der kun anvendes formuleringen
”praktiske øvelser af arbejdsmæssig
karakter”,
så der skabes klarhed om retstilstanden.
Akademikerne
finder det uklart, hvad der menes med uddannelsessteder
herun-
der finder
Akademikerne,
at det klart bør fremgå af lovgivningen, at alle uddan-
nelsessteder, hvor der foregår ”praktiske øvelser af arbejdsmæssig karakter”, her-
under fx på universiteter og professionshøjskoler (fx læge-og tandlægestuderendes
øvelser) er omfattet.
Akademikerne
foreslår samtidig, at Arbejdstilsynet udarbejder enten en AT-vej-
ledning om bestemmelsen, og/eller en kort hjemmesidetekst med det formål at fo-
rebygge misforståelser af, hvornår det er lovens hovedområde, som gælder for ele-
ver, lærlinge og studerende, og hvornår det er lovens udvidede område. Herunder
er det bl.a. også relevant konkret at beskrive hvilke typer af uddannelsesinstitutio-
ner, som er omfattet af reglerne for det udvidede område.
8.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Til det af
FH
anførte skal Beskæftigelsesministeriet bemærke, at det allerede frem-
går af lovbemærkningerne, at forslaget ikke tilsigter nogen ændringer i retstilstan-
den, og at der alene er tale om en præcisering af nugældende praksis.
Videre skal Beskæftigelsesministeriet bemærke til det af
FH og Akademikerne
an-
førte, at det fremgår af lovforslaget, at pligten til at sikre, at de praktiske øvelser af
arbejdsmæssig karakter udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, gæl-
der for de uddannelsessteder, der er omfattet af Børne- og Undervisningsministeri-
ets lov om elever og studerendes undervisningsmiljø. Det betyder, at erhvervsud-
19
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
dannelser, arbejdsmarkedsuddannelser, professionsuddannelser og universitetsud-
dannelser er omfattet af pligten. Beskæftigelsesministeriet vil overveje at tydelig-
gøre dette på Arbejdstilsynets hjemmeside eller i andet relevant vejledningsmateri-
ale.
I forhold til det af
FH
anførte om, at beskrivelsen i de to første tekstafsnit lægger
op til, at man kan sondre mellem to situationer, vil Beskæftigelsesministeriet ændre
i
lovbemærkningerne, så det alene er begrebet ”praktiske øvelser
af arbejdsmæssig
karakter”,
der anvendes, således at evt. misforståelser undgås.
9. Modernisering af sprogbrugen i bestemmelsen om arbejdsle-
derens pligter
DA, Lederne og Akademikerne
er enig i, at det er hensigtsmæssigt at opdatere
ordvalget i bestemmelsen om arbejdsleders pligter og at ensrette ordvalget i forhold
til bestemmelsen om ansattes pligter.
DA
noterer, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det ikke er hen-
sigten at ændre på fortolkningen af reglen. Det er derimod formålet at modernisere
og tydeliggøre ordlyden af reglen om arbejdslederes pligter og tilpasse ordvalget i
forhold til ordvalget for de ansattes pligter.
DA
finder dog, at forslaget om arbejdsleders ansvar indebærer en utilsigtet ændring
af gældende ret, og at det skal være langt tydeligere i både lovtekst og bemærknin-
ger, at der kun er tale om opdateret sprogbrug.
DA
finder således, at forslaget om at tilføje
”eller på anden vis forringer sikkerhe-
den og sundheden
” efter ”ulykker
eller sygdom”
i § 26,
stk. 2, 1.pkt. ændrer reg-
lens materielle indhold, hvilket ikke er formålet med lovforslaget.
For at undgå at udvide bestemmelsen og skabe uklarhed om arbejdsleders pligter
efter § 26, stk. 2, 1. pkt. og for at opnå, at ordvalget tilpasses § 28, stk. 2 (om ansat-
tes pligter), foreslår
DA
følgende:
Den gældende formulering ”som
kan medføre fare for ulykker eller sygdom, skal
arbejdslederen sørge for at afværge faren.”
ændres til følgende ordvalg:
”som kan
forringe sikkerheden eller sundheden, skal arbejdslederen sørge for at afværge en
eventuel fare og løse problemet.”
Med
DA’s
forslag undgår man den uklare formulering ”at
afværge faren eller løse
problemerne.”
Selv om en fare er afværget, kan der nemlig fortsat være et problem,
der skal løses.
Med
DA’s
forslag bevares desuden formuleringen ”skal
arbejdslederen sørge for
at løse”
i stedet for ”skal
arbejdslederen løse”.
I praksis er
det ikke nødvendigvis
arbejdslederen selv, der gør det, men det vil være denne, der skal sørge for, at et
problem løses.
20
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Med samme begrundelse om, hvad der reelt ligger i pligten, foreslår DA, at formu-
leringen ”ved
arbejdslederens indgriben”
udgår af § 26,
stk. 2, 2.pkt. Det ligger
nemlig allerede i bestemmelsen, at det er arbejdslederen, der har handlepligten.
For yderligere at opfylde målet om at ensrette ordvalget i § 26, stk. 2, med ordval-
get i § 28, stk. 2, foreslår
DA,
at formuleringen ”bliver
arbejdslederen bekendt
med
i gældende § 26, stk. 2, 1.
pkt. ændres til ”bliver arbejdslederen opmærksom
på”.
Med disse ændringsforslag til ordlyden finder
DA,
at lovforslagets formål med æn-
dringen af § 26, stk. 2, kan opnås, uden at det materielle indhold af bestemmelsen
ændres.
Der vil således heller ikke være risiko for, at der med en opdateret sprogbrug æn-
dres på, at det er forsvarlighedsbegrebet i arbejdsmiljøloven, der er afsættet for og
rammen om arbejdslederens pligter, jf. 26, stk.1.
For så vidt angår bemærkningerne til lovforslaget, foreslår
DA,
at det gøres klarere
ved, at der tilføjes en bemærkning sidst i afsnit 2.9 om, at opdatering af ordlyden
ikke ændrer det materielle indhold af bestemmelsen, herunder at ”bestemmelsen
in-
debærer et ansvar for overholdelse af de materielle regler, idet omfang de finder
anvendelse på arbejdslederen”,
jf. bemærkningerne
til Lov om arbejdsmiljø nr.
681 af 23-12-1975.
Lederne
har en række forslag til yderligere præciseringer og moderniseringer.
Lederne
oplyser, at de i dag desværre oplever en del forvirring ift. lederes pligter
efter arbejdsmiljøloven. Derfor finder
Lederne
behov for præcisering af selve lov-
teksten og tilføjelse af supplerende bemærkninger til loven, uden tiltænkte fortolk-
ningsændringer:
Vedr. § 26 stk. 1
I lovbemærkningerne til § 26, stk. 1, fra fremsættelsen af loven i 1975 fremgår, at
arbejdsledere
har et ansvar for at ”medvirke” og ”påse”, hvilket i lovbemærknin-
gerne oversættes til:
”Bestemmelsen indebærer et ansvar for overholdelse af de materielle regler, i det
omfang de efter deres indhold kan finde anvendelse på arbejdslederen: § 38, stk. 1,
§ 42, stk. 1, § 45, stk. 1, 1. pkt., § 48, stk. 1, 1. pkt., § 69, samt kap. 9 og 10 og § 63,
stk. 5, samt forskrifter i henhold til loven.”
Det fremgår ikke tydeligt af bestemmelsen, at lederen ud over ansvaret for at med-
virke som ansat, også her et ansvar
for at ”påse”. I § 26 stk. 1, står, at ledere skal
”påse,
at de foranstaltninger der træffes for at fremme sikkerhed og sundhed, vir-
ker efter deres hensigt”,
men dette har en bredere betydning end at ledere skal påse
at fx sikkerhedsudstyr virker. Jf. lovbemærkningerne indebærer bestemmelsen et
ansvar for overholdelse af reglerne om arbejdets udførelse, arbejdsstedets indret-
ning, anvendelse af tekniske hjælpemidler, anvendelse og fremstilling af stoffer og
materialer, hvileperioder og fridøgn og unge under 18 år.
21
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Lederne
foreslår derfor, at der tilføjes bemærkninger til lovbemærkningernes pkt.
2.9.2 og 2.9.3 om, at moderniseringen af sprogbrugen i § 26, stk. 1, ikke ændrer på
tolkningen af lederens ansvar i § 26 stk. 1.
Forslag til supplerende lovbemærkninger
Til lovbemærkningerne 2.9.2:
Det bør fremgå, at Beskæftigelsesministeriet finder, at der er behov for at gentage
bemærkningerne fra 1975 om § 26 i en moderniseret form, da arbejdslederens plig-
ter kan opleves uklare. Det gælder især fortolkningen af §
26’s krav om at arbejds-
lederen skal
”påse at de foranstaltninger der træffes for at fremme sikkerhed og
sundhed, virker efter deres hensigt”.
Lovbemærkningerne fra 1975 siger om § 26, stk. 1, der er uændret siden, at:
”Be-
stemmelsen indebærer et ansvar for overholdelse af de materielle regler, i det om-
fang de efter deres indhold kan finde anvendelse på arbejdslederen: § 38, stk. 1, §
42, stk. 1, § 45, stk. 1, 1. pkt., § 48, stk. 1, 1. pkt., § 69, samt kap. 9 og 10 og § 63,
stk. 5, samt forskrifter i henhold til loven.”
Til lovbemærkninger 2.9.3
Det foreslås, at det præciseres i vejledningsmateriale, at ”påse” indebærer, at ar-
bejdsledere har et ansvar for overholdelsen af materielle regler, der finder anven-
delse inden for deres arbejdsområde: § 38, stk. 1, § 42, stk. 1, § 45, stk. 1, 1. pkt., §
48, stk. 1, 1. pkt., § 69, samt kap. 9 og 10 og § 63, stk. 5, samt forskrifter i henhold
til loven.
Vedr. § 26, stk. 2
I lovbemærkningerne til § 26, stk. 2, fra fremsættelsen af loven i 1975 fremgår, at
arbejdsledere jf. stk. 2, skal sørge for at afværge faren, hvilket i lovbemærknin-
gerne oversættes til:
”Formuleringen ”sørge for at afværge faren" præciserer, at arbejdslederen både
har ret og pligt til at. træffe
de nødvendige foranstaltninger.”
Lederne
foreslår at supplere nuværende lovbemærkninger som følger:
Forslag til supplerende lovbemærkninger
Til lovbemærkningerne 2.9.2
Det bør fremgå, at Beskæftigelsesministeriet også finder, at der er behov for at be-
mærke, at lovbemærkningerne fra 1975 præciserer, at formuleringen ”sørge
for at
afværge faren"
præciserer, at arbejdslederen både har ret og pligt til at. træffe de
nødvendige foranstaltninger.
Til lovbemærkningerne 2.9.3
Det foreslås, at der i vejledningsmateriale præciseres, at arbejdslederen har en ret
og en pligt til at træffe de nødvendige foranstaltninger inden for sit arbejdsområde.
Det vil sige arbejdslederens har ret til at give anvisninger om arbejdsmiljøforhold,
og at disse anvisninger skal følges. Samtidig har arbejdslederen også en pligt, altså
et ansvar for, at sørge for, at der træffes nødvendige foranstaltninger, der kan af-
værge faren og løse problemerne inden for lederens kompetenceområde.
22
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Forslag til ændringer i § 26, stk. 2
Derudover finder Lederne, at der er behov for konkrete ændringer af § 26, stk. 2
som følger:
Der lægges i udkastet op til at
”fare for ulykker og sygdom”
suppleres med
”på an-
den måde forringer sikkerheden eller sundheden”.
Dette bliver en unødvendig gen-
tagelse,
da disse to udsagn dækker det samme. ”Sikkerhed
og sundhed”
har større
fokus på forebyggelse og bruges i arbejdsmiljølovens formålsparagraf.
Derudover foreslås at erstatte ”bekendt
med”
med ”opmærksom
på”,
da det er et
mere moderne begreb.
Det
foreslås også, at ”afværge
en fare eller løse problemet”
erstattes af ”afværge
en
eventuel fare og løse problemet”.
Endelig foreslås
”ved arbejdslederens indgriben”
slettet, da det fremgår tydeligt, at
”arbejdslederen skal sørge for […]”.
9.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
I forhold til det af
DA
anførte, vil Beskæftigelsesministeriet justere lovbemærknin-
gerne, så det fremgår, at moderniseringen af bestemmelsen i § 26, stk. 2, alene in-
debærer en sproglig opdatering.
I forhold til det af
DA og Lederne
anførte om, at de oprindelige lovbemærkninger
til § 26, stk. 1, bør gentages i nærværende lovforslag, finder Beskæftigelsesministe-
riet ikke, at det vil være juridisk korrekt at efterkomme dette ønske. Det skyldes, at
der med lovforslaget alene foreslås ændringer i § 26, stk. 2, og ikke i § 26, stk. 1.
Derfor vil de oprindelige bemærkninger til § 26, stk. 1, fortsat være gældende og
knytte sig til bestemmelsen i § 26, stk. 1, og ikke til bestemmelsen i § 26, stk. 2.
I forhold til det af
Lederne
anførte om, at de oprindelige lovbemærkninger til § 26,
stk. 2, om arbejdsledernes ret og pligt, bør gentages i nærværende lovforslag, vil
Beskæftigelsesministeriet imødekomme dette ønske. Beskæftigelsesministeriet vil
desuden overveje at præcisere teksten på Arbejdstilsynets hjemmeside eller i andet
relevant vejledningsmateriale.
I forhold til
DA og Ledernes
bemærkninger til de foreslåede ændringer i § 26, stk.
2, vil Beskæftigelsesministeriet imødekomme forslagene og ændre i lovforslaget,
således, at det foreslås, at § 26, stk. 2, formuleres således:
”Bliver arbejdslederen opmærksom på problemer i det fysiske eller psykiske ar-
bejdsmiljø, som kan forringe sikkerheden eller sundheden, skal arbejdslederen
sørge for at afværge en eventuel fare og løse problemerne. Er dette ikke muligt,
skal arbejdslederen straks gøre arbejdsgiveren bekendt med forholdet.”.
10. Ophævelse af reguleringsbestemmelse vedrørende gebyrer
til Arbejdstilsynet
23
L 67 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering
Forslaget om ophævelse af reguleringsbestemmelsen vedr. gebyrer til Arbejdstilsy-
net har kun givet anledning til en bemærkning fra
Lederne.
Lederne
er positivt stemt over for at bestemmelsen ophæves.
10.1 Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Ledernes bemærkning giver ikke anledning til yderligere kommentering fra Be-
skæftigelsesministeriet.
Øvrige emner
FH
har noteret sig, at udkastet til lovforslag ikke medtager bestemmelser om byg-
gepladsforbud, jf. udkast til lovforslag fra 2022.
FH’s
vurdering er, at Arbejdstilsy-
net i dag mangler konkrete redskaber til at håndtere de virksomheder, der med for-
sæt, gennem en længere periode bryder arbejdsmiljøreglerne.
FH
opfordrer derfor
til, at forslaget om et byggepladsforbud kommer til at indgå i det samlede fremsatte
lovforslag.
FH
opfordrer, jf. også tidligere høringssvar, til en ændring af gældende beskyttel-
sesbestemmelse for medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, hvor der er en iden-
tisk bestemmelse svarende til den, der foreslås ændret for arbejdsmiljørepræsentan-
ter.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at lovforslaget alene har til formål at ud-
mønte dele af arbejdsmiljøaftalen fra marts 2023. Herudover indeholder lovforsla-
get ændring af regler om arbejdspladsvurdering (APV) som led i udmøntning af an-
befalingerne fra midlertidige AMO-udvalg, forslag vedrørende adgang til ind-
komstregistreret aftaleforløb og bisiddere for medlemmer af Arbejdsmiljøklage-
nævnet m.v. Det omtalte initiativ fra Aftalen om en ny reformpakke for dansk øko-
nomi er ikke en del af lovforslaget her.
Beskæftigelsesministeriet
bemærker, at FH’s forslag om at lave en tilsvarende be-
stemmelse om medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer ikke kan imødekommes,
da dette ikke har været en del af AMO-udvalgets anbefalinger.
24