Kulturudvalget 2023-24
L 66 Bilag 1
Offentligt
2771576_0001.png
Lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2023-24
Fremsat den 27. oktober 2023 af Kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§1
I lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots-
og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-
kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets område
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter »stk. 3«: »og stk. 4«.
2.
§ 4, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
§ 2 ophæves den 31. december 2023.«
3.
I
§ 4
indsættes efter stk. 3 som stk. 4:
»Stk. 4.
§ 1 ophæves den 31. december 2024.«
§2
Loven træder i kraft den 31. december 2023
AK002142
Kulturmin., j.nr. 2023-5243
L 66 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2771576_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16. november
2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeri-
ets område, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31. december
2023.
Kulturministeriet foreslår, at solnedgangsklausulen for § 1
udskydes til den 31. december 2024.
Efter § 1 i lov nr. 2054 af 16. november 2021 kan Slots-
og Kulturstyrelsen indsamle, behandle, herunder foretage
samkøring af, oplysninger fra andre offentlige myndigheder
og fra offentligt tilgængelige kilder, når det er nødvendigt af
hensyn til udførelsen af Slots- og Kulturstyrelsens tilsyns-
og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kompensationsord-
ninger m.v. på Kulturministeriets område.
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 4, stk. 3, i lov nr.
2054 af 16. november 2021, jf. Folketingstidende 2021-22,
A, L 26 som fremsat, side 26, at det ved lovens vedtagel-
se forventedes, at afrapportering, tilsyn og kontrol med de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som Slots- og Kul-
turstyrelsen administrerede udbetalinger fra i 2020 og 2021,
ville være færdigbehandlet ved udgangen af 2023.
Det har vist sig uomgængeligt, at Slots- og Kulturstyrelsens
sagsbehandling på covid-19-kompensationsordninger m.v.
vil strække sig ind i 2024. Det vil således ikke være mu-
ligt for Slots- og Kulturstyrelsen at færdiggøre sagsbehand-
lingen af afrapporteringerne på covid-19-kompensationsord-
ningerne m.v. inden udgangen af 2023. Dette skyldes dels,
at der efter vedtagelsen af lov nr. 2054 af 16. november
2021 blev indført ny nedlukning med restriktioner i vinteren
2021-2022, hvilket betød, at Slots- og Kulturstyrelsen i be-
gyndelsen af 2022 måtte prioritere sagsbehandlingen af ny-
indkomne ansøgninger på både nye og genåbnede covid-19-
kompensationsordninger m.v. Det havde den konsekvens, at
allerede indkomne afrapporteringer og regnskabsaflæggelser
blev udsat til fordel for at udbetale kompensation og akti-
vitetsmidler til ansøgerne. Dette har forøget den samlede
sagsmængde på området betragteligt.
Derudover har det for ”Den midlertidige kunststøtteordning
for kunstnere” først i midten af 2023 været muligt at påbe-
gynde sagsbehandlingen af afrapporteringer fra de tilskuds-
modtagere, der modtog kompensation for tabt indtægt i
vinteren 2021/2022. Dette skyldes behovet for at kunne
kontrollere kompensationsmodtagernes indtægtsforhold for
2022 via adgang til data hos skattemyndighederne. Her måt-
te afventes regnskaber for 2022 for personligt ejede virk-
somheder, som først blev offentliggjort medio 2023.
Endvidere udestår den endelige afslutning af sagsbehandlin-
gen på et fåtal af puljerne, herunder ”Aktivitetspulje til
kulturaktiviteter”. Det skyldes juridiske årsager såsom af-
viklingen af aktive konkursbo og myndighedernes kontrol af
dobbeltkompensation.
Endelig forventes det, at der vil være behov for udveksling
af oplysninger i 2024 i forbindelse med behandling af klager
og eventuel genbehandling af sager, samt i forbindelse med
eventuelle anlagte retssager.
Slots- og Kulturstyrelsen har således behov for fortsat i
2024 at have adgang til indsamling og udveksling af oplys-
ninger for på tilstrækkeligt grundlag og betryggende vis
at kunne færdiggøre sagsbehandlingen på covid-19-kompen-
sationsordninger m.v. Den fortsatte adgang til udveksling
af oplysninger i 2024 vil bidrage til at sikre, at der kan
foretages kontrol i forhold til bl.a. dobbeltkompensation og
svindel med covid-19-kompensationsordninger m.v.
2. Udskydelse af solnedgangsklausul
2.1. Gældende ret
For en udførlig gennemgang af gældende ret henvises til be-
mærkningerne til forslaget til lov nr. 2054 af 16. november
2021, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 26 som fremsat.
Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16. november
2021, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.
Det følger af § 1, stk. 1, i lov nr. 2054 af 16. november
2021, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indsamle og behand-
le, herunder foretage samkøring af, oplysninger fra andre of-
fentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder og
behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger, som
styrelsen i øvrigt er i besiddelse af, når det er nødvendigt
af hensyn til udførelsen af styrelsens tilsyns- og kontrolop-
gaver vedrørende covid-19-kompensationsordninger m.v. på
Kulturministeriets område.
Det følger af lovens § 1, stk. 2, at Slots- og Kulturstyrel-
sen kan få terminaladgang til nødvendige oplysninger om
fysiske eller juridiske personers økonomiske eller erhvervs-
mæssige forhold i indkomstregistret, jf. § 7 i lov om et ind-
komstregister, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen
af styrelsens opgaver efter stk. 1.
L 66 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2771576_0003.png
3
Det følger af lovens § 1, stk. 3, at Slots- og Kulturstyrel-
sen kan videregive oplysninger omfattet af stk. 1 til andre
offentlige myndigheder, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af disse myndigheders og Slots- og Kulturstyrel-
sens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende covid-19-kom-
pensationsordninger m.v. inden for den enkelte myndigheds
ressortområde.
Det følger af lovens § 1, stk. 4, at Kulturministeren fast-
sætter nærmere regler for Slots- og Kulturstyrelsens indsam-
ling, behandling, herunder samkøring, og videregivelse af
oplysninger efter stk. 1-3.
Der er fastsat nærmere regler for Slots- og Kulturstyrelsens
indsamling, behandling, herunder samkøring, og videregi-
velse af oplysninger efter stk. 1-3 i bekendtgørelse nr. 2070
af 16. november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol
og tilsyn med covid-19- kompensationsordninger m.v. på
Kulturministeriets område.
Det følger af § 2, stk. 1, i lov nr. 2054 af 16. november
2021, at Slots- og Kulturstyrelsen skal etablere en whist-
leblowerordning, som omfatter de covid-19-kompensations-
ordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrel-
sen.
Whistleblowerordningen trådte i kraft ved lovens kundgørel-
se og giver mulighed for anonymt at indberette svindel eller
mistanke om svindel med de covid-19-kompensationsord-
ninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen.
Det følger af lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af
whistleblowere, at Datatilsynet skal etablere en uafhængig
og selvstændig ekstern whistleblowerordning, jf. lovens §
17, stk. 1. Gennem Den Nationale Whistleblowerordning,
som er oprettet i henhold til lovens § 17, stk. 1, kan en ræk-
ke persongrupper indberette oplysninger om bl.a. alvorlige
lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor, vil det ikke
være muligt for Slots- og Kulturstyrelsen at behandle samtli-
ge afrapporteringer på covid-19-kompensationsordningerne
m.v. inden udgangen af 2023.
Kulturministeriet finder, at der fortsat – også efter den 31.
december 2023 – er behov for en lovmæssig ramme, der
hjemler, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indsamle og be-
handle, herunder samkøre, oplysninger fra andre offentlige
myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder, samt vide-
regive oplysninger til andre myndigheder. Dette vurderes at
være afgørende for at mindske risikoen for snyd, svindel og
svig med covid-19-kompensationsordningerne m.v.
For flere af de covid-19-kompensationsordninger m.v., der
administreres af Slots- og Kulturstyrelsen og hvor afrappor-
teringen endnu ikke er afsluttet, gælder, at der skal foretages
modregning, hvis en ansøger samtidig modtager kompensa-
tion for f.eks. tilsvarende indtægtstab eller omsætningsned-
gang gennem de ordninger, der administreres af Erhvervs-
styrelsen. Fortsat adgang til udveksling af oplysninger i
2024 vil således være med til at sikre, at der ikke sker dob-
beltkompensation med covid-19-kompensationsordningerne.
I afrapporteringsfasen på bl.a. ”Den midlertidige kunststøt-
teordning for kunstnere” er det ligeledes fortsat i 2024 nød-
vendigt at kunne kontrollere oplysninger i Indkomstregiste-
ret med henblik på at kontrollere tilskudsmodtagernes ind-
tægtsforhold i forhold til puljens krav om indtægtsniveau.
Endvidere kan der også i 2024 være brug for at dele oplys-
ninger om revisorers forhold og uafhængighed, når det er
relevant i forbindelse med kontrolarbejdet.
Endelig forventes det, at der kan være behov for udveksling
af oplysninger i 2024 i forbindelse med behandling af klager
og eventuel genbehandling af sager, samt i forbindelse med
eventuelle anlagte retssager.
Det foreslås på denne baggrund, at solnedgangsklausulen
vedr. lovens § 1 i lovens § 4, stk. 3, udskydes, således at § 1
i loven ophæves den 31. december 2024.
Ændringen vil have den virkning, at bestemmelserne i § 1
vil være gældende frem til den 31. december 2024, hvor
de ophæves, medmindre der forinden vedtages et lovforslag,
hvor gyldighedsperioden forlænges. Ændringen har ikke be-
tydning for lovens § 2, som dermed ophæves den 31. de-
cember 2023.
Skulle der i 2024 være personer, som ønsker indberette
til en whistleblowerordning om de covid-19-kompensations-
ordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrel-
sen, vurderes det, at de fleste henvendelser vil kunne indbe-
rettes til Den Nationale Whistleblowerordning.
Rammerne for, hvem der som whistleblower kan indberet-
te oplysninger til Den Nationale Whistleblowerordning, er
fastsat i § 3, nr. 7, i lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om
beskyttelse af whistleblowere. Dette omfatter personer, som
er kommet i besiddelse af oplysninger om forhold på deres
nuværende eller tidligere arbejdsplads – eller på en arbejds-
plads, hvor personen har eller har haft lignende arbejdsrela-
terede aktiviteter, jf. nærmere lovens § 3, nr. 7.
L 66 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2771576_0004.png
4
Slots- og Kulturstyrelsens whistleblowerordning for de co-
vid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af
Slots- og Kulturstyrelsen, har også kunnet anvendes af per-
soner, som falder uden for § 3, nr. 7, i lov nr. 1436 af 29.
juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere. Der vil således
være personer, som i dag kan benytte Slots- og Kulturstyrel-
sens whistleblowerordning for de covid-19-kompensations-
ordninger m.v., som administreres af Slots- og Kulturstyrel-
sen, men som ikke vil kunne indberette til Den Nationale
Whistleblowerordning. Sådanne personer har imidlertid fort-
sat mulighed for at henvende sig til Slots- og Kulturstyrel-
sen via anden kommunikationsform, og disse kan efter om-
stændighederne funktionelt stadig være anonyme, alt efter
måden personen henvender sig på.
Da styrelsens sagsbehandling på nuværende tidspunkt og
ved lovens forlængelse i 2024 udelukkende er i afrapporte-
ringsfasen, vurderes det, at det som udgangspunkt kun vil
være relevant at benytte whistleblowerordningen for person-
er, der på den ene eller anden måde har eller har haft en
arbejdsmæssig relation til de juridiske eller fysiske personer,
som har fået en bevilling fra en covid-19-kompensationsord-
ning mv. Det vurderes derfor ikke nødvendigt at udskyde
solnedgangsklausulen for § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget forlænger Slots- og Kulturstyrelsens mulig-
hed for at udveksle oplysninger med andre myndigheder
ifm. kontrollen af ansøgninger om covid-19-kompensation
m.v. til udgangen af 2024. Derigennem er det forventnin-
gen, at snyd, svig og svindel m.v. med midler udbetalt fra
covid-19 kompensationsordninger m.v. og dermed statslige
midler fortsat i højere grad kan opdages og forhindres, end
hvis det ikke var muligt at dataudveksle med andre offent-
lige myndigheder. Lovforslaget kan således have positive
økonomiske konsekvenser for staten.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonse-
kvenser for Slots- og Kulturstyrelsen.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med prin-
cipperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter foruden
hovedlovens bagvedliggende databeskyttelsesretlige aspek-
ter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. september
2023 til den 3. oktober 2023 været sendt i offentlig høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet/Advokatrådet,
Anklagemyndigheden,
Arbejdernes Oplysnings Forbund, Autor, Billedkunstnernes
Forbund, Brancherådet for Scenedans i Danmark, Børns Vil-
kår, Danish Association of Zoos and Aquaria (DAZA), Da-
nish Venture Capital and Private Equity Association, Dan-
marks Biblioteksforening, Danmarks Nationalbank, Dan-
marks Statistik, Danmarks Teaterforeninger, Danmarks Ti-
voli Forening, Dansk Artist Forbund, Dansk Erhverv,
Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk Folkeoplysnings Sam-
råd (DFS), Dansk Forfatterforening, Dansk Fotografisk For-
ening, Dansk Idrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Kompo-
nistforening, Dansk Kulturliv, Dansk Kunstnerråd, Dansk
Live, Dansk Musiker Forbund, Dansk Oplysnings Forbund,
Dansk Rocksamråd (ROSA), Dansk Organist og Kantor-
samfund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solistforbund,
Dansk Teater, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advo-
kater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer,
Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske Biografer,
Danske Bladtegnere, Danske Dramatikeres forbund, Danske
Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner (DEOO), Danske
Filminstruktører, Danske Forlag, Danske Koncert og Kultur-
huse, Danske Kunsthåndværkere og Designere, Danske Mu-
seumsforeninger (SAMMUS), Danske Musik- og Kultur-
skoler, Danske Populær Autorer, Danske Regioner, Danske
Skønlitterære Forfattere, Danske Tegneserieskabere, Datatil-
synet, Den Danske Finansanalytikerforening, Departementet
for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke (Grønland),
Design Denmark, Det Danske Filminstitut, Det København-
ske Teatersamarbejde, Det Økonomiske Råds Sekretariat,
L 66 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2771576_0005.png
5
DGI, DIF, DJBFA – Komponister og Sangskrivere, Finans-
10. Sammenfattende skema
forbundet, Finansrådet, Folkehøjskolernes Forening, Folke-
ligt Oplysnings Forbund, FORA, Forbundet Arkitekter og
Designere, Foreningen af Daghøjskoler i Danmark, Forenin-
gen af Danske Dramaturger, Foreningen af Danske Scene-
instruktører, Foreningen af Kunsthaller i Danmark, Forenin-
gen af Lokale, Fritstående, Journalistiske Internetmedier,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Forlystelses-
parker i Danmark, Foreningen Freelance Bogholdere, For-
læggerforeningen, FSR - Danske Revisorer, JazzDanmark,
Kommunernes Landsforening, KODA, Kulturhusene i Dan-
mark, Landsdækkende Banker, Landsforeningen af forsvars-
advokater, Liberalt Oplysnings Forbund, Live Nation, Loka-
le Pengeinstitutter, Musikselskabernes brancheorganisation
(IFPI), Område for Bedre Regulering (OBR), Organisatio-
nen Danske Museer, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Pro-
ducentforeningen, Red Barnet, Revisornævnet, Rigsadvoka-
ten, Rigsrevisionen, Røde Kors, Sammenslutningen af Dan-
ske Scenografer, SCENIT, Skatterevisorforeningen, Snyk,
Solistforeningen af 1921, Statens Kunstfond, Statsadvokatu-
ren for særlig økonomisk kriminalitet, Teatercentrum, Teg-
nerforbundet af 1919, Uafhængige Scenekunstnere og Æl-
dresagen.
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«)
angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Det kan have positive økonomiske konse-
Ingen
kvenser, hvis svig og svindel med statslige
midler opdages, og midlerne tilbagebetales til
staten.
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
gerne
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
L 66 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2771576_0006.png
6
Miljø- og naturmæssige konsekven- Ingen
ser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Den bagvedliggende hovedlov indeholder databeskyttelsesretlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for
Ja
Nej
implementering af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant omfang og-
x
så gælder ved implementering af ik-
ke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt
X)
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 4, stk. 3,
affattes
således, at § 2 ophæves den 31. december 2023.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 2, i lov nr. 2054 af 16. november
2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeri-
ets område, at loven ophæves den 1. januar 2022, jf. dog stk.
3.
Det følger endvidere af lovens § 4, stk. 3, at lovens §§ 1 og
2 ophæves den 31. december 2023.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 4, stk. 2,
ændres,
således at der efter »stk. 3« indsættes: »og stk. 4«.
Det foreslåede indebærer, at der i stk. 2 indsættes reference
til en ny undtagelse til lovens solnedgangsklausul i § 4, stk.
2.
Med indsættelse af det nye stykke vil solnedgangsklausulen
for § 1 og for § 2 være forskellig. Det nye stk. 4 vil omhand-
le solnedgangsklausulen for § 1, mens stk. 3 vil omhandle
solnedgangsklausulen for § 2.
Til nr. 2
Til nr. 3
Det foreslås, at det i § 4 efter stk. 3 indsættes som nyt
stk. 4,
at § 1 ophæves den 31. december 2024.
Det foreslåede indebærer, at bestemmelserne i § 1 vil være
gældende frem til den 31. december 2024, hvor de ophæves,
medmindre der forinden vedtages et lovforslag, hvor gyldig-
hedsperioden forlænges.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslåede indebærer, at det kun er lovens § 2, der
ophæves den 31. december 2023, idet solnedgangsklausulen
for § 1 vil blive udskudt, jf. det nye stk. 4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31. december 2023.
Det foreslåede vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da
den lov, der ændres i, ikke gælder for Færøerne og Grønland
og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
L 66 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2771576_0007.png
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots- og Kultursty-
relsens kontrol og tilsyn med covid-19-kompensationsord-
ninger m.v. på Kulturministeriets område foretages følgende
ændringer:
§ 4.
---
Stk. 2.
Loven ophæves den 1. januar 2022, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
§§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter »stk. 3«: »og stk. 4«.
2.
§ 4, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
§ 2 ophæves den 31. december 2023.«
3.
I
§ 4
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
§ 1 ophæves den 31. december 2024.«