Tak, formand. I september måned gik seks mennesker på arbejde, men de kom ikke hjem igen. De mistede livet. Arbejdsulykker skubber hvert år 27.000 mennesker ud af arbejdsmarkedet, og sidste år blev rekordmange dræbt i en arbejdsulykke – 43 mennesker. Flere af dem arbejdede på en offentlig arbejdsplads.
Det gode arbejdsmiljø er noget, der ligger Enhedslisten meget på sinde, og noget, som vi hver dag kæmper for at sikre, heldigvis sammen med fantastisk mange dygtige mennesker – helt fra kollegaerne, arbejdsmiljørepræsentanterne, fagforeningerne, de forskellige organisationer og til de professionelle, der arbejder med det på forskellige måder. På rigtig mange måder er der så mange, der laver et kæmpestort og vigtigt stykke arbejde, så selv om jeg kommer med nogle ting senere, i forhold til hvad vi kan gøre bedre, vil jeg også gerne anerkende det store arbejde, der bliver lavet i dag.
Det er et område, hvor der heldigvis er ting, der rykker i den rigtige retning. Noget af det, vi bl.a. er glade for i lovgivningen, er det med arbejdsmiljøaftalen, som jo også indeholder asbestaftalen, og det er nogle af de ting, som vi hæfter os meget ved – fordi noget af det, som har været meget vedkommende for os, er at få skabt bedre forhold for mennesker, som arbejder med asbest. Det officielle tal er, at der hvert år dør over 300 mennesker af asbestrelaterede kræftsygdomme, men tallet menes at være langt højere, og hvert enkelt liv er ét for meget.
Asbestrelaterede sygdomme kommer typisk først, mange år efter at man er blevet udsat for asbest, og derfor er det også vigtigt, at man er klædt på til at indlede en arbejdsskadesag, hvis man engang bliver syg. I dag skal arbejdsgiveren registrere oplysninger om medarbejdernes asbestarbejde i en asbestprotokol, og med denne lov sørger vi for, at protokollen også bliver udleveret til de enkelte medarbejdere, der har arbejdet med asbest, hvilket vil gøre det nemmere for dem at bruge oplysningerne i en senere arbejdsskadesag.
Noget andet, som også ligger os meget på sinde, er arbejdet for at udvide demokratiet på arbejdspladsen. Her spiller arbejdsmiljørepræsentanten – selvfølgelig sammen med tillidsrepræsentanten – en vigtig rolle, også i forhold til at råbe op, hvis der er problemer med arbejdsmiljøet. Hvis arbejdsmiljørepræsentanter skulle stille sig op imod ledelsen på arbejdspladsen og kræve bedre arbejdsforhold – og det ved alle her i salen sker ofte – er det vigtigt, at man som arbejdsmiljørepræsentant er beskyttet mod fyring, at man har rygdækning og tryghed i forhold til at kunne sige det, der er det rigtige.
Det er ikke nødvendigvis tilfældet der, hvor man ikke er dækket af en overenskomst, og det kommer vi også til at have et samråd om snart i forhold til restaurationsbranchen, hvor der desværre er alt for få, der er dækket af en overenskomst. Så det er et meget aktuelt problem.
Jeg talte også med nogle i mandags, da jeg var til demonstration i Odense, om Brdr. Price, som nu har valgt at opsige deres overenskomst på deres restauranter, så det er et meget relevant og meget aktuelt spørgsmål, og derfor er jeg glad for, at den her lov nu vil forlænge opsigelsesvarslet til 6 uger for arbejdsmiljørepræsentanter. Det er med til at styrke deres tryghed og med til at give dem nogle ekstra muskler til at gå op imod ledelsen, når der er brug for det.
Derudover er der også nogle forenklinger i lovforslaget, og det er jo også nogle af de ting, som vi har en aktuel diskussion om. Jeg synes, der kom nogle gode pointer fra SF's ordfører. At de her dele i forhold til at afskaffe kompetenceforbuddet ikke skal ske på bekostning af og med forringet arbejdsmiljø, er i hvert fald noget af det, som vi tænker vi sammen vil følge tæt.
Så er der også nogle konkrete ting i forhold til udvalgsarbejdet, men også det generelle arbejde, som vi laver herinde i Folketinget. Altså, vi så rigtig gerne – og der er jeg nok lidt uenig i det, som man sagde fra Konservatives side heroppe tidligere – at vi bliver bedre til at sørge for, at virksomhederne kan få rådgivning, men det er ikke tilsynets opgave. Men det med den rolle skal løses, så vi faktisk får sikret rådgivning både til arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsgivere osv. Danmark er faktisk også blevet kritiseret for ikke at leve op til de standarder, der er på det her område, og det tænker jeg er en helt oplagt ting at få fulgt op på.
Det kan være helt konkret, også i forhold til den eksterne rådgivning, der skal være i forbindelse med undersøgelsespåbud vedrørende stof og materiale, ligesom det også gælder vedrørende det psykiske arbejdsmiljø, og der er jeg helt enig i det, der blev sagt i starten af talen om, at de nyeste tal fra NFA bekræfter det i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.
Så til sidst vil jeg også gerne kvittere for, at man har lyttet til den del, der er fra det midlertidige AMO-udvalgs anbefalinger i forhold til arbejdspladsvurdering, altså i forhold til apv'en. Så er der andre dele, der ikke er adresseret, men som vi sammen vil følge tæt. Det glæder vi os til, fordi det er vigtigt, at vi sikrer et godt arbejdsmiljø.