Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2786415_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. november 2023
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Kenneth
Schmidt
Rasmussen
2023-09569
3062137
Besvarelse af spørgsmål nr. 47 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 47 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november
2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at L 65 bortfalder og politiloven i stedet præciseres
Spørgsmål nr. 47 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et
ændringsforslag, der medfører, at L 65 bortfalder og i stedet
præciseres politiloven, således der kan tildeles et påbud mod en
enkeltperson eller gruppe (§ 5 eller § 7), hvis handlingerne
medfører en aktuel og konkret trussel mod danske interesser i
udlandet? Fordelen herved er, at politiet kan indhente
oplysninger fra FE og PET forud for påbuddet og derved
henføre deres beslutning til disse oplysninger, hvilket styrker
tilliden til politiets beslutninger? Og vil ministeren stille eller
støtte ændringsforslaget?”
Svar:
1.
For en nærmere gennemgang af reglerne i politiloven henvises til
besvarelse af 11. oktober 2023 af spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg og besvarelse af 19. oktober 2023 af spørgsmål nr.
84 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Der henvises endvidere til
besvarelse af 14. november 2023 af spørgsmål nr. 17 til lovforslaget og
besvarelse af 22. november 2023 af spørgsmål nr. 19 til lovforslaget.
Som det fremgår heraf, kan politiet efter politilovens §§ 7 og 8 i en række
forskellige tilfælde gribe ind over for forsamlinger og forsamlingsdeltagere.
Det er dog et krav, at der skal være tale om en fare, der er nært knyttet til
selve forsamlingen. Det er således ikke muligt for politiet efter disse regler
at gribe ind over for en forsamling med henvisning til det generelle
trusselsbillede mod Danmark, herunder som følge af reaktioner i udlandet.
Herudover følger det i øvrigt af politiloven § 5, stk. 1, at politiet har til
opgave at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. Bestemmelsen er affattet som
en generel hjemmel for politiets fareafværgende indgreb. Indgreb efter
denne bestemmelse forudsætter også, at der er konstateret en konkret og
nærliggende fare for forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Det er således heller ikke
muligt for politiet efter denne bestemmelse at gribe ind over for
koranafbrændinger med henvisning til det generelle trusselsbillede mod
Danmark, herunder som følge af reaktioner i udlandet.
Side 2/5
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at L 65 bortfalder og politiloven i stedet præciseres
2.
En lovbestemmelse i form af f.eks. en udvidelse af politilovens § 5, som
muliggør at politiet kan gribe ind over for en enkeltperson alene med
henvisning til, at en handling medfører en aktuel og konkret trussel mod
danske interesser i udlandet, vil i mine øjne være langt mere vidtgående end
den ordning, som regeringen har lagt op til med lovforslaget.
Hertil kommer, at det i praksis ville blive meget svært for politiet at skulle
vurdere, hvad en enkeltpersons konkrete handling på et bestemt tidspunkt i
form af f.eks. en koranafbrænding ville kunne betyde i forhold til det
generelle trusselsbillede mod Danmark, herunder som følge af reaktioner i
udlandet.
Endelig ville en sådan ordning rejse spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10 om ytringsfrihed, ligesom en
lignende ændring af politilovens § 7 om indgreb over for forsamlinger vil
rejse spørgsmål i forhold til grundlovens § 79 og EMRK artikel 11 om
forsamlingsfrihed.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag af den
efterspurgte karakter. Et sådant ændringsforslag vil kunne formuleres på
følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65)
Ændringsforslag
Af (…), tiltrådt af: (…)
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om politiets virksomhed
Side 3/5
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at L 65 bortfalder og politiloven i stedet præciseres
(Mulighed for indgreb over for enkeltpersoner på baggrund af en aktuel og
konkret trussel mod danske interesser i udlandet)«.
[Konsekvensændring af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
Paragraffen
affattes således:
Ȥ 1
I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29.
november 2019, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 897 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 5, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Politiet kan endvidere foretage indgreb over for den eller de personer,
hvis handlinger medfører en aktuel og konkret trussel mod danske interesser
i udlandet.«
[Udvidelse af hjemmel i politilovens § 5 til at foretage indgreb over for
enkeltpersoner på baggrund af en aktuel og konkret trussel mod danske
interesser i udlandet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2, hvorved det
foreslås, at politilovens § 5, stk. 2, udvides. Ændringsforslaget vil medføre,
at lovforslagets titel konsekvensrettes i overensstemmelse hermed.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 110 e, stk. 2, om utilbørlig behandling af et skrift med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund og den foreslåede
ændring af straffelovens § 136, stk. 2, om billigelse af forbrydelserne
omhandlet i straffelovens 12. og 13. kapitel udgår.
Side 4/5
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 47: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at L 65 bortfalder og politiloven i stedet præciseres
Samtidig foreslås det med ændringsforslaget, at politilovens § 5, stk. 2,
udvides, således at politiet også kan foretage indgreb over for den eller de
personer, hvis handlinger medfører en aktuel og konkret trussel mod danske
interesser i udlandet.
Politiet vil kunne indhente oplysninger fra Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) og Politiets Efterretningstjeneste (PET) forud for et indgreb efter denne
bestemmelse og til brug for vurderingen af, om der foreligger en sådan
aktuel og konkret trussel.
Bestemmelsen vil skulle anvendes inden for rammerne af
ytringsfrihedsbeskyttelsen
efter
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 10, og bestemmelsen vil
således ikke finde anvendelse, hvis det vil være i strid med EMRK artikel
10.”
Side 5/5