Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, V, M, RV og SIU) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, DF, EL
og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsfor-
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (SP) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsfor-
slag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-
dretal ved afstemning i Folketingssalen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget tager af-
stand fra koranafbrændinger og skændinger af andres reli-
giøse relikvier som led i at genere minoritetsborgere. SF
ønsker, at vi evner at opføre os mere respektfuldt over for
hinanden, men samtidig må SF afvise at lovgive om dette. I
et demokratisk samfund er uenighed en præmis, og man må
acceptere, og at der er brede rammer for at ytre sig, hvis
det foregår inden for lovens rammer, dvs. uden racisme, op-
fordringer til vold og had m.v. SF finder, at der er et særligt
hensyn at tage til happenings, som indeholder religions- og
magtkritik, f.eks. som kunstneren Firoozeh Bazrafkans kri-
tik af undertrykkelsen af kvinder i bl.a. Iran. Firoozeh Baz-
rafkan er kendt for sin happening med at rive en koran på et
rivejern. Det er bl.a. kernen i det her lovforslag, idet denne
form for kritik ikke længere vil være tilladt med denne lov,
hvilket vil være en forkert begrænsning af ytringsfriheden,
og vi i Danmark kommer til at stille os på den forkerte side
af sympatien med iranske kvinder. Det illustrerer også, at
lovforslaget rækker bredere end blot afbrændinger af kora-
ner og risikerer at ramme religionskritik.
SF er enig i, at der kan være en sikkerhedsrisiko, når
enkeltpersoner insisterer på at afbrænde koraner foran mel-
lemøstlige ambassader. Men SF opfordrer til at bruge de
eksisterende redskaber til at gribe ind over for situationer,
hvis den offentlige sikkerhed eller den personlige sikkerhed
for dem, der foretager afbrændingen, er i fare. Dette fore-
kommer at være et mere præcist redskab, fordi det kan
tage hensyn til sikkerhedsrisikoen i stedet for at gribe ind
i ytringsfriheden for alle.
SF tror ikke på, at Danmark ved at bøje nakken, gå stille
og tale sagte om emmer, der giver kontroversielle reaktio-
ner, kan unddrage sig vanvittige terrorangreb på uskyldige
civile i Danmark. SF er enig med lektor i retsfilosofi Jacob
Holtermann, der kalder det kalifatets veto, når truslen som
noget nyt foregår på mellemstatsligt niveau – modsat volds-
mandens veto, hvor truslen udgår fra terrororganisationer
og enkeltpersoner, jf. »Med koranloven giver regeringen ka-
lifatet vetoret«, Information, den 9. november 2023. På den
baggrund mener SF ikke, at vi skal imødekomme lande som
AX029336