Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2780440_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14, november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-09110
3053791
Besvarelse af spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. november
2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om tydeliggørelse af, hvem der vil være undtaget fra loven, og hvem der eventuelt vil være undtaget fra straf
Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Vil ministeren oplyse, hvorledes man forestiller sig processen
fra en mulig overtrædelse af loven finder sted og frem til
eventuel domfældelse, herunder særligt redegøre for i hvilket
omfang og i hvilke situationer man forestiller sig, at
anklagemyndigheden vil undlade at rejse sigtelse eller tiltale?”
Svar:
1.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, side 7, vil politiet,
hvis politiet bliver opmærksom på en overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse – enten som en fuldbyrdet forbrydelse eller et strafbart forsøg
– kunne gribe ind og bringe det strafbare forhold til ophør. Det gælder også,
selv om overtrædelsen måtte finde sted i forbindelse med en demonstration.
Bliver man fra politiets side således f.eks. i forbindelse med en
demonstration opmærksom på, at en person skal til at brænde et skrift med
væsentlig religiøs betydning (eller en genstand, der fremstår som et sådant
skrift), vil politiet kunne gribe ind og forhindre dette. Hvis de almindelige
betingelser herfor er opfyldt, vil politiet kunne anholde og sigte den
mistænkte samt beslaglægge skriftet (eller genstanden) og udstyret, der
skulle bruges til at antænde det.
Der vil herefter blive taget stilling til, om der er grundlag for at rejse tiltale
for en overtrædelse eller et forsøg på overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse.
Der vil dog kunne opstå situationer, hvor det på stedet ikke er klart for
politiet, om der er tale om en strafbar overtrædelse, og hvor det derfor vil
være nødvendigt at afvente en efterfølgende efterforskning og retlig
vurdering. I sådanne situationer må det forventes, at politiet vil være
tilbageholdende med at gribe ind på stedet.
Det vil eksempelvis kunne gøre sig gældende for en kunstnerisk handling,
hvor det på stedet efter omstændighederne kan være vanskeligt at vurdere,
om en ellers utilbørlig behandling er en mindre del af et kunstnerisk værk.
Side 2/4
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om tydeliggørelse af, hvem der vil være undtaget fra loven, og hvem der eventuelt vil være undtaget fra straf
Der vil dog formentlig også være tilfælde, hvor det vil stå helt klart, at der
er tale om en overtrædelse, selv om der er tale om et kunstnerisk værk.
En kunstnerisk handling, hvor den utilbørlige behandling er en mindre del
af et kunstnerisk værk, vil som udgangspunkt ikke være omfattet af
lovforslaget. Derfor vil der hverken blive rejst sigtelse eller tiltale i sådanne
tilfælde.
2.
Hvis en kunstner er blevet sigtet for overtrædelse af bestemmelsen, og
politiet efterfølgende finder frem til, at den utilbørlige behandling er en
mindre del af et kunstnerisk værk, vil der kunne ske påtaleopgivelse.
Hvis politiet derimod vurderer, at den utilbørlige behandling er omfattet af
den foreslåede bestemmelse, fordi den er en central del af det kunstneriske
værk, kan det ikke forventes, at der vil ske påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
alene med den begrundelse, at det er en kunstner, der har foretaget
behandlingen.
Det fremgår i øvrigt af straffelovens § 110 f, at forbrydelserne i straffelovens
12. kapitel er genstand for offentlig påtale, der sker efter justitsministerens
påbud. Den foreslåede bestemmelse er placeret i dette kapitel.
Dette indebærer, at justitsministeren – på baggrund af en anklagerfaglig
indstilling fra Rigsadvokaten – vil skulle tiltræde, at der rejses tiltale for
overtrædelse af bestemmelsen. Her er det det helt klare udgangspunkt –
ligesom det har været praksis under skiftende justitsministre før mig – at
følge den anklagerfaglige indstilling fra anklagemyndigheden.
De sager, der måtte blive rejst, vil i sagens natur blive behandlet ved
domstolene, uanset om påtalekompetencen ligger hos justitsministeren.
Domstolens praksis, herunder i forhold til, hvad der falder udenfor det
strafbare område, vil efterfølgende blive lagt til grund af politiet og
anklagemyndigheden ved anvendelsen af bestemmelsen.
3.
Hvis der rejses tiltale, og den pågældende i en straffesag findes skyldig i
at have overtrådt bestemmelsen, vil det ved strafudmålingen i formildende
retning kunne indgå, hvis gerningspersonen, den utilbørlige behandling til
trods, åbenlyst ikke har haft til hensigt at forhåne eller nedværdige.
Side 3/4
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om tydeliggørelse af, hvem der vil være undtaget fra loven, og hvem der eventuelt vil være undtaget fra straf
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen.
Side 4/4